Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Vilken fin bild på er :)

Tack!

Känner för övrigt igen det där med att bli lite ofokuserad när man rider för tränare. Min tränare använder sig av en hörsnäcka så jag hör henne jättebra. Dock känns det ibland som att jag fokuserar på det hon säger så mycket att jag tappar lite känsla i ridningen. Men vi får ju våra läxor att öva på och hemma är jag ju mycket mer fokuserad och då går det ju framåt eftersom det är hemma man rider mest :)

har varit lite inaktiv här på tråden men nu så. har fått köpt mig en ny dressyrsadel och kan äntligen rida riktigt =) så hoppas på plite mer bilder framöver

1285_094_51b64994e087c30bb4c7196e.jpg

söta knashästen prövade badring
1281_639_518c1016ddf2b31c9843dc43.jpg

första täåvlingen för någorn månad sedan

Glad midsommar!

Skrittade och joggade ut en sväng nu i em och red förbi flera midsommarfiranden:). Premiärade med kandaret.
1010746_10200739337677712_314517533_n.jpg

Bilder på bättre tillpassning också:). Nosgrimman är dock för bulkig och påverkar sidostyckena för mycket och kedjan är för lång. Har ni andra kapat av kedjan, eller låter ni bara överhänget vara?

version-a78f744c1a37ea029bfeb608f814f686

version-967ed5112b8fa04e2394a691e4bd4fdb

Jag (sambon) kapade kedjan till mitt kandar då det blev alldeles för mycket över, inte en eller två länkar utan det var så jag fick hänga upp det två gånger på kroken och det blev som en boll :p

8d9a43bbd7de8cabdc3a57c83a3378ef.jpg

dec318f62020ed0c52ec1ca8c35bf708.jpg

Har visat min stjärna här innan men här är två nya bilder från idag när min kära mor testade gramantygel på henne. Blev väl inte så värst mycket bättre men till slut gick hon i fin form!
(14 år och blivit fel riden i alla år...) så vi fick börja om från noll med att bygga nackmuskler i december förra året. Det går framåt!! :D

Senast ändrad:

Då ska väl jag vara tråkig och säga att en gramantygel skulle vara det sista jag satt på en sådan häst. Tänk på att sitta korrekt i sadeln, ner med hälarna (ta gärna bort sporrarna tills dess att ryttaren kan kontrollera sina ben) och rid hästen bakifrån istället. Det där ni visar nu är också felaktig ridning.

Då ska väl jag vara tråkig och säga att en gramantygel skulle vara det sista jag satt på en sådan häst. Tänk på att sitta korrekt i sadeln, ner med hälarna (ta gärna bort sporrarna tills dess att ryttaren kan kontrollera sina ben) och rid hästen bakifrån istället. Det där ni visar nu är också felaktig ridning.

Måste tyvärr hålla med ovanstående.

Jo jag vet. Men vi har i provat allt för att få ner henne snäppet längre och inget funkar. Inte så att mamma sitter och drar ner henne med dom, det används knappt och finns där bara som stöd. Jag själv är inte jätte utbildad så jag använder dem inte när jag rider. Vilket är oftare än mamma rider. Sporrar måste man ha på henne annars lyssnar hon inte alls på skänkeln. Använder även de kortaste..
Bilderna kanske inte är dem bästa eftersom mamma inte är jätte stabil i sin sits plus att hon driver på extra i galoppen här. Vi har hjälp av tränare på elitnivå. Ingen felridning här nej...

Jag håller med de föregående inläggen, visst är det ögonblicksbilder, det är ju fotografier alltid.
Det handlar inte om "att få ner" hästen någonstans alls, utan den ska på bakbenen. På dina bilder går hästen med sänkt rygg och bakbenen långt bakom sig, så den där gramanen gör ju, som Deimion skriver, verkligen ingen nytta, hästen rids framifrån och bak som det ser ut på bilderna istället för bakifrån och fram.

Om det nu är så att hästen inte lyssnar framåt för skänkeln, jobba på att få hästen att lyssna bättre och snabbare för den istället, ta hjälp av ett dressyrspö som förstärkning av hjälpen istället för sporrarna.
Detta borde ju er elittränare redan hjälpt er med, känslighet för hjälperna är ju A och O när man rider dressyr och borde således vara det första man tar itu med när man tar sig an en felriden häst, gas och broms först, sen när det funkar, kan man försöka få hästen att jobba korrekt.

Sen skulle jag vilja påstå att vem man tränar för spelar ingen roll om man inte får hjälp med det som behövs, för då kommer man ändå inte framåt i sin ridning.

sorry för OT

8d9a43bbd7de8cabdc3a57c83a3378ef.jpg

dec318f62020ed0c52ec1ca8c35bf708.jpg

Har visat min stjärna här innan men här är två nya bilder från idag när min kära mor testade gramantygel på henne. Blev väl inte så värst mycket bättre men till slut gick hon i fin form!
(14 år och blivit fel riden i alla år...) så vi fick börja om från noll med att bygga nackmuskler i december förra året. Det går framåt!! :D

Att först anklaga andra, som du gör genom att skriva att hästen blivit felriden i alla år och sedan lägga upp dessa bilder....:banghead:

Håller med ovanstående. Det ger ingenting att försöka jobba ihop en häst innan den svarar framåt ordentligt, utan sporrar. När den är uppmärksam för skänkeln, svarar ordentligt och hittat framåtbjudning så kan man gå vidare.

För övrigt tycker jag hästen är riktigt läcker :d Och kan säkert bli bra om motorn kommer igång!

Jo jag vet. Men vi har i provat allt för att få ner henne snäppet längre och inget funkar. Inte så att mamma sitter och drar ner henne med dom, det används knappt och finns där bara som stöd. Jag själv är inte jätte utbildad så jag använder dem inte när jag rider. Vilket är oftare än mamma rider. Sporrar måste man ha på henne annars lyssnar hon inte alls på skänkeln. Använder även de kortaste..
Bilderna kanske inte är dem bästa eftersom mamma inte är jätte stabil i sin sits plus att hon driver på extra i galoppen här. Vi har hjälp av tränare på elitnivå. Ingen felridning här nej...

Men sluta hitta ursäkter, hästen är mycket(!) dåligt riden på bilderna. Att ta till med hjälptyglar och sporrar gör ingen nytta, utan förvärrar bara problemen.

Det du visar på bilderna är felridning så att det bara skriker om det, sorry...

Vi har jobbat gas/broms MYCKET. Jag gör det hela tiden när jag rider, öka, samla, öka, samla. Jag skyller inte på något utan säger bara som det är. Hon har blivit fel riden enligt oss och vår tränare för att hon har gått lite för högt med huvudet och fått muskler på fel ställe.

Jag har hela tiden innan sedan december förra året ridit med gummiband som bara går upp hela hela tiden som absolut inte gör någon nytta. Min tränare har gett mig massor av övningar för att hon ska sänka sig och börja jobba med bakbenen. Jag jobbar på det konstant. Det är trots allt svårt att lära en häst som inte jobbat med bakbenen på 14 år.. Så mamma kom med förslaget att testa graman på henne och hon gick så mycket bättre! Kanske inte visas på bilderna men det gjorde hon senare in på passet.

Jag vet inget om graman så jag kan inte säga vad det gör.. Men på henne blev det positiv effekt verkligen. Bra att ni delar med er av er kunskap! Jag säger inte alls att det är fel och ska prata med mamma om den där gramantygeln..

Har ni något annat bra förslag? Som kan hjälpa att sänka/jobba under sig?

Fått lite nya bilder på gamlingen, inte många ridbilder när man inte har någon med sig, men fått några.
Dagens fina gamling i sitt röda sett från BR/Equi-Guard. Gillar att fynda nya schabrak till mindre än halva priset, fick även tag på ett oranget.
66994_1372172887.jpg

50010_1372172883.jpg

Gammal bild:
40725_1372172798.jpg

66564_1372172802.jpg

93646_1372172813.jpg

Han är mysig, men har sina dagar. Red långtur i helgen, tog ca 1 timme innan han lugna ner sig så pass att kunde skritta normalt och på långa tyglar :meh:
Idag blev det en kort/lagom avancerad tur då han och ägaren ska på ett mini läger ett par dagar. :)

det tar tid men det måste få ta tid.
Troligen skulle ett proffs lösa det fortare men är man inte ett proffs får det ta tid.

Hästen ser ut att behöva lösgöras, släppa spänningen i kroppen.
Jag hade nog tagit hjälp av en tränare som knde rida hästen och dels utbilda den och dels visa mig hur rätt känsla känns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama