Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII
Äntligen börjar vi komma igång igen efter månader av halvvila och endast barbackaridning, då jag inte haft en sadel.
Köpte en bomlös och tänkte nöden har ingen lag måste ju ha nått att rida i iallafall tills jag hittar en sadel med bom.
Nu visade det sig att sadeln var sjukt skön och Jorunn tokälskade sadeln och hon kan höjja ryggen utan att få ont nu.
Problemet med Jorunns rygg är att när man rider ut och skrittar på lång tygel har hon väldigt böjd rygg.
Men när man rider dressyr på banan höjer hon ryggen så pass mycket att ryggen blir spikrak.
Så jag behöver alltså 2 olika sadlar, under uppvärmningen när jag skrittar fram alt skrittar bara ut, då måste hon ha denna bomlösa alt en sadel med böjd bom.
Men när jag sedan börjar jobba henne måste jag hoppa av och byta sadel och ta den raka.
Bökigt men vad gör man inte för sin häst?
Äntligen har vi kommit på hennes problem och hon slipper nu ha ont.
Alt är att bara rida bomlöst och köpa en bomsadel som är rak och ha när man ska tävla eftersom man inte får tävla i bomlöst.. alf inte den modellen jag har.
Och de låter som jag kommer göra det.
Samt att jag har en hoppsadel(bomsadel) eftersom man inte kan hoppa i min bomlösa mer än typ ett dike när man rider ut.
Så nu är hon stel och sommarfet och ännu mer sommarfet så bättre än så här blir det inte för dagen
Men man ser att hon idag vågar ta ut stegen betydligt mer och är betydligt mer avslappnad nu när sadeln ligger bra.
Eller jag kanske bara inbillar mig? det kanske är lika hämskt som vanligt??
Den skönaste sadel jag någonsin ridit i men samtidigt också den fulaste fast utsidan är ju inte allt sägs de
Har gjort om den lite med större knästöd samt mer inlägg under sadeln.
Tycker min sist har gått från bedrövlig till dålig så vi jobbar oss upp nu till OK sits nu
Så här har ni tvättäkta bra exemplar på en skitdålig ryttare som har en häst som går skitdåligt.. MEN jag är lika glad för de
Får väl skylla på att hästen varken orkar eller har kondis för att gå bättre idag men eftersom vi är superdåliga idag kan vi ju bara bli bättre
Så man får se de från den ljusa sidan.
Ny tränare har jag också och hon tillåter mig inte sitta fel en sek så de finns hopp.
Ett av de första dressyrpass sedan i vårr
Jorunn chillar i hagen
Men det känns så otroligt skönt nu att man har ett problem mindre att oroa sig om, nu letar jag efter en dressyrsadel som vi kan ha när vi tävlar.
Men vill muskla upp henne och få ner fett % liiite först.
Hon har gått på bete från Maj så hon är rund och go nu