biter sig fast och hänger i handen

Sv: biter sig fast och hänger i handen

jag har aldrig och kommer aldrig påstå att jag är en ofelbar ryttare.

men när det gäller ridskolehästar så behöver man inte bara se till en ryttare och vad denne gör för fel, så det behöver inte på något sätt vara mitt fel att hon går såhär. tvärtom så när det gick som bäst för mig och denna häst så gick hon inte där uppe med huvudet alls. så jag räknar lite kallt med att det inte är jag och min ridning som får henne att gå så, utan att det är en konsekvens av att vara en ridskolehäst som inte så många kommer åt att jobba ordentligt.

Min valack vill gärna hänga i handen HELA TIDEN.
Nu har jag hittat en ny tränare som försöker hjälpa mig med detta problem och i onsdags satt hon även själv upp på hästen för att känna hur han gör.
Han biter/hänger sig mest fast i höger tygel. När jag får in höger bakben under hästen så kommer ryggen upp och han släppte i munnen. Så fort han la sig på bettet igen så flyttades han undan och in med höger bakben å vips så mjuknade han igen.
Visserligen blev han lite arg av att även matten kunde lösa detta problem och skuttade därför lite på stället men sen var han fin.... i två varv, sen började vi om :o

Detta är ju inget man löser på en eftermiddag har jag fått erfara.
Man måste han en hög tålamod och vara väldigt konsekvent hela tiden.

det är ju tålamodet som är tråkigt. :D man vet hur fin hästen blir bara man kommer förbi problemet, kan dom inte vara lite hyggliga o bara släppa med en gång då? :angel: :D (och för er andra i tråden- det här var alltså ett skämt! :idea: )

jo, det är ju flytta undan jag jobbar med också, ffa det bakbenet men såklart det andra med. och det fungerar ju toppen!

Lite svagt öppnatänk brukar ge precis det :idea:

Precis.

Jag som själv har suttit och trott att sluta var den bästa rörelsen, men ack va han fuskade då

//Vimsan som behöver speglar ÖVERALLT :o

det är ju tålamodet som är tråkigt.

Kan man inte köpa lite tålamod på burk som man kan ta fram när det börjar ta slut? :angel:

Jag har löst det genom att bara jobba korta stunder, ca 20-30 min. Då hinner inte tålamodet ta slut och jag orkar rida hela tiden. Sen rider jag ut en stund eller skrittar av på långa tyglar.

Det behöver jag också och har INGA:crazy:. Det är ett stort problem, verkligen.
Får väl köpa egna och sätta upp, inte minst för hästens skull.....:o

Ja, har man en häst som gör rörelsen "rätt" men inte "fotarbetet" (hoppas du förstår problemet :p) så behöver man verkligen speglar eller någon som står på marken och kollar.

Annars är det väldigt lätt att tro att allt är bra medans det egentligen är hur fel som helst :crazy:

Så sant.
o om man bara har speglar så är det inte alls säkert att man ser rätt- flöjtar omkring:angel:

om jag väl bestämmer mig så har jag tålamodet från helvetet... så innan jag sitter upp på måndag får jag väl helt enkelt bara bestämma mig. :D

sen så har jag ju inte så mycket val om passens längd. veckan som gick skulle hon ridas runt 60 min, med ökat antal minuter trav och sedan även galopp. och annars rider jag ju lektion, o dom är ju 60 eller 75 minuter långa. :p

speglar har vi inga heller. helt hopplöst! vad jag saknar speglar!

Å ju mer man tränar, ju mer upptäcker man hur LITE man kan :crazy:

Det är inte lätt att rida.... :o

Å jag önskar att jag också kunde bestämma mig för att ha tillräckligt med tålamod. Hur gör man?

Även om du "måste" rida 60 min så behöver du ju inte rida "aktivt" hela tiden.
Korta intensiva pass brukar ge bäst resultat. Ta många skrittpauser.
Tänk att du ska orka själv. Orkar inte du så kan du inte begära att hästen ska orka.
När jag blir trött så "håller jag gärna i mig" i tyglarna, bromsar och blir passiv... det ger ingen bra ridning :crazy:
Pausar jag och tar nya tag så får jag istället 10 minuters bra ridning, sen skrittar jag lite och börjar om igen :D

fast på tex lektioner kan jag ju inte välja alls. det enda jag har kontroll över är framridningen, och då bara vad jag gör, inte hur lång den är! :p

däremot så kan jag oftast hålla fokus länge, bara jag vet vad jag ska göra. rider jag själv och inte har någon plan så går det åt skogen, men har jag en plan så kan jag hålla på länge! och hästen går nästan bättre om man inte tar skrittpauser mitt i, inte förrän hon VERKLIGEN är loss iaf.

Får du hjälp med detta problemet på lektionen då?
Tycker inte du ska behöva sitta själv och hitta en lösning när du rider för en intruktör, det hade jag inte betalat för :crazy:

Å ju mer man tränar, ju mer upptäcker man hur LITE man kan :crazy:

Det är inte lätt att rida.... :o

Ja det är verkligen sant :bow::bow: Tur att det är så stimulerande att lära och upptäcka mer annars kunde man lätt bli deprimerad och känna sej helt obildbar efter alla år i sadeln:o

:banana: !!! Så gjorde min ponny också, hon har varit hopphäst större delen av sitt liv och jag jobbar fortfarande med att få bort ovanorna... :bump: Jag fick helt enkelt (jaja, enkelt och enkelt :angel: ) se till att hon inte kunde hänga sig, kände jag att hon blev stum gav jag små eftergifter på tygeln hon hängde i och gav henne bara stöd på den andra. Också hejade jag på henne med skänklarna så hon orkade bära sig utan att använda huvudet som något slags femte ben/stödhjul... ;)
Sidvärtsrörelser och vändningar är allmänt bra för att mjukgöra hästen om den är stel och "tung".

jag har inte betalat för veckan som var! ;)

på lektionerna får jag såklart hjälp, men nu red jag en vecka självständigt och ridläraren var på semester så jag kunde inte bolla tankar med henne som jag brukar, därav tråden! :D

verkligen inte! :eek:

fast hon förtjänar det visserligen, så som hon kämpar o sliter! :love:

Min tränare har semester, det är toppen för då hinner hon träna mig ÄNNU mer :D

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar