Bilder på blåa tungor

Nej ljusförhållanden och skuggor spelar också in. Vi har alltid med oss en sådan här
Visa bifogad fil 151014
När vi tar bilder.
Jag litar inte ett dugg på färgsättningen av digitala bilder. Kommer du inte ihåg diskussionen om klänningen var guld- och vit- eller blå- och svartfärgad?

Hur kommer det sig att dessa blåtoner endast uppkommer specifikt på hästtungor och ingen annanstans i bilderna?

Hur förklarar du uppkomsten av blå tungor vid olika tillfällen, olika förhållanden (avstånd, ljus etc), samt tas med olika kameror?

(Det är konstaterat flera bilder och flera tillfällen vid detta laget.)
 
Det var bra att Magnus Ringmark talade om att han har sett blåa tungor från domarbåset med tanke på hur många som vägrar inse att det existerar. Då har även andra domare sett det givetvis. Detta är ju något dom skulle tagit upp själv och inte lämnat över till fotografer som blivit misstrodda och gud vet vad.
 
På tal om det så kollades alla nosgrimmor på sidan på OS
Varför?
Vad är det jag missar här? Det bedyras att nosgrimman kollas korrekt. Men det gör dom ju inte.
Ingen fick in nått jävla finger mellan nosgrimman och nosryggen. Tro fan dom hela tiden kan presentera ett resultat och säga att alla nosgrimmor kollades utan anmärkning.
Svarade de inte på den kritiken för ett tag sedan med dravel om att saken skulle utredas :banghead:
 
På tal om det så kollades alla nosgrimmor på sidan på OS
Varför?
Vad är det jag missar här? Det bedyras att nosgrimman kollas korrekt. Men det gör dom ju inte.
Ingen fick in nått jävla finger mellan nosgrimman och nosryggen. Tro fan dom hela tiden kan presentera ett resultat och säga att alla nosgrimmor kollades utan anmärkning.
Jag tycker det är sinnessjukt ärligt talat hur man 2024 tycker det är ok att hästarna ska utsättas för såna hårt dragna nosgrimmor öht. Men sedan med den kraften i stången blir det ju ännu värre.
Hur kan man inbilla sig att det inte är väldigt obehagligt? Och hur kan det vara ok med så mkt obehag för att vi vill egotrippa och rida/tävla?

I GP bör man väl kunna använda så lite kraft i ensidig tygel att nosgrimmans stabiliserande effekt som alltid lyfts blir ”whatever”. Plocka av skiten om de inte klarar ngt så enkelt som att dra så hästen slipper obehag och funkar biomekaniskt.
 
Det var bra att Magnus Ringmark talade om att han har sett blåa tungor från domarbåset med tanke på hur många som vägrar inse att det existerar. Då har även andra domare sett det givetvis. Detta är ju något dom skulle tagit upp själv och inte lämnat över till fotografer som blivit misstrodda och gud vet vad.
Eftersom domarna borde sett även på håll hur biomekaniken inte funkar och se spänningen även utan blå tunga så får man väl fundera på om de är selektivt blinda eller om något annat saknas som gör att de inte kan bedöma vad de ser korrekt.
Problemet med ”ser inte blå tunga” börjar ju långt innan med att de inte ser/agerar på spänning/för mkt i handen/noll bak etc.
Man har ju inte så mkt hopp om att dressyren ska räddas om de inte gör rätt stora förändringar.
 
Det var bra att Magnus Ringmark talade om att han har sett blåa tungor från domarbåset med tanke på hur många som vägrar inse att det existerar. Då har även andra domare sett det givetvis. Detta är ju något dom skulle tagit upp själv och inte lämnat över till fotografer som blivit misstrodda och gud vet vad.
Har du läst artikeln?
Jag har ju inte abonnemang så jag har inte läst den (borde väl skaffa men är inte alltid helt förtjust i TR). Vad tyckte du om artikeln?
Var den bra eller undanflykter?

Som jag skrev i en kommentar på FB, det spelar ingen roll för mig om domarna kan se tungan bli blå. Det är inte då tungan är blå som poängen ska dras ned eller ritten blåses av utan INNAN det hunnit gå så långt.
Jag tycker att det finns regler redan för att dra ned poäng och skriva kommentar om för högt tryck från handen men finns inte de reglerna är det dags att de införs. Domarna måste förhindra att blå tunge situationerna ens skapas.
Ryttaren kan nämligen inte heller (surprise surprise, samma undanflykt) se att tungan råkade bli blå… men nog sjutton kan de känna hur mycket tryck de har i handen och räkna ut att om man släpper på trycket kommer tungan inte att bli blå.
 
Har du läst artikeln?
Jag har ju inte abonnemang så jag har inte läst den (borde väl skaffa men är inte alltid helt förtjust i TR). Vad tyckte du om artikeln?
Var den bra eller undanflykter?

Som jag skrev i en kommentar på FB, det spelar ingen roll för mig om domarna kan se tungan bli blå. Det är inte då tungan är blå som poängen ska dras ned eller ritten blåses av utan INNAN det hunnit gå så långt.
Jag tycker att det finns regler redan för att dra ned poäng och skriva kommentar om för högt tryck från handen men finns inte de reglerna är det dags att de införs. Domarna måste förhindra att blå tunge situationerna ens skapas.
Ryttaren kan nämligen inte heller (surprise surprise, samma undanflykt) se att tungan råkade bli blå… men nog sjutton kan de känna hur mycket tryck de har i handen och räkna ut att om man släpper på trycket kommer tungan inte att bli blå.

Ja, det är groteskt... en tunga på en häst är ju ändå rätt stor och givetvis blir den inte blå på några sekunder. Dvs det är ett ohyggligt tryck under en förhållandevis lång tid som krävs för att den ska bli blå och att som ryttare inte inse det är barockt.
 
Funderade på varför det får genomslag nu? Det här sättet att rida har pågått och kritiserats i mer än tjugo år och inget alls verkar ha hänt.

Det som också stör mig är hur det ljugs, det som sägs i riktlinjer och uttalanden har numera i princip noll värde utan man måste själv se vad som faktiskt görs.
 
Funderade på varför det får genomslag nu? Det här sättet att rida har pågått och kritiserats i mer än tjugo år och inget alls verkar ha hänt.

Det som också stör mig är hur det ljugs, det som sägs i riktlinjer och uttalanden har numera i princip noll värde utan man måste själv se vad som faktiskt görs.
Hellstrands dokumentärens effekt?
Att någon äntligen vågade gå in undercover och verkligen visa vad som sker?
Och sen säga men hörni det här är faktiskt jättefel och den dokumentären nådde sen ut på ett sätt som inget annat gjort tidigare?
Många icke dressyr människor blev kanske medvetna om dressyrens baksidor nu
Tidigare har dressyren mest visats i tv via SVTs fantastiska kommenterande av världscupen och där har ju allt bara varit positivt
 
Har du läst artikeln?
Jag har ju inte abonnemang så jag har inte läst den (borde väl skaffa men är inte alltid helt förtjust i TR). Vad tyckte du om artikeln?
Var den bra eller undanflykter?

Som jag skrev i en kommentar på FB, det spelar ingen roll för mig om domarna kan se tungan bli blå. Det är inte då tungan är blå som poängen ska dras ned eller ritten blåses av utan INNAN det hunnit gå så långt.
Jag tycker att det finns regler redan för att dra ned poäng och skriva kommentar om för högt tryck från handen men finns inte de reglerna är det dags att de införs. Domarna måste förhindra att blå tunge situationerna ens skapas.
Ryttaren kan nämligen inte heller (surprise surprise, samma undanflykt) se att tungan råkade bli blå… men nog sjutton kan de känna hur mycket tryck de har i handen och räkna ut att om man släpper på trycket kommer tungan inte att bli blå.

Jag läste den. Nja den säger väl varken bu eller bä. Mest tjat om att dom inte kan göra något och hur blå måste tungan bli och ska dom ha en färgkarta. Han efterlyste tydliga regler osv vilket nog är bra.

Sen att domarna blivit hårdare och bla bla. Men det är inget jag ser. Men han berättade att han satt 5 på Dalera i GP special tror jag det var, där hon la tungan över bettet.

Tror inte han satte 5 på TD's ständigt plågade ansikte och gapande mun.
 
Ta bara av nosgrimmorna på alla tävlande ett tag?

Vid högre klasser, ska väl ändå hästarna vara skolade nog att utan nosgrimma och en trevlig hand (som sej bör på en sån nivå) inte göra nån väsentlig skillnad?
😎

Vad kan hända liksom, mer än att fusk och genvägar plötsligt kan börja synas.





(Tog av nosgrimman nu på min häst med väldigt stökig mun.
Har aldrig varit tuff i handen, aldrig missbrukat en nosgrimmas 'funktion'. Hästen har bara aldrig gillat bett.
Fick en stilla mun och nöjd häst 🤷🏼‍♀️

Det enda tips jag fått är att dra åt nosgrimman.
M y c k e t. Det är såna tips man får..

Exakt ingen har rått mej att bara ta bort allt och göra det enkelt och utgå därifrån istället)
 
Funderade på varför det får genomslag nu? Det här sättet att rida har pågått och kritiserats i mer än tjugo år och inget alls verkar ha hänt.

Det som också stör mig är hur det ljugs, det som sägs i riktlinjer och uttalanden har numera i princip noll värde utan man måste själv se vad som faktiskt görs.

För att vi i pöbeln kan prata obehindrat med varandra, över landsgränser till och med :). Och vi har tillgång till mycket mer utbildning och information. Och bilder och videoklipp kan tas med den kraftfulla datorn vi alla går runt med i fickan.

Bevisen har hopats och pöbeln gör sina röster hörda, äntligen. Elitens pengar kommer ju faktiskt från början från oss, så tappar dom pöbelns stöd tappar dom en del av sina pengar.
 
På tal om det så kollades alla nosgrimmor på sidan på OS
Varför?
Vad är det jag missar här? Det bedyras att nosgrimman kollas korrekt. Men det gör dom ju inte.
Ingen fick in nått jävla finger mellan nosgrimman och nosryggen. Tro fan dom hela tiden kan presentera ett resultat och säga att alla nosgrimmor kollades utan anmärkning.
Det är enligt FEIs regelverk att kolla nosgrimman på sidan.
 
Sen undrar jag lite om den här tråden. Diskuterar vi verkligen om blå tungor är dåligt? Är inte alla överens om att det både är dåligt och att det uppenbarligen förekommit på OS? Tom FEI har bekräftat att det förekom. Så det är väl ändå en ickefråga.

Så frågorna är väl hur vi ska komma åt det i sporten och hur/när det ska bestraffas. Tänkte på det när jag dömde häromveckan och jag hade ärligt talat inte kunnat se om en tunga blivit blå under ritt. Dels för att en har ekipaget nära ganska sällan-då måste hästen öppna munnen precis framför C och helst stå still då också. Dels för att en tittar på så otroligt mycket mer än bara munnen på hästen genom ritten.

Mina förslag är:

Ritterna på mästerskap ska granskas i efterhand och kunna ge uteslutning.

Kandar naturligtvis frivilligt.

Nosgrimman ska kontrolleras på nosryggen med standardiserat verktyg.

Etolog ska bedöma ritter på alla mästerskap och ge ett betyg på harmoni, hästens tillfredsställelse med vad som begärs. Detta med koeff x4.
 
Sen undrar jag lite om den här tråden. Diskuterar vi verkligen om blå tungor är dåligt? Är inte alla överens om att det både är dåligt och att det uppenbarligen förekommit på OS? Tom FEI har bekräftat att det förekom. Så det är väl ändå en ickefråga.

Så frågorna är väl hur vi ska komma åt det i sporten och hur/när det ska bestraffas. Tänkte på det när jag dömde häromveckan och jag hade ärligt talat inte kunnat se om en tunga blivit blå under ritt. Dels för att en har ekipaget nära ganska sällan-då måste hästen öppna munnen precis framför C och helst stå still då också. Dels för att en tittar på så otroligt mycket mer än bara munnen på hästen genom ritten.

Mina förslag är:

Ritterna på mästerskap ska granskas i efterhand och kunna ge uteslutning.

Kandar naturligtvis frivilligt.

Nosgrimman ska kontrolleras på nosryggen med standardiserat verktyg.

Etolog ska bedöma ritter på alla mästerskap och ge ett betyg på harmoni, hästens tillfredsställelse med vad som begärs. Detta med koeff x4.
Det har ju länge funnits sätt att mäta trycket i tyglarna. Tycker det också är något som bör spela in.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp