Bilder på blåa tungor

tar en knapp

Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.

Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.

Visa bifogad fil 151021

Nelly är likadan!
Jag tänker att det kan finnas fler faktorer än skummar/inte skummar. De kan ju t.ex producera mer eller mindre saliv i olika situationer, men det behöver ju inte vara så simpelt som mycket skum = högre salivproduktion, det kan ju också handla om att hästen har svårare att svälja saliven i den situationen.
 
Tack gode gud att vi har expressen och Aftonbladet som inte duckar för det här som tidningen ridsport och SVT gjort i alla år
Och pöbelmentalitet förresten tja vem annars ska ifrågasätta ”adelns privilegier” att bete sig som arslen
För en del i ridsportseliten beter sig många gånger som om de tillhör en exklusiv grupp av människor
Det såg vi väl tex när en viss dressyr domare blev avstängd 18 månader
Eller begriper vi inte bättre kanske och ska därför hålla tyst
Om det är pöbelmentalitet att kritisera och protestera mot världselitens oetiska utövning av vår sport så tillhör jag gärna pöbeln.

En fundering: om Duplantis "råkade" trampa medtävlande på tårna med sina spikskor var och varannan tävling, skulle det också vara ett drev att kritisera det?
 
Om det är pöbelmentalitet att kritisera och protestera mot världselitens oetiska utövning av vår sport så tillhör jag gärna pöbeln.

En fundering: om Duplantis "råkade" trampa medtävlande på tårna med sina spikskor var och varannan tävling, skulle det också vara ett drev att kritisera det?
Jag tillhör pöbeln :up:
Och ju fler som kritiserar desto mer chans att de till slut måste lyssna
 
Senast ändrad:
Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
Det är inte särskilt svårt att i högre form ha rätt mkt tryck i tygeln och ändå få fram näsan på en häst. Särskilt inte om man rider lite framåt och har handen still i förhållande till hästens rörelser.

Att vanliga Svenssons tycker det är svårt beror ofta på att hästen förutom att den är felskolad också rids av någon som inte har så mkt rutin av det och främst: inte har 100 kroppskontroll.

Ärligt talat är det ju rätt känt att om man tufft rider upp dem i handen kan man få spektakulära framben IOM att underhalsen aktiveras. Många gör så med flit.
 
Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?

Fel personer? PK är i allra högsta grad rätt person att ge sig på.

TD gapar i stort sett genom hela programmet. Han försöker verkligen undkomma trycket . Svårt i ett järngrepp och i ett skruvstäd.

PK anser ju inte att han gör något fel, spelar ingen roll hur många blåtungor han fotograferas med. Bedrövligt
 
tar en knapp

Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.

Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.

Visa bifogad fil 151021

Fast det där är ju inte nått skum att tala om och det som kritiseras .

Däremot
Screenshot_20240809_175729_Google.jpg
 
Nej, jag har inte tittat så mycket på dressyren eftersom dressyr inte är mitt huvudintresse. Jag har dock kollat på en del av PKs träningsvideos och haft nytta av dem. Jag är inte heller förblindad av PK men jag ogillar skarpt drev på internet, tycker det är lite pöbelmentalitet faktiskt. Jag kan inte heller förstå att man tar Aftonbladet och Expressen som källor, de är ju inte precis kända för inte överdramatisera sina reportage…Och så jobbar jag med färgåtergivning och vet hur svårt det kan vara.
Men utan att ha sett ritterna tycker du att bilder tagna under ritten inte ska visas O_o
Titta på ridningen och fråga dig om det verkligen är sjyst ridning
Istället för att ägna dig åt vad du nu vill uppnå här vilket verkar vara att tysta kritiken mot något som borde klassas som djurplågeri
 
Apropå skum, är det fler som kommer ihåg svenska hingsten Bombay och hur mycket den skummade i Göteborg (tror det var i Göteborg men kan varit Stockholm).
Då jag var ung och lärt mig att skum är positivt så var jag jätteimpad men nu undrar jag mer vad som hänt på framridningen för att framkalla allt detta skum.
 
Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
Fel person
Är det någon som ska tåla granskning är det väl ändå eliten
Det är dags att verkligen syna allt de gör nu Från hur de behandlar sin personal och elever vilka de har affärer med och framförallt deras ridning
Inga fler jävla frikort och dumma ursäkter
 
Apropå skum, är det fler som kommer ihåg svenska hingsten Bombay och hur mycket den skummade i Göteborg (tror det var i Göteborg men kan varit Stockholm).
Då jag var ung och lärt mig att skum är positivt så var jag jätteimpad men nu undrar jag mer vad som hänt på framridningen för att framkalla allt detta skum.
Jag har också tydliga minnen från barndomen på -90 och -00 tal med de gamla rävarna som var i topp på den tiden. Väldigt mycket skum på en del och det skvätte rejält på frambenen och bringan.
 
Om nu skummet är förbjudet, borde inte det gå att testa efter ritten? Att de tar salivtest på alla hästar? Kan inte vara så svårt att ordna när de ändå kollar nosgrimmor. Det går väl att topsa?
 
Om nu skummet är förbjudet, borde inte det gå att testa efter ritten? Att de tar salivtest på alla hästar? Kan inte vara så svårt att ordna när de ändå kollar nosgrimmor. Det går väl att topsa?

På tal om det så kollades alla nosgrimmor på sidan på OS
Varför?
Vad är det jag missar här? Det bedyras att nosgrimman kollas korrekt. Men det gör dom ju inte.
Ingen fick in nått jävla finger mellan nosgrimman och nosryggen. Tro fan dom hela tiden kan presentera ett resultat och säga att alla nosgrimmor kollades utan anmärkning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp