Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hoppar in så här hastigt och lustigt nu på slutrakan :)

har ett arabsto e. Kulak betäckt med Etman

Tror nog inte du behöver vara orolig, jag tror att mjölken rinner till när det är dags. Bara se på oss människor. ;)
Hade ju bomber ett par timmar efter födseln som Pam Anderson skulle avundas... ;)

Senast ändrad:

Ang klyx vs microlax så vill jag inte säga att det ena är bättre än det andra, det beror på vad man vill åstadkomma, ett litet stopp nära utgången kanske microlax är bättre men sitter det längre in/upp så vill man ju ha en större volym att spruta in, så tja det är nog hugget som stucket, i år har jag som sagt microlax.

Vill också greatta Quickstep til en fin hingstunge :)

Microlax har aldrig gjort mig besviken med min sons förstoppningsbesvär så det finns hemma utifall att även små fölungar skulle behöva.

Och Grattis Quickstep!!! Så söt liten kille!! :D
Trevlig valborg allihop och väntar med spänning över hur många som fölar inatt!

Tror nog inte du behöver vara orolig, jag tror att mjölken rinner till när det är dags. Bara se på oss människor. ;)
Hade ju bomber ett par timmar efter födseln som Pam Anderson skulle avundas... ;)

Ja det löser sig på ett eller annat sätt. Men fölet måste ju ha i sig råmjölk inom 2 tim efter födseln...
Mina tidigare ston har varit färdiga med väl fyllda juver innan fölning. Detta sto har juver (svullnad) på morgonen & i morse var det skillnad från tidigare då det gått ner i spenarna men efter en tur i hagen då hon jagade sin bror så var juvret borta igen :(

Det är lite svårt det där när man själv aldrig varit högdräktig ;)

Jag glömde fota mina tanter i dag som jag hade tänkt, nu är det så grått och jäkligt så det får bli i morrn istället :)

Jag ska ut & fota min så ni får se... Återkommer.

hehe! Nä då är det svårare. Fast jag blev nästan lika chockad andra gången oxå över hur rackarns fort och mycket bröst kan svullna och fyllas på på bara några timmar. ;) (Men andra barnet hade jag mjölk lite tidigare, fick de ju tätt mina monster så kroppen ställde tillbaka läget på "Mjölkbar" fort.)
Jag vet inte hur det är med hästar på det viset, man kan ju bara anta och hoppas att det är lika att inte alla fyller på tidigt utan att det kommer vid förlossningen. Många hormoner som sätts igång då.

Men det borde det ju kunna finnas en råmjölksbank nånstans?
Finns det inte borde det skapas en. :)
Annars kanske är det någon av alla härinne på den här tråden som bor i närheten som har råmjölk nedfryst?

En till donna med stor mage ser jag!:D

KL.
Solette har fyllt juvret ännu mera idag. Hur stor chans är det igentligen att fölungen överlever om den kommer mellan 310-320 dygn ni som kan?

Slänger in lite bilder
310 dygn
480172_10150711712426344_563156343_9510268_2067951325_n.jpg

Juvret idag på em
33031355.jpg

Jag skulle säga att det räknas inom det normala. Dessutom räknar ju folk olika; vissa menar att ett sto är dräktigt 330 dygn, andra räknar på 335. Har aldrig fattat vilket som är "det rätta", och jag bryr mig inte så mycket om det heller. Det är klart att en fölunge kan vara prematur, men då handlar det nog om flera veckor före beräknad fölning.
Fick en gång ett stoföl tre veckor "för tidigt", det var inga alls problem mer än att hon frös lite i början och jag fick gnugga henne rejält för att få upp värmen.

Enigt facklitteratur, seminveterinärer osv så räknas ju fölet som prematurt om det föds innan 320 dygns dräktighet. Det gäller ju dock att man räknat från rätt dag. Om man t.ex. betäckt på brunstens dag 2,4 och 6 kan ju stoet ha tagit sig på dag 2 redan och alltså är stoet dräktigt på dygn 320 även om vi räknar det som 315 efter sista betäckningsdatum.

På mitt ena sto "räknar" jag med 340 dygns dräktighet då hon har gått ungefär den tiden med de senaste två fölen. Den andra har jag ingen aning om men misstänker att hon kommer föla "tidigt". Jag börjar dock ha noggrannare koll efter 300 dygn så att jag ser även små förändringar, och räknar med att börja "vaka" runt 320. Mina ston går på lösdrift och kommer att få föla ute om vädret verkar tillåta. Runt 300 - 310 dygn beroende på hur de ser ut får de flytta in i sin fölningshage.

I regel är föl som föds innan 320 dygn prematura. MEN ett föl som föds på 330 eller 340 kan också vara prematur. Och vissa är klara tidigare, jag har en bekant i USA som nyligen fick ett föl på dygn 309, inte alls prematur utan stor och fin och helt färdig och frisk.

Det är inte "det normala" med en fölning på dygn 310 tex men det behöver inte betyda katastrof eller prematur fölunge. Jag hade dock tagit ut en vet så fort som möjligt för att avgöra hur det står till om den kom tidigt, även om fölis verkar pigg.

tack till alla er som svarat:)

Då behöver det inte vara kört om ungen nu skulle få bråttom ut alltså. Jag har aldrig varit med om en födsel där ungen varit tidig eller en prematura, så ingen erfarenhet av det. Jätte intressant att läsa er svar!

Självklart blir det en check på ungen om den nu kommer tidigt. Men jag hoppas fortfarande att hon kniper lite till.. känns bättre om hon passerar 320 :)

IronWill hur går det för Stella?

Är det sårskorpor på och framför Solettes juver? Undrar, för jag har jätteproblem med att Tillan blir alldeles sönderäten av några blodsugande småflugor. Drar jag med handen över hennes juver är jag alldeles blodig sen. :( Av någon anledning är Dolly inte alls lika hårt angripen, även om de kalasar på henne också. Det var samma visa förra året, men blev mycket bättre när fölet väl var ute.

Ogillar verkligen att hålla på för mycket med juvret när de ska föla, framför allt att smörja på saker, men vet inte vad jag ska göra. Tvättar av det med vatten och smörjer med Helosan några gånger om dagen för att ge något slags skydd. Har ni några andra tips?

Bra att du tog upp det!

Stämmer att det är små skorpor orsakat av dessa insekter:(
Jag tvättar också (bilden tagen innan) men vill inte heller smörja på en massa klet om nu fölningen är nära.

Det jag funderar på är att testa tjärsalvan och smörja runt juvret ( inte nära spenarna) för detta är ju ohållbart i längden för stoet.
Men undrar också hur ni andra gör?

solette är generellt väldigt drabbad och känslig mot insekterna. Inte eksem men överkänslig.

Hennes juver har gått tillbaka lite, så än så länge så fyller hon upp rejält under natten, men det går ned under dagen.
Så det är bra, då är ju juvret inte klart än. Jag och Stallägaren tippar på att hon fölar inom två veckor. (Förhoppningsvis
så kniper hon bara för den sakens skull. ;))

Det låter bra!

Det är ju vanligt att dom är större på morgonen när de stått stilla. Solettes är ju dessvärre oförändrat nu (stort hela tiden), få se hur hon ser ut imorgon.

Jag hoppas hon passerar den 10 maj och därmed 320 dygn.

Är det ok att önska regnrusk en vecka framöver?:o:angel:

Ja det är ju så det brukar vara, men Stellans juver har stått still i bauta-size ett tag.
Men nu går det upp och ned i volym. :) Fortfarande kristaller och genomskinlig vätska.

Jag har önskat snöstorm. Men det ska typ inte ens dugga...

Nänänä, nu ska vi inte önska dåligt väder!!! Är så less på det nu, det blir ju inget bete för hästarna förrän i juli om det ska fortsätta som det gjort. Så nä, jag stöttar inga sådana önskningar. ;) :P
Fram med fina solen och låt gräset grönska som sjutton nu! Och så får ni säga åt era damer att knipa till det är dags. ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka