Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Äntligen börjar vi komma igång igen efter månader av halvvila och endast barbackaridning, då jag inte haft en sadel.:crazy:

Köpte en bomlös och tänkte nöden har ingen lag måste ju ha nått att rida i iallafall tills jag hittar en sadel med bom.

Nu visade det sig att sadeln var sjukt skön och Jorunn tokälskade sadeln och hon kan höjja ryggen utan att få ont nu.

Problemet med Jorunns rygg är att när man rider ut och skrittar på lång tygel har hon väldigt böjd rygg.
Men när man rider dressyr på banan höjer hon ryggen så pass mycket att ryggen blir spikrak.
Så jag behöver alltså 2 olika sadlar, under uppvärmningen när jag skrittar fram alt skrittar bara ut, då måste hon ha denna bomlösa alt en sadel med böjd bom.
Men när jag sedan börjar jobba henne måste jag hoppa av och byta sadel och ta den raka.
Bökigt men vad gör man inte för sin häst?:)
Äntligen har vi kommit på hennes problem och hon slipper nu ha ont.

Alt är att bara rida bomlöst och köpa en bomsadel som är rak och ha när man ska tävla eftersom man inte får tävla i bomlöst.. alf inte den modellen jag har.
Och de låter som jag kommer göra det.

Samt att jag har en hoppsadel(bomsadel) eftersom man inte kan hoppa i min bomlösa mer än typ ett dike när man rider ut.

Så nu är hon stel och sommarfet och ännu mer sommarfet så bättre än så här blir det inte för dagen:)

Men man ser att hon idag vågar ta ut stegen betydligt mer och är betydligt mer avslappnad nu när sadeln ligger bra.
Eller jag kanske bara inbillar mig? det kanske är lika hämskt som vanligt??

Den skönaste sadel jag någonsin ridit i men samtidigt också den fulaste fast utsidan är ju inte allt sägs de:D
Har gjort om den lite med större knästöd samt mer inlägg under sadeln.

Tycker min sist har gått från bedrövlig till dålig så vi jobbar oss upp nu till OK sits nu:D

Så här har ni tvättäkta bra exemplar på en skitdålig ryttare som har en häst som går skitdåligt.. MEN jag är lika glad för de:D

Får väl skylla på att hästen varken orkar eller har kondis för att gå bättre idag men eftersom vi är superdåliga idag kan vi ju bara bli bättre:)
Så man får se de från den ljusa sidan.

Ny tränare har jag också och hon tillåter mig inte sitta fel en sek så de finns hopp.

Ett av de första dressyrpass sedan i vårr
993359_10152052047283998_262522202_n_zpsf0302300.jpg

18384_10152052046648998_240558601_n_zps660c6fac.jpg

1012717_10152052046413998_912603339_n_zps50a8e5ec.jpg

Jorunn chillar i hagen

62316_10152047402803998_992118698_n_zpsf03d3a7d.jpg

Men det känns så otroligt skönt nu att man har ett problem mindre att oroa sig om, nu letar jag efter en dressyrsadel som vi kan ha när vi tävlar.
Men vill muskla upp henne och få ner fett % liiite först.
Hon har gått på bete från Maj så hon är rund och go nu

Inte ska du väl behöva hålla på att byta sadel mitt i passet? Om du har en tillräckligt kort (med rundbossor förstås) så kommer den med all sannolikhet inte störa henne under skritten och när hon höjer ryggen gör det inget om den släpper tidigt så länge den inte glappar eller gungar. En sån häst hade jag nog investerat i en måttad sadel till:).

Och vad fin hon är sin mörkare sommarpäls!

Så det blev ingen försäljning? :) vad är det för bomlös sadel du har nu?:)

Det finns ju en rad bomlösa som man faktiskt får tävla i, så det kanske vore ngt att prova sig igenom? :) Fast det är klart, nån bomsadel borde ju finnas som kan passa.

Inte ska du väl behöva hålla på att byta sadel mitt i passet? Om du har en tillräckligt kort (med rundbossor förstås) så kommer den med all sannolikhet inte störa henne under skritten och när hon höjer ryggen gör det inget om den släpper tidigt så länge den inte glappar eller gungar. En sån häst hade jag nog investerat i en måttad sadel till:).

Och vad fin hon är sin mörkare sommarpäls!

En bom är ju dessvärre inte flexibel så det spelar ingen roll om sadeln är kort, jag kan ju lägga på en 15 sits sadel som är spikrak.
Den kommer iaf ge tryck framme vid manken och bak när jag skrittar eftersom ryggen då är böjd och sadeln är spikrak.

Och köper jag en böjd liten sadel kommer den bara trycka i mitten när jag rider dressyr.

Har testar bägge delarna har nog testat allt och när jag skulle måttbeställa en sadel till Jorunn så var de just detta som sadelmakaren sa.
Att mitt problem dessvärre inte kommer lösas sig bara för jag måttbeställer eftersom det handlar om flera cm det skiljer sig från när hon går i skitt och när hon sedan jobbar.

Dessutom måste jag ha 17,5 då jag är lång.

Men jag ser det inte som ett problem att behöva byta sadel de få gånger jag gör de.
Jag rider 99% i min bomlösa och då behöver jag ju inte byta.
Utan de är bara när vi hoppar eller när vi ska ut och tävla och det tar 1 minut max så det gör inget.

Jag tycker detta är den bästa lösningen för oss.

Ja på sommaren är hon vacker guldisabell=)

Dåliga bilder men man ser lite iaf hur stor skillnad det är i skritt/stillastående och vid arbete

Skritt/stillastående

10dec2011008.jpg

Vid arbete och hon jobbar mer med ryggen idag detta kort är 5 år gammal men har ingen nyare utan ryttare i trav.

Jorunn7okt08052.jpg

KL
Kul att se alla bilder på alla fina dressyrhästar och duktiga ryttare. Kastar in några på min duktiga avkomma och hennes fina häst. Det börjar hända grejer och som mamma är jag sjukt stolt och nästan lite rörd (löjlig jag vet :o).
137578583323129100_resized.jpg

137578598639515800_resized.jpg

137578606650794000_resized.jpg

137578603204865000_resized.jpg

137578604567971600_resized.jpg

137578588691822100_resized.jpg

Det finns ju en rad bomlösa som man faktiskt får tävla i, så det kanske vore ngt att prova sig igenom? :) Fast det är klart, nån bomsadel borde ju finnas som kan passa.

Att hitta en bomsadel som passar är inge problem jag kommer hitta en som passar när jag bara rider dressyr.
Men inte när jag värmer upp eller rider ut på långa tyglar jag kan inte hitta en där jag kan göra bägge delarna utan jag får välja!

Så jag letar efter en rak sadel nu som jag ska ha när jag tävlar och när jag vill rida bomsadel för tränare osv.
Så kommer jag ha min bomlösa till att skritta ut med samt värma upp henne med.

Sadelprovaren kommer i höst då Jorunn är mer musklad och nerbantad lite nu är ingen ide att prova ut nått för då får jag iaf köpa ny om 6 månader.

Men så är det ju på alla hästar, inte bara din? Skulle alla ha 2 sadlar som dom byter om med då...

5 åring e. Bocelli ue. Opius

Trevligt litet (161cm) sto som trotts 2års skogsridning tycker livet på dressyrbanan är riktigt kul :)

*kl

Inte jag som rider, så inga ryttarkommentarer är ni snälla :)

13072214_zpsb85f9401.jpg

Förra gången så blev ryttaren avkastad tre gånger så det går framåt :D

Åh herregud så söt, jag tror jag smälter till en liten pöl :love:

kl

Igår gjorde vi en rockad, min kompis hade inte hoppat på länge så hon fick ta Sprinter, den klippan :love:
537187_10153125942945061_916357047_n.jpg

999181_10153125942930061_1173483749_n.jpg

73576_10153125943235061_122627063_n.jpg

Jag red istället hästen hon precis börjat med (som vi kommer dela på i höst :D), för första gången ute på stubben! Hon fick longera mig en stund eftersom vi inte riktigt litar på honom, han kan få lite spel emellanåt :p Men han skötte sig toppenfint, det ska bli så kul när magen försvinner och han kommer igång mer!
995153_10153125935355061_233388963_n.jpg

601989_10153125935395061_1958451778_n.jpg

1012434_10153125935370061_187822155_n.jpg

men skritta fram för hand då?
och rid i sadeln när du arbetar hästen så har du ju inget problem?
och när du rider ut så rider du i den bomlösa

IMAG0314_zps08f9a5de.jpg

Klättrade upp själv. Tänkte rida ut, hon fick ett sadeltvångsutbrott så det blev lite ridbana istället. Runt oss springer min överlyckliga tvååriga connemara :D

Fiona ska iväg en bunt veckor och ridas igen och jag ska försöka krympa.

Vilken läcker ponny, jättesnygg! Duktig liten tjej också, förstår gott att du är stolt. :)

Lite skillnad är det på alla såklart men Nielas häst är ju extremt överbyggd, måste skilja minst 10 cm?? Har aldrig sett en vuxen häst med så hög bakdel. Så är kanske inte så konstigt att det blir svårt att hitta sadel.

Men jag tycker som sweep, köp en sadel som passar i arbetet och skritta fram vid hand.

På bilden står ju dock hästen som en gungmatta. Framför sig med frambenen och bakom sig med bakbenen. Den är självklart nog så överbyggd, men bilden gör det än mer extremt. Vi har en b-ponny i stallet som är byggd i princip precis likadant och det har varit jättesvårt att hitta sadel till den. Nu är det en hoppeponny och de enda två sadlar som legat still på den och som den funkar med är en Knights Robin Hood(?) och en (hysteriskt dyr) Bruno Delgrange. Nu vet jag inte hur många sadlar, eller vilka, Niela har provat-men bara för att en utprovare har sagt att det inte går så är det inte skrivet i sten:p.

Retzina: Barnet måste ju få en dressyrsadel:D. Det är det enda som saknas i den där söthetsbomben;)!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 316
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama