Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Grattis till en stilig kille!!

..din dam fölade på samma datum som solette gjorde förra året ser jag;)

När jag var på fölföreläsning för en stund sen så berättade vet att 310-370 dagar är fullt normalt för en häst att föla. Din är väl snart där? Han sa även att de som blir betäckta tidigt på året ofta går längre. Och de som blir betäckta sent går kortare. Så väl när ungen ska ut så föder ungefär alla ston vid samma tidpunkt.

Min är betäckt sent, sista dagarna i juni. Jag har också hört något om att de kan gå kortare tid om de är betäckta sent.
Någon annan här som hört talas om det?

Hon är på 296 dygn idag så om två veckor är hon på 310 dygn! :)

När jag var på fölföreläsning för en stund sen så berättade vet att 310-370 dagar är fullt normalt för en häst att föla. Din är väl snart där? Han sa även att de som blir betäckta tidigt på året ofta går längre. Och de som blir betäckta sent går kortare. Så väl när ungen ska ut så föder ungefär alla ston vid samma tidpunkt.

Redan normalt vid 310 dygn?

Intressant.. men skulle mitt sto föla innan 320 dygn skulle iaf jag vara nojjig. 300-320 räknas väl som prematura föl? Även om jag vet att ungar kan födas tidigt och ändå vara fullt utvecklade.:)

Redan normalt vid 310 dygn?

Intressant.. men skulle mitt sto föla innan 320 dygn skulle iaf jag vara nojjig. 300-320 räknas väl som prematura föl? Även om jag vet att ungar kan födas tidigt och ändå vara fullt utvecklade.:)

Har också hört att 320-370 är normalt.

Japp det var vad distriktsvet sa på föreläsningen. De sa även att det är vanligare att sent födda föl är mer "prematur" än de som föds normalt/tidigat (inom det normala) då ston som går över tiden (och länge) gått med fördröjd fosterutveckling. Därför ska man verkligen inte få panik när ens sto går över. För det betyder inte att det kommer ut en fullstor åring utan den helt enkelt inte är klar.

Japp det var vad distriktsvet sa på föreläsningen. De sa även att det är vanligare att sent födda föl är mer "prematur" än de som föds normalt/tidigat (inom det normala) då ston som går över tiden (och länge) gått med fördröjd fosterutveckling. Därför ska man verkligen inte få panik när ens sto går över. För det betyder inte att det kommer ut en fullstor åring utan den helt enkelt inte är klar.

Ja det sistnämda har jag också hört, dvs när ston går över är det ofta för att ungen inte är fullt utvecklad och redo som du säger.

men att 310 dygn skulle räknas som "normalt" har jag en annan åsikt:)

det där har jag också hört men vet inte om det stämmer?

solette betäcktes ju relativt tidigt -10 och fölade ju som sagt tidigare än beräknat -11:) så där stämmer inte teorin iaf:p

Nej nu tänkte jag fel, hon betäcktes ju såklart inte i mars -10 utan i maj och föla i april. Så då tillhör det kanske i den senare kategorin iaf? Och då stämmer det ju;)

jaa jisses:D

KL.
Solette hade faktiskt små gråvita kristaller idag :crazy:
Men jag minns att hon hade iaf kristallerna en månad innan bf även sist också. Det är färgen jag inte gillar..
Hon är idag på dygn 303.

Nej nu tänkte jag fel, hon betäcktes ju såklart inte i mars -10 utan i maj och föla i april. Så då tillhör det kanske i den senare kategorin iaf? Och då stämmer det ju;)

Som med allt annat gällande hästar så är det nog menat som "generellt sett" - det finns alltid hästar där det inte stämmer - oavsett vad det gäller :)

Jag har också bara hört 320 - 370... men det är klart, forskningen går ju framåt och visst kan det hända att det har ändrats. Om de "går över" behöver man nog sällan oroa sig, även om man längtar :) Värre då om fölet kommer på tok för tidigt...

OT ang föltrådar och bilder... jo, jag vet att det finns nålade trådar varje år osv, men kan inte låta bli att tycka det är konstigt att det plötsligt finns tre trådar om "samma sak" ;) Jag ska sluta vara dryg om det nu :)

Hej!nu har jag fått hem Loppan och den "lille" nu är det bara eftervården kvar,mamma och föl är trötta på att stå inne så jag ska ringa och kolla om dom får komma ut en stund idag.Fölis har fått lite kladd i ögonen så hon ska ha salva 2ggr om dagen och det såg jag inte fram emot att ge men det gick bra "puh" hon är som en tornado i boxen och mamma rantar bara runt. men jag är sååå glad att dom är hemma och att loppan är pigg

Grattis Tabac!
Mitt sto har nu gått 7 dagar över tiden & i morse så var hennes juver borta igen... Jag blir tokig på detta...

Stämmer! Lever hon än? Brille finns tyvärr inte mer.

Tyvärr inte, jag gav tillbaka henne till hennes förra ägare, som tog ett föl till, och när den var 5-6månader så avlivades hon då hon inte höll hullet längre, tror det var -08, så hon blev 24år!

Jomen så är det ju:) Alla är vi olika.

Ungefär som detta med att stona upprepar sig och fölar gärna runt samma dygn åren efter.. det är jag övertygad om att det stämmer för en del men verkligen inte alla. Vi har ett exempel på ett sådant sto i vårt stall, 3 fölungar på raken och gick ungefär lika länge med dom. Den sista skiljer det någon/några dagar endast.
Nu ska hon betäckas i år igen så vi får väl se om hon följer samma mönster:p

tabac skönt att dom är hemma igen! Härligt!!:laugh:

Fast trådarna handlar ju inte om samma sak. Den här handlar om dräktiga ston, 12orna handlar om fölen
och presentationstråden är ju bra för dom som inte orkar gå igenom mils långa trådar för att då se stam och
en bild på fölisarna.

Grandezza: Fy vad tragiskt att det blev som det blev. Den såg jättefin ut på bilderna. Tänker på dig... Vem var pappan till fölet? Kramar i massor:cry:

Känns som om det kan bli föl här ikväll. Mjölken är vit och hon har vaxproppar. Tempade i morses och hon går nedåt i temp. Stoet som fölade i fredags tempade jag på morgonen och då hade hon 37,6 (Brukar ligga på 38) och en timme senare låg hon på 37,5. På kvällen kl nio fölade hon!
Stoet är Millis och dräktig med Corlensky G.

Grandezza: Fy vad tragiskt att det blev som det blev. Den såg jättefin ut på bilderna. Tänker på dig... Vem var pappan till fölet? Kramar i massor:cry:

Känns som om det kan bli föl här ikväll. Mjölken är vit och hon har vaxproppar. Tempade i morses och hon går nedåt i temp. Stoet som fölade i fredags tempade jag på morgonen och då hade hon 37,6 (Brukar ligga på 38) och en timme senare låg hon på 37,5. På kvällen kl nio fölade hon!
Stoet är Millis och dräktig med Corlensky G.

Hon var efter Corlensky...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 229
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 393
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 757
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka