Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Nänänä, nu ska vi inte önska dåligt väder!!! Är så less på det nu, det blir ju inget bete för hästarna förrän i juli om det ska fortsätta som det gjort. Så nä, jag stöttar inga sådana önskningar. ;) :P
Fram med fina solen och låt gräset grönska som sjutton nu! Och så får ni säga åt era damer att knipa till det är dags. ;)

Jag håller med dig... Jag är så trött på att vaka nu. I morgon är det 354 dagar för mitt sto.

Vet inte om det är värmen och gräset eller vad men nu tycker jag att det hänt lite här, idag 331 dygn. Bilderna tagna vid 18-tiden ikväll.
Viola%20331d.jpg

Juver%20331d.jpg

Juver%20331da.jpg

Hellre det än ett föl som föds för tidigt!

Jo jag håller med dig. Fast jag måste tillägga att jag är otroligt nyfiken på vad som finns där inne & vill lära känna den lille/lilla krabaten.

Jo jag håller med dig. Fast jag måste tillägga att jag är otroligt nyfiken på vad som finns där inne & vill lära känna den lille/lilla krabaten.

Jag förstår precis hur du menar det är super jobbigt att gå och vänta på ett föl som inte kommer. Jag väntade 352 dygn sist och det tyckte jag var hysteriskt länge, man blir ju så trött också. Om det är första gången så vet man ju inte vad man ska förvänta sig hos det stoet heller. Håller tummen för att det snart är slut på ditt lidande ;)

Det finns ston som alltid bakar klart sina föl tidigt och fölar tidigt utan att fölen för den skull är prematura, har ett sto i bekantskapskretsen som alltid punktligt fölar sina stoföl på 310 dagar och hingstfölen runt 320 dagar ingen av fölen har varit små utan stora rejäla krabater.

Om du letar upp gamla trådar så hade vi en lista på det efter att 09orna var födda och var faktiskt om jag inte minns fel flera föl födda före 323 (W föddes på 323 och hade han varit större hade vi aldrig fått ut honom) alla födda tidigare än honom var ston tror första hingsten förutom honom var född på 330 eller liknande. Vet att det bla var en född på 309 och det var inte första gången stoet fölade så tidigt och ingen prematur.

Var det inte Slira? som fick en ifjor eller förrfjor som kom en hel månad tidigt och inte heller var det minsta prematur.

Det man tydligt märker när man diskuterar det med uppfödare är att stona följer ungefär samma mönster år efter år, dessutom verkar de flesta bära hingstfölen ett antal dagar längre än stofölen.
Har själv bara en som fått både och och hon fölade sto på 330 och hingst på 335.
Med tanke på att din fölade hingst på 320 sist och han var väl helt utvecklad och inte prematur så verkar ju ditt sto vara en tidig är det dessutom ett sto denna gång så kan hon ju utan vidare bli ännu tidigare.

En vän till mig som föder upp gotlandsruss hade ett sto som alltid fick sina föl 1månad för för tidigt.. Men alla fölen såg friska och "färdiga" ut!

Jag börjar bli smått galen OCH trött..... Här händer ingenting.... Tanterna är oroliga och har snart kliat av allt hår på svansarna om nätterna + att vi haft grymt fint väder med upp mot 17 grader över helgen! Ingenting händer.... :crazy: Jag är så trött nu efter att ha vakat en längre tid, så nu vaknar jag nästan inte av alarmet :confused: tips? Man vill ju inte missa fölningarna heller......!

Gylle: Ville spontan-trycka på "gilla" på ditt inlägg... (Facebook-nörd)
Mycket bra skrivet!

Tack för ditt svar! :bow:

Hingstungen fölade hon ju på 328 dygn och var välutvecklad som du säger. Så att hon blir tidig igen räknar jag med. Blev lite orolig när hon börjar visa tecken redan nu bara men efter att ha läst ditt och de andras inlägg känner jag mig lugnare igen. Otroligt skönt att kunna få tillgång till råd från vad jag vet är kunniga personer här på forumet. :)
Ofta får man bättre tips och råd här en utanför.

Solette verkar ju göra sig redo på många sett och inte bara juverstorleken som tyder på det. Så kan ju mkt väl vara så att ungen är färdig för leverans.
Hon var ju väldigt tydlig förra gången och följde boken, så jag väljer att tro att hon visar denna gång också.. även om vi såklart har henne under uppsikt.

btw hoppas det stämmer angående tidiga stoföl och senare hingstfölen.. vi vill så gärna ha ett stoföl denna gång!

Och nu hör inte det hit, men vill bara hälsa att förra årets fölunge fortfarande mår toppen och inte en hälta så långt ögat kan nå! Fick ju bra tips på veterinärer av dig och resultatet blev att jag pratade med många fler som gav mig en betydligt bättre prognos och var till stor del en av anledningen att vi valde att låta han leva och få en chans:bow:
Vilket vi verkligen inte ångrar idag som sagt! så tack till dig ;)

här kommer lite nytt på mina damer i lerhagen :)

Tardee
I vanliga fall ser hennes juver ut som om man vikit en disktrasa på diagonalen och satt fast undertill... började ändras för fem-sex dagar sedan. Har räknat med 28 juli som senaste betäckningsdatum då hon brunstade på dygn 40 och vi betäckte om. Stationen hade stängt för säsongen så vi kollade henne aldrig. Börjar misstänka att hon behöll den dräktigheten trots allt och att det rätta sista datumet att räkna från ska vara mitten av juni...

Trött-maja
trottmaja.jpg

Magdans
T_mage.jpg

Juver
Lite ojämnt fyllt, men inte hårt, ingen feber och inga andra tecken på mastit... inga flytningar eller annat heller. Håller tumme för att det är helt i sin ordning.
T_juver.jpg

Sessan

Har fortfarande knipit ihop när jag varit ute med hinken, blir till att bygga ihop nån uppsamlingsanordning tror jag. Ska vara på 288 i dag. Hennes juver brukar vara små söta "mini-a-kupor" i normala fall. Helt omöjligt att få bilder från sidan på henne i dag, hon ville bara vara i famnen och i kameran.

Charmtrollet
mysmaja.jpg

Mage har hon iaf
S_mage.jpg

Juver. Vet inte om det är som vanligt eller om det är lite större... så lätt att inbilla sig. :o Hon har små vita "smulor" från och till, har inte tänkt på om de finns där även när de inte är dräktiga?
S_juver.jpg

För övrigt är jag mycket glad att det blev sen betäckning i år ändå...

Så här ser mina sommarhagar ut i dag 1 maj :crazy:

sommarhage.jpg

Oj vilket fint majväder... not!
Försöker fjäska för mina tanter nu, släppte in dem i "föl" hagen där det finns lite ogräs så de kan smaska i sig lite gott! Gör ingenting att jag vänjer dem lite lätt vid gräs nu innan bebisarna kommer :bump:
2012-05-01133259.jpg

Har släppt ut mina i gräset oxå, finns mycket att gnaga på nu trots det risiga vädret som varit.

Lurar på om det inte är på väg att bli vaxdroppar på kallblodet, det har även runnit vätska längs benet sista dygnet...
Blir att vaka nu...
ca 320 dgr nu.
Verkar hyggligt obrydd, men har en del förvärkar.

vad fin hon är!!

Det juvret börjar se välfyllt ut minst sagt;)

Tack snälla :)

Ja, jag tycker det hänt lite nu så inatt var jag faktiskt uppe en gång och maken en för att kolla på TV:n. Tror att jag flyttar ut TV rummet nu för att göra vakandet lättare. Enklare att bara öppna ögonen än att kliva upp och gå till ett annat rum. Man är ju lat ;)
Igår hade hon sparkat efter flugor så när jag tog in henne hade hon så stelnade vita mjölk kulor under magen på ca mm storlek så inga stora grejer och imorse så var det några stelnade droppar på benet som antagligen klämts ut när hon legat. Det närmar sig :)

Oj vilket fint majväder... not!
Försöker fjäska för mina tanter nu, släppte in dem i "föl" hagen där det finns lite ogräs så de kan smaska i sig lite gott! Gör ingenting att jag vänjer dem lite lätt vid gräs nu innan bebisarna kommer :bump:
2012-05-01133259.jpg

Åååååh :eek: :love:

Ibland undrar jag om jag har fel adress på postlådan och egentligen bor i Sibirien ...

Suck, här har vi också fortfarande 40 cm snö och jag har fått resignera och släppa ut hästarna halva dagar för att årets snö har blivit så skarp att den är alldeles för knögglig - i maj! det är knappt jag tror det är sant...

Här har vi dräktigt med beräknad fölning i slutet av juli - inte optimalt men stoet brunstade inte förrän väldigt sent. Jag hoppas hon inte går länge dessutom men det blir ju som det blir med det. Hon är welsh ponny av cobtyp e. T'Yr Eos Storm Buster och pappa är swb e. Heartbeat u. fullblodssto.

Här är halvblodet på dag 314(såg att jag skrev fel dagar förra inlägget) nu, men ser ut att ha en bit kvar. Både mage och juver ska få bli större innan det är dags.
Hon har en del vinterpäls kvar också. Hon är ganska mörkbrun vintertid,men på sommaren har hon en ljus lite gråljusbrun fäll. Det är hennes första vintern utan täcke sen hon var unghäst och det är en frusen dam, men jag hoppas att det fina vädret kan övertyga henne om att släppa resten :)

Isolde120501.jpg

En bild på welshen som från sidan inte ser så dräktig ut även om magen börjar hänga ner lite nu. Hon har också en hel del päls kvar. Hon släpper den bakifrån så hon blir hemskt ljus på bakdelen först och sen följer resten av kroppen, dessutom blir hon väldigt mörk svettfux i grundfärgen, nästan så att hon skiftar i lila faktiskt. :D Fint när hon är klar, men nu ser hon ganska lustig ut. Hon är på dag 264 (om jag räknat rätt. hmm)
Columbine120501.jpg

Ja hej här är jag! Fia alltså inte Madde :D
Glömmer alltid av att logga in det är så mycket annat som pockar på uppmärksamhet. Bygger hus för tillfället så tankarna är ju minst sagt splittrade! Nu börjar det verkligen dra ihop sig för Viola, såå spännande :love:. Drömde inatt att Grynet fick en hingst med leverfärg utan något som helst tecken, smsade Madde och frågade om tant Grynet kom nån vart med sina juver och det hade tydligen hänt massor de senaste dagarna! Från B-kupa till D-kupa precis som fröken Viola. Så inatt åker fölvakten på. Det blir ju sjätte fölet för henne och juvret kan komma mycket snabbt den sista tiden. Kanske att bägge för på fredag iallafall :) Dom gillade nog värmen bägge två.

På tal om att vänta.... Hennes första föl gick hon ca 360 dagar med, hennes andra föl gick hon 388 dygn med :cool: sen kom det två grabbar och en tjej som hon gått i "normal" tid med. Får hoppas att hon stabiliserats med "normal" längd på dräktigheten nu då. När alla mobbade oss med andra fölet och hävdade att vi både räknat fel samt missat en tjuvbetäckning, som kom vårt andra sto året efter och gick i 385 dagar. Även det bara en betäckning och absolut inget misstag. Det måste ha varit nåt med vattnet i Lexbydal :p
Så vi vet hur det är att vänta. Många trötta ögon blir det och långa nätter, så vi införskaffade fölvakt med svettdetektor samt kamera, och det är det bästa vi gjort :bump:

Jag förstår precis hur du menar det är super jobbigt att gå och vänta på ett föl som inte kommer. Jag väntade 352 dygn sist och det tyckte jag var hysteriskt länge, man blir ju så trött också. Om det är första gången så vet man ju inte vad man ska förvänta sig hos det stoet heller. Håller tummen för att det snart är slut på ditt lidande ;)

354 dygn snart 355 ;) ännu inget föl & inga större tecken ännu fast hon är slapp i bäckenbanden & bak men inget juver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka