H
Hairspray
Sv: Bits?!
Lika bra att svara
Lika bra att svara
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sån är mitt ena sto vid pälssättning och fällning.
Ignorerar man henne så lägger hon ner, numera vet hon att jag inte bryr mig när hon surar och hotar i luften, men provar gärna och ser om hon lyckas skrämma ngn annan
Men alla hästar är ju olika.
att ta en vattenspruta och spruta på hästen som "straff" är urdumt! Vill du inte kunna spruta flugspray e pälsglans i svansen på din häst utan att den reagerar? Man kan lätt räkna ut att det blir svårt sen.
Vem har pratat om straff? Att kombinera en åtgärd med smärta är att straffa, t ex att smälla till. Att avbryta ett beteende med ett nej eller tschiii i kombination en överraskning är att avbryta beteendet. Vattensprutan/strålen är ett mjukt sätt att överraska och avbryta och samtidigt väldigt tydligt och effektivt. Hästarna låter sig fortfarande sprayas i andra sammanhang, risken är snarare tvärtom, de vänjer sig vid strålen och den har mindre effekt. Vilket spelar mindre roll då överraskningseffekten bara behövs en eller par gånger för att hästen ska sluta bitas. När du sprayar i andra sammanhang använder du dessutom förhoppningsvis en mjukare dusch snarare än en skarp stråle.
Däremot finns det många hästar som är både huvudskygga och rädda för människors händer och snabba rörelser då de blivit daskade/slagna eller t o m boxade.