Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Hoppas att era pollar kniper lite till! :)
Själv hoppas jag verkligen på föl i natt nu! Nu droppar/rinner det grå/vit "mjölk" från juvret. Men slutade självklart precis när jag bestämt mig för att hålla en burk under å samla lite... Hoppas att hon håller i mjölken tills fölis bestämmer sig för att komma ut nu!
Om d kommer mjölk så kan hon välj ändå inte knipa så länge till??

Hej!
Har följt tråden från utsidan i flera månader, det började med att jag ville jämföra magar med mitt sto.
(Aldrig bra att jämföra... ;) )
Trodde inte var dräktig alls, förrän alldeles nyligen då vi såg att magen nog växt lite.
Sista veckan har det gått mer eller mindre explosionsartat och hon blir större för varje dag som går.

Ni med erfarenhet, kan de bära fölen väldigt högt för att sista tiden bara släppa ner de?
Hon hade föl förra året och därför har jag lurat mig lite på juvren, men även de blev för bara någon vecka sedan mer fylliga.
Från att en dag få klia och peta hur som helst på hennes mage, så får man nu knappt titta på henne.. (who can blame her? ;) "Ja jag är gravid, men min mage är ingen allmän egendom!")

Har helt ärligt ingen som helst koll på när hon skulle få om hon nu är dräktig, för hon gick som sagt med föl vid sidan och med hingst från april till oktober förra året.
Men spännande är det likaså. :)

Men vad tror ni? (om jag nu lyckas få bilden att visas...)

Min Nokota som heter Good Medicine.

Jättesvårt att veta om hon dessutom gått med hingst så länge. Jag skulle nog beställa ett hemmatest alt. be veterinären kolla om hon är dräktig.

Från 1 april till 30 oktober kan hon alltså teoretiskt sett vara på allt från 393 dygn (förmodligen inte ;)) till 181 dygn.

Det där med hemmatest kräver dock en del tid och tålamod om man inte vill/kan sätta en urinsamlingspåse på stoet... jag har suttit i hagen från och till och Sessan vägrar kissa :angel: Jag väntar på bättre väder och sen blir det nog till att campa där ute :D

Senast ändrad:

Jag är 99,9% säker på att jag sett irriterade sparkar inifrån efter en rejäl brallning i hagen (även små sparkar lite titt som tätt, men aldrig känt, får inte röra henne då...) och de karaktäristiska sparkarna från mamma mot magen så är jag hyggligt säker på att hon är dräktig.

Hagkompisen är högdräktig hon med, ett kallblodssto dräktig med en pre-hingst och hon är gigantisk! Har bf 12 maj, men jag har svårt att tro att hon går tiden ut så stor som hon är. Börjar fylla ut spenarna oxå, även om det än så länge bara är genomskinlig vätska.

Ska gå ut till brudarna nu och ta lite bilder idag på både mage och juver på båda, vet dock inte om jag får lägga in bilder på den kallblodet här, men status kan jag åtminstone ge. :)

Undrar hur många föl som föds i helgen tack vare finvädret! :D

Lycka till alla fina, väntar med spänning på varenda fölning!

jerseyko grattis till dit söta stoföl.
hoppas på fler små föl här på sidan snart ):

330 dygn idag och inga tecken på att hon tänkte kläma ur sig något den närmsta tiden. Igårkväll var hon dock en aning större på juvret än hon varit på morgonen så då blev jag lite hoppfull om att det kanske närmar sig trots allt. Men imorse var det mindre, knepigt det där. Har inte börjat med någon vaka än. Håller ögonen på övervakningskameran precis innan jag lägegr mig som vanligt men allt har sett lugnt och fint ut. Så allt ifrån någon vecka till ett par tror jag nog är kvar.

*KL*
Förebereder mig inför fölningarna och funderar på om det är någon skillnad på Klyx och Microlax (heter det så?). Var på apoteket och de hade bara klyx och undrade villken storlek jag ville ha. Jag visste ju inte, så jag kom hem utan. Vilken storlek använder ni och behöver man mer än en utifall att den första inte får fart på det hela? Sprutar man in allt, eller tar man det i omgångar (alltså jag menar tar man lite i sänder och väntar på resultat)?

Mitt gamla sto fick två hingstföl, men ingen var förstoppad och det är nu väldigt många år sen, så jag känner mig minst sagt ringrostig.

Jag har ju dessutom två ston som ska föla, så jag hoppas att första fölningen går enligt skolbok. Tänkte i såfall spara lite råmjölk ifall något skulle hända till fölning nummer två. Hur mycket bör jag spara ner och hur snart bör jag tar det. Har läst någonstans att mängden antikroppar minskar efter 6 timmar. Kan jag mjölka ur redan innan fölis fått i sig eller bör jag ta efter första slurken eller när?

Många frågor :)

Jersyko: Grattis till en fin:love: sessa!

KL

Jag är orolig!
Idag är dag 344.
ùnas juver har gått lite upp och ner hela tiden fram tills för ca 2veckor sen då de långsamt började fyllas. För fyra dagar sen vara det bara spenarna kvar. Dagen efter kändes de mindre och mjukare än vanligt och nu har de gått tillbaka till 25% av den största storleken hon haft, och de är mjuka.... Tuttarna är m a o plötsligt knappt existerande!

Hon har släppt ner magen som är stoor, och bäckenbanden är mjuka och sladdriga.

Känner inga sparkar men det har jag inte gjort alls under hela tiden.

Äter superbra och är pigg, inge feber.

345.. Är det nån som har nån tanke??

Ja förmodligen är inte fölungen färdig att födas än. 345 dygn är inte länge i sammanhanget. Det kan lätt vara en månad kvar och mer och då är fölungen prematur om den kommer nu.
Så det är bara att vänta tills den är färdiggräddad :)

Jag mjölkar oftast ut lite råmjölk och ger fölis redan innan den har rest sig, inte för mycket utan bara för att boosta den lite och ser att den vill ha mer. Sedan väntar jag tills fölis har diat ordentligt och är nöjd, sedan mjölkar jag ur ett par dl och fryser in. Märker med datum och hur lång tid efter fölning det är urmjölkat.

Tror inte det är någon större skillnad på klyx och microlax. Jag har haft microlax mest pga att det var vad som fanns på apoteket. Visste inte ens att det fanns olika storlekar.
Jag har bara behövt använda det på en fölunge som hade lite problem med bajseriet de första dygnen, och då sprutade jag in en hel åt gången. Ringde och rådfrågade veterinären om ifall det fanns några restriktioner ang hur många gånger man kunde ge det men det trodde inte han eftersom det är symptombehandling.
Jag kände först efter om det fanns bajs i tarmen, vääääldigt försiktigt med latexhandske och mycket glidslem, pillade lite med ett finger. Inte för ofta, utan några gånger om dagen. Om jag kände hårda kulor och fölis krystade så fick han en spruta. Ibland räcker det med att pilla/massera lite (försiktigt! Och inga vassa naglar osv slemhinnan/tarmen är mkt känslig) så stimulerar man krystningar och fölet lyckas bajsa själv, eller så får man pilla ut någon klutt.

Jag använder dock aldrig microlax/klyx i förebyggande syfte som många gör rutinmässigt utan bara om jag ser att det behövs. Vilket bara har hänt en gång som sagt var för mig.

Stellas juver var mindre idag. :) Ganska mycket mindre, vilket är bra. Jag tror att hon ångrade sig lite.

På onsdag ryker skorna och på torsdag åker hon ut i en fin mjuk gräshage som används som "bebishagen" där stona
går med sina föl de första veckorna innan de flyttar ut i den stora sommarhagen.

Rätta mig om jag har fel, men när jag jobbade som ssk på kri avd för typ 17 år sedan så var klyx en större mängd, lite "mildare och microlax en mindre mängd lite "vassare". Jag hade klyx vid fölning för 10 år sedan och det räckte tyvärr inte, det blev en lång natt med veterinär mm till sist gick allt dock bra efter kramplösande och vatten lavemang. För fyra år sedan fick jag hingstföl igen och gav inte profylaktiskt utan såg på honom hela tiden och då gick allt bra, hade dock micraolax hemm och har microlax även nu, hoppas slippa använda det då jag hoppas på stoföl ;-)

Zwaantje på dygn 338... händer ingenting. Vart är den? Det ser ut att dröja.

Intressant.. så microlax verkar bättre än Klyx?

som jag berättat om tidigare (för många gånger:o) så fick min 11:a förstoppning. Vi gav han klyx för sent men som hjälpte till viss del dock var ungen redan orkeslös och uttorkad så blev en tur till ultuna och hans liv räddades tack vare deras insats.
Till ungen som kommer nu har jag klyx i fölväskan, tänker INTE gör om samma misstag.

Skönt att juvret är mindre!:laugh:

Solettes tycker jag nog var en aning mindre idag också. Det var iaf torrt och ingen sprutande vätska. Hon har obehag det syns men är ju också normlat några veckor innan BF.
Vi har också en mindre torr och fin gräshage som väntar när fölis är född:p

solettes juver idag dygn 309
33029685.jpg

fattar inte varför bilden blir upp och nervänd när jag lägger in den i pixbox?

Isolde är på 307 idag och hennes juver är väldigt mycket mindre än solettes men mitt sto är förstagångare också.
Faktum är att jag bara är lite glad om hon går över tiden för då kanske det blir mer som när columbine ska ha i juli. Hade tänkt skicka iväg isolde på bete så snart det gick men tror att columbine skulle bli hemskt olycklig med bara shettisvalacken kvar som sällskap. Jag har väldigt lite fint bete själv så jag får väl fodra isolde med mycket hö ovanpå gräset som jag har. Inte optimalt direkt men jag får väl låta bägge åka såsnart det går med tanke på welsh fölisen.

Jo Solette blir nog tidig som sagt, bara vi passerar 320 dygn åtminstonde. Men bilden kan lura lite vad gäller spenarna inser jag nu.. dom ser nästan lite fyllda ut också men så är inte fallet, dom är bara duktigt utdragna efter förra ungen:D

Kan ju vara så att dina ston väntar in varandra!;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 398
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 759
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka