Birma eller Birma blandis är det en trevlig katt?

Sv: Birma eller Birma blandis är det en trevlig katt?

Nu kommer jag som kärringen mot strömmen och svara på ursprungsfrågan.
Min erfarenhet av Birman är inte så bra. De är utan tvekan den suraste och grinigaste raskatten jag träffat på i mitt jobb (djursjukvårdare).
Trots det tror jag säkert att det är en trevlig katt att ha hemma. Vi utsätter ju katten för en del extrema situationer.

Lycka till med ditt kattköp.

Kan ju bero på hur man hanterar dem...

Sist jag var hos veterinären med min birmahane så kunde hon inte lyssna på varken hjärta eller lungor för han vägrade sluta spinna. Jag har aldrig behövt ge en lugnande spruta vid röntgen- eller ultraljudundersökningar, dom ligger snällt på sidan/rygg utan protester.

Jag tror det har lite med vad man går in med för inställning, en av mina bästa väninnor är djursjukvårdare och hon avskyr perser, just för att hon påstår att dessa alltid är sura och bitska att ha att göra med på djursjukhuset, min erfarenhet av perser är helt annorlunda (jag har också jobbat som djursjukvårdare), några av de trevligaste och mest tolleranta katter jag träffat har varit just perser, men hon har bara bestämt sig för att det är så och det tror jag dom känner.

En "birmablandis" skulle förmodligen inte ens se ut som en birma eftersom maskanlaget är recesivt och måste bäras av båda föräldrarna för att avkomman ska bli maskad. T.ex om du parar en birma med en europe så blir det korthåriga huskatter som förmodligen inte ens liknar birmor.

Min personliga erfarenhet av birman är att den inte är speciellt trevlig. Min syster har haft ett antal och jag har även passat en kompis hane. Men det kan ju också bero på att jag annars är uppväxt med riktiga bondkatter.

Fördelen med en birma, och annan raskatt av den sorten, är ju att de ofta har en större chans att kunna trivas som innekatter. Men det är ju inget man kan garantera där heller.

Själv har jag en hona som är Birma/Skogkatt. Mamman var Birma och köpt som avelskatt. Min halvbirma är ganska lik sin mor i temperamentet men lite tuffare och mer hårdhänt. Jag älskar denna katt enormt mycket, men hon har en del "birmafasoner". :D Dvs egenskaper jag upplever hos många birmor jag träffat. Det där förnäma, lite snobbiga sättet, och att de inte kan säga ifrån ordentligt på en gång. Lite kärringfasoner. :D Kanske är det så att de är svåra att läsa för mig, att deras beteende skiljer sig en del från de flsta bondkatter, men jag har iaf lite svårt för det. Men hon är i allmänhet en pärla som gärna är nära och myser, kommer alltid när jag ropar och sover helst i sängen. Dock absolut ingen innekatt och det var inte hennes mamma heller. De hatar att bli instängda. Så det kan som sagt bli hur som helst med den saken. Jag har även en hona efter min halvbirma och hon har inte alls dessa "birmafasoner" som jag pratar om.

Sen ska tilläggas att alla katter är individer och jag behöver inte ha rätt. Men det är min uppfattning om dem, av mina erfarenheter av Birman. Jag skulle aldrig skaffa mig en ren birma, trots att jag tycker att de är hemskt vackra.

Det finns ju alltid undantag som bekräftar regeln. :)

Jag föröker alltid gå in förutsättningslöst och har självklart träffat på trevliga Birmor med, men många var inte snälla. Jag har fått Birmor i armen när jag gått fram för att hälsa, innan jag ens gjort något.

Vill tillägga att min syster haft ett antal kullar på sin ena birma (kanske även på en till) och de verkar ofta bli både långhåriga och maskade. Ser mycket ut som birmor för den som är så okunnig som jag. Men hon har även haft katter med andra färger, kanske även några korthåriga men är osäker. Hon var sköldpadsmaskad den honan som hon hade sist så det blev ju alla möjliga färger på hennes ungar. Men mest maskade tror jag.

Nu vet jag inte om den maskningen som henner ungar fått är "korrekt" och får kallas maskad. Jag ska se om jag kan hitta någon bild. Pappan till ungarna var norsk skogkatt troligen. Det fanns inga maskade katter i området.

Senast ändrad:

Pappan var definitivt inte norsk skogkatt om avkommorna blev maskade. Maskningsanlaget finns inte hos norsk skogkatt.

Jag tycker att birmor är världens snällaste!:D
Har left hela mit liv med Nanni :grin: våran renrasiga birma och hennes dotter :banana: Brunen .
Jag är 11 år:)

Jag är inne på min tredje renrasiga Birma och goare kattor får man leta efter, Min första Birma hane köpte jag som sällskap till min hittekatt när jag bodde i lägenhet och kastrerade aldrig birman han blev avleshane och strilade aldrig i lägenheten han dog för några år sedan 17 år gammal. Vet en hane efter honom som inte blev bra i tempramentet. Har själv haft eller har honor efter honom och dessa har varit underbara kattor.
Våran nuvarande hona 10 år har fått en kull och dessa tre avkommor med en vildkatt har blivit jättetrevliga kattor men med ett helt annat temerament riktiga jägare och utekattor.
Vi har en avkomma hona kvar och hon är åtta år i dag .
Ungarna blev alla korthåriga två svartvita och den jag har kvar är väldigt vacker sköldpaddsfärgad. Mamman är även hon sköldpaddstecknad. Hör många som vill ha birmor men bet för en katt kan de inte tänka sig ,och dessa är fortfarande kattlösa, och 5000 och uppåt har jag sett och en katt men vill ha i många år så blir det ingen hög kostnad, Kan ju vara idé att spara ett tag om det verkligen är något man vill ha, för kattor kostar ju i försäkring vaxinationer foder och strö.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 140
Senast: Hedinn
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 682
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 749
Senast: AnneB
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 544
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar