Bilder på blåa tungor

Tack för det, det påstod jag i en annan tråd för ett tag sedan och fick till svar att de kollade nosgrimman som här i Sverige och då tänkte ja, då är väl det ändrat. Hur som, det går inte att sätta åt en nosgrimma så hårt att det inte går att trycka igenom ett finger på sidan. Så dåligt att ha det så.

Jo, en steward från falsterbo lyckades inte komma in med fingertoppen ens. Hände det något? Nej.

Jag vet många som upplever att det där så det, tyvärr.

Jag jobbar en hel del utan nosgrimma om jag har kandar eller rent av blank stång. Det är inte ofta hästarna gapar. Iom att jag jobbar mkt för hand är jag ju så att jag hela tiden på nära håll ser munnen. Visst kan någon gapa någon gång. Men det är ju inte så att de lär sig gå och gapa av att få göra det. Det går utmärkt att lära hästar bli lösgjorda utan nosgrimma. Och är de lösgjorda gapar de inte.
Och piaff ska ju inte läras in genom att dra i tygeln. Så jag har inte upplevt att de måste gapa för att man inte har nosgrimma vid inlärning av vare sig piaff eller samling öht.
Blev fel citat. Skulle vara till @Kristall10

Är du säker på att inlägget inte är ironiskt? Jag följer inte kontot men skummade bara lite lätt och det ser ut som han är emot all ridning som det ser ut idag.
Eller så har jag missförstått 🤔

Är du säker på att inlägget inte är ironiskt? Jag följer inte kontot men skummade bara lite lätt och det ser ut som han är emot all ridning som det ser ut idag.
Jag uppfattar det inte som ironiskt. Han är absolut av den gamla skolan och tycker att hans metoder är de enda rätta.
Han har otaliga inlägg om nosgrimmor, att de inte får vara så hårt spända att hästen inte kan tugga och svälja. Ändå drar han åt nosgrimman på ett kandar så att det blir veck i huden på hästen, men enligt honom är det inte för hårt då hästen kan tugga och svälja en sockerbit ändå.
Han förespråkar tight snokrem på hästar som är oroliga i munnen eller lägger tungan över bettet, använder diverse olika hjälptyglar, rider på kandar med delta i stället för två tyglar så stången ständigt är i botten osv.
Han han mycket bestämda åsikter om vilka bett som är bra och dåliga och blir irriterad och dumförklara de som ifrågasätter.
Så nja… jag är inget fan av denna man även om vissa saker han säger är bra.
Men just detta om att man måste skola en häst med nosgrimma för att få igenom ställning och böjning blev jag väldigt frågande till då jag aldrig hört det förut.

Jag trodde också det var ironiskt först. Kollade sen några till klipp och blev förvånad över att jag blev förvånad över hur idiotiskt folk kan hålla på.

Ta bara av nosgrimmorna på alla tävlande ett tag?

Vid högre klasser, ska väl ändå hästarna vara skolade nog att utan nosgrimma och en trevlig hand (som sej bör på en sån nivå) inte göra nån väsentlig skillnad?
😎

Vad kan hända liksom, mer än att fusk och genvägar plötsligt kan börja synas.

(Tog av nosgrimman nu på min häst med väldigt stökig mun.
Har aldrig varit tuff i handen, aldrig missbrukat en nosgrimmas 'funktion'. Hästen har bara aldrig gillat bett.
Fick en stilla mun och nöjd häst 🤷🏼‍♀️

Det enda tips jag fått är att dra åt nosgrimman.
M y c k e t. Det är såna tips man får..

Exakt ingen har rått mej att bara ta bort allt och göra det enkelt och utgå därifrån istället)
Håller helt med! Att bara ta bort kandaret kommer inte att funka, jag såg PK när han vann Sm på träns-den snoktemmen var stenhårt dragen.

Ok prisutdelare då antar jag- varför pratade du inte med någon av överdomarna om detta???
Vad är det som stör dig så i min åsikt om att en snokrem var för hårt åtdragen? Och hur vet du vem jag pratade med,eller inte?Jag skrev kommentaren därför att det tidigare i tråden nämndes att just PK red Sm på träns.Personligen tror jag inte att att det är ett dugg bättre för hästarna att slippa kandar om priset är en hårt åtdragen nosgrimma med snokrem.

Vad är det som stör dig så i min åsikt om att en snokrem var för hårt åtdragen? Och hur vet du vem jag pratade med,eller inte?Jag skrev kommentaren därför att det tidigare i tråden nämndes att just PK red Sm på träns.Personligen tror jag inte att att det är ett dugg bättre för hästarna att slippa kandar om priset är en hårt åtdragen nosgrimma med snokrem.

Det fanns ingen för hård åtdragen snokrem på PK häst just där och då..

Jag anser att snokremmen var för hårt åtdragen. Du var uppenbarligen också där och tycker inte det,helt ok. Nu får tråden återgå till att handla om blå tungor
Nej du va tvärsäker på att snokremmen va stenhårt åtdragen- om en snokrem går igenom kontrollen när hästen står still i ett avslappnat käkläge, så kan den mkt väl, när den rids spänna käken eller för den delen gapa till så snokremmen ser för spänd ut. Utan att det är så, regeln som finns( och där tycker jag det är för snålt tillåtet, ) gör att det kan bli så.

Ja jag var där , och har skrivit om det förut att det såg fantastiskt ut. Även om hästen inte på något vis var spektakulär. Nu är jag mkt medveten om att han åkte upp till Sverige för att visa upp denna fantastiska ridning för att visa hur bra han rider just för att promota sig själv pga all negativitet han fått. Han joggade på framridningen, det var den häst utan tvekan som gick med bäst mun och mest avslappning, och jodå, den gapade till nån gång- jag tänkte att fast den är så fin kan det säkert bli skitfoton här också.

Det fanns-tror jag- 3 erfarna överdomare - jag tror inte PK åkte upp till Sverige, drog åt snokremmen stenhårt med bla all det mediala intresse som fanns, journalister, nån hotgrupp och riskera ens att bli tillsagt av öd att lätta av.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka