Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Ja ett himla fint reportage om er! Och kul att läsa om Fiorano!
Blev fundersam, i artikeln bredvid skrev de om ett ekipage där hästen heter Hedvig. Min första tanke var Hedvig/Hedwig(?) här inne på buke. Har inte sett henne på ett tag? Kanske inte är hon heller men ändå ^^

Här växer magarna på stona för fullt, Frida är märkbart påverkad nu under sista månaden, hon är kinkig mot de andra stona och vilar mer. Dock dåligt med mjölk ännu... Men det närmar sig! :bump:

Jo, det är hon (missat disskussionen i dressyrsnacktråden? ;)).
Men hon har väl inte varit buke-aktiv på ett bra tag!

Nu kommer min lilla bildbomb! :laugh:

smsolk.jpg

2lu2jrr.jpg

Lite svårt att klia! :D

2dt3vcm.jpg

Sur kan man också låtsas vara :angel:

xmrgbn.jpg

Ehe... Börjar likna en fästing! :rofl: 274 dygn :)

Nämen titta en till med jätte mage ju!:D Fin!

IronWill jätte tjusigt reportage om er i ridsport! Kände igen Stella direkt! Gick inte att missa:love:

Angående detta med fölgrimmor.. förra året införskaffade jag än LILA i förhoppning om att få ett stoföl, kom ju som sagt en fuxhingst så det funkar inte så tyvärr:cool::D Han fick snällt bära sin lila tjejgrimma dock;)

Nytt foto på min jättebumling, Solette är på ca 250 dygn nu tror jag. Hon är märkbart tröttare och går i en egen bubbla.

Dåligt kort tagen i motljus, hon är inte svankig som hon ser ut här:angel:
420894_10150575150071344_563156343_9072078_1037207386_n.jpg

Charlottee: "Nämen titta en till med jätte mage ju! Fin!"

Vi tackar och tar imot :D

Bonus-bild ( ni får ursäkta skärpan i bilden, var med min mob.) :love::

bk8ci.jpg

Hon börjar bli stor nu!

kl
Dezza äter o vilar hela tiden nu, det märks att hon är tung... Idag är hon på 290d, snart dax ju:love: Jag börjar bli nervös, detta är hennes 13:e föl, tänk om något går fel? Man har ju hört om äldre ston som fått många föl, som dör i samband med fölning:eek:

I år är jag dessutom själv att vaka:cry:

yes hon är bra rund nu, hoppas hon inte blir för stor och tung bara..

Jag har ingen erfarenhet av äldre avelsston som fölat mkt, men en förlossning innebär väl alltid en risk.

Förstår din oro över att behöva vaka själv, men det kommer gå bra ska du se! Du finns ju där och kan ringa efter hjälp om det skulle behövas:)

Vad fin hon är och vilken tjock och välborstad svans!!!:love:

Förra årets unge har ätit upp halva solettes svans...:cry:

Hihi, tack! Jag borstade genom den innan utsläpp idag, men hon har faktiskt en sällsynt tjock svans, tar tid att gå genom bara;)

Jag vet inte varför jag blev så orolig helt plötsligt, men hon blir ju inte yngre:o

Hej! Är ny i tråden! Mitt nyinköpta sto (som jag inte ens fått hem än) är FÖRHOPPNINGSVIS dräktigt. Men när jag ser era hästars stora magar så börjar jag tvivla på att min verkligen är dräktig? Ni som har koll, brukar det vara svårt att se om hästen är dräktig om den har fått föl året innan? Eller ser man "alltid" om den är dräktig när den har gått såhär pass långt? Blev antagligen betäckt i juli. Blev ihopsläppt med hingst 26 juni.

Det är väldigt olika hur stora magar de får, din har ju inte gått så väldigt långt om hon är dräktig.
Det jag anser är viktigt att du gör, är att ta ut en veterinär som gör en rektalundersökning på henne, för att se om hon är dräktig. Ett dräktigt sto behöver en balanserad foderstat för dräktiga ston, så hon kan ge fölet vad den behöver!

Hej och tack för svar! Jag får hit stoet v 10, ska ta ut veterinären v 12 för att göra blodprov. Den nuvarande ägaren sa att det är en risk att göra ultraljud på en häst som gått såpass långt, så vi kör på blodprov.

Vad är det för ras du har? Normalt är det ingen risk, om det inte är en väldigt liten häst, du får reda på ungefär hur långt hon har gått, samt om där är 2 föl, vilket innebär en stor risk.

Det är en irish cob. Har hört att det kan vara risk att man "rör om" där inne och delvis stör och delvis att tarmarna kan hamna fel. Hon har fått 4 föl tidigare och aldrig fått tvillingar. Men kanske ska man våga sig på att göra ultraljud i alla fall då?

Nu så har mitt sto börjat sätta ett rejält juver, gick från ena dagen till andra, enligt förra ägarens utsago om när "tjuvbetäckningen" ägde rum bör fölis kika ut inom 2 veckor... men man vet ju aldrig!

Ett hbl sto e. marino. Betäckt utan min vetskap vid köp =( men man får gilla läget och hoppas allt går bra och att det kommer ut en frisk fölunge.

Det är en irish cob. Har hört att det kan vara risk att man "rör om" där inne och delvis stör och delvis att tarmarna kan hamna fel. Hon har fått 4 föl tidigare och aldrig fått tvillingar. Men kanske ska man våga sig på att göra ultraljud i alla fall då?

Förlåt, men tarmarna hamna fel pga ett ultaljud?

Håller med Grandezza, ta ut vet. och gör ett ultraljud eller blodprov så du vet om stoet är dräktigt eller ej. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 195
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII
  • Unghästfasoner?
  • Hålvägg