Sv: Bilder

Jag tycker att den där sista travbilden ser jättetrevlig ut. Fin o avslappnad utan att tappa takten. Go häst!

Jag förstod inte tänket alls ang utbildning av hästen via AR innan jag såg utb trappan. Sen så tror jag att kanske du som jag mest har sett dålig AR, liksom man ofta ser dålig dressyr, hästarna på bogarna, underhalsen spänd, gramantygel, övertempo/undertempo osv, osv. (mig inräknad i denna dåliga ridning - jag har ju tom en häst som har drabbats av min ridning)

jag har ju tom en häst som har drabbats av min ridning)
Eller så har din häst vrickat sig utan att du märkt det och därmed har den fått en inflamation.

De kan ju faktist få det av andra orsaker än ridningen, men det är så klart sunt att ransaka sig själv och sin ridning.
Det är vi fler som borde göra med jämna mellanrum... :o :o

Det tror jag inte du har, hästar får problem av alla möjliga orsaker, hagen är största boven i mina ögon just nu:devil: Fast man känner så när det är något fel:crazy:

Jag tror du har rätt, jag söker nog här efter bra AR-ridning. För att se vad jag kan lära mej, Ja, jag tror vi menar på samma sätt.

Jag tror att "problemet" ofta är att man som åskådare till exempelvis AR eller barockridning mest får se ekipage som är på grundutbildningsnivån. Det finns liksom inte så många ekipage som det finns inom ex dressyreliten som är offentliga och "jättelångt" komna.

Jag läste en väldigt tänkvärd liknelse av Eva Hjälmbrant om en trädgårdsmästare som alla sa skulle vara så duktig. Men första sommaren man åkte och tittade på hans trädgård för att njuta av prakten, hade han bara jämnat marken. Det fanns inte ens en planta att se. Nästa år åkte man dit igen, övertygad om att NU skulle det vara prunkande. Då såg man 4 små taniga plantor mitt i jordöken. Och då tappade man intresset. Man åkte inte dit igen, utan förkastade trädgårdsmästaren och hans redskap. Hade man åkt dit efter 15 år kanske man hade fått se en underbar trädgård.

Lite så kan det ju vara för oss alla. Vi tycker att vi gör framsteg med våra hästar, men visar man upp det för andra, ser det inte ens ut som kattskit. För åskådaren vill bara se ett färdigt resultat. Och åskådarna är ju väldigt olika utbildade. Några ser undertempo, en annan ser bra bärighet. Där en tredje ser övertempo på bogarna på en sned häst, ser en fjärde ett friskt tempo som är nyttigt.

Du är klok som en uggla :D

Gillar speciellt detta

"Vi tycker att vi gör framsteg med våra hästar, men visar man upp det för andra, ser det inte ens ut som kattskit. För åskådaren vill bara se ett färdigt resultat. Och åskådarna är ju väldigt olika utbildade. Några ser undertempo, en annan ser bra bärighet. Där en tredje ser övertempo på bogarna på en sned häst, ser en fjärde ett friskt tempo som är nyttigt."

KL.

För att det ska trilla in några bilder här...

På den här sidan finns lite bilder. Alla ridbilderna med mig och Annie är från vår första kurs för Desmond O´Brien, fd beridare på Spanska ridskolan. Det är bara basic-bilder, inga skolor eller dyl. På ridbilderna är hon 5 år och försiktigt riden under ca 1 år.

http://s12.photobucket.com/albums/a201/hannaz/

*knapplån*

Finns det inga fler som har bilder att visa? eller har det blivit en diskussions tråd?

Jag tror att "problemet" ofta är att man som åskådare till exempelvis AR eller barockridning mest får se ekipage som är på grundutbildningsnivån. Det finns liksom inte så många ekipage som det finns inom ex dressyreliten som är offentliga och "jättelångt" komna.

Jag läste en väldigt tänkvärd liknelse av Eva Hjälmbrant om en trädgårdsmästare som alla sa skulle vara så duktig. Men första sommaren man åkte och tittade på hans trädgård för att njuta av prakten, hade han bara jämnat marken. Det fanns inte ens en planta att se. Nästa år åkte man dit igen, övertygad om att NU skulle det vara prunkande. Då såg man 4 små taniga plantor mitt i jordöken. Och då tappade man intresset. Man åkte inte dit igen, utan förkastade trädgårdsmästaren och hans redskap. Hade man åkt dit efter 15 år kanske man hade fått se en underbar trädgård.

Lite så kan det ju vara för oss alla. Vi tycker att vi gör framsteg med våra hästar, men visar man upp det för andra, ser det inte ens ut som kattskit. För åskådaren vill bara se ett färdigt resultat. Och åskådarna är ju väldigt olika utbildade. Några ser undertempo, en annan ser bra bärighet. Där en tredje ser övertempo på bogarna på en sned häst, ser en fjärde ett friskt tempo som är nyttigt.

Huvudet på spiken...
:bow: :bow: :bow: :bow:

EXAKT så är det!!! :bow: :bow: :bow:

Jag är ju jättestolt för de framsteg som mina pållar gör - men i andras ögon är det säkert inge speciellt alls att se oss jobba med vårt grundarbete...

Jag har visat de här bilderna i en annan tråd men visar dem igen.

Hästen är en 18-årig islandshäst som inte ridits enligt AR. Ryttaren rider AR och det är första gången hon sitter på hästen.

Askjasluta.jpg

AskjaALtrav.jpg

Inte för att jag rider akademiskt, men jag kanske kan få vara med ändå. Jag skulle vilja ha feedback på dessa bilder, både positiv och negativ. Bara det är konstrutivt. Jag har haft min häst i lite mer än ett år och jobbat från dag ett på att han skall lugna ned sig och bli avslappnad. Jag vill att han skall bära sig själv så att jag har så lite i handen som möjligt, ibland går det kanonbra och ibland går det inte alls bra. Men nu har jag några bilder från en ridtur när det gick väldigt bra! Han är väldigt framåt och hetsar lätt upp sig om man tar i honom för mycket och då åker underhalsen fram. Så jag har verkligen fått jobba med mina händer och min sits. Men det är svårt! Jag behöver lära mig hur jag skall kunna samla honom mer med säte och vikt. Om jag använder tyglarna kan jag korta ihop honom mer och få honom mer energisk utan att tappa iväg honom, men det vore ju underbart om jag kunde få det att fungera lika bra utan att behöva använda dem!

Trav.
uppratadtrav.jpg

Mer trav

Mer samlad trav vid ett annat tillf.

Skritt Snyggare grimaser kan jag..
mskritt2.jpg

Skritt igen

Tölt

Den här gillar jag!
Tölt.
matolt5.jpg

Jag rider en del med halsring också. Det kan jag verkligen rekommendera. Man tvingas till att bli bättre på att rida med sits och vikthjälper.
halsringtolt.jpg

Jag varierar lite beroende på humöret och vad jag vill göra, ibland rider jag honom mer samlad, och då använder jag tyglarna mer, och när han är på sitt lugnaste humör så försöker jag rida honom som jag gör på dessa bilder.

Jag är medveten om att sadeln glider fram, den är en tillfällig lösning.

Senast ändrad:

Vilka härliga bilder. Och vilken snygg häst. Halsringen var ju intressant, det har jag alldrig sett eller hört talas om. Hur använder du den?:rofl:

Håller med, vilken underbar häst!!
Han ser jättefin o harmonisk ut på skrittbilden, den andra, den känslan gillar jag! Koncentrerat o fint!
Jag blir nästan sugen på en islandshäst. Men jag var på island 6 veckor o jobbade, och blev snurrig av alla gångarterna som hade en tendens att mixas ihop till multipel förvirring! Lite avskräckt nu:crazy:
Oskolade hästar, svensk ridskoletjej och ordern, lär den tölta utför backen där, håll i o driv... Men kul var det i övrigt!:D

Halsringen red en vän med oxå. Hon red dressyr helt på halsring på uppvisningar. Och hade elever som hoppade och grejade med den. Kräver lite lydnad och sitskontroll!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
529
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 619
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 366
Senast: Vovve
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar