Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jo, men det skär iallafall i mina ögon av att se en så dåligt riden häst, inlindad i graman och sporrar, samtidigt som att man skyller på att hästen har varit illa riden. Det som visas på bilderna är milsvägar ifrån korrekt ridning.

Jag tycker att det för det mesta har varit konstruktiv kritik som kommit fram, och ja, för hästens bästa är det viktigt att ändra om på många av de punkter som nämnts.

Som sagt, titta ordentligt på bilderna som jag la upp och läs vad jag tidigare skrivit. Inlindad i graman? Nej. Hon har graman men den används inte. Syns tydligt på bilderna.
Titta noga innan du skriver något så negativt om någon nästa gång!

Jo, men det skär iallafall i mina ögon av att se en så dåligt riden häst, inlindad i graman och sporrar, samtidigt som att man skyller på att hästen har varit illa riden.

Vilket fruktansvärt personangrepp:eek: Helt sanslöst. Flickan har lagt ut en bild på sin MAMMA och häst. O påstå att den är så dåligt riden är bara skitsnack. Den är garanterat inte sämre riden än någon annan häst på buke med tanke på de filmutbud som brukar presenteras

Tycker inte att det handlar om att ge tips eller råd utan påminner mest om nått jävla pack med vargar som fick tag i nått svagare offer o glatt sliter henne i stycken.

Jag ska inte ändra på något förutom att jag ska köpa ny sadel, mest för min egen skull. Min tränare är den bästa någonsin och vi har kommit så långt med den tränaren. Jag har utvecklats något enormt det har även hästen gjort. Hon var stel som en pinne när hon kom, nu är hon som ett gummiband!

Jag ska inte lägga upp bilder mer när jag rider här. Jag är stolt över mig och min häst, jag vet att jag inte skadar henne på något sätt. Då tror jag inte hon hade kommit springandes till mig från betet..
Vi utvecklas och ska starta vår första tävling i höst!! Ska bli så roligt, och vi kommer äga ;)

Tycker inte att det handlar om att ge tips eller råd utan påminner mest om nått jävla pack med vargar som fick tag i nått svagare offer o glatt sliter henne i stycken.

Det är iallafall bra att det händer mig för jag tar inte åt mig sådant. Men om en annan lite yngre hade gjort det så.. Internet är inget bra ;)

Alltså, han är ju bara så söööt att man vill äta upp honom!! Han är helt gudomlig!! :love::love::love:

Sen kan jag ju inte låta bli att säga också att jag tycker du är otroligt duktig på att klippa man! Du får alltid till så himla snygg "kurva" på den. Hur gör du?

Han lever på sitt utseende den där ponnyn:p. Manen är bara enkelt avklippt och sen vinklar jag saxen uppåt och klipper kanten. Att det blir en båge handlar nog mest om att jag rider hästarna ganska ordentligt runda och manen följer halsen snyggt;).

Ta inte åt dig för mycket av vad som sägs:). Får man kritik är det förstås alltid bra att tänka igenom den och fråga sig själv om den är befogad eller inte. Vad det gäller graman så är jag ingen ovän av den. Vet ju inte hur din häst har blivit felriden, men om den är riden i en för hög form (vilket det ser ut som på bilden) så är en graman inte så himla dålig att använda för att få hästen lägre och hitta ett stabilt stöd att gå på. Använder man graman i samråd med sin tränare och har en plan för hur och när den ska vara med så kör på:).

Sen hade väl inte jag satt upp en orutinerad ryttare som inte kan jobba hästen i detta läget. Hade väntat till hästen är stabilare i sin form och lättare för ryttaren att rida rätt.

Håller med, så snyggt klippta manar! Har verkligen problem med Deimions man, måste vara ett omöjligt uppdrag att få den ligga jämnt och snyggt. Hans man ligger på båda sidor, med sån där riktigt härlig mittbena och jag vet då inte hur jag ska få bukt med den, känns som jag provat allt... Provat att se vilken sida manen ligger bäst på, flätat, fäst snoddar, blötkammats både före och efter, sparat ut á la arabman, halstäcken på vintern, men sen tog fantasin slut..

Min tränare hoppade upp och red honom igår. Bland det första hon sa var att "oj, han har då verkligen mittbena, inte ofta man ser det. Det är ju ett täcken på liksidighet iallafall" men det är ju riktigt skönt att man tävlar i knoppar, annars vet jag inte vad ;) Måste ta kort på det någon dag ;)

Fast båda ponniernas manar står åt alla håll och kanter egentligen:D. Att den ligger på båda sidorna är standard och jag har försökt sätta tofsar men jag tröttnade rätt fort:p.

Så här ser det ut uppifrån...
941637_10200591626505025_1705646598_n.jpg

Mina har också hopplös man, Hottie har "ponnyman" med mittbena och så står den åt alla håll, Calles ligger fint på en sida när han står stilla men när han rör sig ramlar en del över och så blir det mittbena :p

KL

Nu är iallafall Calle hemma från sin utbildningsmånad.
Var så sött för när vi kom dit var han jättefixad -finborstad, lackade hovar, nyfriserad man osv ;) Red ett pass och han var väldigt fin idag med, mamma tog en del kort men lyckades tyvärr få in så att hon tog i "fel ögonblick" på sådär 90% av bilderna så han såg ut att trilla omkull typ.. synd, men inget att göra :p

1011913_10152368253015400_1297190861_n.jpg

1045169_10152368253345400_52648583_n.jpg

1005283_10152368253525400_775988585_n.jpg

21347_10152368253580400_876154918_n.jpg

1012791_10152368253670400_1724279527_n.jpg

Ta inte åt dig för mycket av vad som sägs:). Får man kritik är det förstås alltid bra att tänka igenom den och fråga sig själv om den är befogad eller inte. Vad det gäller graman så är jag ingen ovän av den. Vet ju inte hur din häst har blivit felriden, men om den är riden i en för hög form (vilket det ser ut som på bilden) så är en graman inte så himla dålig att använda för att få hästen lägre och hitta ett stabilt stöd att gå på. Använder man graman i samråd med sin tränare och har en plan för hur och när den ska vara med så kör på:).

Sen hade väl inte jag satt upp en orutinerad ryttare som inte kan jobba hästen i detta läget. Hade väntat till hästen är stabilare i sin form och lättare för ryttaren att rida rätt.

Jag tar absolut inte åt mig när folk skriver sånt. Jag gillar inte graman grejen med att "dra" ner huvudet. Det var jag väldigt tydlig med att säga till mamma när hon red. Huvudet ska jobbas ner och inte dras ner. Därför användes gramanen bara som stöd.
Mamma är inte alls orutinerad, hon har ridit sedan hon var liten och har tävlat både hoppning och fälttävlan på hög nivå :)

Jag använder dock inget som innebär att ha två tyglar i handen eftersom jag inte är så rutinerad! :)
Tack för att du kom med positiva förslag!

Ser verkligen jättetrevligt ut! Speciellt den första travbilden :love:
Kul att dom fixade till honom så med lackade hovar och allt! :)

Fiorano vart har du köpt nosgrimman/tränset? I övrigt jättefin pålle och du.. du får hemskt gärna ta en liten nätt tripp till öland o frisera hästar :D

Jag kommer ALDRIG våga lägga ut ridbilder här, då vågar man väl inte sätta sig på en häst efter det..

Jag håller faktiskt med dig.;)

Att det blir en båge handlar nog mest om att jag rider hästarna ganska ordentligt runda och manen följer halsen snyggt;).

Jo, fast det är just det som är grejen, hade manen varit formad rakt så blir det ju inte så där snyggt när de blir runda i formen. :p Jag minns en bild du la upp på T där manen var nyklippt och där syntes det tydligt, eftersom att hon var stillastående och hade huvudet rakt upp, att du hade fått till en supersnygg form på manen. :love:

Var gång jag försöker klippa till en form så blir det så fult att det slutar med att jag jämnar till allt rakt. :p :D Måste lära mig!

Vad läcker det blev med lackade hovar!

Och i övrigt är ni som vanligt väldigt fina tillsammans! Du rider himla trevligt! :)

Det glömde jag att säga till dig också Fiorano att jag tycker det är fantastiskt vad du har utvecklat både din sits och din ridning sedan du fick poonisarna! (fast utvecklingen med sitsen såg man redan mot slutet när du fortf. red T). Men riktigt bra jobbat! :bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Motionscykel?
  • Hyresrätt villa
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur