Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Sökte hon sig inte framåt nedåt när du longerade då? Och var hon inspänd lågt?
Ja passar inte sadeln och det är en känslig häst då har du en omöjlig uppgift framför dig! Min häst är oxå väldigt känslig och han jobbar inte med ryggen oavsett vem som sitter i sadeln om inte sadeln passar perfekt! Jo möjligen för att kasta av en då..:devil: Kanske var därför din häst slängde av folk i vintras då?

Det får stå för dig, jag tycker annorlunda.. Jag tycker inte att någon har skrivit något elakt alls utan försökt ge tips men får då motsvar att det redan är testat och enda problemet är hästens huvud och steg, det är det jag menar med att gå i försvar.

OT
Varför gör du mellanslag mellan orden och frågetecken, utropstecken, punkt etc? Det ser lite märkligt ut!

Jag har läst allas tips och tagit dem till mig. Men det mesta håller jag redan på och jobbar med varje dag. Är jag otrevlig för det?

Jag lade upp bilder för att visa er min häst. Sen går alla på för att min mamma råkade ha på gramantyglar som dessutom hänger helt LÖST på bilderna. Hon drar inte ner hästens huvud. Hon gjorde det inte någon gång under passet heller eftersom hon bara ville använda det som stöd för att testa om hon svarade på det.
Kolla bilderna noga så ser man.

Sökte hon sig inte framåt nedåt när du longerade då? Och var hon inspänd lågt?
Ja passar inte sadeln och det är en känslig häst då har du en omöjlig uppgift framför dig! Min häst är oxå väldigt känslig och han jobbar inte med ryggen oavsett vem som sitter i sadeln om inte sadeln passar perfekt! Jo möjligen för att kasta av en då..:devil: Kanske var därför din häst slängde av folk i vintras då?

Sadeln är ju provad av sadelprovare och så tror jag. Jag fick med den när jag köpte henne.. Vi har klämt och tryckt över ryggen och hon reagerar inte då så jag tror inte hon har ont. Varför hon slängde av folk vet vi inte, hon har kraftiga brunsten och just då hade hon typ "flytt" brunst så det kan vara det.. Hon har ingen tendens till att göra något sånt nu längre. Men det kan ju vara sadeln. Jag har padd under så att det ska vara något mindre tryck iallafall.

Vi hade henne i inspänningstyglar ibland, gummiband ibland och chambong? Någongång och ibland bara linan. Hon sökte sig framåt och neråt då.

8d9a43bbd7de8cabdc3a57c83a3378ef.jpg

dec318f62020ed0c52ec1ca8c35bf708.jpg

Alla som gnäller om att hon drar ner huvudet på hästen kan ju själva se att de inte äns är spända. Och så var dem hela passet.

Jag har inte någonstans skrivit att du är otrevlig men jag tycker du går i försvar, för mig är det inte samma sak som att vara otrevlig utan att du försvarar dig hela tiden, som tex att din mamma inte drar ner huvudet när hon in fakto sitter med händerna nere vid knäna, för mig är det lika med att dra ner huvudet även om hon inte använder gramanen! Jag tycker ni börjar i fel ände när ni fokuserar så mkt på var hästen har huvudet och allt verkar gå ut på att få ner huvudet och hålla det där istället för att försöka få hästen att söka sig framåt nedåt med hjälp av div övningar. Jag är fullt medveten om att det inte alltid är så enkelt, har ridit mkt travare förr när och vet vad riktiga stjärnkikare vill säga.. Det var därför jag tipsade om bommar för dom har hjälpt mig mycket med mina hästar! Jag har inga problem med att använda varken graman, inspänning eller sporrar men då måste man veta vad man pysslar med!

Btw så är din häst jätte fin och jag hoppas ni får hjälp att komma på rätt väg!

Det får stå för dig, jag tycker annorlunda.. Jag tycker inte att någon har skrivit något elakt alls utan försökt ge tips men får då motsvar att det redan är testat och enda problemet är hästens huvud och steg, det är det jag menar med att gå i försvar.

OT
Varför gör du mellanslag mellan orden och frågetecken, utropstecken, punkt etc? Det ser lite märkligt ut!

Seriöst ? Det känns lite helt irrelevant ? Är det fokus tycker du ? Känns som ett mkt märkligt tillhygge som öht inte har med det jag kritiserat att göra . Skriver folk från mobilen vilket de flesta gör så orkar iallafall inte jag att haka upp mig , än mindre utifrån att det öht inte lär påverka din läsförståelse på ngt sätt eller hur ?

Extremt onödigt inlägg förstår inte öht .

I övrigt så ja - buke hugget har huggit till och addressaten tar det högst vettigt to say the least .

Senast ändrad:

Sadeln är ju provad av sadelprovare och så tror jag. Jag fick med den när jag köpte henne.. Vi har klämt och tryckt över ryggen och hon reagerar inte då så jag tror inte hon har ont. Varför hon slängde av folk vet vi inte, hon har kraftiga brunsten och just då hade hon typ "flytt" brunst så det kan vara det.. Hon har ingen tendens till att göra något sånt nu längre. Men det kan ju vara sadeln. Jag har padd under så att det ska vara något mindre tryck iallafall.

Vi hade henne i inspänningstyglar ibland, gummiband ibland och chambong? Någongång och ibland bara linan. Hon sökte sig framåt och neråt då.

Att hon inte har ont i ryggen är inget bevis på att sadeln ligger bekvämt för hästen bara att den kanske inte skadar henne. Min häst är som sagt jätte känslig och jag har provat det mesta som finns på marknaden och kan säga att det kan skilja sig enormt på hästens reaktion även om sadeln enligt utprovare ska passa, dessutom så är en utprovnig färskvara och inget som fungerar för evigt! Att hon söker sig framåt nedåt när ni longerar säger ju att det är ngt hon inte trivs med vid ridning, för hon är ju uppenbarligen då förmögen att gå i den formen.

Senast ändrad:

996185_10151725071851585_1180432945_n.jpg

Jag kommer aldrig begripa vad man ska med medryttare till, jag ha nu inte ridit Ådi sedan i måndags och får inte sitta på honom mer än på fredag denna vecka då jag junioren ska rida. Det är verkligen så kul att kunna ge henne så mycket via Ådi, men nu sitter jag och tittar på bilder samt filmer och inser att jag måste dubblera min häst, två dagar i veckan är verkligen inte mycket...

Åh, han är såå fin! Ser verkligen superhäftig ut!!

Låter verkligen schysst och generöst att låna ut honom så, men förstår verkligen din saknad!

Jag har inte någonstans skrivit att du är otrevlig men jag tycker du går i försvar, för mig är det inte samma sak som att vara otrevlig utan att du försvarar dig hela tiden, som tex att din mamma inte drar ner huvudet när hon in fakto sitter med händerna nere vid knäna, för mig är det lika med att dra ner huvudet även om hon inte använder gramanen! Jag tycker ni börjar i fel ände när ni fokuserar så mkt på var hästen har huvudet och allt verkar gå ut på att få ner huvudet och hålla det där istället för att försöka få hästen att söka sig framåt nedåt med hjälp av div övningar. Jag är fullt medveten om att det inte alltid är så enkelt, har ridit mkt travare förr när och vet vad riktiga stjärnkikare vill säga.. Det var därför jag tipsade om bommar för dom har hjälpt mig mycket med mina hästar! Jag har inga problem med att använda varken graman, inspänning eller sporrar men då måste man veta vad man pysslar med!

Btw så är din häst jätte fin och jag hoppas ni får hjälp att komma på rätt väg!

Det ser ut så ja.. men vi jobbar i början av passet mycket lågt och brett med händerna för att visa vägen ner. Just i galoppen är de det bästa hon svarar på. Håller inte krampigt i tyglarna utan tar förhållningar hela tiden. Jag försvarar mig när personer skriver saker som jag vet är helt fel för min häst och mig. Eller så vill jag förklara hur det är. En bild är så svår att analysera och det kan för med sig missförstånd.

Bommar är jätte bra, det är ett av tipsen jag ska jobba mera med.
Mamma har ridit alltid och kan mycket som har med hästar och ridning att göra. Jag litar på att hon kan, men jag själv kan ju inte så jag vet inte. Sporrar vet jag hur man använder, men ska sluta med det ett tag på min för att träna upp känsligheten!

Tack så mycket!! Jag ska jobba på det :)

Att hon inte har ont i ryggen är inget bevis på att sadeln ligger bekvämt för hästen bara att den kanske inte skadar henne. Min häst är som sagt jätte känslig och jag har provat det mesta som finns på marknaden och kan säga att det kan skilja sig enormt på hästens reaktion även om sadeln enligt utprovare ska passa, dessutom så är en utprovnig färskvara och inget som fungerar för evigt! Att hon söker sig framåt nedåt när ni longerar säger ju att det är ngt hon inte trivs med vid ridning, för hon är ju uppenbarligen då förmögen att gå i den formen.

Jag ska köpa sadel så fort ekonomin tillåter det :) har bestämt med sadelinprovare och sånt. Så får hoppas det blir bra då!

Seriöst ? Det känns lite helt irrelevant ? Är det fokus tycker du ? Känns som ett mkt märkligt tillhygge som öht inte har med det jag kritiserat att göra . Skriver folk från mobilen vilket de flesta gör så orkar iallafall inte jag att haka upp mig , än mindre utifrån att det öht inte lär påverka din läsförståelse på ngt sätt eller hur ?

Extremt onödigt inlägg förstår inte öht .

I övrigt så ja - buke hugget har huggit till och addressaten tar det högst vettigt to say the least .

Jisses ta det lungt!! Jag tycker det ser konstigt ut och ställde en enkel fråga.. Jag skriver också på mobilen och har inga problem att lägga punkterna direkt efter orden men det ser ut som att du lägger mellanrum med flit därför undrade jag. Men skit i det du behöver inte svara, jag var bara nyfiken!

I övrigt så kan jag inte se att mitt inlägg var onödigt i överhuvudtaget då jag till största delen fokuserade på ämnet, la bara till en liten fråga som sagt var och som fick en smärre, i mitt tycke, överreaktion.

Jag kan heller inte se att jag på något sätt har varit otrevlig mot Moaphlsson, det har i alla fall inte varit min mening men jag ifrågasätter en del saker hon skriver och det trodde jag man fick i ett diskussionsforum..

Känns mkt märkligt att kommentera punkt , komma eller ett mellanslag mellan ord i sammanhanget ja ?

Mitt inlägg i övrig är ju inte F.ö enbart dig utan är mest fascinerad över flertalet huggare som helt Plötsligt hoppar igång trots mkt civilt bemötande från adressaten så ska det till lite ytterligare liksom . Och aggressiv folket är ju topp ryttare dessutom ;)

Håller med..o häpnar över anstormningen..:crazy:

Som jag ser det har någon stackars människa lagt ut en bild på sin häst och mamma. Förmodligen för att hon är stolt över båda.

Men nu ska hon sammanfattningsvis:
Byta/ändra tränare, sadel, hjälptyglar,sporrar, ridstil, träningsupplägg, helst inte låta mamma rida tror jag, lämna bort den för tillridning...herregud säger jag baraO_o

Jan ser jättefin ut! Ska bli intressant att följa hans framtida karriär:)!

*kl*

Lite bilder på min åsna.

1045077_10200769582393811_1045501218_n.jpg

943513_10200769581753795_1405980328_n.jpg

946530_10200769582873823_1176766334_n.jpg

1010932_10200769583673843_1010425824_n.jpg

944441_10200769584153855_418786473_n.jpg

Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama