biten av häst!

movi

Trådstartare
en häst tog en liiiiiiten smakbit (blödde lite) av mig idag.
behöver man ta stelkramp?

Sv: biten av häst!

Jag kanske har haft tur, men har blivit små-smakad på av både hund och häst (av icke-agressiva orsaker om man säger så), tvättade bara noga med tvål och vatten direkt efteråt. Fick inte stelkramp eller annan infektion.

Har du inget stelkrampsskydd redan? Det är väldigt mycket stelkrampsbakterier i hästsammanhang så oavsett om du blivit tuggad eller inte kan det vara idé att se över skyddet. :idea:

Jag blev biten av en ponny på djurpark (haha ja jag stack in handen ajabaja) för ett par år sedan och fick ta en stelkrampsspruta.På sjukhuset sa det att då jag var så gammal så var det bra att få ipytsat lite mer......

Killarna får visst i lumpen så de har ett bättre skydd......påstod de....men jag vet inte....

Hur ofta måste man uppdatera sitt stelkrampsskydd? Många som får uppdaterat när man precis blivit biten, men stelkramp kan man ju få i sig utan att bli biten av någonting. Är det var 10:e år?

jag uppdaterade min när jag var 20år, tog senast då när jag var 10år så det låter sannolikt. Jag behövde för resors skull.

Jag blev biten i fingret av en häst för nåt år sedan tror jag det var. Jag tvättade av det och lät det vara, men efter nån dag blev det rött och började svullna lite. Tänkte att det går nog över, men det gjorde det inte. Fick åka till vårdcentralen och ta stelkramp (fast jag tror att jag redan hade det, men de tyckte att det var lika bra att ta igen) och sen fick jag äta pencillin i 10 dagar. Så det blev ju bra tillslut, men inte trodde jag att det skulle bli en sån infektion av ett hästbett. Visserligen slets ju en del skinn och kött bort från fingret men ändå :)

Har man fått grundvaccinationen inkl den man får i skolan (fjärde klass) så räcker det i tio år. Får man ytterligare en påfyllning håller skyddet i 30 år.

Cilla
läkare

Alltså ursäkta men jag upphör aldrig att förvånas över vilka frågor som ställs här på Buke.

Varför ringer du inte sjukvårdsupplysningen eller distriktssköterskemottagningen?

Nog för att det kan finnas en och annan Bukefalist med medicinska kunskaper men chanserna att stöta på någon med dom kunskaperna är nog större om du tar kontakt med sjukvården. :cool:

Alltså ursäkta men jag upphör aldrig att förvånas över vilka frågor som ställs här på Buke.

Varför ringer du inte sjukvårdsupplysningen eller distriktssköterskemottagningen?

Nog för att det kan finnas en och annan Bukefalist med medicinska kunskaper men chanserna att stöta på någon med dom kunskaperna är nog större om du tar kontakt med sjukvården. :cool:

Ursäkta mig(är inte helt dum)..men,jag ringde sjukvårdsrådgivningen och pratatde även med några bekanta inom vården,och lika många som jag frågade lika många olika svar fick jag!!Därför la jag även en fråga här!!!
Men spelar ingen roll nu,stelkrampskyddet räcker för bettet!
Och frågan verkar inte helt fel ställd,det verkar som det är en vettig fråga,då inte alla kanske vet detta om stelkramp och bett!
Men,har man ej fullgott stelkrampsvaccin vid bett,så bör en spruta tas! Och,jag fick även veta att när man handskas mycket med djur,så bör man ta den var 5e år!!

Jag blev rejält biten av en ridskolehäst i julas, det blödde inte mycket men ont som fan gjorde det :smirk: Efter en dag kunde jag knappt röra armen, så jag åkte in till sjukan. Fick äta penicillin i 10 dagar, men behövde inte ta nån stelkrampsspruta eftersom jag hade tagit i skolan :bump:

Haha, jag håller med dig fullständigt :D Hästen som bet mig fick en rak höger på bogen, efter det var han snäll i två veckor :rofl:

Hade det varit min häst som bet,så hade hon varit som kohud på väggen eller en matta..(har en skäck..)
Men nu var det en annan häst i stallet!
Man ska kunna sträcka fram handen till en häst utan att den ska tro att det ligger gott i handen(och jag var inte ens i närheten av hans mun)

Stelkrampsvaccin gäller 30 år från sista sprutan OM du är grundvaccinerad.

Kl Åtminstone när det gäler hund o kattbett verkar sjukvården ofta vara fixerad vid stelkramp o könner inte till de verkliga farorna.
PL

Har vi inte diskuterat detta förrut?
Alltför vanligt att akutvården inte vet vilka bakterier som är aktuella o hur man behandlar mot dessa, dvs vilka rekomendationer sjukvården har.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 101
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan Har ni någon gång varit med om att ett försäkringsbolag strulat när köpare ska ta över försäkringen? Har lämnat fullmakt men när köpare...
Svar
11
· Visningar
1 102
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Bokade in provridning idag på en häst. Ägaren skrev då det sista ”Glöm inte att komma i nya kläder iom smittorisken”. Brukar alltid...
2
Svar
23
· Visningar
2 613
Senast: warg
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 117
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud