Binda upp tungan???

skjona

Trådstartare
Är inte insatt inom travsporten alls,men jag läste i nyhetsklippen att en banvetrinär uttalade sej om alla dödsolyckor inom travsporten.
Att en del avarter fanns såsom att "binda tungan".
Vad menas med det?När gör man det,under loppen eller ?Och varför?

Sv: Binda upp tungan???

Sök på tungband så får du mängder av diskussioner om det. Man binder tungan på hästarna för att de inte ska kunna "svälja" tungan i stridens hetta och kväva sig själva, eller för att de helt enkelt lägger tungan över bettet och blir ostyrbara. Så det handlar om säkerhet... Ungefär som att "ridfolk" använder tungfelsbett (som å andra sidan är förbjudet i travet) vid ridning. Alla hästar behöver inte utrustningen. Många går utan.

Mitt svar är lika som Cambries, men jag lägger även ut en bild så du kan se hur ett tungband sitter.
14819469.jpg

Ett tungband får inte se ut hur som helst heller.
Och tungbandet sitter oftast på bara under loppet för att sedan tas av så fort hästen kommer in.

Senast ändrad:

Aha!.Tack för informationen!Då förstår jag bättre,har sett att en del travhästar håller på med tungan väldigt mycket...

Liknande trådar

Samhälle För ett par dagar sen trillade jag över denna artikeln https://www.bbc.com/news/articles/c0j1wwypygxo Det är en artikel från BBC ( så på...
6 7 8
Svar
143
· Visningar
6 065
Senast: Palermo
·
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 771
Senast: Acto
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka