Billig bra sadel snabbt!

ylvalill

Trådstartare
Jag är i akut behov av en ny sadel till min häst. Han har egentligen varit i behov av en ny sadel länge och jag har också letat sadel länge (över två år nu). Han har en gammal stubben dressyr sadel som har legat hyffsat bra på honom (har jag tyckt) men nu har han (efter flera månaders konvalecens) ändrat sig så pass mycket i ryggen att sadeln inte alls ligger bra längre. Framför allt tycker jag att sadeln är för smal för honom (det är en 31:a), han skulle behöva en sadel som är minst 97 grader i bommen, eventuellt även lite mer svängd bom än stubbensadeln.

Problemet är att min häst har en allvarlig senskada som han sakta skall sättas igång efter. Läkningen går inte nåt vidare och hästen håller sig inte lugn nog för att veterinären skall vara nöjd med hans konvalecens. På grund av detta är jag osäker på om han överhuvudtaget kommer att bli frisk nog att rida i framtiden och jag känner därför att jag inte vill lägga en massa pengar på en ny sadel till honom förrän jag vet lite bättre hur det kommer att gå med honom.

Trots detta måste han ha en annan sadel och det illa kvickt. Har redan väntat alldeles för länge med igångsättningen på grund av bl a detta med sadeln.

Kan nån ge mig tips på vad jag kan titta på för sadel? Begagnad/ny, syntet/läder spelar absolut ingen roll. Det behöver inte vara nån jättebra kvalitet på sadeln eftersom jag inte har tänkt ha den speciellt länge, men det måste vara bra för hästen och ok at rida i. Det viktigaste är att den inte blir för dyr (iaf inte över 5000:-).

Är Wintec något att ha, eller är de alldeles för svängda i bommen för min häst? Nån nämde nåt om Griffinsadlarna, är de ok för hästens rygg? Jag vet att det är bättre att hitta en begagnad sadel av ett bra märke, men det är inte så lätt att hitta nån som är i rätt storlek (= vid) och rätt prisklass då det dessutom är bråttom... :crazy:

Om jag var du..och hästen inte är av den alldeles tokgalna sorten... så skulle jag köpa en ridgjord med voltigehandtag och öglor för stigläder för några hundralappar, och en gosig vojlock att sitta på. Det funkar kanon, och med ett par stigbyglar så känner man sig lite säkrare eftersom det ju blir lite vingligt i början... Så kan hästen muskla på sig bäst den vill utan risk för att matte råkat hitta en sadel som egentligen bara nästan passar... :crazy:
Jag vet ett ställe som säljer den där ridgjorden om du inte hittar själv, var lite svårt att hitta tyckte jag när jag skulle köpa en :p

Hästen är av den tokgalna sorten... :smirk: Speciellt nu när han har varit konvalecent så länge, så det skulle jag tyvärr inte våga mig på.

Jag har en Lewa sadel som jag ska sälja, men vet inte hur jag ska mäta graderna :crazy: Har fått det förklarat för mig, men fattar inte ändå. Kan du förklara ska jag kolla på min.
Du kan ju skicka pm om du vill.

Jag har ingen riktigt bra sadellösning till dig (Wintec hade kanske varit en idé men jag måste säga att min erfarenhet är att den är väldigt rak i bommen - faktiskt den rakaste jag stött på).

För att inte riskera liv och lem, går det inte att tömköra igång kusen?

Jodå, jag tömkör ganska mycket men veterinären vill att jag ska rida också eftersom senan behöver belastas under läkningen. Annars kommer den inte att hålla för belastning i framtiden heller.

Konstigt, jag har hört att Wintec sadlarna snarare skall vara väldigt svängda i bommen? :confused:

Hej! Min uppfattning om Wintecen är att den varken är för svängd eller för rak - utan någonstans däremellan! :p Så om du tror att du behöver en LITE mer svängd bom än den sadel du hade innan, så skulle jag inte vara rädd att pröva Wintecen. Särskilt som du "bara" behöver ca 97 grader i vidd. (Ju vidare desto mer svänger sig bommen uppåt) Tror det motsvarar någon stans mellan wintecs 2 största vidder (det vita är på 105 grader). Jag har lagt i ett 130 graders koppjärn i min wintec och ändå ligger den väldigt fint på min häst som inte är särskilt svängd i ryggen. Ja, vi har väl alla lite olika ögonmått i frågan - det är den slutsatsen jag gör... :) Lycka till!

Konstigt, jag har hört att Wintec sadlarna snarare skall vara väldigt svängda i bommen?

Jag har en Wintec 500 Dressage just nu. Den är, tycker jag iaf, normalsvängd i bommen, varken för rak elelr för böjd. Enda nackdelen med min sadel är att tunneln är ganska smal och min NSV har då vuxit ur den. Men ett hbl kanske skulle kunna ha den... Är mitt uppe i att sälja den nu (har varit det i ungefär 3 mån) och börjar bli väldigt trött på hela sadelhistorien. Jag måste få sålt min Wintec så snabbt som möjligt för även jag behöver en ny sadel nu när min kille fått ryggproblem. Om du är intreserad kan du ju PM:a mig ;).

Tack för era svar!

Kanske är värt att titta på en Wintec i alla fall då. Den kanske blir precis lagom svängd i bommen till min häst (som är en hbl/arab korsning för övrigt).

Nån annan som har nåt tips ifall Wintecsadlarna inte skulle passa?

Tack för tipset!

Beror väl på hur man definierar långt... :smirk: Det är tillräckligt långt för att det skulle bli en alltför lång resa för hästen och det skulle bli alldeles för dyrt att ta hem nån därifrån för att prova ut en sadel... Var inne och kikade på deras hemsida men jag hittade inget som lät riktigt intressant tyvärr. De flesta begagnade sadlarna är för smala i bommen (eller fel storlek i sätet...) och de nya är lite för dyra.

www.hastlagret.just.nu vet jag syr sadlar efetr önskemål och hästen. 3500kr för specialgjord och 2900 för vanlig. Säkert ingen kvalite men då får man ju en sadel som passar iaf.

Kommer inte ihåg exakt nu, men dom specialbeställda tar dom ju in efter önskemål, det tog väl ett tag att få dom från tillverkaren. Tyvärr är det ju så med sadlar att man vill ha dom här och. Det blir lite snopet att beställa en sadel, och när den kommer efter 3 månader så passar den inte. Jag tog hem en sadelprovare. Tror hon tog 350 kr, och eftersom jag köpte en sadel så drog hon av dom pengarna från sadeln. Det var det bästa jag gjort. Det är hopplöst att hålla på och skicka sadlar fram och tillbaka. Nu fick jag prova flera i olika storlekar och prisklasser. Visserligen höll sambon på att svimma när han hörde priserna.

Har inte möjlighet att vänta några 3 månader så nån specialbeställd blir det nog inte...

Hade varit bra om det hade funnits någon så billig sadelutprovare här i närheten. Här tar alla minst 700 kr + milersättning så jag hade fått betala en bra bit över 1000 kr för att prova ut en sadel, känns lite dumt med tanke på att det är en billig sadel jag behöver för tillfället...

Jag pratade med en sadelutprovare ett par veckor innan min häst skadade sig. Hon hade sadlar i prisklasser från 10-20 000 kr. Det känns dock inte aktuellt i dagsläget att prova ut en sån sadel, däremot kommer det att bli det så snart pållen blir frisk och skall ridas ordentligt igen. (Hoppas att han blir det bara... :crazy:)

Liknande trådar

Utrustning Ni sadelnördar, snälla hjälp och utbilda mig! Jag behöver uppenbarligen en ny sadel till min 4-åring. Dessvärre är hon bred och utan...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 995
Senast: Oknytt
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en...
2
Svar
27
· Visningar
2 858
Senast: HannaZ
·
Utrustning Är i akut behov av ny sadel till hästen. Har några andar trådar här där jag testar två sadlar, Prestige Michel Robert(34/17 ullstoppad)...
Svar
7
· Visningar
2 598
Senast: Oknytt
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka