Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Bilder på våra dräktiga ston 2011/2012

Jo vi är med i ridsport :p. Har dock inte sett artikeln då jag inte längre får
hem ridsport i brevlådan. Ska kika på en kompis upplaga imorgon. :p

Tack å hennes vägnar angående sötheten, hon är mycket medveten om sig själv
och har förstått att hon kan charma folk, så hon spelar mycket på att hon är "gullig" när hon får för sig lite hyss. ;)

Det var ett väldans fint reportage om er. Såg att fiorano var med i en liten spalt vid sidan av också. Tänk vad mycket kändisar vi har här på buke :D

Hur mkt juver har era ston som ska föla snart? Min är det snart dags för men juvret är inte fyllt helt, STORA kuddar framför men inte mkt i. Slapp därbak och igår hade slemhinnorna mörknat, irriterad i boxen, lyfte svansen och sparkade. Undrar hur långt det är kvar och om man enbart kan gå på juvrets utseende?

Man kan inte gå enbart på juvret. Är det första gången för ditt sto eller har hon haft föl innan? Dom brukar följa samma mönster.

Men förstagångare kan vara luriga. Min gula är på dygn 341 idag och hon har knappt satt juver alls. Det är svårt att veta om det är nära förestående och juvret kommer i samband med fölning eller om det är en månad kvar. Mitt förra förstagångssto fölade helt utan förvarning och men obefintligt juver hon också och mjölken rann till....

Oavsett är det alltid nervöst tycker jag när dom inte sätter juver ordentligt för man vill INTE stå med ett nyfölat sto utan mjölk och en fölunge som inte har något att äta, för att inte tala om råmjölken...

Å andra sidan finns det ston som går 370+ dagar dräktiga och hinner sätta juver gott och väl till dess :grin:

Tänkte att jag skulle droppa in med en färsk bild på min tjockis! :love:

1z3xav7.jpg

Idag är hon på dygn 272 och fölis har börjat leka lite rövare ibland, + när man väl känner fölis så är det rejält! :love:

Tänkte ta lite bilder i hagen imorgon, så räkna med en liten bildbomb ;)

Annars var jag igår uppe på Gbg Horse Show och införskaffade en fölgrima!:d

Min mamma var där uppe på mässan idag och jag bad henne köpa en första hjälpen låda ( är för hästar) + matchande grimskaft till griman, så det kommer hon med i nästa vecka! :idea:

Jag vågar inte köpa någon fölgrimma riktigt än. :o Vill inte ta ut något i förskott. :p

Jag vet att jag vill ha en lädergrimma i alla fall. Har faktiskt inte ens kikat efter grimmor. Har dock ingen aning om vad en
liten ponnyfölis med en pappa som är mest welsh (med lite fullblod, halvblod och diverse tyska och engelska ridponnyer,
tror att det finns lite arab långt bak också...) kan tänkas ha för storlek på huvudet. Pyttelitet antar jag. :p

Jag köpte en mörkblå nylongrimma (tycker det är en ganska neutral-färg) med lite vadering i nacke och på nos-remmen.

och för redan ca. 2 år sedan köpte jag en lite större lädergrimma ( var ju rea på Falsterbo Horse Show = Gäller att passa på), så jag har garderat mig :grin:

Till våran förra uppfödning som föddes 2002 ( Brunt SWB sto m. 4 vita strumpor + genogående bläs. e. Aerline H - Amulet) köpte vi en knall röd grimma ( innan hon föddes då), hade säkert passat även om det blev en hingst. :cool:

Jag själv tyckte det var lägligt att passa på att köpa en redan nu :d, sedan måste vi sätta på grimman redan första dagen fölis går ut, då vi har en gödselstack med ett ganska dåligt staket och vill inte riskera att fölis kommer lös och ramlar ner där! :crazy:

Vad gör man om man står med ett nyfölat sto utan mjölk?

Jagar rätt på råmjölk snabbt som attan (antingen från något stuteri i närheten som har fryst på lager eller genom ammajourens bank), ringer ut veterinären för att ev ge fölet plasma och försöka få igång produktionen på stoet och om inte det går så är det amma eller mjölkersättning som gäller.

Alltså en väldigt stressande och oönskad situation :crazy:

*kl*

BÄSTA fölgrimmorna!!!!! Hansbo, mjuka VÄLSITTANDE och finns i tillräckligt små storlekar!
Mina quarterföl har ponnyföl size, skulle gissa att era ponnyföl kommer behöva shettisföl sizen (har en sådan här som jag köpte fel....rosa)

Jag har alltid nya sådana hemma, rosa och blå :D *LOVE*

Hjälp! Menuette galopperade och halkade i hagen nyss. Hon landade på sidan men reste sig genast och galopperade vidare. Nu är ja sjuk av oro att fölet blivit skadat och att hon kastar. Hur stor är risken tror ni? Och när kan jag sluta oroa mig för detta? Tacksam för snabba svar.

Ta det lugnt. Visst finns det en risk som alltid men dom har rätt bra krockskydd där inne.

Jag hade ett högdräktigt sto som slog ikull på väg in i boxen, pang rätt på sidan på betonggolvet, men det gick bra.

Håll koll på henne lite extra i några dagar bara så hon inte börjar blöda eller får skumma flytningar eller kramper. Det är inte mycket du kan göra...

hennes tredje föl, men då jag bara haft hästen sedan maj så vet jag ingenting om hur hon varit innan. Tjuvbetäckning(innan jag köpte henne), så jag är inte helt säker på när fölet är beräknat, men troligen om 1-3 veckor. hon har ett litet juver och stora kuddar framför men vet inte riktigt hur det ska vara så nära fölning? hon visar ju en del andra tecken på att det närmar sig, som slappheten baktill och irritationen på kvällar och nätter. Hon ligger inte heller ner längre.

*kl*

BÄSTA fölgrimmorna!!!!! Hansbo, mjuka VÄLSITTANDE och finns i tillräckligt små storlekar!
Mina quarterföl har ponnyföl size, skulle gissa att era ponnyföl kommer behöva shettisföl sizen (har en sådan här som jag köpte fel....rosa)

Jag har alltid nya sådana hemma, rosa och blå :D *LOVE*

Då måste jag ha köpt den BÄSTA grimman,köpte nämligen en mörkblå Hansbo-grimma i en förhoppningsvis bra storlek! :idea:

Tänkte ju som sagt bildboma lite, men då min mob. dog inne i stallet förut så får jag försöka imorgon igen :laugh:

Vi har iaf. haft ett underbart vårväder här, med klarblå himmel och soool!!, så Bennie stod och solade hela dagen lång :grin:

Här lär det bli grimma på direkt också, lär väl införskaffa en några veckor innan beräknad fölning.
I stallet där jag stod förrut så fick stallägaren och uppfödaren ha en sele till sin Camaro M unge, han vägrade
att gå ut ur boxen och vägrade att gå in från hagen, så hon fick helt enkelt bära honom i en sele (en grimma i full storlek. :rofl:)

Jagar rätt på råmjölk snabbt som attan (antingen från något stuteri i närheten som har fryst på lager eller genom ammajourens bank), ringer ut veterinären för att ev ge fölet plasma och försöka få igång produktionen på stoet och om inte det går så är det amma eller mjölkersättning som gäller.

Alltså en väldigt stressande och oönskad situation :crazy:

Veterinären bor nära oss i alla fall och han är seminveterinär, så det känns ganska bra. :)

Kan man köpa lite råmjölk innan fölning? Kan tänka mig att folk inte säljer så gärna såvida det inte är akut.

Bör man ha mjölkersättning hemma innan fölningen?

Jag kommer att ha ersättning hemma ifall att.. råmjölk är nog svårt att få tag på misstänker jag, men jag har inte kollat upp det närmare. Det gäller ju att man får tag på någon som har ett sto med mjölk "över"...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 179
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 354
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 638
Senast: Hedinn
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 700

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024