billig eller hemmagjord köldridå?

eldkyss

Trådstartare
Jag är så trött på att det jämt blåser in regn och snö i ligghallen från ingångarna! Men dessa ridåer i plast kostar ju multum:(
Finns de verkligen ingen billigare lösning på att få de att sluta blåsa in väta?

Sv: billig eller hemmagjord köldridå?

Kolla om det går att få tag i en begagnad presenning ( inte lättvikts), kan ev finnas nåt åkeri eller nåt regemente som har kasserade sådana.

Sedan klipper du den i lagom stora remsor och monterar upp på samma vis som man gör med köldridåer.

Jag har gjort en variant på en av våra grishyddor. Jag hade överbliven dammduk från när vi gjorde guldfiskdamm. Fast då är ju "hålet" bara ca 60 x 60 centimeter. Men det har fungerat hyfsat bra i några månader- fast minigrisar är ju inte lika destruktiva som stora grisar.

Som fortsättning på KungTulles idé angående presenningar.
Kika med lastbilskyrkogårdar och se om dom har några gamla kasserade kapell dom vill bli av med.

Går även att kolla med lokala lastbilsverkstäder om dom har några skrotade bilar ståendes.
Om inte så kanske du kan få svar på vart man skickar krockade och skadade bilar.

Finns en som heter Rackstad bl.a.

Jag har i år satt upp trasmattor i hålen till min ligghall och det har funkat jättebra. Köp begagnade på second hand och skruva upp dem omlott. Ser rätt sött ut när det tittar ut en liten ettåring mellan två trasmattor och går iväg med dem som en halsduk. :D

Kanske inte långsiktigt men jag ville testa och jag kommer inte ta ner dem!

:eek: så jävla smart!! jag har en massa här uppe på vinden som vi bara skulle kasta annars:bow:

hur funkar de när de är blöta och fryser? Blir de inte svintunga? men det kanske inte stör hästarna så mycket?

Har köldridå och den är uppsatt för 9 år sedan. Den har inte köpe upphängning utan mellan två plantor. Det har funkat jätte bra. Inte gått sönder. Brukar var billigast att köpa på rulle. Har satt den om lott. Har den som är 20 cm bred och 2 mm tjock. Den större och tjockare köldridån blir lite klumpig tycker jag. Den är helt klart prisvärd.

Jag har inte satt för hela hålet utan har tre stycken i varje omlott så det iaf tar lite vind och väta. Man kan nog sätta igen med dem helt om man vill men mina vill gärna stå i hålen. Jag har en som är för lång och den har varit lite jobbig när den frusit och en av unghästarna dragit ute den in i hallen men det är ju bara kapa lagom långt. :)

:D
Ibland tänker vi ganska lika!;)

Jag har satt upp en tjockare matta, som är klippt i ca 30 cm breda remsor på min lösdrift. Men det är ca 20 cm hål mellan varje remsa, så hästarna ser in/ut. Funkar riktigt bra!

Visst är det storm o snö så snöar det in lite men inte alls som förut, och verkar inte dra åt sig snö/väta speciellt än! =)

Funderar och spånar - skulle byggplast fungera? :idea:Den finns i 2mm tjocklek (minst) som ju är detsamma på vissa köldridåer och är betydligt billigare - även den ska vara åldersbeständig och vissa har visst gjort växthus med den... Förvisso skulle man få skära remsor själv, men den är betydligt billigare, hittade 2,7 * 25 meter för dryga 300 kr....

Vad tror ni?

Funderar och spånar - skulle byggplast fungera? :idea:Den finns i 2mm tjocklek (minst) som ju är detsamma på vissa köldridåer och är betydligt billigare - även den ska vara åldersbeständig och vissa har visst gjort växthus med den... Förvisso skulle man få skära remsor själv, men den är betydligt billigare, hittade 2,7 * 25 meter för dryga 300 kr....

Vad tror ni?

Byggplast :D 0.2 mm stämmer nog bättre ;)

Mia

Jag har i år satt upp trasmattor i hålen till min ligghall och det har funkat jättebra. Köp begagnade på second hand och skruva upp dem omlott. Ser rätt sött ut när det tittar ut en liten ettåring mellan två trasmattor och går iväg med dem som en halsduk. :D

Kanske inte långsiktigt men jag ville testa och jag kommer inte ta ner dem!

Kan vi inte få se en bild, snälla?

Liknande trådar

Fordon Efter att maken köpt en helelektrisk city car i kombination med att jag börjat med häst på en lite mer seriös nivå igen och slutat...
2
Svar
34
· Visningar
1 558
Senast: Derivata
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
4 042
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 802
Senast: cewe
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 995
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar