biter sig fast och hänger i handen

Sv: biter sig fast och hänger i handen

Man tvingar fortfarande inte ner huvudet!
Utan visar/ guidar o berömmer när den gör rätt.
Att den skjuter ut den ena kroppsdelen o även en annan är ju ett försvar från hästen- att det tar emot. Vill inte trampa på lika mkt= blir sned.

fast den skjuter ju ut lika mycket åt bägge håll, eller, det är så hon har gjort innan. så då borde hon vara lika sned åt bägge håll = rak? eller? det är det jag inte får ihop. eller så som sagt så HAR hon blivit sned nu och det är därför det här kommit fram. det vet jag inte eftersom jag inte följt henne hela tiden.

och det går fortfarande inte att visa/guida ner hennes huvud för hon blir fortfarande enbart stressad av det och det tar dubbelt så lång tid att få något gjort. däremot får hon självklart beröm för varje steg hon börjar slappna av.

Ja absolut. Bitandet är det problemet som framstår tydligast för ryttaren eftersom det ju finns mitt framför vårt starkaste sinne synen och sitter i en aändan av vår mest använda kroppsdel-armen.

Men det är ett symptom på STOR bakdelsproblematik.

jag msåte fråga hur du menar nu i färhållande till ditt tidigare "recept". Jag är med i sak på din förklaring till varför den kan bita i höger osv, men om du ser det som STOR problematik bak så låter det lite motsägelsefullt att samtidigt bara hålla fast dens vaga sidans tygel och tvinga hästen (trots att den surar som du skriver)

Tycker du inte man först måste få klart då vad som kärvar, eller menar du att oavsett problematik så gör man så? Du pratade om vanliga snedheten hästar har och jag är helt med på att problemet då inte sitter i den sida den biter utan där den släpper. Men när du skrev STORA problem så menar du väl att man först måste kolla vad? Eller?:confused:

När du hela tiden hänvisar till att du inte vill tvinga ner huvudet- så undrar jag HUR du gör:confused:

jag rider utan att bry mig om vart huvudet är! :idea:

Kolla vad? Stora problem skrev jag bara för att förtydliga att det satt bak, det var dumt, detta är ju Buke ju :angel:
Jag förstår dock inet vad det är för fel att hålla emot i andra sidan? Hästen måste ju erbjudas något att gå fram emot och om den så tydligt undviker så måste stödet vara tryggt och fast, inte glappigt,

Hon frågade hur man gör ridmässigt och jag svarade på det. Man kan givetvis göra annat men då detta är en ridskolehäst så lär det ju knappast ske, eller hur? Jag svarade på ryttarens fråga utan att dra massa egna slutsatser,

Senast ändrad:

Men jag undrade vad du menade med STORA problem. För mej är det problem som man inte löser utan hjälp/insyn av vet el Et.

Jag frågade bara för att klargöra vad DU menade med STORA problem. Kanske skulle du skrivit BAK istället:D

Ja man kan ju mena olika med hålla, men jag ser i första hand lösningen i det övriga du skrev ang hur ryttaren sitter över hästen dvs inte låter sej puttas över till högersidan, samt arbeta lösgörande så brukar hästen själv komma till kontakt även på den sida den släppt från början. Om den släppt helt där är det svårt att dra sig till kontakt den kommer ju bara att vika utåt i halsen då och bli felställd, alternativt dragkamp.

Det kanske fungerar på en del hästar, men jag tycker nog att man ska finnas där och erbjuda stödet, men rakrikta i ridningen.
Men jag vill ju helst lösa saker utan att hästen behöver tjura till alltför mycket med spänningar som följd.

Men du menade alltså inte att denna häst i tråden troligen har så STORA problem att den bär kollas igen, det var eg det jag undrade över.

Hur ska jag kunna veta det? Jag har ju aldrig sett den?!?!?!

Oj :confused: Betyder alla frågetecknen och utropstecknen att du känner dej ifrågasatt eller så? Det var inte meningen i så fall. Jag ville bara ha ett klargörande för att ts inte skulle bli förvirrad ang hur orolig hon skulle vara, enligt din bedömning (du har ju skrivit råd till henne). Hästen var ju kollad som jag förstod.
När jag läser STORA problem så betyder det "allvarliga" problem för mej. Och då brukar rådet vara: kolla hästen, inte håll fast tygeln allt du kan:confused:

Ledsen om jag skrev något som gav dej anledning att bli upprörd.....eller så misstolkar jag alla tecknen.....

jag tror att jag kan hantera vad djurjouren skriver alldeles ypperligt utan att andra behöver oroa sig över hur orolig jag bör eller inte bör bli! ;)

men tack för omtanken!

Frågeteckenena betyder att jag är väldigt trött på att det på Buke alltid ska dras en massa egna slutsatser, riktigt luska och tolka så att det alltid är jättejättesynd om hästarna...;)
Varför kan inte frågor bara besvaras med ett svar på just frågan?

Frågeteckenena betyder att jag är väldigt trött på att det på Buke alltid ska dras en massa egna slutsatser, riktigt luska och tolka så att det alltid är jättejättesynd om hästarna...;)
Varför kan inte frågor bara besvaras med ett svar på just frågan?

Tja synd att du tolkar det så......

Svaren ska ju vara begripliga och det finns inte ETT recept på hästar som biter fast, tycker jag i alla fall...och inte EN förklaring.

Hur har det gått då? Det återstår ju att se om du kommer att få länga tyglarna till slút i alla fall:o

men har du inte läst alls i tråden?
för det första så skriver jag att hästen får så mycket tygel som hon behöver. dvs- sträcker hon fram och ner näsan så följer tygeln med och erbjuder henne stöd där istället.

sen skrev jag även att jag tyvärr inte skulle rida hästen på en vecka.

men problemet löste sig ju för mig och hästen och jag kände inte av varken fastbitande eller hängande i handen dom sista dagarna (utav 6), men om det kommer tillbaka efter en vecka med andra ryttare vet jag inte så det återstår att se på måndag då jag rider igen.

Här kommer min erfarenhet:
Jag har ofta haft problem med att hästen hänger sig på inner! Och gissa vad jag upptäckt!! Jo, det är jag som blir för hård :idea: Hästen är inte tillräckligt stark (i mitt fall) i höger och jag försöker kompensera det genom att hålla honom på vä inner :mad:. Vad har jag mer kommit på.... Jo, jag är för svag i min ytterskänkel och erbjuder honom ingen hjälp till att forma sig fint runt min innerskänkel. Summan blir ju att han kan fortsätta hänga på inner, utan att få med ytter och inner bak!! :crazy:

Vi rider på längre tyglar nu än vad jag är van vid och erbjuder mycker space och rörliga händer. Att rida på långa tyglar känns mycket läskigt i början :eek: och jag kände som trådskaparen att jag inte hade kontakt med hästen. Började dock i skritt, lugnt och fint och fick tillslut genom att rida honom framåt neråt kontakt med munnen trots längre tyglar. Mina tygeltag går inte längre så mycket bakåt, utan mer ut över låren...... Fattar ni?? :smirk:

Ja jag förstår och det är skillnaden mellan att tvinga hästens huvud dit och att hästen söker sig dit själv. Man kan också säga att det är mer leta felet hos sig själv än hos hästen och det ligger ju nästan alltid hos ryttaren dessutom.

Man kan säga "hästen gör si eller så" (och därför "måste" man tex tvinga) eller titta på vad man gör själv som leder till att hästen "gör si eller så" osv.

Senast ändrad av en moderator:

fast jag har äntligen lärt mig att ha lagom långa tyglar (oftast, får fortfarande höra att jag måste korta dom ibland), så för mig finns ingen vilja att länga dom när det inte verkar behövas. och det finns ingen vilja hos ridlärare/hästägaren att jag ska länga tyglarna och rida henne på det sättet heller, eller att någon annan ska göra det för den delen. och det är denna person jag Måste gå efter vad jag än tycker.

däremot så är det ju självklart att man kollar igenom sig själv och ser till så man erbjuder stöd rätt, använder skänklar rätt, sitter mitt över osv. :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 539
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar