Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Å jag som tvättäkta norrlänning har aldrig förstått vad en stubbåker är!? :p Här finns ju massor av hölägdor, nån odlad med havre/ärtor och nån med korn, vad är skillnaden? O_o Nog har jag sett alla underbara bilder och blivit sådär halvt avundsjuk, men äh, man kan inte få allt. ;) Vintern här är ju oslagbar!

Retzina: Söta är väl bara förnamnet! Älskar bilden i galopp, that happyface! :D

Kl
Nu har jag snart nåt att uppdatera med igen! Syrrans ponny står här i vinter och i september ska treåringen ridas igång. Hoppas jag kan tvinga med fotograf nån gång emellanåt. :p

Men så är det ju på alla hästar, inte bara din? Skulle alla ha 2 sadlar som dom byter om med då...

Alla har inte så extrem stor skillnad som min, men för att svara på din fråga så ja om man har en häst som jag så har man också alltid haft sadelproblem förmodligen.
Och svaret på problemet är nog samma som hos mig då.

För om du tänker till så stämmer de ju rätt logiskt när man smakar lite mer på ämnet.

Om hästen är tokböjd när man skittar och du då köper en spikrak sadel och så skrittar du vi säger 2 veckor för att hästen ska halvvila efter ett hård period av träningar.
Då har du en sadel som kommer tokklämma fram och bak i hela 2 veckor på din häst.
Och att varje dag behöva ha en sadel som klämmer och gör ont på ryggen i minst 2 minuter fram och avskrittning.

Eller tvärtom man köper en böjd sadel för att så ser ju hästen ut när den står på gången och man börjar skritta igång hästen efter vila och man tycker den går super, men när man sedan börjar jobba den kommer det smygandes att hästen inte längre går bra.
För så fort man kräver att hästen ska jobba med ryggen och höja den får den en sadel som trycker mitt på och gör ont.

Det kommer ge problem mer eller mindre genom åren.
Sedan har vi vissa hästar som är mer känsliga och andra som klarar rätt mkt innan de visar en hälta eller ens lite obehag.

Min häst är en liten prinsessa på ärten och är otroligt känslig i sin rygg, lilla minsta fel och hon visar de på en gång.

När jag skulle måttbeställa min sadel så frågade jag sadeltillverkaren detta och hon sa att om fler som jag insåg detta skulle så många hästar slippa ha ont.
Många tror att bara för man måttbeställer en sadel så kommer den alltid att passa i alla lägen.

Sedan finns de dom som har tur som har hästar som det inte blir så stor skillnad mellan skritt och arbete och den lilla mini skillnaden som blir tycks inte störa hästen.

Håll hårt i den hästen säger jag bara:D

Jag är i alla fall toknöjd över att ha en glad hästrygg igen att min häst inte lägger öronen bakåt längre när sadeln kommer somhon gjorde mot slutet med förra bomsadeln.
Nu är dom framåt igen och hon är glad bara det är ju total superlycka hos mig.:D

Det här med sadelar det är en jäkla djungel

På bilden står ju dock hästen som en gungmatta. Framför sig med frambenen och bakom sig med bakbenen. Den är självklart nog så överbyggd, men bilden gör det än mer extremt. Vi har en b-ponny i stallet som är byggd i princip precis likadant och det har varit jättesvårt att hitta sadel till den. Nu är det en hoppeponny och de enda två sadlar som legat still på den och som den funkar med är en Knights Robin Hood(?) och en (hysteriskt dyr) Bruno Delgrange. Nu vet jag inte hur många sadlar, eller vilka, Niela har provat-men bara för att en utprovare har sagt att det inte går så är det inte skrivet i sten:p.

Retzina: Barnet måste ju få en dressyrsadel:D. Det är det enda som saknas i den där söthetsbomben;)!

Jag har nog gått igenom de flesta sadelprovare och har väl provat ett 50 tals sadlar på min.
Hopp som dressyrsadlar samt bomlösa som har sk flexibom/läderbom och ska passa alla.
Och nej det är inte bara en som sagt att det är såhär;)

Och detta problem har jag också kommit på själv alltså inte en sadelprovare som har sagt detta till mig.
Utan de är mer som så att jag har fått mitt tänk bekräftat när jag har diskuterat med olika sadelmakare/provare.

Och jag har problem med knäna och får ont av att gå på ojämt underlag som ridhuset är, så att gå för hand är inte aktuellt heller.
De klarar jag av enstaka gånger men inte varje dag!

Visst vi har skrittmaskin på gården men känner att jag inte vill stoppa in henne där varje dag i 20 minuter.

Så för min egna del tycker jag min lösning funkar bäst för hallå vi snackar om 30 sekunder som de tar att byta sadel.
Så krångligt är det inte=)

Och de kommer dessutom inte ske varje dag, om jag hittar en bomsadel nu i höst så kommer den istortsett bara användas när vi tävlar eller vill va extra fina på en träning.
Annars kommer jag rida i min bomlösa eftersom den är skön och hästen gillar den och går bra i den.
:)

Så förstår inte vart problemet är för vissa=)

Och min häst står fördelaktigt på bilen, iom att hon står ut med benen gör detta att hon är MINDRE överbyggd;)
Så ska hon stå mer så som man ska stå så är hon ännu mer överbyggd.

Ska försöka ta en riktigt bra bild henne där hon står enligt utställnings sättet så ska du få se att det inte är så vackert för en sadel.:crazy:

Varför inte skritta fram barbacka och sen lägga på sadeln när hon är framskrittad? Så behöver du bara ha en sadel ändå, och behöver inte krångla med att ta med dig två om du ska iväg och rida :)

det märkliga är att hon skulle flexa sin ryggrad så otroligt mycket.
I vanliga fall är skillnaden muskler i avslappning eller muskler i arbete.
men ryggraden är där den är. Musklerna diffar max nån enstaka cm, inte tillräckligt för att få sadeln att bli så illa anpassad.

Det är nog där fler än jag tycker det låter helt uppåt väggarna.

det märkliga är att hon skulle flexa sin ryggrad så otroligt mycket.
I vanliga fall är skillnaden muskler i avslappning eller muskler i arbete.
men ryggraden är där den är. Musklerna diffar max nån enstaka cm, inte tillräckligt för att få sadeln att bli så illa anpassad.

Det är nog där fler än jag tycker det låter helt uppåt väggarna.

Ja då får ni väl inse att det finns konstiga saker här i världen som är helt uppåt väggarna:p

Finns så mycket konstigt här i världen och man lär sig nya saker hela tiden som man aldrig trodde förr.
Att flexa ryggraden är ju inge svårt, stå på alla 4 sedan höjjer du ryggraden så kommer den puta uppåt och sedan kan du svanka och då kommer det skillnad flera cm åt andra hållet.
Vissa hästar gör samma sak.. som min.
Inte ett dugg konstigt tycker jag i alla fall, synd att fler inte inser att hästars ryggar faktiskt ändrar sig både musklaturen och flexibiliteten i ryggraden när de arbetar och kommer upp!

Jag har väl en häst som är mycket speciell helt enkelt, men hon är iaf mattens guldhäst och bäst i världen trots detta:love:

Senast ändrad:

Varför inte skritta fram barbacka och sen lägga på sadeln när hon är framskrittad? Så behöver du bara ha en sadel ändå, och behöver inte krångla med att ta med dig två om du ska iväg och rida :)

Som sagt jag anser inte det som ett problem att behöva byta sadel de få gånger per år det kommer ske:)

Är såååå glad att äntligen kunna rida fullt ut igen och slippa sadelproblem skulle kunna krama hela världen för så glad är jag:D

Klart du kan flexa ryggen men en häst bör inte gå runt och svanka till vardags.
De går avspänt, precis om du gör. Sen när man tar i spänner man musklerna (höjjer ryggen).

Den skillnaden tror jag alla här inser, det är samma sak med alla våra hästar. 99% blir rakare under arbete. Men skadad häst pga svank under skritt har förhoppningsvis få.

Klart du kan flexa ryggen men en häst bör inte gå runt och svanka till vardags.
De går avspänt, precis om du gör. Sen när man tar i spänner man musklerna (höjjer ryggen).

Den skillnaden tror jag alla här inser, det är samma sak med alla våra hästar. 99% blir rakare under arbete. Men skadad häst pga svank under skritt har förhoppningsvis få.

Tror vi lägger ner denna diskussion nu inan de ballar ur:)
Inse bara att jag är lycklig och har hittat ett sätt JAG är nöjd med:)
Alla tycker inte lika och du ska få ha din åsikt och jag ska få ha min åsikt.

Vissa tror på spöken andra inte och man behöver inte sitta och diskutera om vem som tror på rätt sak och vem som har fel för det leder dessvärre ingenvart.

Utan bara inse att vi är härliga individer som tycker olika

Senast ändrad:

Tror vi lägger ner denna diskussion nu inan de ballar ur:)
Inse bara att jag är lycklig och har hittat ett sätt JAG är nöjd med:)
Alla tycker inte lika och du ska få ha din åsikt och jag ska få ha min åsikt.

Vissa tror på spöken andra inte och man behöver inte sitta och diskutera om vem som tror på rätt sak och vem som har fel för det leder dessvärre ingenvart.

Utan bara inse att vi är härliga individer som tycker olika

Jag förstår dels inte vad som ska "balla ur" och dels inte varför man som ägare till en häst med lite knepig rygg tar åt sig tips och råd (och fakta) för att hitta kanske en ÄNNU bättre lösning än att hålla på att byta sadel? Vi är många sadelnördar här som tycker det är rätt intressant att hitta bra sadellösningar till knepiga ryggar.

Jag tror fortfarande på en kort, lite rakare sadel med rundbossor som släpper tidigt. Sadlar du som dressyrhäst eller som islänning?

Det är helt ok att du tycker annorlunda, jag vänder mig mot ditt argument om "varför fattar inte alla andra detta". Jag svarade på det, jag och många andra fattar inte för vi kan inte se att det problemet finns.

Och jag är bara glad att jag har en normal häst utan det problemet :)

Tycker det är lite intressant att du går in i en bildtråd och skriver ett låångt inlägg om hästens sadelproblem och sen när folk här ger sina åsikter vill du lägga ner diskussionen och är nöjd?
Då hade du bara kunnat lägga ut bilderna :)

Åååh, så fina dom är! :love:

Här kommer en bild på mig å min medis från träningen idag!

Så där såg min frieser ut i ryggen, kort, uppåtsluttande, men blev rak vid arbete. han fick en Amerigo Vega Icelandic utprovad till sig. Den satt bra förutom att +2,5 som bara fanns då blev för smalt för honom efter en tid. Men det var en frieser, och inte en island, så då borde den funka på din. Sadeln är ju väldigt kort i sin anläggningsyta och jag tror det är en av dom få som skulle kunna funka på din. Det är inte min favoritsadel, men för en sådan rygg, ja då får man acceptera läget lite.

Nu finns Vega CC upp till +4 vilket är ganska ordentligt brett:). Kan tänka mig att en frieser är minst lika svårsadlad som Nielas isis med tanke på hur överbyggda dom kan vara. Jag tror också på Vega CC och undrar om Niela har varit i kontakt med just Amerigo för utprovning?

delvis kl.

Även jag spanar efter en Vega till min tant. Blev tipsad av den som köpte min förra häst (som var av liknande modell) att det var den enda modell som inte åkte fram på den hästen.
Red i en Prestige D1 idag och det var bättre än ordinarie sadel men inte helt perfekt -ska dock testa med ett annat schabrak imorgon och se vad som händer.

Lite skillnad är det på alla såklart men Nielas häst är ju extremt överbyggd, måste skilja minst 10 cm?? Har aldrig sett en vuxen häst med så hög bakdel. Så är kanske inte så konstigt att det blir svårt att hitta sadel.

Men jag tycker som sweep, köp en sadel som passar i arbetet och skritta fram vid hand.

Den är knappast mer extrem än mitt sto var.. det var inga problem att ha samma sadel och inte sjutton fick hon ont i ryggen

Får ta bild imorgon :)
Vet faktiskt inte, visade sig att stallägaren hade en D1a i stallet som inte passar hennes nuvarande häst (mycket bred och platt frieser) och då fick jag passa på att prova den.
Känslan var iallafall att trots att jag tyckte att den åkte fram något så fick jag inte känslan av att den klämde på bogbladen som hennes egen sadel numera gör -när den åker fram känner jag ju hur det rör sig och "rycker" i sadeln i varje steg :banghead:
Som sagt, ska testa igen och glider den så ska jag ev testa en Childeric DFL och funkar inte den så får jag jaga en Vega. Jag har en liten misstanke om att det hela hänger ihop med att sadlarna är för långa och att när hon får upp ryggen skjuts de framåt....

Jag håller med om att hästen inte bör få ont i ryggen.

Jag har en lika överbyggd islandskorsning. Islänningar är ju generellt lite rörliga på annat vis i ryggen än halvblod, sitter inte ihop på samma vis.

Många Iberier är det ju samma med. Mardrömmar att leta sadel till enligt många sadelutprovare.

Men det går ju oftast att hitta sadlar som ligger så pass att de inte får ont iaf.

Även min har en Vega. Som jag visserligen inte gillar själv. Men jag har inte så mkt annat att välja på med hästens exteriör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama