Sv: Bits?!

jo, jag såg det. Blir ju till att tvinga ut hästen ur boxen den dagen den är blockhalt för att mocka , fylla på vatten, ge penicillin, m.m. istället för att låta den stå kvar medan man gör dessa saker. Tja, alla gör det man själv tycker verkar bäst.

näe , var väl dumt .....vaknat på fel sida antagligen. Har ju inget med tråden att göra..... hakade bara upp mig på att man "lär" en 2-åring att bestämma i boxen vilket inte gynnar den i framtiden. Ber om ursäkt till alla:bow::bow::bow:

Alltså hon har inga problem med att lyssna på mig i boxen. Tar jag bara ur henne ur boxen (hon följer med utan problem och stoppar själv in huvudet i grimman) så är hon världens ängel! Det hon inte gillar är när man sköter henne i boxen (borstar osv) och det kan jag förstå! Klart att hon måste få ha ett eget ställe där hon kan äta och vila ifred! :)

Det handlar INTE om att hon bestämmer, för hon är en av de mest väluppfostrade och trevligaste hästar jag träffat (minus unghästbuset och att hon är en fuxflicka med två virvlar i pannan ;)) Det handlar om att jag respekterar att hon är en individ med känslor!

Senast ändrad:

Sån är mitt ena sto vid pälssättning och fällning.

Ignorerar man henne så lägger hon ner, numera vet hon att jag inte bryr mig när hon surar och hotar i luften, men provar gärna och ser om hon lyckas skrämma ngn annan

Men alla hästar är ju olika.

Sån är mitt ena sto vid pälssättning och fällning.

Ignorerar man henne så lägger hon ner, numera vet hon att jag inte bryr mig när hon surar och hotar i luften, men provar gärna och ser om hon lyckas skrämma ngn annan

Men alla hästar är ju olika.

aa mitt förra stå vad förjävlig när hon fällde satte på päls:P
Men ston är ju som är med:) Plus att min dam har fått göra lite som hon vill innan av f-d ägare

okej, men hon har bättra sig iallafall, inte lika sur iallafall, alltid nåt:) Glad för de lilla haha

att ta en vattenspruta och spruta på hästen som "straff" är urdumt! Vill du inte kunna spruta flugspray e pälsglans i svansen på din häst utan att den reagerar? Man kan lätt räkna ut att det blir svårt sen.

Vem har pratat om straff? Att kombinera en åtgärd med smärta är att straffa, t ex att smälla till. Att avbryta ett beteende med ett nej eller tschiii i kombination en överraskning är att avbryta beteendet. Vattensprutan/strålen är ett mjukt sätt att överraska och avbryta och samtidigt väldigt tydligt och effektivt. Hästarna låter sig fortfarande sprayas i andra sammanhang, risken är snarare tvärtom, de vänjer sig vid strålen och den har mindre effekt. Vilket spelar mindre roll då överraskningseffekten bara behövs en eller par gånger för att hästen ska sluta bitas. När du sprayar i andra sammanhang använder du dessutom förhoppningsvis en mjukare dusch snarare än en skarp stråle.

Däremot finns det många hästar som är både huvudskygga och rädda för människors händer och snabba rörelser då de blivit daskade/slagna eller t o m boxade.

att ta en vattenspruta och spruta på hästen som "straff" är urdumt! Vill du inte kunna spruta flugspray e pälsglans i svansen på din häst utan att den reagerar? Man kan lätt räkna ut att det blir svårt sen.

Vem har pratat om straff? Att kombinera en åtgärd med smärta är att straffa, t ex att smälla till. Att avbryta ett beteende med ett nej eller tschiii i kombination en överraskning är att avbryta beteendet. Vattensprutan/strålen är ett mjukt sätt att överraska och avbryta och samtidigt väldigt tydligt och effektivt. Hästarna låter sig fortfarande sprayas i andra sammanhang, risken är snarare tvärtom, de vänjer sig vid strålen och den har mindre effekt. Vilket spelar mindre roll då överraskningseffekten bara behövs en eller par gånger för att hästen ska sluta bitas. När du sprayar i andra sammanhang använder du dessutom förhoppningsvis en mjukare dusch snarare än en skarp stråle.

Däremot finns det många hästar som är både huvudskygga och rädda för människors händer och snabba rörelser då de blivit daskade/slagna eller t o m boxade.

okok, men hon har bärjat ge sig nu. Har bara vart sträng i tonen och sagt bestämt nej, fy.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 303
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
2 566

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat