Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

vi får hoppas våra får samma kön så det funkar;) stoföl stoföl stoföl

Vad roligt med massor av små fölisar!
Vi får förhoppningsvis en mindre babyboom nästa år.. då tre ston hos oss ska betäckas nu:)

nej krokiga ben vill vi inte ha! 11:an var Xbent, hade jätte veka kotor bak och lindrigt windswept.. så typ krokig hela han:angel: Det mesta rättade till sig självmant men kotorna hade vi ett hejdlöst bekymmer med:cool: men tillslut fixade även det till sig med våran hjälp.

Hingstföl hingstföl hingstföl. ;) (Det spelar egentligen ingen roll för mig, vore rätt praktiskt att ha två ston. :))

Viktovie; Jag tycker att Frida kan klämma ur sig sin skatt nu! Hon får ju så fantastiskt fina bebisar. :love: Vad blir det för hingst i år? :)

Tack, ja visst får hon! :love: Haha ja det tycker jag alltmed att hon får göra, ett jäkla ofog att gå o klämma om den under extra lång tid! ;) Och än mer med tanke på hur fantastisk Sir Donnerhall II var på Bruksprovet, så jag längtar ngt hemskt efter att få se spektaklet!
Vem hon kommer betäckas med iår är inte bestämt ännu, men för tillfället diskuteras Bordeaux och Wynton flitigast. Om ASVH godkänner Wynton så man kan regga avkommorna i Sverige så lutar det mest åt honom för tillfället.

Fackellilja däremot är fastställd - hon går till Dalwhinnie!
Och vårat fina ponnysto f-93 e.Rolökke Swallow RNF110(ELIT) - Merrie Master RNF11(ELIT) ser inte ut till att betäckas pga att plånboken helt enkelt inte räcker till :(.

Hon är så jäkla fin! :love:

Jag använder foaling calculator för att räkna :) länk borttagen av moderator

Eftersom mitt svar visst inte var så uttömmande och därmed inte tillåtet att länka till en bra tjänst så får ni väl googla istället. (Konstigt, eftersom jag själv hittade sidan via länk här för en tid sedan)

trött efter ännu en natts vaka,,inget föl ännu men det grävs i boxen suras mot dom andra hästarna svårt att äta och drar mest runt höt i boxen,BF 11/4

kl

En tråkig uppdatering härifrån.. Wayana kastade ett hingstföl kl 22 igår. Hon verkar ha tagit det med ro, hon slickade lite på den bara sen brydde hon sig inte. Veterinären var ute kl 23 och gav antibiotika och tog prover på fölet, tror inte att det skulle vara abortvirus, ingen av hästarna har haft feber eller varit snuviga, men känns bäst att ta ett prov iom att jag har 2 ston till som är dräktiga..

Fölet var sprucket vid naveln så tarmar och dyl låg utanför, men är lite osäker på om det hänt när den trillade ut, hon stod upp och födde den. Jättefin teckning i ansiktet och Zuidenwinds fina huvud hade den...

Just nu har jag bara lust att lägga ner allt vad gäller hästar, men vet att det vänder när det börjar bli dags för dom andra fölen att komma ut..

Åh nej :( Jag beklagar verkligen!! Förstår att det känns som om du helst bara vill lägga av nu men som du säger blir det säkert lite lättare när de andra fölen kommer sedan.

Kan det ha varit ett bråck som brustit?

Vad ledsen jag blir för er skull!
Fina Wayana:love: jag hade sett fram mot att få se fölis.

Hej!

Jag tänkte höra med er när ni börjar vaka över era ston? Mitt sto går in på dygn 300 denna veckan och visar inga direkta tecken alls för fölning, vilket är skönt då det är ett tag kvar ju. Eller ja, juvret är en aning större men inte mkt.
Men hon är ju första gångs sto så det kan ju gå fort oxå säger en del. Vi har kamera i stallet så jag kan vaka en del innifrån. Vi har en h*rsecam och där bjuder dom ju på en mån internet/mobil uppkoppling om man vill och jag vet inte när man ska installera det riktigt ;)

Så min fråga är, när börjar ni vaka och hur ofta?(1gång i tim tex el va tredje osv)
Är det de typiska tecknen såsom vaxproppar osv som avgör när ni vakar?

Hej!

Jag tänkte höra med er när ni börjar vaka över era ston? Mitt sto går in på dygn 300 denna veckan och visar inga direkta tecken alls för fölning, vilket är skönt då det är ett tag kvar ju. Eller ja, juvret är en aning större men inte mkt.
Men hon är ju första gångs sto så det kan ju gå fort oxå säger en del. Vi har kamera i stallet så jag kan vaka en del innifrån. Vi har en h*rsecam och där bjuder dom ju på en mån internet/mobil uppkoppling om man vill och jag vet inte när man ska installera det riktigt ;)

Så min fråga är, när börjar ni vaka och hur ofta?(1gång i tim tex el va tredje osv)
Är det de typiska tecknen såsom vaxproppar osv som avgör när ni vakar?
jag börjar vaka ca 3 veckor inna BF,jag går upp var 3-dje timme i början och sen minskar jag tiden.kollar stoet på kvällen och bestämmer utifrån det tids intervallerna,mitt sto har inte fått några vaxproppar någon av dom gånger jag haft henne dräktig utan kollar på hennes allmän tillstånd och går på magkänsla:angel:

Förra året använde jag för första gången ett test på mjölken som mäter kalkhalten för att avgöra hur nära fölningen är.

Det var lätt att använda, men det förutsätter att man kan mjölka ut litegrand för hand. Det handlar om en ytterst liten mängd, så jag hade ingen känsla av att man "slösade" på den värdefulla råmjölken eller stimulerade för tidig mjölkproduktion, vilket jag var lite orolig för.

Vi började mäta ca tre veckor innan fölning. I början räcker det med att man kollar varannan dag eller så, men när kalkhalten stiger kan man kolla morgon och kväll.

Och det stämde väldigt bra; när kalkhalten steg till en viss nivå betydde det att fölning var att vänta inom tolv timmar, och mycket riktigt. Vi mätte på kvällen, och fölet föddes på natten sedan.

Sådana kalkstickor har jag provat på 2 olika ston, 3 omgångar, och det stämde inte alls någongång :-S

:rofl: jag kommer få det där attans hingstfölet och du stoföl! Bara för att;)

Emitra kan tyvärr inte se din bild?

Det blir säkert så. :p

Stallägaren är tvärsäker på att hon kommer att få ett fuxfärgat hingstföl utan tecken... Hon har ju bara fått stoföl senaste tiden.

Tack, ja visst får hon! :love: Haha ja det tycker jag alltmed att hon får göra, ett jäkla ofog att gå o klämma om den under extra lång tid! ;) Och än mer med tanke på hur fantastisk Sir Donnerhall II var på Bruksprovet, så jag längtar ngt hemskt efter att få se spektaklet!
Vem hon kommer betäckas med iår är inte bestämt ännu, men för tillfället diskuteras Bordeaux och Wynton flitigast. Om ASVH godkänner Wynton så man kan regga avkommorna i Sverige så lutar det mest åt honom för tillfället.

Fackellilja däremot är fastställd - hon går till Dalwhinnie!
Och vårat fina ponnysto f-93 e.Rolökke Swallow RNF110(ELIT) - Merrie Master RNF11(ELIT) ser inte ut till att betäckas pga att plånboken helt enkelt inte räcker till :(.

Vad spännande!

Tråkigt med ponnystoet, men det är ju snordyrt att betäcka, så man får ju tyvärr prioritera ibland. :(

Eftersom mitt sto var väldigt tydlig och följde boken förra året.. räknar jag med att hon följer samma mönster iår. Jag vakade ca 3 nätter endast (stoet var tidig iofs) och dagen fölis anlände var det ingen tvekan om att det var på G;)

slemproppen gick ett-två dygn innan, små vaxproppar ett par dygn för att sedan spruta mjölk på fölningsdagen med JÄTTE vaxproppar. Vulva slapp samt bäckenbanden som varit slappa ett tag helt plötsligt jätteslappa. Stoet uppenbart orolig, hetsa i sig mat och grävde. Ja det var ingen tvekan..

Kameran sattes dock upp några veckor innan BF och stallägaren höll ett vakande öga.

Självklart finns det ju inga garantier för att hon upprepar sig men hoppas på det:)

sona ånej herregud en till som kastat.. jag beklagar djupt.. usch jättetrist!:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 208
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 374
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 639
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 722
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar