Sv: Bits?!

Det låter precis som min häst har varit! när jag köpte henne hade jag henne inhyrd på en liten ridskola. Hon gick i hagen med en stor flock. Hon bet mig, sparkade, attackerade! :eek: kunde inte stå still, öronen konstant bakåt. Då jag red (mest på bana) sprang hon bara - lyssnade inte alls. Fick ha pelham på henne för att alls få nån reaktion. Jag försökte allt i hanteringsväg. Ledarskapsövningar, nonchalera, smälla till, ryta.... kom fram till att jag vann mest på att försöka vara lugn och inte ryta och smälla till henne i onödan. Jag hade både en och annan tanke om att sälja henne men tänkte att vem vill ha en bitande häst??

När hästen sen efter ett halvt år skulle flytta hem till vår gård med bara en kompis förändrades allt! hon stod stilla, bet inte, kom till mej i hagen frivilligt med öronen framåt. Då vi rider nu är hon jätte positiv och vill fortsätta hur länge som helst (i terrängen). Hon testar mej ännu ibland men det gör hon genom att vägra gå t.ex. ;) Men jag könner att nu börjar det handla om samarbete. Förr bråkade vi bara.

Inte vet jag vad detta kan hjälpa dig, men jag vet att min sto behöver lugn och ro. Hon kommer aldrig att bli flyttad till ett ställe med mycket folk och hästar. Bara för att jag bytte ställe så blev hon som en helt annan häst. Kanske är din också stressad över situationen? och tar ut det över dig?

okej gött att de blev bra då;), nää min har alltid haft lugn och ro, nu går hon bara i en liten flock på bete. Så tror inte att de är de:) MEn hon har blivit bättre, har smällt hene varje gång så hon börjar fatta att man inte får bitas:)

Hmmm,jag är ju inte på den linjen att man ska smälla till bara för att en häst visar en sur min. Den gör det antagligen av ngn specifik anledning och det är ju alltid bättre att hitta den?
Min pålle ser jäkligt tjurig ut såfort man ställer sig i en speciell vinkel snett jämte honom. Han gillar inte alls det och känner sig illa till mods då. jag ser det direkt på honom och ändrar då mitt eget kroppsspråk. Vi känner varandra ganska bra, skulle aldrig få för mig att slå honom för att han visar missnöje:confused:
Om min dotter lr sambo lr vovve visar missnöje slår jag ju inte dom utan försöker ta reda på varför och lösa det........

Hade du kollat borstar och ev.kittlighet?
Ditt eget kroppsspråk?
På en vanlig veterinärbesiktning upptäcker man inte alltid om hästen har ont ngnstans.

Om du VERKLIGEN inte tror att det beror på ngt av detta så skulle jag helt enkelt bara ignorera henne (såvida hon inte verkligen BITS,då måste du ju säga ifrån)

Hmmm,jag är ju inte på den linjen att man ska smälla till bara för att en häst visar en sur min. Den gör det antagligen av ngn specifik anledning och det är ju alltid bättre att hitta den?
Min pålle ser jäkligt tjurig ut såfort man ställer sig i en speciell vinkel snett jämte honom. Han gillar inte alls det och känner sig illa till mods då. jag ser det direkt på honom och ändrar då mitt eget kroppsspråk. Vi känner varandra ganska bra, skulle aldrig få för mig att slå honom för att han visar missnöje:confused:
Om min dotter lr sambo lr vovve visar missnöje slår jag ju inte dom utan försöker ta reda på varför och lösa det........

Hade du kollat borstar och ev.kittlighet?
Ditt eget kroppsspråk?
På en vanlig veterinärbesiktning upptäcker man inte alltid om hästen har ont ngnstans.

Om du VERKLIGEN inte tror att det beror på ngt av detta så skulle jag helt enkelt bara ignorera henne (såvida hon inte verkligen BITS,då måste du ju säga ifrån)

hästen har ej ont, eller kittlig kollat upp de ordenligt nu. Hon biter till ordenligt om hon träffar och ja tillåter inte en häst hålla på så. Men hon har börjat bli bättre, hon ger väl sig.

Håller med. En av mina högg mig i örat häromdagen (ja aj), efter det gör vi saker utanför boxen.

oj:O, Min har lyckas bita mig i armen ordenligt och bet min kompis igår, verklige inte kul med sånna hästar somman inte vet om den vill vara gosig eller om den ska bitas:P

hon kanske ser boxen som sin privata sfär ohc vill vara ifred där, hur är hon på stallgången om du tar ut henne ur boxen ohc binder upp henne, är hon likadan där kanske du ska prova en annan borste eller att bara klia henne lite för att se om det blir bättre, min är lite tjurig ibland när det är pälslossning eller sättning...

hon kanske ser boxen som sin privata sfär ohc vill vara ifred där, hur är hon på stallgången om du tar ut henne ur boxen ohc binder upp henne, är hon likadan där kanske du ska prova en annan borste eller att bara klia henne lite för att se om det blir bättre, min är lite tjurig ibland när det är pälslossning eller sättning...

som ja har skrivit innan hon är likadan överallt...

Men om hon fortfarande bits så verkar ju "smällatillmetoden" ganska verkningslös eller...? Varför inte prova vattensprutan, om du nu är säker på att det bara är en beteende- och uppfostringsfråga och inget annat som stör, den är både effektiv och skonsam. Skrev om den tidigare. Vore intressant att höra hur det går :)

ja, jag skulle oxå ta ngt annat alternativ somt inte direkt förknippas med människan så att säga.

Nu vet man ju inte varför hon bits, men heller inte varför det har blivit bättre? Är det av rädsla? Respekt? HAr hon förstått att det är "fel"? Att hon inte behöver?
Jag skulle personligen ändå inte smälla till. Det skulle göra ondare i mig än om min pålle bet mig

Förmodligen tycker din häst att du stör henne, (min häst vill inte bli pysslad med i boxen, det är HENNES eget viloställe där hon vill vara ifred) testa att sköta henne i stallgången som är ett mer "neutralt" ställe som "båda äger" eller vad man ska kalla det :)

Senast ändrad:

vi har också en sådan häst. Man kan göra vad man vill med honom, han är helt klockren, förutom i box. Det är hans ställe. I början när vi hade honom fick man inte ens titta åt hans box utan att han attackarade väggar och tak(givetsvis ligger en hel del bakom ett sådant beteende). Nu flera år senare kan man på ren nåd få pyssla med honom i box, men han gillar det inte.
Får han stå i gången står han lös som ett tänt ljus om man nu vill det.
Det är ju bara att respektera tycker jag.

Så är min också! (Hon är 2 år nu)

Hon AVSKYR verkligen när man lutar sig mot boxdörren , kollar på henne när hon äter osv! Tror bara att hon gillar sin box och känner att hon kan vara ifred där, något vi respekterar såklart :) Ingen ide att tjaffsa med det tycker jag, vill inte provocera henne när hon är så snäll och mysig utanför boxen :)

(Hon är uppväxt på världens mest harmoniska lösdrift med mamma och massa kompisar, och är avand i olika etapper tills hon var 13 månader och vi hämtade hem henne :))

Senast ändrad:

Våran kille hade inte en lika harmonisk uppväxt tyvärr. Men det är en annan historia;däremot var han helt livsfarlig i början.
Vårat dåvarande stall var ett kallstall utan vattenkoppar så vi fyllde vattenhinkar. Var man då tvungen att fylla på när han stog i boxen så var det fara för livet. Skulle man ta på honom grimman för att ta ut honom så fick man stå och truga utanför med boxdörren på glänt. En enda rörelse som inte han "godkände" ledde till attack med hovar och tänder.
Men vi lät honom bero och ett tag gick han på lösdrift och efter några år så la sig det där aggresiva. Nu är han som sagt mest grining när man stör.

Stackarn :cry:, skönt att han har det så bra hos er nu då! :laugh:

Ja jag har samma problem med att fylla vattenhinken (nu tycker jag dock att vattenhink är det bästa ändå) och ser alltid till att fylla den innan hon kommer in, och sen fyller man på snabbt som attan om hon är inne, men hon har alltid lyssnat bra på mig och säger man till henne kan hon tänka sig att låta en gå in i boxen en LITEN stund, om man står vid öppningen :D

Men om hon fortfarande bits så verkar ju "smällatillmetoden" ganska verkningslös eller...? Varför inte prova vattensprutan, om du nu är säker på att det bara är en beteende- och uppfostringsfråga och inget annat som stör, den är både effektiv och skonsam. Skrev om den tidigare. Vore intressant att höra hur det går :)

ja, men hon har börjat ge sig nu när hon rörpå sig varje dag;D, Sen låter ja henne vara i boxen hela tiden. MEn man kan gosa oh klappa henne nu utan att hon dra bak öronen /bits:D Men ska testa de med vattnet:D

att ta en vattenspruta och spruta på hästen som "straff" är urdumt! Vill du inte kunna spruta flugspray e pälsglans i svansen på din häst utan att den reagerar? Man kan lätt räkna ut att det blir svårt sen.
Alla snackar om att läsa av hästen och hästens kroppsspråk. Om två nya hästar träffas i en hage så lägger ofta en häst öronen och nafsar efter den andra för att visa att den bestämmer. Jag skulle bara visat var skåpet ska stå! Inte biter den dig för att den dig tex om du borstar den på halsen för den har en låsning i länden tex. En häst som vet vad som gäller slappnar av och är lugn och go. En fråga; köper man en häst som är "sur" att rida och sur i gången? Eller den var trevlig när du provred osv? Tycker du verkar göra rätt nu. Den får inte bitas eller ens tänka den tanken!

Stackarn :cry:, skönt att han har det så bra hos er nu då! :laugh:

Ja jag har samma problem med att fylla vattenhinken (nu tycker jag dock att vattenhink är det bästa ändå) och ser alltid till att fylla den innan hon kommer in, och sen fyller man på snabbt som attan om hon är inne, men hon har alltid lyssnat bra på mig och säger man till henne kan hon tänka sig att låta en gå in i boxen en LITEN stund, om man står vid öppningen :D

eh? jag hoppas du skämtar?:eek:

att ta en vattenspruta och spruta på hästen som "straff" är urdumt! Vill du inte kunna spruta flugspray e pälsglans i svansen på din häst utan att den reagerar? Man kan lätt räkna ut att det blir svårt sen.
Alla snackar om att läsa av hästen och hästens kroppsspråk. Om två nya hästar träffas i en hage så lägger ofta en häst öronen och nafsar efter den andra för att visa att den bestämmer. Jag skulle bara visat var skåpet ska stå! Inte biter den dig för att den dig tex om du borstar den på halsen för den har en låsning i länden tex. En häst som vet vad som gäller slappnar av och är lugn och go. En fråga; köper man en häst som är "sur" att rida och sur i gången? Eller den var trevlig när du provred osv? Tycker du verkar göra rätt nu. Den får inte bitas eller ens tänka den tanken!

okej de har du rätt i! tänkte i så långt tur att ja inte testat de än;D hehe. Honvar lite sur då, men inget som ja brydde mig om. MEn hon har börjat ge sig efter ja har sagt till och smällt till henne. Jag har alltid fått lära mig att hellre en hård smäll än att små smälla hela tiden. Men man ser ju att folk har olika osikter därför ja skapade tråden och se om nån hade nåt annat förslag;D
:banana:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 303
Senast: Hermelin
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 294
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
27
· Visningar
2 562

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat