H
Hairspray
Sv: Bits?!
okej gött att de blev bra då, nää min har alltid haft lugn och ro, nu går hon bara i en liten flock på bete. Så tror inte att de är de MEn hon har blivit bättre, har smällt hene varje gång så hon börjar fatta att man inte får bitas
Det låter precis som min häst har varit! när jag köpte henne hade jag henne inhyrd på en liten ridskola. Hon gick i hagen med en stor flock. Hon bet mig, sparkade, attackerade! kunde inte stå still, öronen konstant bakåt. Då jag red (mest på bana) sprang hon bara - lyssnade inte alls. Fick ha pelham på henne för att alls få nån reaktion. Jag försökte allt i hanteringsväg. Ledarskapsövningar, nonchalera, smälla till, ryta.... kom fram till att jag vann mest på att försöka vara lugn och inte ryta och smälla till henne i onödan. Jag hade både en och annan tanke om att sälja henne men tänkte att vem vill ha en bitande häst??
När hästen sen efter ett halvt år skulle flytta hem till vår gård med bara en kompis förändrades allt! hon stod stilla, bet inte, kom till mej i hagen frivilligt med öronen framåt. Då vi rider nu är hon jätte positiv och vill fortsätta hur länge som helst (i terrängen). Hon testar mej ännu ibland men det gör hon genom att vägra gå t.ex. Men jag könner att nu börjar det handla om samarbete. Förr bråkade vi bara.
Inte vet jag vad detta kan hjälpa dig, men jag vet att min sto behöver lugn och ro. Hon kommer aldrig att bli flyttad till ett ställe med mycket folk och hästar. Bara för att jag bytte ställe så blev hon som en helt annan häst. Kanske är din också stressad över situationen? och tar ut det över dig?
okej gött att de blev bra då, nää min har alltid haft lugn och ro, nu går hon bara i en liten flock på bete. Så tror inte att de är de MEn hon har blivit bättre, har smällt hene varje gång så hon börjar fatta att man inte får bitas