Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Min dressyrponny. En welsh cob på sisådär 143cm över havet. Ska slutmäta henne någon dag, kanske. Inga ridbilder, än dels för att jag bara ridit typ två pass på henne och tja jag har ingen lust att se mig själv på bild förrän jag hyfsat till vikten, det är världens katastrof just nu. Så det är tur att jag har en viktbärande liten sak. Rider jag "dressyr" så rider vi inte så länge, det blir tungt för henne, ut i skogen blir längre pass, hon är ganska tydlig med när det blir för mycket (eller om sadeln ligger fel osv...)
Tanken med båda är att träna och tävla så långt upp i klasserna vi har lust. Welshen är född 04 så det är många år kvar med henne och connemaran är född 11 så tja...
Har ni något annat bra förslag? Som kan hjälpa att sänka/jobba under sig?
Japp det är det!
lillebror som i rasputin eller aragorn? Jag har lillasyster Leia.
Hon går ju mycket bättre på bilden där du rider (som du lagt ut tidigare)
Har ni bett tränaren rida henne.
Vi har jobbat gas/broms MYCKET. Jag gör det hela tiden när jag rider, öka, samla, öka, samla. Jag skyller inte på något utan säger bara som det är. Hon har blivit fel riden enligt oss och vår tränare för att hon har gått lite för högt med huvudet och fått muskler på fel ställe.
Jag har hela tiden innan sedan december förra året ridit med gummiband som bara går upp hela hela tiden som absolut inte gör någon nytta. Min tränare har gett mig massor av övningar för att hon ska sänka sig och börja jobba med bakbenen. Jag jobbar på det konstant. Det är trots allt svårt att lära en häst som inte jobbat med bakbenen på 14 år.. Så mamma kom med förslaget att testa graman på henne och hon gick så mycket bättre! Kanske inte visas på bilderna men det gjorde hon senare in på passet.
Jag vet inget om graman så jag kan inte säga vad det gör.. Men på henne blev det positiv effekt verkligen. Bra att ni delar med er av er kunskap! Jag säger inte alls att det är fel och ska prata med mamma om den där gramantygeln..
Har ni något annat bra förslag? Som kan hjälpa att sänka/jobba under sig?
Sporrar måste man ha på henne annars lyssnar hon inte alls på skänkeln. Använder även de kortaste..
.
Det är ju inte direkt vad jag kallar att träna på gas och broms det där är ju att reglera gångarter. Du måste träna gas och boms var för sig, rent.
Säg t.ex. att du skrittar som uppvärmning, gör sen halt vid varje bokstav (ellervid bestämda punkter) När hon gjort halt ska hon sedan gå igång i skritt igen precis när du lägger till skänkeln, får du inte en sekundsnabb reaktion, peta på med spöt så att hon fattar att det ska gå snabbt i kommunikationen, inget såsande eller fördröjning är acceptabelt i detta läget
Likadant när du travar, sakta av till skritt 5 steg sedan igång, var noga med att det bara blir 5 steg så att hon inte skrittar ngr steg lite snabbare och sen börjar trava utan trav-5 skritt-trav direkt för skänkeln (annars pet med spö). Öva detta varje dag, så kommer du att få en kvickare häst som du varken kommer att behöva banka på eller ha sporre (eller spö heller sen för en delen). Kom ihåg att det ska vara rena skrittsteg som räknas, ta gärna hjälp av någon från marken som kan kolla så att hon verkligen skrittar rent.
När du behärskar 5 steg minska till 4 sen 3, färre är nästan ingen idé att göra.
Och du, kom framförallt ihåg att det tar tid att traggla med och lära om en häst om den har lärt sig både olater (inte lyssna på skänkel) och blivit felriden (stärkt fel muskler).
Lycka till med hästen!