Bitande hund...*långt*

Raven_

Trådstartare
Jag brukar låna min mosters hund (rottweiler/am. bulldog) och gå på promenader, ut i skogen osv. Jättemysig hund, lättlärd som få. Han är med henne på jobbet och ligger mest. (Ha i åtanke att det är en stooor hund) Han får väl mest stimulans av mig med promenader och ett spår lite då och då. När han var valp så testade han mig väldigt mycket, upp med tassarna på mig, nafsade, skällde osv osv. (Han är snart 9 månader) Han slutade med detta och jag är väl den som har vest "pli" på honom. Han klampar över sin ägare och folk som han inte känner.. Han har pissat på nån tydligen, lyft på benet inne hon henne osv.

Nu till saken. När vi går ut, precis när vi kommer utanför hennes jobb, så hoppar han på mig och ska bita i mina armar. Hårt. Ingenting fungerar... Tror han håller på att testa igen. I slutet på promenaderna gör han samma sak, helst när det är massa folk i närheten. Ingenting fungerar, säger åt på skarpen, ignorerar, har nypt tag i han.. Så idag så höll han nästan på att bita hål, det gjorde skitont, jag bad honom att sitta ner och väntade tills han hade lugnat ner sig. Sen gick vi. Sen efter en stund igen. Då blev jag så jävla arg så jag tryckte ner han i backen. Hans ägare var med så det slutade med att jag bara släppte allt o gick därifrån. Nu vann han säkert över mig?
Varför gör han såhär? Han är jätteduktig i övrigt. Tycker ju om hunden men har allvarligt funderat på att sluta promenera med honom. Vill samtidigt inte träna nån annars hund :crazy:

Sv: Bitande hund...*långt*

Om han hoppar upp på dig sådär och ska bita, när han har armen i din mun (eller vad det nu än är) så tryck ordentligt bakom käkbenet på honom medan du säger "nej". Det brukar lossa käken och ge ett litet obehag..men du kanske inte når om hans käke om hans skalle är stor kom jag på nu..du kan knäa honom om han försöker hoppa upp på dig. Då mena jag inte att du ska sikta och knäa hunden allt vad du har. utan om du vet att "nu kommer han hoppa" och hunden är på väg upp så lyft upp knäet tillräckligt högt för att han ska få en liten "stöt"..brukar få bukt på det mesta.. Glöm inte att berömma när han är lugn och beter sig.

Tack för ditt svar. Tyvärr så har jag redan prövat det, och det fungerar inte. Han ska på igen.
Vet inte riktigt vad jag ska ta till för knep... :(

hur reagerar du när du blir arg? om du ens har blivit det någon gång? tyvärr är det inte så lätt att ge råd på nätet.

klart jag har blivit arg, riktigt jävla förbannad rättare sagt. Det är så svårt att säga hur jag reagerar.. Som sagt, det är ju nätet.
Har prövat att verkligen ryta (bokstavligt talat) åt honom, men icke. Har bitit tillbaks en gång också..... Vet inte riktigt hur man ska handskas med ett sådant problem när man försökt med allt man vet.

Jag har en bullterrier som dagishund som beter sig lite liknande. Det som fungerar för mig är två saker.

1. Ha med godis. När "attacken " är på gång så ger jag ett kommando ex. sitt. Strör sedan ut godis han får leta efter. Ger lite hjärngympa och får honom att glömma det han höll på med.

2. Om han går lös har jag kopplet ihopvikt i ena handen. Är han påväg att hoppa så hotar jag med koppeländan, dvs jag visar att hit men inte längre då blir det smäll på nosen.
Berömmer såklart då hunden lägger av.

Att trycka ned gör trolugtvis hunden mer upphetsad och svårreglerig. Tror det allra bästa är om du lyckas rikta energin emot något annat än dig själv.

Jag har haft samma problem med min hund. Det var när vi var på bruksplan och tränade och om jag stannade och pratade, diskuterade med min instruktör så började han hoppa, bita, skälla och vara allmänt störig. Jag rådfrågade en instruktörsutbildare och den tittade på oss och "läste" av hunden = värsta slyngelåldern och han vill bara ha uppmärksamhet, sen om det bestod av bannor spelade ingen roll för min hund - han hade ju fått min uppmärksamhet.
Den visade mig ett knep som fungerade på min hund (den hade läst av honom) och sedan fick jag visa den så jag gjorde rätt.
När min hund hoppade på mig så skulle jag "hänga" honom, tills han satte sig (han fick ju inte luft) därefter så skulle jag stå avslappnat och låtsas att det regnade. Hoppa på mig = väldigt obehagligt!
Han provade det en el. två ggr sen har han aldrigt hoppat på mig mer. Det försvann helt.

Men det är ju en ganska brutal grej och jag fick hjälp, det är inget de brukar lära ut men för min hund var det bättre med en kraftig grej än att stå och "läsa paragrafer" var femte minut.

Om du blir frustrerad ser han nog ännu större anledning att själv bli hysterisk och hoppa på dig. Var lugn men bestämd, pulsen behöver inte stiga.

Jo jag vet, men det är ju sååå svårt. Det gör ju så förbannat ont! Spec när man har kortärmat på sig..

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 301
Senast: Snurrfian
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 719
Senast: s957
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 419
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?