Billig månad, någon?

Lillagoajag

Trådstartare
Vi hade ju en sån här tråd för ett tag sedan, men den verkar ha försvunnit?

Jag behöver ha en billig månad. Ja, både behöver och vill - jag måste sluta köpa onödig skit. Och jag kan väl inte vara den enda som skulle må bra av att spara lite pengar såhär efter alla helger? ;) Så, vad säger ni - billig månad?!

Just nu har jag:
856:- på ica-kontot
1760:- i plånboken

:banana: Nu jäklar så sparar vi! :banana:

Sv: Billig månad, någon?

Jag är på!

Jag behöver tips på bra mat som är billig och gärna proteinrik (äter endast kyckling av köttslag).

Jag är på, för jag behöver ha alla mina pengar till bensin :D

Har ca 1500 på kortet och 1700 i plånboken!

Jag är på! Behöver spara vartenda öre jag har egentligen men är verkligen mästare på att köpa onödiga saker!

Just nu har jag 4500:- på kontot, men jag måste försöka spara så mycket som möjligt (kommer ha mycket utgifter nästa månad..). Plus att bilen ska in på verkstad på onsdag, där kommer några tusenlappar gå åt..

Jag är på! Har gått back rejält i och med flytt och nu kommer jag dessutom inte få full lön den här månaden. Har ca 1000 kr på ett reservkonto som kag helst ska klara mig på.

http://www.matvett.se/billig-mat/, där hittade jag en del bra recept på billig mat :) (om man får länka så?)

Jag är på! Bor i en för dyr lägenhet (har jag insett) och behöver verkligen börja spara in på allt annat än hyran. Efter julen är kylskåpet nästan helt tomt, perfekt att börja fylla med billig och smart mat! :D

Dock måste jag köpa en ny BH samt ett par nya brallor, inte bra, inte braaa :(

Anytime :D Just matkostnaden måste jag dra ned på, köper alldeles för mycket skit som godis och grejer som ändå måste slängas :meh:

Recept :)

Höstsoppa med bacon

Potatis
Palsternacka
Rotselleri
Buljong

Koka i ca 15 minuter

Häll av vattnet (spara det!!)

Mixa rotfrukterna med lite lätt créme fraiche till en slät smet. Spä ur med avkoket från rotfrukterna till soppa. Salta och peppra. Stek upp klippt bacon och strö över soppan ihop med lite färsk timjan!

Billig och nyttig!!

Stuvad blomkål

Dela och skölj ett blomkålshuvud. Koka i lättsaltat vatten i ca 10 minuter. Under tiden koka upp mjölk som du kryddat efter smak (jag brukar använda vitlök, vitpeppar och salt). Red mjölkblandningen till lagom konsistens. Häll av vattnet från blomkålen och häll i mjölkblandningen över blomkålen. Låt koka i ca 10-15 minuter och servera.

Kan ätas antingen som den är eller som tillbehör istället för traditionell potatis/pasta/ris. Också väldigt nyttig ;)

soya och chillistekt vitkål och köttfärs med en klick creme fraiche

Lika enkelt som det låter :p Man tärnar vitkål, steker vitkålen ihop med köttfärs och hackad chilli. Mot slutet så häller man på soya efter smak.

Sjukt gott och en klar favorit!!:d

Orkar inte skriva fler nu men dessa är ständigt återkommande hos oss:D

Får hoppa denna månaden. Passar på att fylla garderoben med kläder som behövs på mellandagsrean. Dessutom är en Nespresso maskin på väg till mig ;)

Nästa månad får jag spara in lite så då är jag på :)

Jag é på. Fått kicken och är arbetslös from april så måste hålla i örena.

3000 på kontot, men har då sparat undan en del från lönen. Ska på anställningsintervju i Sthlm imorgon så - 700 i resa kanske. + måste tanka, ca - 500 - och så ska hästarna skos o verkas = -1200. Mycket pengar det blev över då :P

Jag är med!
Precis flyttat till lägenhet och har bara en timanställning så måste hålla hårt i pengarna:p
Största pengaboven är mitt sötsug och bilhelvetet som valde att gå sönder för ett tag sen:rage:

Jag behöver med en billig månad. För slutet på denna månaden blir dyr, ska betala hösilage för 4000 kr. Sen har jag beställt lite grejer från light in the box, kläder och några presenter.
Behöver tanka med (700) sen blir det att snåla med mynten. Längtar redan till lönen. O_o

*KL*

Var precis och handlade mat. 107:- Lyckades hålla mig till att bara handla en onödig sak, men det var min favoritjuice som det var halva priset på så jag förlåter mig själv. Så nu:
749:- på ica-kontot
1760:- i plånboken

åt idag linssoppa. inte dyrt o gott!
har förkokta linser som jag fryst i porrtionsförpackningar.

en port:
en portion frysta linser linser (ca 1,5 dl kokta), 1/2 gul lök, 1/3 grönsaksbuljon tärning, peppar, curry, liiite chili. (krydda efter smak).
Blev super gott! till hade jag lite toast så man blir ordentligt mätt, kan tänka mig att det blir ännu billigare om man har knäckebröd eller hemlagat bröd till, men har inte hunnit baka i det sista.

Läste nyss i en annan tråd om att man kan använda mosade kidney-bönor och steka dem tillsammans med tacokrydda istället för köttfärs när man äter tacos. Kostar i så fall ca 40 kr kg för bönorna (räknar inte med vätskan i den vikten) och det är inte ofta man får köttfärs för det priset :)

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
3 921
Senast: Squie
·
Juridik & Ekonomi Jag sålde mitt hus i årsskiftet och fick då loss en del pengar. Jag har alltid gillat tanken med att vara helt skuldfri (dvs inte ens...
2
Svar
21
· Visningar
2 261
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 127
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
20
· Visningar
1 623
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar