biter sig fast och hänger i handen

Sv: biter sig fast och hänger i handen

Om det är en ridskolehäst antar jag att du rider för instruktör när du rider hästen, eller? Isåfall tycker jag att du borde ta den här diskussionen med han/henne, eftersom han/hon antagligen är ganska van att se hästen gå. :)

den här veckan har jag ridit självständigt och kommer eventuellt att rida mer självständigt än för ridläraren till hösten.

men jag vet ju vad hon säger om hur hästen ska ridas, och jag rider ju så (och det fungerar bra). men jag var nyfiken på hur andra gjorde!

Det finns ju ingen universal lösning, jag kanske rider på några hundra olika sätt beroende på häst, hur den tidigare är utbildad, vad som behöver rättas till, vad som behöver förbättras osv osv.

Det är svårt att ge råd för man ska förstå hur du menar och sen kan man ändå bara försöka återge en känsla eller en teknik, nästan omöjligt.

Men du kan ju få lite tips som du kan prova.

/Malin

att få höra hur olika personer bemöter hängande i handen och fastbitande i bettet är ju det jag frågat efter hela tiden... :idea:

Ok, och det var det du fick.
Men sen lade du ut en bild och då fick i alla fall jag intrycket av att hängande i bettet inte var prio 1. I alla fall hade inte jag sett det som prio 1 om det var min häst...

Men att bita fast hänger ju ihop med annat, det är inget eget symtom bara. Det är därför du fått svar om annat också. En häst gör inte bara det utan vidare utan det finns en orsak oftast och en kan vara att tyglarna är så korta att den i rent försvar biter fast.
Elller att den inte orkar det du begär, eller bettet är fel eller en rad andra skäl.

Tror inte du kan få bra svar om det bara handlar om att få bort bita fast.

prio ett är att få henne avslappnad. fastbitande i bettet hindrar delar av arbetet som får henne avslappnad. :idea:

En häst gör inte bara det utan vidare utan det finns en orsak oftast och en kan vara att tyglarna är så korta att den i rent försvar biter fast.
så kan det säkert vara, men du kan lita på mig när jag säger att så inte är fallet!
Elller att den inte orkar det du begär, eller bettet är fel eller en rad andra skäl.
jag begär inte mycket av henne innan hon börjat jobba ordentligt, och vi vet mer än väl att hon orkar med jobbet. bettet är det heller inget fel på vad vi kan märka, men om det här visar sig vara ett bestående problem så kommer det säkerligen provas med andra.

Tror inte du kan få bra svar om det bara handlar om att få bort bita fast.
andra personer lyckas alldeles ypperligt med att hålla sig till frågan, men jag märker att andra har svårt för det! däremot så är ju problemet löst för mig för den här gången, vi får se i nästa vecka när jag rider igen om det återkommit efter en vecka med andra ryttare...

Tänk tvärtom, problemet sitter inte i den fastbitna sidan utan i den andra. Det hästen tar för mkt i på ena sidan tar den för lite av på andra sidan.
Jag brukar ta ett tag i den icke bitna sidan och hålla kvar så att oavsett var hästen flyttar sitt huvud så känns trycket likadant.
Den kommer att bli sur och vrång men är man ihärdig så kommer den fint till slut.
Man kan gärna hålla lite för hårt för att så fort man får nån form av sug så kan man släppa en mm, hålla hårt igen tills det blir ett nytt sug, släppa en mm till.

I andra ändan av hästen kan du tänka som så att om den hänger på höger tygel så innebär det oftast (men inte alltid) att vänster bakben OCH höger bakben jobbar mot höger mun.

Den är alltså sned i bäckenet. Se noga till att ditt högerben INTE låter sig vridas /roteras utåt . Det ska ha tårna och knät framåt och vara som en stödjande väg som hästen inte kan gå förbi.Lårbenet på den sidan bör tänka bakåt.

Din vänsterrumpa ska vara som fastklistrad i hästens rygg. Du kan pröva att trycka dig neråt genom att tänka att ditt bröstben puttar ner vänstersidans sittben i sadeln och STANNAR där. Se till att trycka ner sittbenet inifrån och ut åt höger, absolut inte utifrån och inåt för då förstärker du snedheten från hästen..

Denna hjälpgivning förutsätter att hästen har den vanligaste snedheten, dvs att det vänster bak inte gör tar höger fram ansvar för.

tack för ett riktigt bra svar! o nu blir jag lite sur över att jag nog inte kommer rida hästen förrän om en vecka. :p för det var precis sånthär jag ville höra! :bow:

jag har ett starkare högerben som oftast beter sig precis som du säger att det ska göra, vilket inte alltid är positivt men i det här fallet kanske det äntligen hjälpt mig då!

sen angående snedheten så vet jag inte om den är "vanlig" eller inte.. jag ser henne så sällan ridas av andra... däremot så är hon ruskigt bra på att göra omöjliga saker, som ställa till höger, böja halsen till vänster så att hon skjuter ut höger bog men ändå ha rumpan innanför på höger sida (eller tvärt om då). men koncentrerar man sig bara på bogarna så brukar resten hänga på tillslut. :p

*funderar*
om hästens bäcken alltså är vridet så både höger och vänster bak tänker mot höger mun (alltså borde den tappa höger bak? - mer vikt vänster fram, tar tag i höger tygel). Hänger då inte med i höger-vänster i resten av din beskrivning? Är det jag som snurrat till det eller har en viss person blandat ihop höger och vänster igen? :angel:

Hörrerduru, du om någon borde veta att jag aldrig blandar ihop vänster och höger :angel:
Faktiskt inte denna gång. I min tanke om detta djur så så om bägge bak går mot höger mun så kommer höger bak att bli överbelastat och få ledinflammationer och vänster bak hänger oanvänt och dinglar nånstans utanför hästen. Därför ville jag trycka ner ryttaren på vänstersittben, för att liksom få vänster bak att börja arbeta för brödfödan.
Men som du ju börjar förstå, hästar kan fuska hur som helst, det är inte alls säkert att det är så den gör men det är ett vanligt sätt iallafall.

hmm.. om hon fuskar med vänster bak, borde hon då vara svårare i övningar där hon ska sätta under sig vänster bakben, och lättare i övningar där hon ska sätta under sig höger?
och att detta borde yttra sig även när man kommit förbi fastbitandet i högersidan av bettet?

Man känner ganska tydligt om en häst inte driver med ett av bakbenen. Försök känna bakbenen under dig när du rider.
Det bakben de sparar sätter de lite utanför sig, det blir svårare att flytta i sidvärts, de vill gärna sätta det innanför spåret - du får inte hästen att spåra.
Det är också vanligt att de hänger i höger bett för att höger bog inte är på plats och då flyttar de gärna ut höger bakben också. Men det finns många olika varianter - de kan hänga på höger bog och flytta ut vänster bak...det är ett lika delikat "problem".
Det funkar nästan alltid att ställa och driva mot den tomma bettsidan. Men när man rakriktar ska man se till att man har jämnt stöd.

Det är som malinigbg säger, det kan vara olika orsaker och symtom.

Du kan känna om hästen vill flytta om den vikt tex eller om den trycker med bogarna åt något håll, samtidigt som den hänger på, om den vill "driva" utåt med bogen i något varv, eller trycker inåt, osv.

Det är därför det är svårt att svara hur man gör om hästen biter, eftersom det är troligen annat den gör också som hänger ihop med detta och det du ska göra handlar då även om detta, tex rätta in en bog, genom att tex rida med öppnatänk, osv.

Håller med föregående talare.
Om man fokuserar på sekundärproblemet- munnen, blir det ganska säkert mer spänningar från hästen sida.
Det är oxå lättare att få den att börja jobba jämnt med bakbenen o ryggen- i en låg form

Ja absolut. Bitandet är det problemet som framstår tydligast för ryttaren eftersom det ju finns mitt framför vårt starkaste sinne synen och sitter i en aändan av vår mest använda kroppsdel-armen.

Men det är ett symptom på STOR bakdelsproblematik.

grejjen är ju bara att jag inte tycker att hon är så mycket svårare att få under något av bakbenen, utan när hon väl är igång så är hon hyffsat liksidig.
dock var det ju väldigt längesen jag red henne och snabbt och enkelt kunde få henne till arbete så att jag sedan kunde jobba vidare och inte bara fokusera på att hon ska slappna av o börja jobba, så det kan ju ha ändrats. hon kanske har blivit mer sned under tiden och att fastbitandet är ett symtom utav det såklart.

Det är ju dock det jag inte känt på henne, när hon väl jobbar på så känns hon hyffsat jämn i både drivning och flyttande åt olika håll samt att hon spårar bra då.

innan det är hon däremot hemskt knepig som gärna försöker komma undan på alla vis, som jag skrev till djurjouren så kan hon gärna gå ställd åt höger, halsen böjd åt vänster så att höger bog skjuter ut, men ändå lyckas ta in höger bakben. eller allt åt andra hållet då. och i dom lägena så säger ridläraren att jag parerar henne rätt, men et innebär ju inte att jag vet hur jag ska parera henne nu om hon ändrat på sina mönster.

om jag hade fokuserat på munnen så hade jag väl bara velat dra loss henne där och inte brytt mig om att försöka mer? det har ju varit lockande att göra det för att man blir frustrerad men jag har ju låtit bli eftersom jag inte tror att det är rätt sätt att få henne loss.

och vi jobbar fortfarande i låg form när hon väl slappnar av, dock tvingar vi aldrig ner huvudet på henne utan det får komma när hon är redo.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 208
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar