Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Sona: Beklagar verkligen =( vilket dygn var hon på?

Till er som rek stickor, vi har testat det på två ston (inte mina) o det stämde inte ett dugg. De stickorna vi hade skulle markera när det var dags inom ett dygn att föla.. de markerade i ca tre veckor att det va dags för föl inom ett dygn.
Vi la ner det där.
Kände på bäckenbanden nu ikväll bara för det men tyckte dom va ganska mjuka/slappa.. fast det var dom på det andra stoet oxå som inte är dräktig :p

Konstigt, hos oss funkade det helt enligt modellen ... Har förstås bara testat på ett sto, men tänkte prova på de tre dräktiga jag har i år.

Konstigt, hos oss funkade det helt enligt modellen ... Har förstås bara testat på ett sto, men tänkte prova på de tre dräktiga jag har i år.

vore kanske kul o testa igen då, det va ju trots allt sex år sen sist, nån skillnad är det kanske nu. var köper man dom?, ännu finns det inte en droppe i juvret så ännu finns inget att testa med!:D

Sona: Gud så tråkigt! Beklagar! :cry:

*Kl*

Hade tänkt att lägga in en film från idag också, men internetet ville inte samarbeta mer idag, så ni får en liten charmig bild istället från idag.

Idag är hon på 310 dygn, det är NÄRA nu! :eek::love:

Mamma + min moster kom ner idag med en uppblåstbar säng & täcke + kuddar till sängen + fölningslådan, så nu är man fit for fight för fölvakningen, i veckan kommer hovis och verkar hovarna. Och om ca. 1 v. ( eller till helgen) börjar jag fölvaka i stallet :laugh:

j94k85.jpg

Senast ändrad:

Oj vad stor hon är! :love:

Jag vet att jag la in bilder igår, men jag tog den här bilden idag och tänkte herregud så klotrund Stella är nu.
Man tänker inte på det när man håller på med henne, men när jag såg bilden. :rofl:

behold_her_royal_roundness_by_eldfuxen-d4uw84c.jpg

IronWill: Så rund hon va, verkligen klotrund! :D

Fick ordning på filmen nu!.

View My Video

Ni får ursäka mitt skratt i slutet av filmen, och mitt lilla småprat med hästen under filmningen, tyckte hon betedde sig lite roligt :angel:

Senast ändrad:

KL
Dagsfärska bilder på Úna som idag gått 318 dar!

Tycker ni hon ser tunn ut? är lite orolig för det..

32965848.jpg

32965838.jpg

Idag vågade jag in med en kamera under magen också så hör är tuttsen. Små men betydligt större än hur de var för en vecka sen

32965835.jpg

Oj vad stor hon är! :love:

Jag vet att jag la in bilder igår, men jag tog den här bilden idag och tänkte herregud så klotrund Stella är nu.
Man tänker inte på det när man håller på med henne, men när jag såg bilden. :rofl:

behold_her_royal_roundness_by_eldfuxen-d4uw84c.jpg

ha ha ha va tjock hon blivit!!:rofl::rofl: tycker att hon ändå varit ganska smäcker fram tills nu! nu är hon en rulta!:p:p å söt!!!

Vad roligt med en film. Hon verkar nöjd med att vara dräktig:). Nu närmar det sig verkligen för er ju! Bra när du skriver in antal dygn för vi är precis 14 dygn efter er, så då slipper jag räkna efter;)

Ironwill: Vad fina foton du tar! Men så har du ju ett väldigt vackert objekt också:love:

Sona: Verkligen ledsen för din skull, en liten tröst är kanske att ni har fler föl på gång. Styrkekram

Menuette blev vaccinerad igår mot stelkramp och hästinfluensa. Veterinären tyckte att vi skulle vänta med avmaskning till dygnet efter fölningen. Hur har ni gjort?

Jag avmaskar inte mot fölmask längre. All forskning pekar på att det är onödigt. Jag följer mitt vanliga avmaskningsprogram med träckrpov på våren och avmaskning därefter. Fölem avmaskas enligt schema, första gången vid 6 veckors ålder med Axilur.

Det enda jag undviker är att avmaska ston i början av dräktigheten.

Luisa är på dygn 335 idag. Små små kristaller from igår på tuttarna iaf, alltid något. Jag ignorerar henne. :cool:

Sona Beklagar verkligen.... :cry:

vore kanske kul o testa igen då, det va ju trots allt sex år sen sist, nån skillnad är det kanske nu. var köper man dom?, ännu finns det inte en droppe i juvret så ännu finns inget att testa med!:D

Jag köper mina sådana tester på nätet. Googla på "avelssto"!

Ingen mjölk i Plannjas juver heller ännu, men hon har fyllt ut rejält.

Så gör jag också. Träckprovar stoet enligt vanlig tidpunkt och vacc. fölet vid 6 veckor.

Wrangler, angående fuxstoet :D du kör stenhårt på ignorera metoden! ;)

..verkar som flera ston närmar sig i tråden nu, spännande!! Håller mina tummar för alla

Ironwill
Stella är väldigt vacker, vilken sagohäst!

Senast ändrad:

med tanke på en klotrund Stella:D har för mig att vi diskuterad tidigare i denna tråd om hur fort stona drar ihop sig efter förlossningen..

visst spelar ålder in och hur många föl stoet ifråga fått, men jag sorterade bland filer/bilder idag och hittade en bild tagen på Solette endast ½ dygn efter förra förlossningen! Vi var ute och knata på stallplan då den lille hade förstoppning.

Visst har hon mage men den där jättemagen ala hängbuksvin försvann verkligen fort!:rofl:
528889_10150644677476344_563156343_9308544_1600702237_n.jpg

....och vacc. fölet vid 6 veckor.

Wrangler, angående fuxstoet :D du kör stenhårt på ignorera metoden! ;)

Vaccinerar du fölet vid 6 veckor? :cool:

Ja det verkar hjälpa att ignorera.... lite större kristaller idag och hon går undan för sig själv i hagen.

Nu kommer veterinären snart och ska bakterieprova hingsten samt diskutera behandling av det tredje stoet!
Det börjar bli dags för betäckning av Mackan nu också, tillverka en ny Stig!

Tusan, förhoppningarna rusar ju i höjden varje gång det är ett nytt inlägg här i tråden... det är ju dags för en herrans massa fölningar nu i dagarna ju :)

Hejsan! Jag är ny här inne men har följt tråden och har själv 2 ston som snart ska föla :)
Det är två gotlandsruss som den ena har gått 306dagar och den andra 300dagar.

306:an heter Ramona och har fått ett föl tidigare, för några år sedan. En väldigt tuff förlossning som veterinären inte kunde förstå att hon överlevt och klarat det helt själv... fölet var 80cm i mankhöjd vid födseln.

300:an heter Dina och är förstföderska, hon har fyllt juvet väldigt mycket runt om och har även två vita prickar på spenorna men de har inte "trillat ner" än. Hon började dock med ett väldigt konstigt beteende någon gång i december som hon fortsatt med.. Hon har blivit jätte agressiv mot andra hästar och står och sparkar i väggarna i boxen och lösdriften samtidigt som hon skriker argsint, hon har sparkat sönder boxväggarna totalt :( Jag har pratat med några olika veterinärer som inte har varit med om något liknande förut.. Hon står även och sparkar mot staketet i hagen, anfaller andra hästar osv.. Ibland går det bra med andra, men så fort de kommer näre eller hon stör sig på den så sparkar hon som en dåre efter dem.. Jag är rädd att hon kommer göra illa fölet eller att någonting ska gå fel vid födseln.. Någon som varit med om något liknande?

(hoppas det blev rätt med bilden... detta ska isf vara 300:an, och bilden är 1 vecka gammal)
set

Du måste först lägga upp bilden på någon fotosida, tex pixbox eller photobucket, och sedan länka den därifrån :)

Så, på länken finns även en videosnutt när Dina (300:an) står och sparkar i boxen en morgon...
Vet inte om det står men det är den "mörkare" fuxen som är Dina och den "ljusa" som är Ramona

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar