biter sig fast och hänger i handen

Sv: biter sig fast och hänger i handen

som sagt- hade jag haft längre tyglar hade dom antingen glappat eller jag haft händerna i magen. är det att föredra tycker du?

jag har visserligen korta tyglar, men en mjuk hand och när hon söker sig fram-ner så får hon så mycket tygel hon behöver.

genom alla år jag har ridit har jag ALDRIG fått höra att jag måste länga tygeln, däremot VÄLDIGT ofta att jag ska korta den. :o

hon är kollad och frisk, och idag hade ju problemen släppt helt och dom tidigare dagarna den här veckan så har det ju släppt när hon kommer till arbete också.

annars så är det ju så jag rider henne, så som du säger. :)

Hej!

Om hästen biter sig fast antar jag att den har ett ledat bett. Min häst gjorde med det innan, men efter att ha varit hos en tandläkare bytte vi bett till ett oledat, och vips, problemet var nästan borta!

Tandläkaren sa att när hästen biter sig fast utnyttjar den att bettet är ledat, den böjer bettet så att det kommer mellan deras tänder, detta kan inte ske med ett oledat bett.

Att hästen biter sig fast är inte bara ett problem i ridningen, hästens tänder skadas också väldigt svårt !

:rofl:

jo, det är ju det, att tänderna kan fara illa. hon är dock kollad nyligen och då såg tänderna bra ut.

men om problemet fortsätter (det är ju ett nytt fenomen så kanske försvinner det lika fort som det kom) så tål det att funderas över om man ska byta bett! :bow:

Om du har alla svar fattar jag inte varför du ställer frågor.:devil:

Om de tre hästar du ridit på senaste tiden hänger i handen kanske du ska söka felet hos dig själv??

Tror inte det försvinner om du inte gör något åt det, antingen i ridning utrustning eller att kolla hästen igen om det fortsätter.

Så korta tyglar som du har tror jag inte du behöver för att få kontakt om du från början av ridpasset rider framåt och ger hästen utrymme att gå fram. Hästen går emot vilket syns också, och kanske biter fast som försvar tex.

Sitter du hela tiden rakt över hästen (svårt, jag vet)?
Att den biter kan vara ett försvar mot obalans dessutom.

Förresten, det var efter du visat en bild där du rider med för korta tyglar och en stjärnkikare till häst som du fick tips om formen...:p

jag sitter verkligen inte på alla svaren, varför tror du det? jag för gärna en disskussion om det jag frågat om! :bow:

inga utav dessa 3 hästar har varit mina, två av dom red jag bara väldigt sporadiskt dessutom och problemet fanns där innan jag red dom. denna hästen har jag förut ridit en gång i veckan, det är bara denna och nästa vecka som det blir mer. och även där finns problemet när inte jag sittter på.

för övrigt är det en svår häst att rida, hon går som en stjärnkikare i början av passen, och för många även hela passen igenom.

förstår inte varför du behöver bli otrevlig?

nej jag sitter inte hela tiden rakt över hästen, jag hamnar mer än gärna till höger tyvärr, även om det tack o lov börjar bli bättre och jag hamnar bara fel ibland, tror jag eftersom jag inte får skäll för det lika ofta! :D (var en smärre katastrof förut! :o )

hon får utrymme att gå fram, jag håller inte hårt i tyglarna och håller knappast fast henne där uppe. sen vad menar du med att gå emot (inte så att jag inte håller med dig, utan bara att olika personer menar olika saker). för hon accepterar ju alla hjälper (éller ja oftast, hon kan ju såklart krångla där med) men spänner sig rent allmänt- inte går emot ryttaren. förrän nu då, då hon börjat hänga och bita sig fast.

men det är alldeles säkert en reaktion på att inte så många av ryttarna lyckas komma åt henne ordentligt så att hon sällan kommer igång till riktigt bra arbete.

och igen kan inte JAG göra så mycket åt saken, det är fortfarande en ridskolehäst! :)

Ursäkta om jag var otrevlig men det blev så konstigt att i varje inlägg läsa att "nej, jag har inte för korta tyglar", "nej, den går inte i fel form", "nej, hon går inte emot mig", osv osv

Diskuterar gärna din ursprungliga fråga, men efter jag har sett din bild ser jag ju att du är en mil ifrån rörelser...Då vill man hjälpa till med de första grundläggande problemen.

Blir konstigt när du lägger in en bild som inte ens ser ut som mina 3-åringar och sen diskuterar du som du har alla svar??!

/Malin

Är det när den på tygeln eller som bilden visar som det inträffar?

den bilden visar ju inte hur det ser ut för oss jämt, utan hur det ser ut i början av passen men ibland inte ens då. det är en gammal bild som jag la in mest på skoj för att visa att jag inte menade att jag ville tvinga henne till någon form..

och det är väl inte direkt ovanligt att ridskolehästar som är svåra, går sämre än folks privathästar?

sen kan jag nog förstå om det blir lite rörigt i det jag skriver, jag har ju en sån klar bild av vad jag menar... :D jag red hästen aktivt i drygt ett år och flyttade sedan och red inte hästen mellan oktober-maj, red sedan 3 lektioner (1/v) innan sommaren och rider henne igen nu.

hängandet i handen och fastbitandet var nytt när jag kom tillbaka i juni och det är någon gång under året som hon börjat med det, när har jag ingen aning om.

biter sig fast gör hon från början av passet tills hon kommit igång och går i form. (igår bet hon dock inte fast alls)

hänger i handen gör hon i mellanläget mellan bilden och att hon går i form.

jag ville tvinga henne till någon form..
Det är ju en form- ej på tygeln. Om tygeln är för kort måste den gå så, men det är klart att den går så om alla lektionsryttare inte kan rida den väl.
En del ridskolor spänner in sina hästar för att de inte ska sänka ryggen.

ja ja. Hur var det nu då?
I vilken form hängde den på bettet?

Om du inte ger den nåt att hänga på så är det löst.
du kan börja att trava den på lång tygel o visa vägen till lång o låg.
Då slipper du konflikten i början av passet o hästen tycker att det är roligare- går bättre från start nästa gång.

Senast ändrad:

Ok, då klarnar det lite mer;)

När hon hänger i handen under en mellanperiod under ridpasset är nog innan bakkärran kommit igång. Det är ju sällan i munnen det sitter när de hänger utan det kommer ju bakifrån.
Du är säkert på rätt väg.

ooops.... menade att jag INTE ville tvinga henne till någon form, glömde intet!!! :o

Om tygeln är för kort måste den gå så, men det är klart att den går så om alla lektionsryttare inte kan rida den väl.
hon måste ju inte gå så om man inte håller fast henne där, eller hur menar du?

En del ridskolor spänner in sina hästar för att de inte ska sänka ryggen.
vissa rider med halsförlängare, för oss fungerar det dock bättre utan.

I vilken form hängde den på bettet?
när hon börjat slappna av men inte är igång genom kroppen

Om du inte ger den nåt att hänga på så är det löst.
du kan börja att trava den på lång tygel o visa vägen till lång o låg.
Då slipper du konflikten i början av passet o hästen tycker att det är roligare- går bättre från start nästa gång.
jag försöker att inte hålla emot när hon drar, att däremot ge henne långa tyglar hjälper inte, dessutom är ridläraren (ägaren till ridskolan och hästen) inget fan utav att trava hästar på lång tygel, så jag har inte mycket till val ändå på den metoden... men som jag sagt några gånger nu så går det inte att "visa vägen" på henne, hon förstår det inte. (tyvärr, för det hade säkert underlättat)

jo, det är ju precis då hon hänger, när hon börjat slappna av men inte är igång helt.

men som jag sagt några gånger nu så går det inte att "visa vägen" på henne, hon förstår det inte. (tyvärr, för det hade säkert underlättat)

Alla hästar förstår om man visar vägen, om man har rätt teknik.
Har du inte det förstår jag om hon inte fattar...

andra hästar förstår när jag gör det. hon kan visserligen följa med ner med huvudet i en halv sekund ibland, men hon stannar aldrig och blir stressad av att man försöker.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar