Jag gör samma lika. Tycker det är trevligt för oss båda.Min får alltid en godis när jag hoppat upp och när jag hoppar av och ibland under ridning
Mer godis till hästarna!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag gör samma lika. Tycker det är trevligt för oss båda.Min får alltid en godis när jag hoppat upp och när jag hoppar av och ibland under ridning
Mer godis till hästarna!
tar en knapp
Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.
Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.
Visa bifogad fil 151021
Jag tänker att det kan finnas fler faktorer än skummar/inte skummar. De kan ju t.ex producera mer eller mindre saliv i olika situationer, men det behöver ju inte vara så simpelt som mycket skum = högre salivproduktion, det kan ju också handla om att hästen har svårare att svälja saliven i den situationen.Nelly är likadan!
Det var 2009 som PK först var i blåsväder
Så det var på tapeten redan för 15 år sedan och inget har hänt
https://www.svd.se/a/42d4287f-a27b-37ee-8067-5ee0ba6805ca/dressyrstjarnan-fornekar-djurplageri
Förklaringen var väl typ att nämen hästen leker mycket med sin tunga så det där är heeeeeelt normaltJa jag tar ju lika stort avstånd från den ridningen - men han fick väl inte ens någon varning från vårt flata förbund? Bara ett ojsan hur kunde det bli så oturligt, typ….
Om det är pöbelmentalitet att kritisera och protestera mot världselitens oetiska utövning av vår sport så tillhör jag gärna pöbeln.Tack gode gud att vi har expressen och Aftonbladet som inte duckar för det här som tidningen ridsport och SVT gjort i alla år
Och pöbelmentalitet förresten tja vem annars ska ifrågasätta ”adelns privilegier” att bete sig som arslen
För en del i ridsportseliten beter sig många gånger som om de tillhör en exklusiv grupp av människor
Det såg vi väl tex när en viss dressyr domare blev avstängd 18 månader
Eller begriper vi inte bättre kanske och ska därför hålla tyst
Jag tillhör pöbelnOm det är pöbelmentalitet att kritisera och protestera mot världselitens oetiska utövning av vår sport så tillhör jag gärna pöbeln.
En fundering: om Duplantis "råkade" trampa medtävlande på tårna med sina spikskor var och varannan tävling, skulle det också vara ett drev att kritisera det?
Det är inte särskilt svårt att i högre form ha rätt mkt tryck i tygeln och ändå få fram näsan på en häst. Särskilt inte om man rider lite framåt och har handen still i förhållande till hästens rörelser.Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?
Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?
Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
tar en knapp
Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.
Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.
Visa bifogad fil 151021
Men utan att ha sett ritterna tycker du att bilder tagna under ritten inte ska visasNej, jag har inte tittat så mycket på dressyren eftersom dressyr inte är mitt huvudintresse. Jag har dock kollat på en del av PKs träningsvideos och haft nytta av dem. Jag är inte heller förblindad av PK men jag ogillar skarpt drev på internet, tycker det är lite pöbelmentalitet faktiskt. Jag kan inte heller förstå att man tar Aftonbladet och Expressen som källor, de är ju inte precis kända för inte överdramatisera sina reportage…Och så jobbar jag med färgåtergivning och vet hur svårt det kan vara.
Jag har samma upplevelse med ridning på sidepull.Min häst skummar även när hon longeras lugnt i grimma, får samma ”läppstift” som vid ridning. Verkar ju vara fler faktorer än bettet som påverkar i hennes fall iaf
Fel personDet är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?
Återigen, det var en reflektion runt huruvida skum alltid är dåligtFast det där är ju inte nått skum att tala om och det som kritiseras .
Däremot Visa bifogad fil 151041
Jag har också tydliga minnen från barndomen på -90 och -00 tal med de gamla rävarna som var i topp på den tiden. Väldigt mycket skum på en del och det skvätte rejält på frambenen och bringan.Apropå skum, är det fler som kommer ihåg svenska hingsten Bombay och hur mycket den skummade i Göteborg (tror det var i Göteborg men kan varit Stockholm).
Då jag var ung och lärt mig att skum är positivt så var jag jätteimpad men nu undrar jag mer vad som hänt på framridningen för att framkalla allt detta skum.
Vi lär få se fler tävlingshästar med munnen full av skum framöver, kanske cyniskt men jag tror det.Här har de då lyckats smeta in munnen helt i skum så tungan inte syns ...
Återigen, det var en reflektion runt huruvida skum alltid är dåligt
Om nu skummet är förbjudet, borde inte det gå att testa efter ritten? Att de tar salivtest på alla hästar? Kan inte vara så svårt att ordna när de ändå kollar nosgrimmor. Det går väl att topsa?