Bilder på blåa tungor

Nej ljusförhållanden och skuggor spelar också in. Vi har alltid med oss en sådan här
Visa bifogad fil 151014
När vi tar bilder.
Jag litar inte ett dugg på färgsättningen av digitala bilder. Kommer du inte ihåg diskussionen om klänningen var guld- och vit- eller blå- och svartfärgad?
Bilderna med klänningen är jättebra, allt i samma färg ändras på samma sätt på alla bilder.
Inte att samma färg ändras till olika färger som denna bilen till och med tungan har olika färg beroende på var tungan är iförhållande till stången

Screenshot_20240809_110022_Chrome.webp

Kanske inte hör hemma i denna tråd 😎 men apropå bedömningen av skum i munnen, jag tycker att man också kan titta på övriga signaler från hästen om hur den mår.
Svettning är ett sånt exempel, jag har inte haft någon häst som skummar mycket av stress men det har varit tydligt när de blivit spända eller stressade att de kan börja svettas ymnigt och väldigt hastigt.
Såklart svettas man av ansträngning med, men inte på samma sätt som av ”adrenalin/kortisol pga stress”.

En kombination av mycket skum i munnen (som KAN bero på avslappning) och ymnigt svettande (som INTE kan bero på avslappning) blir ju tydligt ett svar på att hästen upplever stress. Till och med så pass tydligt att jag inte skulle säga att det ”nog” beror på stress.

Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?

Kanske inte hör hemma i denna tråd 😎 men apropå bedömningen av skum i munnen, jag tycker att man också kan titta på övriga signaler från hästen om hur den mår.
Svettning är ett sånt exempel, jag har inte haft någon häst som skummar mycket av stress men det har varit tydligt när de blivit spända eller stressade att de kan börja svettas ymnigt och väldigt hastigt.
Såklart svettas man av ansträngning med, men inte på samma sätt som av ”adrenalin/kortisol pga stress”.

En kombination av mycket skum i munnen (som KAN bero på avslappning) och ymnigt svettande (som INTE kan bero på avslappning) blir ju tydligt ett svar på att hästen upplever stress. Till och med så pass tydligt att jag inte skulle säga att det ”nog” beror på stress.
Klart att man ska titta på många tecken. Men det är så mycket som är individuellt. Jag har haft hästar som har svettats så pass att det blir pölar på golvet efteråt, samma runda som varje dag, inga större krav på perfekt form utan bara balans, plus pulsmätare som inte visar något konstigt, så det booooorde ha märkts om hästen var stressad.

Tänker att det är samma som på idrotten, ena killen, hockeyspelare, kom man för nära så var det som att få en dusch, och jag tror inte att han stressade jättemycket under idrotten i skolan? Även om jag som sagt inte kan veta säkert.

Med detta i bakhuvudet så finns det studier på att hästens yttre inte speglar hästens inre - hästen kan alltså se hur lugn ut som helst och ändå ha puls och kortisol-nivåer som inte matchar utsidan alls. Så hur ska man någonsin veta? Det här snurrar i mitt huvud mycket...

Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad?

Är det en seriös fråga?

För att han är tränad till denna respons på tryck tror jag. Antagligen har han testat att släppa bettet, men trycket har då fortsatt så det har inte ”hjälpt” hans problem med trycket.

Gissar att den i lägre form med samma tryck i munnen skulle vika in nosen mer också, men det är en ren gissning.

Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
Därför att hästar är snälla och vill göra det vi ber dem om. Angående uppfödaren så har vi ju alla blivit ipräntade att det är så här man gör.
Jag tycker istället frågan är. Varför gapar PKs hästar vanligen genom hela programmet och visar tydligt pain face, även det hela tiden?
Det är dock skönt att du är så tydlig med din ståndpunkt att just PK är fel person att ge sig på då det minskar förvåningen över den desperation som lyst igenom i vartenda inlägg du skrivit.

Ja, såklart och lite till måttligt skum är ju inga konstigheter så länge hästen är avslappnad och tillfreds.
Det jag tänjer på är det man ser i ffa hög dressyr på kandar där hästarna rids med mycket spänning, i kort form och alldeles för ofta visar ordentliga konfliktbeteenden.

Min får läppstift vid arbete. När vi började träna hoppning skummade hon en hel del med dregel på bringa och bogar.
Inte alls positivt eftersom det berodde på att hon blev väldigt spänd och stressade upp sig alldeles för mycket 😅
tar en knapp

Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.

Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.

IMG_1365.webp

Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?
Det har aldrig slagit dig att det kan bero på pengar? En häst på den nivån är dyr, PK har ett namn och rider på ett sätt som i dagsläget premieras av domarna = hästen stiger i värde = avkastning på investeringen. Under tiden kan man kan sola sig i glansen på VIP-läktaren. 🤮

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel
Men självklart ska Patrik Kittel få kritik när hans hästar så tydligt visar obehag
Han borde tagit till sig kritiken från 2010 och börjat fundera jaha publiken verkar inte uppskatta att Scandics tunga hänger blå och livlös utanför munnen så skötare får peta in den igen jag kanske skulle försöka undvika det
Inte fjorton år senare jag är minsann bäst i Sverige jag har inget att förbättra jag står för hur jag rider
Och så blir man fjortonde på OS trots att man miiiiinsaaaaan borde varit på pallen

Och ja det är fler ryttare som borde få kritik men nu är PK i fokus för mig som svensk i alla fall eftersom han överlag verkar bete sig som en rövhatt både gentemot hästar och lagkamrater
Dressyrens är i blåsväder dags för de aktiva att vakna upp

Bilderna med klänningen är jättebra, allt i samma färg ändras på samma sätt på alla bilder.
Inte att samma färg ändras till olika färger som denna bilen till och med tungan har olika färg beroende på var tungan är iförhållande till stången

Visa bifogad fil 151019
Med en sådan här bild som exempel hur kan man ens anse att det finns något försvar även om tungan inte lidit av kraftig syrebrist? Hur kan man anse att det här är hästvälfärd?

Vilket är anledningen till att jag gav samtliga bilder till min sambo som arbetar med photoshop professionellt. När tungan ser blå ut på bilderna så är den indeed blå. Finns inga frågetecken.
Dessutom tycker jag ju att på samtliga bilder med blå tunga så är hästens uttryck i övrigt sådant att det borde vara ganska uppenbart att det som pågår inte är hästvänligt! Alltså är det mest en akademisk fråga om tungan också är blå så att det hela är ännu lite värre...

Hack trycker ofta på tänderna på dem, så det kan kanske vara därför? Har ni provat sidepull och sett om det blir samma?

Nej det där med att veta helt säkert är så svårt. Jag hindras ganska mycket i min träning av hästar numera pga det. Tittar, analyserar - konstaterar att jag inte kan veta till 100% och sen blir det pannkaka av alltihop för att min träningsmetod inte blir konsekvent för fem öre :laugh: Nu har jag ingen häst och det är på sätt och vis skönt, men samtidigt så kommer jag inte närmare vad jag egentligen tycker är vettigt sätt att träna på.

Sen nästa grejj ang skummandet... Hästen jag nämnde ovan var hos 3 olika veterinärer som alla sa att "han har jättefina tänder" innan vi hittade en som bara "OJ, det här ser inte bra ut, han behöver besök minst var 6e månad" och poff så kunde hästen hålla hullet igen. Det är förvisso nästan 20 år sedan nu, så man får väl hoppas att fler veterinärer kan tänder... Men man är ändå ordentligt hjälplös när man står där som ägare och bara "något är fel", och veterinären bara "Nähe då" :cool:

Nä, vi har inte provat sidepull, det närmaste vi kommit är som sagt wheelhack som ju är väldigt liten hävstång, men icke desto mindre metall på sidan av hästens huvud, så det borde ju kunna trycka på tänderna. Annars verkar han som sagt tillfreds på wheelhacket, men som du säger så vet man ju aldrig.

Jag TROR att veterinärer överlag (och vissa specifika i synnerhet) har blivit bättre på tänder de senaste 20 åren. Tycker att jag fått bra hjälp av de veterinärer som hjälpt oss med hästarnas tänder och även på de hästar som haft problem upplevt problemen minska i omfattning och så småningom försvinna vid åtgärd. Men om detta gäller alla eller om vi bara haft tur vet jag inte...

• Gilla
Reactions: Sel
tar en knapp

Det där med skummande mun är spännande. När min är spänd skummar han inte alls. När han är avspänd och fin i kontakten (och då menar jag lätt i handen) skummar han.

Det är ju också intressant hur de kan skumma på bara en sida beroende på om de är helt eftergivna eller inte osv.

Visa bifogad fil 151021
Fast det där kan väl inte kallas ”ymnigt skummande”?
Finns en kategorisering som tydligen använts i studier (som dock inte löst varför det skiljer mellan hästar) som går från läppstift, skum i hela munnen till ymnigt skummande.
Att hästar pga betten eller aktivitet (tuggande, röra läppar etc) i munnen får bubblor i saliven pga dess innehåll av latherin är också känt.
Det pratas om, hittar ingen forskning som bekräftar, att konsistensen på skummet också har betydelse. Det tunna skummet på din bild är ”naturligt” medan det tjocka vita skummet man kan se verkar anses kunna bero på stress.

Hittade denna beskrivning, ej forskningsbaserat så vet inte hur bra det stämmer:

”If a horse is stressed, it may produce more saliva. Stress can cause a horse to chew on the bit excessively or uncomfortably, leading to increased foam formation.

This foam might be thicker and more copious than the foam seen when a horse is relaxed. Observing the context and other stress indicators can help identify if foam is due to stress.”

Visa bifogad fil 151019
Oavsett om tungan är blå eller inte så är den ju kraftigt nertryckt. Om bilden hade varit svartvit så är det ändå totalt oacceptabelt att munnen ser ut så.

Jag är ute på djupt vatten nu, men en spekulation från min amatörmässiga logik, är att hästen drivs på med sporrar och har blivit lärd att inte gå bakom hand och därmed "stå ut" med vad ryttaren bestämt?

Hade hästen fått gå bakom hand så hade inte PK haft i klasserna att göra, för det är inte acceptabelt. Alltså ombesörjer man detta med utbildning av hästen, så den vet vad den skall göra?

Varför uppfödaren är glad får stå för dem, men de får gratis reklam, är inne i svängen och har kopplingar till övriga ryttare och vill nog inte bränna sina skepp. Deras hingst Zucchero rids av en annan toppryttare, och att ta ställning betyder nog att man hamnar i kylan?

Tänker att det är motivet?

• Gilla
Reactions: Sel
Jag känner att jag bidrar till att tråden ramlar iväg, den startade med diskussionen om rapporteringen om blå tunga hos Patriks häst under OS (och tidigare). Skummandet är ju en diskussion som inte har med honom att göra (han har inte anklagats för att hans hästar har för mycket skum runt munnen, inte heller för att använda marschmallow skum).

Ska vi tillbaka till diskussionen om blå tunga, som väl är säkerställt beror på högt och bestående tryck på tungan från betten (som orsakas av ryttarens hand) så funderade jag under GPn (som är den enda OS dressyren jag hunnit se) på hur många ekipage som red med stången i 45 grader i större delen av programmet.
45 grader vinkel på stång tyder på (dvs det kanske kan finnas fler förklaringar men rimligen) att tryck läggs i stångtygeln. Att stången i en förhållning går till 45 grader är rimligt, att rida hela programmet med en ”förhållning” på stångtygeln kan väl inte vara bra dressyr?

Jag ÄR dressyrtant och har noll koll på frihetsdressyr och bettlöst osv och jag kan argumentera för att kontakt med bettet är okej, men då handlar det ju om en normal kontakt på bridongbettet (eller tränsbettet). När blev det okej att ha sån kontakt på stången att den vrids till 45 grader?
Har det alltid varit så och jag har missat det?
Minns ni hur det var tidigare?

Fast det där kan väl inte kallas ”ymnigt skummande”?
Finns en kategorisering som tydligen använts i studier (som dock inte löst varför det skiljer mellan hästar) som går från läppstift, skum i hela munnen till ymnigt skummande.
Att hästar pga betten eller aktivitet (tuggande, röra läppar etc) i munnen får bubblor i saliven pga dess innehåll av latherin är också känt.
Det pratas om, hittar ingen forskning som bekräftar, att konsistensen på skummet också har betydelse. Det tunna skummet på din bild är ”naturligt” medan det tjocka vita skummet man kan se verkar anses kunna bero på stress.

Hittade denna beskrivning, ej forskningsbaserat så vet inte hur bra det stämmer:

”If a horse is stressed, it may produce more saliva. Stress can cause a horse to chew on the bit excessively or uncomfortably, leading to increased foam formation.

This foam might be thicker and more copious than the foam seen when a horse is relaxed. Observing the context and other stress indicators can help identify if foam is due to stress.”
Tack för detta inlägg.
Nu förstår jag lite bättre hur det kan menas med skummet.
Om du (eller någon annan) skulle ramla över någon forskningsbaserad källa på detta med skum framöver får ni gärna PMa mig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka