En av de bästa Int GP-domare jag känt till var född ekonomiskt oberoende och hade väl inte direkt en dag i sitt liv varit tvingad att vara PK. Hen vågade ställa obekväma frågor och ha obekväma åsikter.
Oberoende är vad som krävs.
De flesta av oss är i beroendeställning till någon/något/några - och det kostar att vara obekväm.
På så vis blir denna diskussion lite skev. Det är lätt för mig att säga nej, bojkotta event, stå för mina värderingar och det är för att jag inte har några kopplingar som blir känsliga för mig.
Det är betydligt svårare för exempelvis en avelsrådgivare på swb, som själv föder upp topphästar och jobbar med sina kontakter och relationer i sporten, för att få bra betalt för sina föl.
Att ta avstånd på riktigt är att säga nejtack till det som kanske är personens hela levebröd, eller identitet.
Jag försvarar inte det jag tycker är ynkligt, men jag kan förstå hur mycket man sitter i rävsaxen. Priset att ta ställning betyder att man får lägga ned, eller ändra sina ambitioner.
Själv hade jag inte velat vara i sådan beroendeställning, för hästarna är min svindyra hobby. Jag jobbar med annat för att finansiera detta.
Men många toppryttare, eller domare, uppfödare, sponsorer et cetera får varje dag kämpa för att få det att gå runt.
Det är ju bland annat därför ryttare också rider hästar som skall säljas för någonstans skall ju pengarna in. Varje elithäst kostar multum varje dag att hållas i topptrim. Det är att jobba med stora risker.
Men någonstans där går allt fel. Det är inte bilar, eller andra döda ting, som putsas och matchas utan djur med känslor och individuella behov.
Så - med detta långa resonemang så vill jag komma till att elitgruppen (om vi kan kalla ryttare och alla runt ikring det), är i så stor beroendeställning till varandra att det inte är möjligt att bara stänga av kranen, och ändå ha en chans.
Tar man ställning blir man som oss. En nobody i branschen som måste ha en annan inkomst för att finansiera en dyr hobby.
Vad är exempelvis Dujardin och Kittel utan sina hästar? Vad är hingsthållare och stuterier utan sina hingstar och verksamhet?
Inte är det "bara" att hitta ett nytt välbetalt jobb för att ha råd att ha häst?
Branschen är så stor och så korrupt, att ingen skulle bry sig om tex Skeppstrand kastrerade sina hingstar.
Tyvärr.