Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Jag har en häst som av naturen saknar framåtbjudning (inget man märker av idag) honom rider jag alltid utan sporrar på hemmaplan, för att jag vill säkerställa att han går för minimala hjälper. Det är förmodligen den häst jag rider med minst "ben" av alla, använder i stort sett aldrig "skänken" utan lägger endast till underbenet och checkar av att han "är med" Har man en häst som av naturen är seg så måste man vara oerhört noggrann med att hästen alltid lyssnar på minimala hjälper, annars är man snart i en ond cirkel. Jag är övertygad om att dom flesta sega hästar kan bli riktigt trevliga och alerta med konsekvent ridning.

Asså min häst är ju inte seg eller så. Jag kan få henne i trav bara genom att nudda henne i sidan med ena skänkeln. Det jag använder sporrarna till är när jag flyttar henne sidledes. Typ öppna/slutna eller skänkelvikning. Vid ryggning behövs det också ibland lite hjälp. Jag sitter aldrig och hackar med sporrarna utan de används bara när det behövs!

Fast det är just det du ska öva på utan sporrar! Det ska inte behövas sporrar för att flytta undan för skänkeln. Du maskerar bara de problem du har när man använder extra hjälpmedel. Förr eller senare behöver du i alla fall gå tillbaka och göra om det från grunden och då är det bättre att göra det redan nu.

Hoppas ni hittar någon bra tränare som kan hjälpa er att utvecklas!

Det är inga problem med det! Hon ät inte alls seg i någon gångart, kanske lite i galoppen. Skritt/halt/skritt, trav/skritt/trav trav/halt/trav sitter som det ska. Hon kan även skritt/galopp/skritt Också. Det är endast nacken som ska sänkas och formas och ryggen som ska upp. Det är det vi jobbar med..

Men ursäkta, hur ska du ha det?

Sporrar måste man ha på henne annars lyssnar hon inte alls på skänkeln. Använder även de kortaste..

Som du ser skrev du ju att hon inte lyssnade på skänkeln, då måste du ju träna upp hennes reaktionsförmåga på just skänkeln...
Säger som redan sagts, sluta med bortförklaringar och håll dig till det du skrev från början så hjälper vi dig. :)

Och du, strunta i vart hon har huvudet, koncentrera dig på bakbenen, när de hamnat rätt har gör nacken det med...

Sen går inte det riktigt ihop heller, antingen lyssnar den på skänkeln eller så gör den inte det. Finns ingen höst som går fram klockrent på skänkeln men inte flyttar undan, det hänger ihop.

Hästen behöver ju ner med huvudet för att kunna arbeta med ryggen.. Jag vet inte hur mina skänklar kom in i detta men ja. Strunt i dom nu. Testade rida utan sporrar idag. Det gick bra utan men inte lika bra som med.. Får fortsätta träna utan.

Märker så fort hon går ner med huvudet lite hur steget förändras och blir luftigare och maffigare. Ni fattar? Det är ju huvudet som ska ner.. Jag kan inte få henne till att arbeta med ryggen om huvudet är bland molnen.
Jag läser alla tips och tar till mig dem. Inga hjälptyglar, och utan sporrar!

Men det handlar inte om huvudets placering, hur många ska behöva säga det?
Det är bakbenens aktivitet som avgör om ryggen höjs eller inte, utan bakbenen inunder sig arbetar inte hästen med ryggen oavsett vart huvudet är.
Det är bakbenen som ska in, när dom är på plats kommer huvudet på plats per automatik..

Men det handlar inte om huvudets placering, hur många ska behöva säga det?
Det är bakbenens aktivitet som avgör om ryggen höjs eller inte, utan bakbenen inunder sig arbetar inte hästen med ryggen oavsett vart huvudet är.
Det är bakbenen som ska in, när dom är på plats kommer huvudet på plats per automatik..

Min häst kan inte få bakbenen under sig om hon har huvudet uppe. Hon är kanske inte normal då.. Min tränare, som för övrigt tränar två st som är med och tävlar sm i dressyr den ena är också med i ponny nm laget till nästa år har sagt att jobba ner henne så kommer hon att komma upp med ryggen och jobba under sig.

Man vet aldrig hur en häst är, alla är ju olika. Hon får så mycket bättre steg när huvudet kommer ner. Hästar över lag kanske kan ha jätte fint steg och jobba med ryggen när huvudet är uppe i molnen. Men min kan inte det.

Nu är detta en bildtråd så jag lämnar denna diskussionen nu.

Som flera redan sagt, försök tänka att var hästen har sitt huvud är ett kvitto på hur långt in under sig den sätter bakbenen. Jag vet hur svårt det är att sluta rida med händerna men testa att rida ett pass där du istället fokuserar på att ridpasset blir omväxlande för hästen så det händer massor hela tiden och att reaktionen kommer på sekunden när du vill det! Försök själv sitta så bra som möjligt och erbjud hästen en mjuk kontakt. Vill hästen inte ta stöd då utan hellre har huvudet i det blå skulle jag fundera på om den kanske behöver massage/kiropraktik, flera års felridning kan ha skapat spänningar. På min medryttarhäst var det en tandraspning som behövdes för att få henne att söka bättre stöd på bettet.

SusieQ har bra tips på övergångar. Att rida dem på en liten fyrkant 20*20 och även göra bakdels/framdelsvändningar i hörnen tycker jag funkar bra för att aktivera min också något flegmatiska häst.

Jag är räddade att min tränare jag har nu ska vara för hård.. Hon har så höga förväntningar på hästen så jag vågar inte det riktigt. Hon hjälper oss väldigt bra från marken! Har dock inte haft träning på länge så det är dax för det nu. Lovar att lägga upp bilder från det!!!

Om du inte vågar sätta upp din tränare så tycker jag inte det verkar vara rätt tränare för er. Hade jag varit du så hade jag letat upp någon annan som inte är för hård och har så höga förväntningar på hästen.

Ä hon tävlad mycket eller varför är förväntningarna så höga?

*delvis kl*

Alla hästar funkar inte enligt skolboken, dvs bakbenen jobbar och per automatik kommer en bra form. Sedan måste även ryttaren klara av att möta upp det som bakbenen genererar på ett bra sätt, och det är inte helt lätt.

Att hästen lyssnar på hjälperna är det allra viktigaste. Du ska inte behöva sporre för att den ska flytta undan, sporrar är till för att förfina hjälperna. När du lägger skänkel ska den omedelbart svara, om det är fram, bak eller åt sidan du vill spelar ingen roll, den ska lyssna och göra som du säger.

Ta hjälp av en duktig tränare som både kan rida hästen och ha lektion för er.

Om hästen har svårt att söka sig frammåt nedåt så skulle jag först kolla att sadeln verkligen ligger bra, på bilderna ser den ut att ligga i bakvikt och då vill ingen häst komma upp med ryggen!!
Om sadeln ligger bra så skulle jag jobba mycket med bommar både i ridningen och framförallt från marken=longering. Om ni har svårt med att hålla balansen i sadeln så skulle jag nog börja att bygga upp hästen från marken lågt inspänd, alltså longering, och som sagt mycket bomarbete och förlägga ridningen i skogen tills hästen börjar söka sig nedåt! Tänk på att försöka hålla ut hästen på spåret i longeringen så volten blir så stor som möjligt i longeringen annars så sliter det mkt på benen.

Min tränare har höga förväntningar på alla hästar. Och när hon rider kan hon vara lite väl tuff tycker jag. Hon har gått LA1, dock inga bra procent men ändå. Jag har planer på att åka och träna för någon annan till hösten. Eftersom jag står i min tränares stall så är det smidigast att vara där och eftersom jag inte kommit så långt känner jag att det är för tidigt att gå på ett dressyrpass bland andra som tävlar och så.

Det ända problemet jag och min häst har är det med steget. Och ja det tar tid, men sedan mars har vi kommit riktigt långt och jag kan få henne mjuk och fin utan hjälptyglar. Hon är en väldigt rastlös häst så man måste hitta på massa nytt med henne hela tiden. Det går inte att bara rida runt och runt hela tiden för då tappar hon fokus. Mycket av det som skrivits håller jag redan på att träna med henne varje dag. Det är sporrarna som jag nu har tagit bort också.

Det låter som ett typiskt fuxsto :D
Rider en sådan och man får vara väldigt påhittig.

Tråkigt när tränare blir för tuffa, det brukar aldrig leda till något bra, möjligtvis bråkigare hästar... tyvärr.
Förstår att det kanske inte funkar så bra att ta ut en annan tränare om ni står i nuvarande tränares stall.

Om hästen har svårt att söka sig frammåt nedåt så skulle jag först kolla att sadeln verkligen ligger bra, på bilderna ser den ut att ligga i bakvikt och då vill ingen häst komma upp med ryggen!!
Om sadeln ligger bra så skulle jag jobba mycket med bommar både i ridningen och framförallt från marken=longering. Om ni har svårt med att hålla balansen i sadeln så skulle jag nog börja att bygga upp hästen från marken lågt inspänd, alltså longering, och som sagt mycket bomarbete och förlägga ridningen i skogen tills hästen börjar söka sig nedåt! Tänk på att försöka hålla ut hästen på spåret i longeringen så volten blir så stor som möjligt i longeringen annars så sliter det mkt på benen.

Jo sadeln är inte den bästa varken för mig eller henne. Jag ska köpa en ny så fort jag får min lön efter sommarjobbet!
Longering har vi jobbat super mycket med. Under tiden då jag hade hjärnskakning och ingen vågade rida hästen longerades hon på en stor volt och ibland sprang jag med på långsidan. Detta var i ca en månad, så januari-februari longerades hon. Men min balans är det inget problem med, hästen jobbas med bommar då och då när det finns tid att lägga fram dom. Hon är världens tittigaste häst i skogen är hon nästan okontrollerbar! Hon blir rädd för allt, så där är det inte lönt att försöka få henne att söka sig neråt :)

Det låter som ett typiskt fuxsto :D
Rider en sådan och man får vara väldigt påhittig.

Tråkigt när tränare blir för tuffa, det brukar aldrig leda till något bra, möjligtvis bråkigare hästar... tyvärr.
Förstår att det kanske inte funkar så bra att ta ut en annan tränare om ni står i nuvarande tränares stall.

Jo, sen är hon efter maistic och han är känd för att ge lite tittiga, rastlösa föl!
Ja det är tråkigt, men hennes dotter är jätte duktig och hon har ridit henne några gånger. Jag har tränat för andra tränare tidigare med andra hästar. Min nuvarande är super från marken! Hon ser minsta lilla och ger superbare tips och visar bra övningar för just mig och hästen, som passar som handen i handsken för oss. Men vi har en stor ridskola ganska nära oss där de har en dressyr tränare som jag ska åka och ta lektion för sen i höst :)

Var det där 1333 svaret till mig?? Jag har inte pratat ngt om din tränare även om jag håller med föregående talare. Jag har heller inte skrivit att du ska rida runt runt utan tipsat om att du ska använda inspänning och bommar vid longering, samt undvika att rida på ridbanan när ni är så obalanserade. Kombinationen obalanserad häst med obalanserad ryttare blir aldrig bra och en väg är att låta hästen själv hitta sin balans och kunna slappna av utan er på ryggen med hjälp av bommar.

Du går lite i försvar när folk vill hjälpa dig och på det viset kommer du inte komma vidare! Ditt problem med hästen är inte steget utan att ni inte får hästen fokuserad på er och därigenom så blir det lösgörande arbetet väldigt svårt! Du kan aldrig få en häst lösgjord genom graman eller genom att försöka dra ner huvudet och det har flera försökt tala om men du bara fokuserar på var huvudet är! Visst att man kan placera hästens huvud var man vill är till viss del ett kvitto på hur lösgjord och uppmärksam hästen är men att tro att vägen dit enbart hänger på att få ner hästens huvud är att börja i fel ände!!

Senast ändrad:

Jag tycker inte hon går i försvar ett dugg ? Snarare har hon väl tagit buke hugg rycket med ytterst stor bravur .

Det får stå för dig, jag tycker annorlunda.. Jag tycker inte att någon har skrivit något elakt alls utan försökt ge tips men får då motsvar att det redan är testat och enda problemet är hästens huvud och steg, det är det jag menar med att gå i försvar.

OT
Varför gör du mellanslag mellan orden och frågetecken, utropstecken, punkt etc? Det ser lite märkligt ut!

Senast ändrad:

Var det där 1333 svaret till mig?? Jag har inte pratat ngt om din tränare även om jag håller med föregående talare. Jag har heller inte skrivit att du ska rida runt runt utan tipsat om att du ska använda inspänning och bommar vid longering, samt undvika att rida på ridbanan när ni är så obalanserade. Kombinationen obalanserad häst med obalanserad ryttare blir aldrig bra och en väg är att låta hästen själv hitta sin balans och kunna slappna av utan er på ryggen med hjälp av bommar.

Du går lite i försvar när folk vill hjälpa dig och på det viset kommer du inte komma vidare! Ditt problem med hästen är inte steget utan att ni inte får hästen fokuserad på er och därigenom så blir det lösgörande arbetet väldigt svårt! Du kan aldrig få en häst lösgjord genom graman eller genom att försöka dra ner huvudet och det har flera försökt tala om men du bara fokuserar på var huvudet är! Visst att man kan placera hästens huvud var man vill är till viss del ett kvitto på hur lösgjord och uppmärksam hästen är men att tro att vägen dit enbart hänger på att få ner hästens huvud är att börja i fel ände!!

Nej det var inte till dig.
Jag har sagt att gramanen var en engångsgrej och mamma som ville det. Inte jag.. Jag jobbar enbart med tyglarna och skänklarna. Jobbar hela tiden för att lösgöra henne. Jag drar inte ner hennes huvud, jag jobbar ner det. Pratar med henne hela tiden när jag rider för att hon ska hålla fokus på mig och inte allt annat. Jobbar mycket med övningar för att lösgöra. Och nej, vi har inte börjat i fel ände.
För att min häst ska komma upp med rumpan/ryggen och få bakbenen under sig krävs det att hon har huvudet lågt. Du kan ju själv komma och rida henne om ni inte tror på att jag vet hur min häst fungerar...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama