Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Zody

Trådstartare
Finns det egentligen någon fel tid? Personligen har jag alltid tyckt att ja, det finns det. Men det verkar som att min klocka skiter fullständigt i vad JAG tycker och börjar ringa lite smått ändå. Dock verkar det som att min har snoozefunktion - och det är ju tur. ;)

Jag och sambon hade ett djupt samtal i helgen rörande vår framtid och självklart kom vi att prata om barn. Jag har aldrig varit jättenegativt inställd till tanken på en liten om ett par år, medans sambon gett uttryck för väldig ovilja. Allt det där ändrades såklart, och det har fått min klocka att börja ringa lite tyst. Att veta att det inte är en omöjlighet att vi två blir tre gjorde väl sitt antar jag.

Självklart började vi även fundera på vad som egentligen är en bra tidpunk för barn?
Jag är ung, i skrivande stund lite för ung för att vilja ha barn på stört. Jag är tillsvidareanställd, inget jag vill vara den dagen en liten kommer. Jag har precis blivit antagen till en utbildning som pågår under 1,5 år - jag ska inte plugga och vara gravid.
Men efter de där 1,5 åren då? Då är jag nästan 23 år gammal, sambon 24. Han har fast jobb med en bra lön, och jag kommer då ha en utbildning som i alla fall ger mig en större chans till jobb även om jag inte är färdigutbildad.


Hur tusan vet man när det är rätt att skaffa barn? Är det någonsin rätt eller finns det bara bättre valda tidpunkter? Går det att ignorera klockan eller att rent av stänga av den?
Hur funderade ni gällande det här?
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Måste bara först påpeka att har du en tillsvidareanställning så har du "fast" jobb.

Min klocka har oxå börjat röra på sig, men jag har en utbildning och ett hyfsat jobb, en fin lägenhet och sambo som jag vart tillsammans med i 5½ år. Jag är 23 och vill vänta pga andra faktorer och tror därför att det inte finns någon rätt tidpunkt att skaffa barn, men som du säger finns det bättre och sämre tillfällen. Vad som är bättre beror ju på vem du är.
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Tillsvidare vet jag inte heller om det är, jag och anställningsformer är inte bästisar. ;) Är i vilket fall som helst ett långtidsvikariat med ett fast slutdatum.

Jobb har jag ju i dagsläget, men som jag sa ska jag ju vidareutbilda mig nu med start i januari och barn är inte att tänka på under utbildningen. Efter det så visst, men jag vill ju fortfarande plugga lite till. Funkar det öht att plugga på högskolenivå med småbarn eller är det bara att glömma och helt enkelt plugga klart allt innan man ens fundera vidare över allt det här?
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Ja men då var det ju enkelt, då är det ett vikariat och inte tillsvidareanställning =)

Om jag skulle försöka planera skulle jag utbilda mig klart, skaffa ett jobb och jobba ca 1 år så att man inte bara skaffar ett jobb och går och blir gravid... men det är i en drömvärld. Det går säkerligen att plugga på högskola med barn, men det kräver nog en hel del planering och pusslande.
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

ah, tack! :)
Det är så jag tänker också, att jag pluggar klart helt och sedan försöker få ett jobb och jobba ett tag innan det är dags. Det är ju dock ett par år dit och man vet ju aldrig vad som händer. Det enda jag vet med säkerhet är att min syn har ändrats rejält, innan var det stenhårt "Inga barn innan 30!". Så är det ju inte riktigt nu, och jag känner att i alla fall första barnet innan 30 vore ganska trevligt. ;)

Men som sagt, jag kan ju faktiskt inte veta var jag står om sisådär 2 år när jag är klar med etapp ett av min vidareutbildning. Jag kanske känner för att jobba något år och sedan plugga vidare, eller för att jobba och sedan skaffa barn och plugga vidare några år senare.
Sa jag att jag älskar att planera saker? :angel:
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Det känns som att vi tänker ganska lika. Jag var tidigare inte alls säker på att jag skulle vilja ha barn öht... absolut inte innan 30, men sen började det hända något konstigt och klockan började ticka. Nu skulle jag bli glad om jag av misstag blev gravid, medans det tidigare hade varit katastrof. Om jag får planera vill jag dock vänta något år till.
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Jag tror det ligger en "fara" i att planera alltför mycket. Det finns ALLTID saker man kan använa som svepskäl för att skjuta på barnalstrandet... Ska bara utbilda mig klart först, sen måste man ju jobba ett tag först. Och då börjar ju hästen gå så himla bra att man vill tävla den, kanske gå upp en klass till. Och unghästen ska ridas in. Och man ska köpa drö,mhuset och snösliungan först osv.
Kom ihåg att det inte alltid blir som man har tänkt sig! Det kan ta tid att bli gravid och väntar man för länge så kan det vara "för sent" när man väl kommer igång.
Sen kan det ju också bli som för en vän till min svägerska. Hon och hennes make är båda högutbildade med bra välbetalda jobb och de lever sitt liv inrutat i en kalender. ALLT ska vara välplanerat och går något fel blir det katastrof. :smirk: För några år sen hade de bestämt sig för att "NU ska vi ha barn". Men hon blev inte gravid direkt så deras panik infann sig snabbt. Det blev ju fel i deras planeringskalender ju!! SÅ inom ett halvår efter att de slutat med skydd hade de tagit kontakt med privat barnlöshetsutredning.... Där de i och för sig beordrade dem att försöka över sommaren också och sen återkomma. Men det slutade med provrörsbefruktning, som ledde till tvillingar och tjejen höll på att stryka med vid förlossningen då hon förlorade MASSOR med blod...

Vad vill jag säja med detta? Jo, kanske att vi ska försöka låta naturen ha sin gång och inte planera alltför mycket... Och inte heller vänta för länge...
 
Sv: Biologisk klocka som ringer på helt fel tid?

Fel tidpunkt vet jag inte om det finns. Fel omständigheter dock.

Själv är jag 19 år, min sambo 24. Jag har förhoppningsvis fast jobb om några månader och han har arbetat med sitt i ca 4 år. Vi har hus, hund, bilar och en stadig ekonomi. Så trots att tiden är tidig för mig, så vill jag absolut skaffa barn så fort jag har fast anställning. omständigheterna kan ju knappast bli mer rätt. Sen väntar vi ändå lite, för att bebisen inte ska behöva fylla år mitt i juletider - här planeras det. :D


Så vadå, 23 år? Då planerar jag mitt 2a, eller kanske 3e... ;)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 457
Senast: Modest
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 166
Senast: Grazing
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 753
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
22 887
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp