Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII
Asså min häst är ju inte seg eller så. Jag kan få henne i trav bara genom att nudda henne i sidan med ena skänkeln. Det jag använder sporrarna till är när jag flyttar henne sidledes. Typ öppna/slutna eller skänkelvikning. Vid ryggning behövs det också ibland lite hjälp. Jag sitter aldrig och hackar med sporrarna utan de används bara när det behövs!
Jag har en häst som av naturen saknar framåtbjudning (inget man märker av idag) honom rider jag alltid utan sporrar på hemmaplan, för att jag vill säkerställa att han går för minimala hjälper. Det är förmodligen den häst jag rider med minst "ben" av alla, använder i stort sett aldrig "skänken" utan lägger endast till underbenet och checkar av att han "är med" Har man en häst som av naturen är seg så måste man vara oerhört noggrann med att hästen alltid lyssnar på minimala hjälper, annars är man snart i en ond cirkel. Jag är övertygad om att dom flesta sega hästar kan bli riktigt trevliga och alerta med konsekvent ridning.
Asså min häst är ju inte seg eller så. Jag kan få henne i trav bara genom att nudda henne i sidan med ena skänkeln. Det jag använder sporrarna till är när jag flyttar henne sidledes. Typ öppna/slutna eller skänkelvikning. Vid ryggning behövs det också ibland lite hjälp. Jag sitter aldrig och hackar med sporrarna utan de används bara när det behövs!