Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII
Men så är det ju på alla hästar, inte bara din? Skulle alla ha 2 sadlar som dom byter om med då...
Alla har inte så extrem stor skillnad som min, men för att svara på din fråga så ja om man har en häst som jag så har man också alltid haft sadelproblem förmodligen.
Och svaret på problemet är nog samma som hos mig då.
För om du tänker till så stämmer de ju rätt logiskt när man smakar lite mer på ämnet.
Om hästen är tokböjd när man skittar och du då köper en spikrak sadel och så skrittar du vi säger 2 veckor för att hästen ska halvvila efter ett hård period av träningar.
Då har du en sadel som kommer tokklämma fram och bak i hela 2 veckor på din häst.
Och att varje dag behöva ha en sadel som klämmer och gör ont på ryggen i minst 2 minuter fram och avskrittning.
Eller tvärtom man köper en böjd sadel för att så ser ju hästen ut när den står på gången och man börjar skritta igång hästen efter vila och man tycker den går super, men när man sedan börjar jobba den kommer det smygandes att hästen inte längre går bra.
För så fort man kräver att hästen ska jobba med ryggen och höja den får den en sadel som trycker mitt på och gör ont.
Det kommer ge problem mer eller mindre genom åren.
Sedan har vi vissa hästar som är mer känsliga och andra som klarar rätt mkt innan de visar en hälta eller ens lite obehag.
Min häst är en liten prinsessa på ärten och är otroligt känslig i sin rygg, lilla minsta fel och hon visar de på en gång.
När jag skulle måttbeställa min sadel så frågade jag sadeltillverkaren detta och hon sa att om fler som jag insåg detta skulle så många hästar slippa ha ont.
Många tror att bara för man måttbeställer en sadel så kommer den alltid att passa i alla lägen.
Sedan finns de dom som har tur som har hästar som det inte blir så stor skillnad mellan skritt och arbete och den lilla mini skillnaden som blir tycks inte störa hästen.
Håll hårt i den hästen säger jag bara
Jag är i alla fall toknöjd över att ha en glad hästrygg igen att min häst inte lägger öronen bakåt längre när sadeln kommer somhon gjorde mot slutet med förra bomsadeln.
Nu är dom framåt igen och hon är glad bara det är ju total superlycka hos mig.
Det här med sadelar det är en jäkla djungel