Bilder på blåa tungor

Känns ju onödigt att ge sig på @fejko s eventuella ridning.

Det är möjligt att vi har olika uppfattning, men det sista tycker jag är lågt. Sakliga diskussioner känns bättre än insinuationer.

Jag bara undrar vad motivationen är bakom att försvara PK, när det är dokumenterat under så många år vad han håller på med.

Dvs genuint nyfiken, vad driver fejko till att strutsa?

Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det på hur avancerat (och kalibrerat) grafikkort du har. Även kameran har en del hyss (mjukvara) för sig för att snygga till bilderna.

Var på en konsert häromdagen och många filmade med sina mobiler. Samtliga mobiler visade olika färger och ingen visade samma färger som det var på scenen.

Därför tycker jag det är vanskligt att dra så stora växlar på EN bild (jag har i alla fall bara sett en). Om hästen löddrar runt munnen är det ett tecken på att hästen trivs med bettet.

Det som sker nu liknar ett drev på Patrik Kittel som dessutom är mitt uppe i sina OS förberedelser.
Får inte ihop det med färger/nyanser. Om mobilen eller kameran ger rosa en blå färg på tungan varför ändras inte tandköttet till samma eller iallafall liknande färg på dessa bilder istället för att visa en helt rimlig färg?

Ja det finns en hel del bilder som visar både tunga och tandköttet varav minst 1 finns det en länk till här i tråden.

Jag bara undrar vad motivationen är bakom att försvara PK, när det är dokumenterat under så många år vad han håller på med.

Dvs genuint nyfiken, vad driver fejko till att strutsa?
Inte bara fejko som strutsar…
Bra att han lagt ett filter över bilden så vi slipper se den blåa tungan 🙄

IMG_5400.webp

OK inget svar är också ett svar…
Oj vad moget :grin:

Jag googlade "Patrik Kittel rollkur" och fick upp massa av bilder på just det, samt en artikel från 2010 om att han ridit en häst med blå tunga. Jag letade inte utan tittade bara på de första resultaten. Så enkelt var det att ta reda på att Patrik Kittel ägnar sig åt plågsamma träningsmetoder och att det inte är en engångshändelse.

Patrik Kittel tillhör världseliten i sin sport. Kritiken handlar enbart om hur han utövar sporten. Detta är inte ett drev.

Jag tycker egentligen att det är så konstigt att det är sånt jävla fokus på om tungan verkligen är blå eller inte när hästarnas extrema smärt utryck borde tala för sig själv! Eller de bilderna när mungipan är dragen så åthelskotta långt bak eller där tungan är så otroligt ihop klämd under bettet att det omöjligt inte kan vara smärtsamt. Huruvida tungan hinner bli blå under tiden är lixom bara grädden på misshandeln.

Jag tänker att det helt enkelt är så att man är så van att se dessa utryck att det är först som när tungan blir blå som det lixom bryter igenom den kognitiva dissonans som hela ridsporten befinner sig under och kan man då förklara bort det med redigerade bilder så är allt frid o fröjd.

Lite på samma sätt som ingen höjer på ögonbrynen åt en ryttare om hackar mer lr mindre varje steg med sporrarna under sitt program, såvida det inte kommer blod då. Då blir det ramaskri.

Jag har jobbat en del med färger och vet att just färgåtergivningen i digitala bilder är ett hel vetenskap i sig. På en dator beror det på hur avancerat (och kalibrerat) grafikkort du har. Även kameran har en del hyss (mjukvara) för sig för att snygga till bilderna.

Var på en konsert häromdagen och många filmade med sina mobiler. Samtliga mobiler visade olika färger och ingen visade samma färger som det var på scenen.

Därför tycker jag det är vanskligt att dra så stora växlar på EN bild (jag har i alla fall bara sett en). Om hästen löddrar runt munnen är det ett tecken på att hästen trivs med bettet.

Det som sker nu liknar ett drev på Patrik Kittel som dessutom är mitt uppe i sina OS förberedelser.
https://www.aftonbladet.se/podcasts/episode/372860

Den börjar med TS inlägg och är inte utbruten.
Så då vet fejko inte ens att OS dressyren är slut?

Om fejko inte ens följt OS hur kan du veta mer om PKs ritter, intervjuer och hur media rapporterat om det (ett drev är när all media rapportering handlar om en enskild händelse, läs mer här https://nathatshjalpen.se/a/drev/ ) än de som följt rapporteringen?

För nej något drev pågår inte, det har rapporterats om blå tunga och det har rapporterats om att han inte ställer upp på intervju men det har också rapporterats om hans ritter, resultat, hur han tycker hans lagkamrater underpresterat och ”inför reportage” bland annat om vad han tycker om Dujardin, hur han förberett sig och vilka förväntningar han har.

Inte bara fejko som strutsar…
Bra att han lagt ett filter över bilden så vi slipper se den blåa tungan 🙄

Visa bifogad fil 150944
Alltså det är så pinsamt, "175 000 followers" också tack till alla som om alla dom stöttar honom. Han låter inte ens följarna skriva kommentarer 🫠 Jag tror att dom flesta följer honom för att kunna se vad han sysslar med, inte för att dom gillar honom faktiskt.

Jag tycker oxå att tungan och bettet ser konstiga ut, men tolkar det mer som att det är ett satans tryck så tungan helt enkelt blir 'uppmosad'?
Jag tänker också att det måste vara så. Kanske är tungans muskler helt förtvinade på den positionen? Ren gissning såklart. Men oj vad mycket man behöver ta i för att det ska bli så.

Alltså det är så pinsamt, "175 000 followers" också tack till alla som om alla dom stöttar honom. Han låter inte ens följarna skriva kommentarer 🫠 Jag tror att dom flesta följer honom för att kunna se vad han sysslar med, inte för att dom gillar honom faktiskt.
Jag har avföljt både honom och werth (och några till), jag vill inte bidra till ”följare”… man kan kolla in på kontona ändå om man vill.

Jag hoppas att allt detta som kommit fram i ljuset nu (hos fler än några få) kan leda till en förändring. Hoppas verkligen att FEI tar i med hårdhandskarna nu när de har strålkastarljuset på sig, men det återstår att se…

Jag har avföljt både honom och werth (och några till), jag vill inte bidra till ”följare”… man kan kolla in på kontona ändå om man vill.

Jag hoppas att allt detta som kommit fram i ljuset nu (hos fler än några få) kan leda till en förändring. Hoppas verkligen att FEI tar i med hårdhandskarna nu när de har strålkastarljuset på sig, men det återstår att se…
Man får tänka på att följare i sej självt inverkar inte på instagram på något positivt sätt, kommentarer och delningar osv är det som ger resultat på Instagram. Tvärtom att ha många följare med lite aktivitet kan göra att kontot går sämre.

Så det är inget fel att passivt följa någon på instagram. Att följa är inte lika med att stötta, det är lika mycket för att hålla koll på vad som händer.

Vad jag vet så kalibrerar man skärmen och sätter färgprofil, men inte grafikkortet.

Om bilden skulle vara blåtonad och därmed ge en blå tunga, så skulle ryttaren se ut som en smurf.

Hur gärna du än vill tro det så är det tyvärr uppenbart att blå tungor förekommer frekvent i eliten och att det i dagsläget belönas rörelser som baseras på en hög spänning med bra poäng.
Det finns väldigt många bilder nu.

Jag kan villigt erkänna att jag när första bilden släpptes var skeptisk och inte riktigt ville tro att det var så förbaskat illa ändå.
Den version jag såg var inte självklart att man inte påverkat färgåtergivningen. Nu är det ett helt annat läge.

Tycka vad man vill om vad du kallar drev i sociala medier men det ändrar inte faktum.
Vad jag tycker om just det överlag är en annan historia. Jag tycker det finns bättre sätt att påverka. Till exempel det journalister och FEI gör nu, även om det borde gjorts för längge sen uppenbarligen.

Däremot är det rätt att PK och hela dressyrsporten ifrågasätts när det är så jäkla illa.

Tyvärr är det dags för dig att vakna upp och inse att det är så vidrigt och inte ett drev.

En löddrande mun är ett tecken på att hästen inte sväljer. Det kan vara stress, hård hand, hårt åtdragen nosgrimma, hästen rids i felaktigt form, bett som inte passar munnen osv.
Det är inte något positivt.
Sen finns det givetvis undantag men överlag vill man inte se en massa skum runt munnen.
Ett läppstift av lätt skum från en häst som är avslappnad lösgjord och tillfreds med bett och hand är något helt annat.
Finns det studier som visat att skum som jag tolkar överlag beror på att de inte sväljer på grund av stress eller obehag?
Vore intressant att läsa mer.
Att det KAN bero på att de inte kan svälja har jag kanske läst, men aldrig sökt källa på, däremot inte att "skum aldrig är positivt".

Var går gränsen? Får det inte droppa en droppe? Tänker att det ändå blir en del skum i andra situationer på vissa. Typ viss mat.

OBS! Jag försvarar inte elitens ridning utan vill läsa mer om just skummet.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka