Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VIII
Svarar alla:
Det värmer i mattehjärtat att ni tycker han är fin. Tack för fina ord!
När han kom var han ju bara 4 år och så klart lite rangligare. Han var lite sen i utvecklingen och har vuxit mycket på höjd och bredd sen dess. Men han var inte onormalt tunn innan jag fick hem honom.
Han är u:Blue Hors Romancier och ue:Beach Boy. Så han har både dressyr och hopp i stammen. Hoppa kan han verkligen. Men inte matte.
Hur långt vi kommit? Ja.. Svårt att säga. Jag har ju ett annat system jag rider enligt och ibland annan utbildningstrappa.
Han har ridits in på nytt och sen mest lullat i skogen och tricktränat. Sen när jag tog bort min andra häst blev jag taggad att ta tag i skolningen på den här. Men då trampade han in en pinne i hoven och drabbades av en massa sviter efter det. Så jag har rehabat honom avsuttet och sen påbörjat skolningen där. Där har han nu lärt sig göra det mesta. Trampar mkt bra, men så klart än inte piaff.
IOM hur jag jobbar avsuttet är både framdel och bakdel skolade något avsuttet. Och man kan avancera snabbare uppsuttet.
Nu har vi ridit en månad ungefär, lite längre.
Han behöver göra bättre övergångar och förstå/lyda skänkeln bättre. Men går att rida LA plus skolorna. Förvända galoppen har vi inte börjat med. Och då så klart inga byten.
Han är himla kul att rida IOM att han är så känslig och "lätt". Nu när han är formgiven så pass att man kan börja höja i fram och rida upp honom i gången och få mer lyft är han ju himla spänstig, framför allt i traven.
Jag har ju inte ridit något i princip under hösten, tappade sugen och jobbade mindre. Så jag är ju inte i form själv riktigt.
Men nu sista lektionen var pålle så bra att vi kunde rida enhändigt och ha sitsträning för hans matte med. Mycket välbehövligt!