Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bildtråden på dressyrhästarna, del VII

Så skönt att höra att jag inte är ensam om detta I-landsproblem med envisa manar ;) Dock är vi i princip ensamma om det i stallet, alla hästarna har så perfekt klippta manar som ligger så fint jämt, lite avis på det faktiskt :P Det är ju inte heller delar av manen som ligger fel, utan den är delad precis i mitten, haha ;)

I våras när jag skulle ta lite bilder på min och skicka över till uppfödaren samt berdidaren var jag tvungen att knoppa manen för att ge ett någonlunda seriöst intryck.. :P Jag har visat dessa bilder tidigaren, men är denna bildserie jag syftar på :) (Klicka på bilderna för att se hela serien)

Långt ifrån de bästa bilderna ridmässigt, men knopparna syns åtminstone :)

Så skönt att höra att jag inte är ensam om detta I-landsproblem med envisa manar ;) Dock är vi i princip ensamma om det i stallet, alla hästarna har så perfekt klippta manar som ligger så fint jämt, lite avis på det faktiskt :P Det är ju inte heller delar av manen som ligger fel, utan den är delad precis i mitten, haha ;)

Har funderat på en sak ang. manar. Är det så att manen ändras ommuskulaturen gör det? Köpte min häst i våras och jag har jobbat henne så att hon ska muskla sig jämnare. När jag hämtade henne låg manen platt på vänstersidan och nu börjar mannen stå rätt upp och vika sig åt alla håll och kanter! En fråga nu när det pratas en hel del om manar här inne ;)

Ja, det har jag också hört. Häsens nackmuskel kan ju "putta över" manen till den andra sidan om hästen är asymmetrisk. Vet dock inte hurvida det är en myt eller ej, då vissa väldigt väridna hästar har manen så prydligt liggandes på ena sidan ;) Min ponny som jag red för något år sedan bytte mansida i samband med att han bytte stark sida i ridningen, så det kan mycket väl ligga något i det. Min nuvarande, Deimion är väldigt liksidig att rida (iallafall för sin ålder, 08:a), så kan ju hoppas att det är därför manen ser ut som hej-kom-och-hjälp-mig ;)

Tillbaka till din häst, det kan det absolut vara! När nacken blir rundare så blir det ju även svårare för manen att ligga stilla :)

Vi var på en clinic med Jens Fredricson som påstod att muskulaturen påverkar på vilken sida manen vill lägga sig, och att den i de allra flesta fallen är så att manen faller åt den sida som hästen är lite svagare på. Vet inte om det stämmer, men när vi diskuterade stallets hästar på väg hem i bilen så var det ingen som INTE stämde överens med hans hypotes iaf.

Ja, precis! Då puttar hästens större sida av nackmuskeln över manen på den andra. Det stämmer på min också, han har lite tjockare man på vänstersidan och det är även där han har sitt svagare bakben.

Jag har för mig att Kyra skriver samma sak i sin bok, alltså om manen. Det stämmer på min häst. I början låg manen åt den svaga sidan. Nu när han är mer liksidig har den börjat dela sig i mitten. Jag försöker tänka positivt att det är ett tecken på att vi jobbar åt rätt håll även om det inte ser så prydligt ut :)

*kl*

Så här fint organiserad är min hästs man :D
58803_10151328898821150_239318088_n.jpg

Men nu är den på utväxt och då ligger den liiite bättre.
390899_10151395721936150_1427337762_n.jpg

*halvt KL*

Så mycket fina bilder här i tråden :D Lägg in mer!
Nu i helgen har jag tänkt ta mig iväg och fotografera lite på dressyrtävling. Ska bli trevligt att inte bara sitta och titta på andras foton av fina pållar hela tiden ;)

Min har manen lika mkt på bägge sidor, som en mittbena och lika mycket man åt båda sidor. har försökt kamma så manen ska lägga sig på EN sida samt använt mig av tofsar i hopp om att den ska lägga sig tillrätta, men icke... :banghead:

Det glömde jag att säga till dig också Fiorano att jag tycker det är fantastiskt vad du har utvecklat både din sits och din ridning sedan du fick poonisarna! (fast utvecklingen med sitsen såg man redan mot slutet när du fortf. red T). Men riktigt bra jobbat! :bow:

Oh tack så mycket:o! Äntligen känns det som att jag verkligen kommer till ridning och KAN rida. Har haft sjukt dåligt självförtroende men allteftersom jag tror på min egen förmåga blir det bättre och bättre:). Att ha flyttat upp hit och dessutom blivit ponnyryttare känns som att ingen ändå har förväntningar på en och det blev så mycket lättare att faktiskt utvecklas istället för att bara bryta ner sig själv.

Manfriseringsskillsen kommer dock från tiden då jag kände mig skit i sadeln och blev en hejare på allt fix och trix med frisering, matchning och prylar:D.

Åh, vilken lättnad att höra att fler har samma problem! Fotade mitt vilddjurs man i gräspaddocken idag och trots all blåst så envisade sig manen att fortsätta ligga illa, suck ;)

Vilddjuret hade lite spring i benen och två sekunder efter att fotot är taget intog han andra poser...

Några bilder från idag

img_3432_51cdd5769606ee24a4bddd4e.jpg

img_3442_51cdd57eddf2b35abc9ea2b3.jpg

img_3456_51cdd58b9606ee23db3e6c18.jpg

Gick inte sådär super idag, får hoppas han coolat ner nerverna tills i morgon då vi ska vara på samma ställe.

Han var fin iaf! Hoppas det går bättre imorgon! :)

Jag vill oxå tääävla! :banghead: Men vi håller oss till våra uteritter så länge.

IMG_8741_zpsfa0be526.jpg

Ibland måste man variera underlaget.. ;)

IMG_8750_zps7b98cc67.jpg

IMG_8765_zps77974aff.jpg

*kl

Min har översta delen av manen åt ena hållet och resten åt andra. Men hon är inte särskilt jämn i sidorna än heller, så det är ingen överraskning.

Jag har en fyraåring som är lika ojämn i båda sidorna...;) och följdaktligen har en perfekt mittbena med jämn man på båda sidor. Planen är att ha flätor på båda sidor. Någon som har testat detta?

På iberiska hästar med mycket man är det inte ovanligt att man gör en inbakad fläta på båda sidor om mankammen. Fast du kanske mer tänker på knoppar? :)

Ja, jag tänkte på knoppar. Mina är av den lite fluffigare sorten och då ser man ju fluffet på andra sidan sas. Hoppas att det går att få till dom på ett snyggt sätt ändå utan att det ser konstigt ut. Det är väl bara att testa och se :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 317
Senast: shia
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 233
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 534
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25