Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Lägg bort alla hjälptyglar och alla förstärkande hjälpmedel och traggla grunderna till de sitter. Det är ingen idé att försöka fuska sig till en felaktig form...

Min dressyrponny. En welsh cob på sisådär 143cm över havet. Ska slutmäta henne någon dag, kanske. Inga ridbilder, än dels för att jag bara ridit typ två pass på henne och tja jag har ingen lust att se mig själv på bild förrän jag hyfsat till vikten, det är världens katastrof just nu. Så det är tur att jag har en viktbärande liten sak. Rider jag "dressyr" så rider vi inte så länge, det blir tungt för henne, ut i skogen blir längre pass, hon är ganska tydlig med när det blir för mycket (eller om sadeln ligger fel osv...)

Sen har jag den här på tillväxt:

Hon lär väl bli större än 143 tror jag. Hon växer så det knakar just nu, äter hur mycket som helst utan att gå upp ett gram (är smalare nu på rejält bete än på bilden som är i från i vintras) och sover ganska mycket. Det är en connemara.

Tanken med båda är att träna och tävla så långt upp i klasserna vi har lust. Welshen är född 04 så det är många år kvar med henne och connemaran är född 11 så tja...

:)

Sötnosar!!!

Welschen ser jättetrevlig ut, kommer nog bli superbra i slutändan!! Connisen är ju en connie så där behöver man inte säga nåt :-)

/Lavinia, kommer snart söka upp en conniponnie att låna o rida på.. saknar det...

Hej!

Jag måste tyvärr hålla med alla andra- graman i det här läget gör ingenting bättre. Att du själv pratar om att "bygga nackmuskler" säger ju hur fel ni tänker.

Ta bort alla hjälptyglar och rid hästen bakifrån och fram, ta upp händerna från knäna, korta tyglarna och sitt ordentligt (ja, jag vet att det är din mamma, men det brukar kunna gälla generellt). Vill du få hästen att ärligt gå framåt och nedåt brukar bommar och offroad i skogen funka superbra- att bråka med hästen ger oftast ett mycket sämre resultat.

/Lavinia, som gillar hästen, men skulle gärna se att den hade bak och rygg med sig- innan de är med spelar det ingen roll var huvudet är.

Min dressyrponny. En welsh cob på sisådär 143cm över havet. Ska slutmäta henne någon dag, kanske. Inga ridbilder, än dels för att jag bara ridit typ två pass på henne och tja jag har ingen lust att se mig själv på bild förrän jag hyfsat till vikten, det är världens katastrof just nu. Så det är tur att jag har en viktbärande liten sak. Rider jag "dressyr" så rider vi inte så länge, det blir tungt för henne, ut i skogen blir längre pass, hon är ganska tydlig med när det blir för mycket (eller om sadeln ligger fel osv...)

Tanken med båda är att träna och tävla så långt upp i klasserna vi har lust. Welshen är född 04 så det är många år kvar med henne och connemaran är född 11 så tja...

Är det Fiona?

kl

Jag har en liten welshponny här hemma nu som ska ridas in. Treåring e. Cennen Schubert - Paddock Camargue. Ser ut som en arab i miniatyr tycker jag :p (Och något rund om magen för tillfället... ;) )

Jag håller med de andra.
Jag är ingen gramanmotståndare, inte alls, men det där är felaktig användning av gramanen.
Är hästen inte lösgjord, så spelar det ingen roll var huvudet är.

Att en tränare är proffsryttare behöver inte säga någonting. Jag red för en sådan ett par gånger i vintras. H*n red sina hästar på graman så fort kandaret inte var på, och så dålig bakbensaktivitet och illa ridning har jag sällan skådat.

Prova byt tränare, få lite nya infallsvinklar :)

Ett tips..lägg ALDRIG ut en bild på buke där du rider med graman!! (Eller på din stackars mamma)
a108.gif

Det är en dödssynd här.

Här en forskningsrapport som visar vilka effekter ridning med graman i kombination med vanlig tygel kan ha.
http://ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00000323/
Den kan man välja att tro på eller inte.

För att komma tillrätta med hästens problem i ridningen är bästa lösningen regelbunden (minst en gång i veckan) hjälp av en duktig tränare.:)

Tack för tipsen!
Det var lite en engångsgrej med graman och eftersom mamma inte är någon fotograf så passade jag på att fota.. Kan ju inget om det så tänkte inte på det. (Är ju även rättså ny är på buke också ;p)

Ska be någon fota när jag rider så det blir "rätt" sorts bild..
Men tack, vill ju inte göra henne illa på något sätt!!

Hon går ju mycket bättre på bilden där du rider (som du lagt ut tidigare)
Har ni bett tränaren rida henne.

Ja hon gör ju det!
Det var nästan precis efter jag fått hem henne den bilden togs. En vecka senare kastade hon av mig och två andra som red henne. Jag fick hjärnskakning och ingen vågade rida henne så det blev longering i en månad för att ingen vågade rida henne. Efter det har vi fått jobba mycket med allt.

Har en video därifrån också. Min sits va skit kass men jag ska lägga upp den tillsammans med en video från nu så ni får se skillnaden. Hon har blivit så mycket svårare i ridningen efter det. Jag får ha tålamod helt enkelt och starta om från noll igen!

Jag är räddade att min tränare jag har nu ska vara för hård.. Hon har så höga förväntningar på hästen så jag vågar inte det riktigt. Hon hjälper oss väldigt bra från marken! Har dock inte haft träning på länge så det är dax för det nu. Lovar att lägga upp bilder från det!!!

Vi har jobbat gas/broms MYCKET. Jag gör det hela tiden när jag rider, öka, samla, öka, samla. Jag skyller inte på något utan säger bara som det är. Hon har blivit fel riden enligt oss och vår tränare för att hon har gått lite för högt med huvudet och fått muskler på fel ställe.

Jag har hela tiden innan sedan december förra året ridit med gummiband som bara går upp hela hela tiden som absolut inte gör någon nytta. Min tränare har gett mig massor av övningar för att hon ska sänka sig och börja jobba med bakbenen. Jag jobbar på det konstant. Det är trots allt svårt att lära en häst som inte jobbat med bakbenen på 14 år.. Så mamma kom med förslaget att testa graman på henne och hon gick så mycket bättre! Kanske inte visas på bilderna men det gjorde hon senare in på passet.

Jag vet inget om graman så jag kan inte säga vad det gör.. Men på henne blev det positiv effekt verkligen. Bra att ni delar med er av er kunskap! Jag säger inte alls att det är fel och ska prata med mamma om den där gramantygeln..

Har ni något annat bra förslag? Som kan hjälpa att sänka/jobba under sig?

Det är ju inte direkt vad jag kallar att träna på gas och broms det där är ju att reglera gångarter. Du måste träna gas och boms var för sig, rent.

Säg t.ex. att du skrittar som uppvärmning, gör sen halt vid varje bokstav (ellervid bestämda punkter) När hon gjort halt ska hon sedan gå igång i skritt igen precis när du lägger till skänkeln, får du inte en sekundsnabb reaktion, peta på med spöt så att hon fattar att det ska gå snabbt i kommunikationen, inget såsande eller fördröjning är acceptabelt i detta läget

Likadant när du travar, sakta av till skritt 5 steg sedan igång, var noga med att det bara blir 5 steg så att hon inte skrittar ngr steg lite snabbare och sen börjar trava utan trav-5 skritt-trav direkt för skänkeln (annars pet med spö). Öva detta varje dag, så kommer du att få en kvickare häst som du varken kommer att behöva banka på eller ha sporre (eller spö heller sen för en delen). Kom ihåg att det ska vara rena skrittsteg som räknas, ta gärna hjälp av någon från marken som kan kolla så att hon verkligen skrittar rent.
När du behärskar 5 steg minska till 4 sen 3, färre är nästan ingen idé att göra.

Och du, kom framförallt ihåg att det tar tid att traggla med och lära om en häst om den har lärt sig både olater (inte lyssna på skänkel) och blivit felriden (stärkt fel muskler).

Lycka till med hästen!

Sorry för OT igen, äh lägger väl in en bild på min kamel också så blir det inte så förfärligt mkt OT. Ca två veckor gammalt.

485505ba-a543-4e1e-8df0-b39e98818902_zps3bda3fb4.jpg

Dålig skärpa taget med mobilen, inte jag som rider.

Sporrar måste man ha på henne annars lyssnar hon inte alls på skänkeln. Använder även de kortaste..
.

Jag har en häst som av naturen saknar framåtbjudning (inget man märker av idag) honom rider jag alltid utan sporrar på hemmaplan, för att jag vill säkerställa att han går för minimala hjälper. Det är förmodligen den häst jag rider med minst "ben" av alla, använder i stort sett aldrig "skänken" utan lägger endast till underbenet och checkar av att han "är med" Har man en häst som av naturen är seg så måste man vara oerhört noggrann med att hästen alltid lyssnar på minimala hjälper, annars är man snart i en ond cirkel. Jag är övertygad om att dom flesta sega hästar kan bli riktigt trevliga och alerta med konsekvent ridning.

Det är ju inte direkt vad jag kallar att träna på gas och broms det där är ju att reglera gångarter. Du måste träna gas och boms var för sig, rent.

Säg t.ex. att du skrittar som uppvärmning, gör sen halt vid varje bokstav (ellervid bestämda punkter) När hon gjort halt ska hon sedan gå igång i skritt igen precis när du lägger till skänkeln, får du inte en sekundsnabb reaktion, peta på med spöt så att hon fattar att det ska gå snabbt i kommunikationen, inget såsande eller fördröjning är acceptabelt i detta läget

Likadant när du travar, sakta av till skritt 5 steg sedan igång, var noga med att det bara blir 5 steg så att hon inte skrittar ngr steg lite snabbare och sen börjar trava utan trav-5 skritt-trav direkt för skänkeln (annars pet med spö). Öva detta varje dag, så kommer du att få en kvickare häst som du varken kommer att behöva banka på eller ha sporre (eller spö heller sen för en delen). Kom ihåg att det ska vara rena skrittsteg som räknas, ta gärna hjälp av någon från marken som kan kolla så att hon verkligen skrittar rent.
När du behärskar 5 steg minska till 4 sen 3, färre är nästan ingen idé att göra.

Och du, kom framförallt ihåg att det tar tid att traggla med och lära om en häst om den har lärt sig både olater (inte lyssna på skänkel) och blivit felriden (stärkt fel muskler).

Lycka till med hästen!

Det är inga problem med det! Hon ät inte alls seg i någon gångart, kanske lite i galoppen. Skritt/halt/skritt, trav/skritt/trav trav/halt/trav sitter som det ska. Hon kan även skritt/galopp/skritt Också. Det är endast nacken som ska sänkas och formas och ryggen som ska upp. Det är det vi jobbar med..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama