Billigare än Probimin

E

Egonson

Jag har gett Probimin, en dyr liten burk. Som nu är snart slut.

Nu när hästen är bra, finns det något som är likvärdigt eller liknande i alla fall, som är billigare som man kan ge förebyggande?
Krafft vet jag och så har jag sett någon för smågrisar/kalvar på Granngården, fick för mig att man även kan ge till häst, är det så? Minns inte märket tyvärr.

Loppfrö får hon redan.

Sv: Billigare än Probimin

Sådant man köper i mataffär menar du?

Foderjäst har vi hemma.

Just sådant som finns i mejeridisken.

Jag gav det till mina när vi vande in dem på hösilage i höstas. 1/2 paket per häst och dag.
Använd sökfunktionen, och sök på bakjäst, du får säkert massor av träff :idea:

Immer

Tveksam om jag får i min häst det heller, foderjäst tycker hon inte om. Men jag ska läsa om det i alla fall!

Mitt dundermedel är proviva. Det fungerar så otroligt bra på mina hästar så det är helt sanslöst. Totalsprutande diarré har stoppats på bara ett par timmar/dag med det.

Till min förvåning verkar det ju däremot inte ge samma effekt på alla hästar. Jag har berättat om det massor av gånger här på buke och väldigt mga har inte fått någon effekt alls! Vilket för mig är helt sanslöst förvånande eftersom jag fått så otroligt bra effekt så många gånger att det inte råder någon som helst tvekan. Och jag prövade det med stor tveksamhet, efter tips på buke, efter att ha provat både receptbelagda preparat och mag & tarm m.m

Så för mina hästar, speciellt min fångis, är provivan det bästa som trillat i vår väg. Billigt blir det också eftersom jag bara behöver ge ett par dl om dagen i ett par dagar (ca 3-4 dagar).

Men du har kanske redan prövat det?

Jag skulle ALDRIG få i min häst det:crazy:

Har du provat?
Mina hästar tycker att det är jättegott :d De första dagarna rörde jag ut jästen i vatten och gav tillsammans med betforen, men sen bara smulade jag ner den över fodret i krubban.

Immer

Jag började ge unghästen Proviva i förrgår, tycker att det verkar vara lite bättre med hennes mage idag. Får se vilken effekt det har om ytterligare ett par dagar.

Immer

Min häst har alltid varit halvdålig i magen och vägrat att äta olika magmedel som jag provat (mag/tarm, foderjäst, D&H's Sure-någonting etc). Probimin fick han ett tag för det åt han, tyvärr märkte jag ingen skillnad, han var fortfarande halvdålig. Till slut provade jag vanlig bakjäst, var säker på att han inte skulle äta det men kände att 1,50,- inte var mycket pengar för att prova iaf. Blandade det i betfor och han åt gladeligen upp det! Efter det har han varit jättefin i magen:).

Nej Proviva har jag inte provat och det skulle hon säkert äta, men jag tänkte mest om något förebyggande som man kan ge dagligen, fram till betet när hon får röra på sig ordentligt.
Hästen har vilat ett tag pga hovproblem (ut i hagen på dagen förståss som vanligt). Hon har troligen fått i sig grus (hon äter gammalt gräs i vinterhagen trots att dom får mkt hö) för hon började svettas runt buken när hon stod inne på natten och rörde sig alldeles för lite ute i hagen, så vi började promenera igen och gav henne Probimin kombinerat med loppfrön = problemet borta efter några dagar.
Nu ska vi börja rida igen (= tillräckligt med rörelse) så jag är egentigen inte orolig att problemet ska vara kvar, för hon har plåtmage i vanliga fall, men hon är inte ung längre så hon är säkert känsligare.

Men jag vill som sagt ge något förebyggande, fram till och under övergången till bete och Probimin känns lite dyrt att bara ge förebyggande.
Loppfrön får hon fortfarande.
Jäst är säkert jättebra men jag tror inte hon äter bakjäst eftersom hon inte äter foderjäst.

Senast ändrad av en moderator:

Jäst är säkert jättebra men jag tror inte hon äter bakjäst eftersom hon inte äter foderjäst.

Min häst tycker inte om foderjäst, äter det i små mängder under stora protester.
Bakjäst tycker han är gott! Prova!
Det är ju inte "samma sak" - helt olika smak, "konsistens" (heter det inte om pulver, men hoppas du fattar vad jag menar), lukt osv. Bakjäst ska de ju bara ha lite grann, lätt att gömma, foderjästen blir ju hur mycket som helst med flera dl.. :crazy:

Dum fråga igen, men om vi äter jäst, så jäser det väl i magen, så vi får ont i den? Är det inte samma sak för hästarna? En tanke som bara slog mig, fast jag ger foderjäst till min pålle.

Dum fråga igen, men om vi äter jäst, så jäser det väl i magen, så vi får ont i den? Är det inte samma sak för hästarna? En tanke som bara slog mig, fast jag ger foderjäst till min pålle.

Jag tror inte att jästen jäser i magen så som det gör när man bakar. Däremot sker det liknande processer i hästens grovtarm när mikroorganismerna bryter ner fodret. Det ska alltså jäsa även utan jäst.

Mitt dundermedel är proviva. Det fungerar så otroligt bra på mina hästar så det är helt sanslöst. Totalsprutande diarré har stoppats på bara ett par timmar/dag med det.

Till min förvåning verkar det ju däremot inte ge samma effekt på alla hästar. Jag har berättat om det massor av gånger här på buke och väldigt mga har inte fått någon effekt alls! Vilket för mig är helt sanslöst förvånande eftersom jag fått så otroligt bra effekt så många gånger att det inte råder någon som helst tvekan. Och jag prövade det med stor tveksamhet, efter tips på buke, efter att ha provat både receptbelagda preparat och mag & tarm m.m

Så för mina hästar, speciellt min fångis, är provivan det bästa som trillat i vår väg. Billigt blir det också eftersom jag bara behöver ge ett par dl om dagen i ett par dagar (ca 3-4 dagar).

Men du har kanske redan prövat det?

Vilken sort då? Det jag tänker på när jag hör namnet är de där blåbär och hallon dryckerna?

min ena är mkt kräsen men även han äter jästen. du kan ju givetvis inte ge den som den är, utan man blandar den i tex kligröt..

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 946
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 523
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
19 815
Senast: sorbifolia
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 350
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka