Bilder på blåa tungor

Sen undrar jag lite om den här tråden. Diskuterar vi verkligen om blå tungor är dåligt? Är inte alla överens om att det både är dåligt och att det uppenbarligen förekommit på OS? Tom FEI har bekräftat att det förekom. Så det är väl ändå en ickefråga.
Vi diskuterar hur någon kan tro att det är en och annan bild som blivit manipulerad och någon stackars OS ryttare därför blivit orättvist utsatt för pöbeldrev
Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det på hur avancerat (och kalibrerat) grafikkort du har. Även kameran har en del hyss (mjukvara) för sig för att snygga till bilderna.

Var på en konsert häromdagen och många filmade med sina mobiler. Samtliga mobiler visade olika färger och ingen visade samma färger som det var på scenen.

Därför tycker jag det är vanskligt att dra så stora växlar på EN bild (jag har i alla fall bara sett en). Om hästen löddrar runt munnen är det ett tecken på att hästen trivs med bettet.

Det som sker nu liknar ett drev på Patrik Kittel som dessutom är mitt uppe i sina OS förberedelser.
 
Senast ändrad:
Sen undrar jag lite om den här tråden. Diskuterar vi verkligen om blå tungor är dåligt? Är inte alla överens om att det både är dåligt och att det uppenbarligen förekommit på OS? Tom FEI har bekräftat att det förekom. Så det är väl ändå en ickefråga.

Så frågorna är väl hur vi ska komma åt det i sporten och hur/när det ska bestraffas. Tänkte på det när jag dömde häromveckan och jag hade ärligt talat inte kunnat se om en tunga blivit blå under ritt. Dels för att en har ekipaget nära ganska sällan-då måste hästen öppna munnen precis framför C och helst stå still då också. Dels för att en tittar på så otroligt mycket mer än bara munnen på hästen genom ritten.

Mina förslag är:

Ritterna på mästerskap ska granskas i efterhand och kunna ge uteslutning.

Kandar naturligtvis frivilligt.

Nosgrimman ska kontrolleras på nosryggen med standardiserat verktyg.

Etolog ska bedöma ritter på alla mästerskap och ge ett betyg på harmoni, hästens tillfredsställelse med vad som begärs. Detta med koeff x4.
Fanns förut en grej som sattes på tyglarna som visade grönt och rött. En sådan som inte åker tillbaka när en lättar i handen utan har den visar rött så syns det efter ritten och ryttaren blir utesluten.
 
Det var bra att Magnus Ringmark talade om att han har sett blåa tungor från domarbåset med tanke på hur många som vägrar inse att det existerar. Då har även andra domare sett det givetvis. Detta är ju något dom skulle tagit upp själv och inte lämnat över till fotografer som blivit misstrodda och gud vet vad.
Jag har skrivit för honom ett x antal ggr för ett x antal år sedan , GP- klasser och han var då verkligen ingen som drog ner särskilt eller reagerade då för spända former, fula munnar eller brysk ridning. Blev typ mellanmjölk, det drogs sådär litegrann men inte så det blev tydligt att det inte va önskvärt. Då. Är väl bra om han kan ändra sig. Och han måste ha sett blåtungor förut eftersom det inte är nytt.
 
Det är enligt FEIs regelverk att kolla nosgrimman på sidan.
Tack för det, det påstod jag i en annan tråd för ett tag sedan och fick till svar att de kollade nosgrimman som här i Sverige och då tänkte ja, då är väl det ändrat. Hur som, det går inte att sätta åt en nosgrimma så hårt att det inte går att trycka igenom ett finger på sidan. Så dåligt att ha det så.
 
Fanns förut en grej som sattes på tyglarna som visade grönt och rött. En sådan som inte åker tillbaka när en lättar i handen utan har den visar rött så syns det efter ritten och ryttaren blir utesluten.
Eller någon modifierad sån här sin visar det högsta
Screenshot_20240810_162321_Chrome.jpg
Eller något digitalt med samma uppgifter.
 
Nosgrimman ska kontrolleras på nosryggen med standardiserat verktyg.
Det bästa vore om kontrollen vore genom att man bara ska lyfta upp nosgrimman försiktigt och se ett tydligt mellanrum(1 cm) hela nosryggen, nosgrimman ska alltså vara så slack att mellanrummet som önskas ska kunna visas utan att övrig del av nosgrimman stramas åt, det blir för mkt våld och ta i om fingrar eller instrument tillåts tryckas igenom, mao menar jag att övrig nosgrimmedel inte ska vara spänd och ligga åt vid kontrollen.

Jag har sett alldeles för många öd som är nöjda bara de får ett finger mellan nosrem o hästens nos, även om fingret förs dit med kraft och typ sitter fast och låser övrig del av nosgrimman så är de nöjda,och öd menar på att alla har slacka nosgrimmor, de skickar resultatet till ridsportförbundet att alla kontroller hade nosgrimma u a och sedan är det inte så. Det ger ett kraftigt missvisande resultat men statistiken blir bra. Det beror dels på dålig öd utbildning och dels på att det finns öd som inte är insatta tillräckligt bra i häst och utrustning.
 
Ta bara av nosgrimmorna på alla tävlande ett tag?

Vid högre klasser, ska väl ändå hästarna vara skolade nog att utan nosgrimma och en trevlig hand (som sej bör på en sån nivå) inte göra nån väsentlig skillnad?
😎

Vad kan hända liksom, mer än att fusk och genvägar plötsligt kan börja synas.





(

Det är inte därför nosgrimman dras åt. Knappt heller för att hålla munnen stängd egentligen. Den dras åt för att hästen blir stressad, bildar stresshormon, och får ett mer vaket uttryck. Lite extra spänning som de vill domarna ska tolka som spänst.

Det blir ju tom extra tryck i ögat av stressen.
 
Det är inte därför nosgrimman dras åt. Knappt heller för att hålla munnen stängd egentligen. Den dras åt för att hästen blir stressad, bildar stresshormon, och får ett mer vaket uttryck. Lite extra spänning som de vill domarna ska tolka som spänst.

Det blir ju tom extra tryck i ögat av stressen.
Va? Den förklaringen/beskrivningen hade jag aldrig hört faktiskt 😳
 
Det säger sig självt att om man stimulerar fram stresshormon att det påverkar stressen hos hästen.
Jo absolut, obehag osv triggar stress;
Men jag hade bara aldrig hört talas om att själva syftet med att dra åt nosgrimman skulle vara att trigga stress för få bättre spänst och uttryck -utan tänker att man drar åt den för att hästen inte ska kunna gapa när man rider på/med ett överdrivet tryck och försöka dölja stress, inte använda som ett verktyg att framkalla det.
 
Det är inte därför nosgrimman dras åt. Knappt heller för att hålla munnen stängd egentligen. Den dras åt för att hästen blir stressad, bildar stresshormon, och får ett mer vaket uttryck. Lite extra spänning som de vill domarna ska tolka som spänst.

Det blir ju tom extra tryck i ögat av stressen.
Aldrig hört!
Alltså att det skulle vara enda anledningen till att dra åt hur hårt som helst.

Klart att de blir stressade men är väl inte hela sanningen att det enbart är därför?

Det har väl aldrig varit ok (dvs det blir avdrag) att tungan sticker ut eller att hästen gapar, är det inte ändå därför man spände åt från början?

Men bort med nosgrimman ett tag så är vi ju kvitt det problemet isf.
 
Det är inte därför nosgrimman dras åt. Knappt heller för att hålla munnen stängd egentligen. Den dras åt för att hästen blir stressad, bildar stresshormon, och får ett mer vaket uttryck. Lite extra spänning som de vill domarna ska tolka som spänst.

Det blir ju tom extra tryck i ögat av stressen.
Aldrig hört! Har folk alltså sagt att det är därför?

Jag upplever det som att man drar åt för att stänga truten trots mkt i handen/mkt spänning.
Att stressa upp dem är ju rätt lätt gjort om man pickar på med sporrarna och håller fronten som i hårt och obehagligt skruvstäd. Det räcker ju för att skapa en massa stresshormoner.
 
Jo absolut, obehag osv triggar stress;
Men jag hade bara aldrig hört talas om att själva syftet med att dra åt nosgrimman skulle vara att trigga stress för få bättre spänst och uttryck -utan tänker att man drar åt den för att hästen inte ska kunna gapa när man rider på/med ett överdrivet tryck och försöka dölja stress, inte använda som ett verktyg att framkalla det.

Inte heller hårt talas om.


Men DÅ börjar vi ju parata djurplågeri mer utstuderat.
Likt nabbar i benskydd, i nosgrimmor och andra ofräscha grejor som vid tex hela baletten med Tennesse walking horses osv....
Dvs använda fula metoder för att gagna ögat- inte djuret.
 
Inte heller hårt talas om.


Men DÅ börjar vi ju parata djurplågeri mer utstuderat.
Likt nabbar i benskydd, i nosgrimmor och andra ofräscha grejor som vid tex hela baletten med Tennesse walking horses osv....
Dvs använda fula metoder för att gagna ögat- inte djuret.
Fast det är ju redan fula metoder som gagnar ögat när man medvetet drar nosgrimman så hårt och har så mkt tryck i tygeln på stång tex.
Men av ngt skäl ses det inte som det.
Blir ju rätt tydligt när man tex mäter nosgrimmor på sidan. Det är ju mjukt och går givetvis att mosa in fingrar/mätverktyg där.
Så många människor kan inte vara så okunniga att de tror det är skönt för hästen.
Dvs det pågår redan fula metoder för att vinna/driva runt sporten utan förändring/ansvar för djurhälsa.
 
Fast det är ju redan fula metoder som gagnar ögat när man medvetet drar nosgrimman så hårt och har så mkt tryck i tygeln på stång tex.
Men av ngt skäl ses det inte som det.
Blir ju rätt tydligt när man tex mäter nosgrimmor på sidan. Det är ju mjukt och går givetvis att mosa in fingrar/mätverktyg där.
Så många människor kan inte vara så okunniga att de tror det är skönt för hästen.
Dvs det pågår redan fula metoder för att vinna/driva runt sporten utan förändring/ansvar för djurhälsa.
Ja absolut. Självklart gör det det.

Men jag menar att om man endast är ute efter ett stresspåslag alena -för att gynna ögat- är det en annan typ av utstuderad metod än när man snörper ihop munnen för att dölja ett gapande. Det är att dölja något man inte vill se.

Här tillför man isåfall något för att skapa en stress som ska se snygg och flashig ut. Det är fult. Det är ytterligare ett steg till i att använda sej av fula metoder för sin egen vinnings skull.
 
Fanns förut en grej som sattes på tyglarna som visade grönt och rött. En sådan som inte åker tillbaka när en lättar i handen utan har den visar rött så syns det efter ritten och ryttaren blir utesluten.
Fast är det okej att ritten inte avbryts i dessa fall?
Jag är mer inne på avblåsning, kanske behöver vi inte utesluta ekipage men ge -2 poäng (på lägre nivå) eller -2% (på högre nivå) och låt ekipaget försöka vidare med en mer korrekt kontakt på tygeln?

Jag tror ju att det inom ett år skulle vara väldigt få som red med för högt tryck om vi fick en regel som bestraffade det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Jämställt förhållande
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp