Sv: Birma eller Birma blandis är det en trevlig katt?
Min personliga erfarenhet av birman är att den inte är speciellt trevlig. Min syster har haft ett antal och jag har även passat en kompis hane. Men det kan ju också bero på att jag annars är uppväxt med riktiga bondkatter.
Fördelen med en birma, och annan raskatt av den sorten, är ju att de ofta har en större chans att kunna trivas som innekatter. Men det är ju inget man kan garantera där heller.
Själv har jag en hona som är Birma/Skogkatt. Mamman var Birma och köpt som avelskatt. Min halvbirma är ganska lik sin mor i temperamentet men lite tuffare och mer hårdhänt. Jag älskar denna katt enormt mycket, men hon har en del "birmafasoner".
Dvs egenskaper jag upplever hos många birmor jag träffat. Det där förnäma, lite snobbiga sättet, och att de inte kan säga ifrån ordentligt på en gång. Lite kärringfasoner.
Kanske är det så att de är svåra att läsa för mig, att deras beteende skiljer sig en del från de flsta bondkatter, men jag har iaf lite svårt för det. Men hon är i allmänhet en pärla som gärna är nära och myser, kommer alltid när jag ropar och sover helst i sängen. Dock absolut ingen innekatt och det var inte hennes mamma heller. De hatar att bli instängda. Så det kan som sagt bli hur som helst med den saken. Jag har även en hona efter min halvbirma och hon har inte alls dessa "birmafasoner" som jag pratar om.
Sen ska tilläggas att alla katter är individer och jag behöver inte ha rätt. Men det är min uppfattning om dem, av mina erfarenheter av Birman. Jag skulle aldrig skaffa mig en ren birma, trots att jag tycker att de är hemskt vackra.