Bilder på blåa tungor

Fast det där kan väl inte kallas ”ymnigt skummande”?
Finns en kategorisering som tydligen använts i studier (som dock inte löst varför det skiljer mellan hästar) som går från läppstift, skum i hela munnen till ymnigt skummande.
Att hästar pga betten eller aktivitet (tuggande, röra läppar etc) i munnen får bubblor i saliven pga dess innehåll av latherin är också känt.
Det pratas om, hittar ingen forskning som bekräftar, att konsistensen på skummet också har betydelse. Det tunna skummet på din bild är ”naturligt” medan det tjocka vita skummet man kan se verkar anses kunna bero på stress.

Hittade denna beskrivning, ej forskningsbaserat så vet inte hur bra det stämmer:

”If a horse is stressed, it may produce more saliva. Stress can cause a horse to chew on the bit excessively or uncomfortably, leading to increased foam formation.

This foam might be thicker and more copious than the foam seen when a horse is relaxed. Observing the context and other stress indicators can help identify if foam is due to stress.”
Det var nog mer en allmän reflektion runt skummandets vara eller icke vara och huruvida det alltid är av ondo eller inte :)
 
Det är ju väldigt lätt att få en häst att gå bakom hand och släppa bettet, det är därför man ofta avråder folk att rida på ”skarpare bett” för att lösa ett problem. Hur kommer det sig att inte Tochdowm drar sig undan från bettet om han blivit så misshandlad? Hur kommer det att Tochdowns uppfödare är glad att PK rider hästen om han nu är en sådan djurplågare?

Jag tycker absolut inte man ska acceptera djurplågeri men jag tycker det är synd när man ger sig på fel personer. Och finns det någon hästmänniska eller för den delen förälder som aldrig gjort något fel?
Det är väl samma anledning som att hästen inte stegrade och slog bakut när Charlotte Dujardin piskade på den så hårt hon kunde. Inlärd hjälplöshet är en del av förklaringen. Hästen har fått lära sig att den inte kan komma undan och inte har något val. Kanske till och med att det blir ännu värre om den försöker protestera.

Jag för min del tycker att vi ska hålla världseliten till en mycket högre standard än så här. Engångshändelser är väl en sak men att de gång på gång använder plågsamma träningsmetoder kan inte försvaras. (Blå tungor och rollkür är som sagt bevisat återkommande hos Patrik Kittel under många år).
 
Senast ändrad:
När blev det okej att ha sån kontakt på stången att den vrids till 45 grader?
Har det alltid varit så och jag har missat det?
Minns ni hur det var tidigare?
Bra frågeställning.
Men jag antar att det kommit smygande över längre tid
Jag har funderat på om jag varit så okunnig längre bak i mitt hästliv att det alltid förekommit så brett men jag (och väldigt många fler) har missat det helt.
Jag vill ju minnas att man inte alltid sett så många spända frustrerade hästar och så många stångtyglar utan synlig eftergift.
 
Bra frågeställning.
Men jag antar att det kommit smygande över längre tid
Jag har funderat på om jag varit så okunnig längre bak i mitt hästliv att det alltid förekommit så brett men jag (och väldigt många fler) har missat det helt.
Jag vill ju minnas att man inte alltid sett så många spända frustrerade hästar och så många stångtyglar utan synlig eftergift.
Fast om du håller hårt i stången bedöms det som dåligt av domarna, det har i alla fall jag fått lära mig.
 
Fast om du håller hårt i stången bedöms det som dåligt av domarna, det har i alla fall jag fått lära mig.
Så varför slår då de som håller hårt i stången, där hästens bakben är kvar i stallet och hästen visar upp massor av konfliktbeteenden världsrekord (tänker på Totilas)?
Du får ju titta på verkligheten och inte på vad som berättas för att avgöra vad som sker.
 
Fast om du håller hårt i stången bedöms det som dåligt av domarna, det har i alla fall jag fått lära mig.
Men herregud har du inte tittat på elitdressyr de senaste tjugo åren eller
Varför detta försvarande av PK och dagens dressyr?
Tittade du på OS dressyren?
Tittade du på världscupen i dressyr?
Tittade du på dokumentären om Helgstrand?
Titta på dressyrhästar alltså verkligen titta på dom utan att förblindas utav din idoldyrkan av Kittel
 
Jag känner att jag bidrar till att tråden ramlar iväg, den startade med diskussionen om rapporteringen om blå tunga hos Patriks häst under OS (och tidigare). Skummandet är ju en diskussion som inte har med honom att göra (han har inte anklagats för att hans hästar har för mycket skum runt munnen, inte heller för att använda marschmallow skum).

Ska vi tillbaka till diskussionen om blå tunga, som väl är säkerställt beror på högt och bestående tryck på tungan från betten (som orsakas av ryttarens hand) så funderade jag under GPn (som är den enda OS dressyren jag hunnit se) på hur många ekipage som red med stången i 45 grader i större delen av programmet.
45 grader vinkel på stång tyder på (dvs det kanske kan finnas fler förklaringar men rimligen) att tryck läggs i stångtygeln. Att stången i en förhållning går till 45 grader är rimligt, att rida hela programmet med en ”förhållning” på stångtygeln kan väl inte vara bra dressyr?

Jag ÄR dressyrtant och har noll koll på frihetsdressyr och bettlöst osv och jag kan argumentera för att kontakt med bettet är okej, men då handlar det ju om en normal kontakt på bridongbettet (eller tränsbettet). När blev det okej att ha sån kontakt på stången att den vrids till 45 grader?
Har det alltid varit så och jag har missat det?
Minns ni hur det var tidigare?

Det här är ju rejält långt tillbaka men stångtygeln verkar vara rätt slak: https://www.eurodressage.com/2010/09/23/woermann-rascal-olympic-throne
 
När jag var yngre och medryttare på dressyrhäst fick jag tips/order om att alltid ge en sockerbit precis innan jag hoppade upp för att hästen då skulle skumma mer.
Jag var också med på den tiden. Men då fick man poängavdrag för öppen mun och synlig tunga. Jag hade en vän med en jättefin häst som fipplade med tungan, den gick inte att tävla på den gamla onda tiden.

(Just det var bättre förr, annat var sämre, mycket var annorlunda och mycket var samma)
 
Vi pratar om huruvida det var bättre förr när det ändrades med mera
Men vi borde väl ändå veta bättre idag
Samt att idag är hästen verkligen ett lyxnöje i västvärlden vi måste inte ha den i jordbruket eller i armén vi måste inte rida in den snabbt för soldater ska kunna rida dom

Vi har ingen som helst anledning att använda de metoder vi gör annat än för att tjäna mer pengar mer medaljer mer ära
Behöver hästen rehab nää döm ut den och köp en ny
En sak om idrottare pressar sig själva och sin egen kropp som Gottfridsson i handboll som struntar i operationer för OS är viktigare
Men ge fan i att misshandla oskyldiga djur
 
Men herregud har du inte tittat på elitdressyr de senaste tjugo åren eller
Varför detta försvarande av PK och dagens dressyr?
Tittade du på OS dressyren?
Tittade du på världscupen i dressyr?
Tittade du på dokumentären om Helgstrand?
Titta på dressyrhästar alltså verkligen titta på dom utan att förblindas utav din idoldyrkan av Kittel
Nej, jag har inte tittat så mycket på dressyren eftersom dressyr inte är mitt huvudintresse. Jag har dock kollat på en del av PKs träningsvideos och haft nytta av dem. Jag är inte heller förblindad av PK men jag ogillar skarpt drev på internet, tycker det är lite pöbelmentalitet faktiskt. Jag kan inte heller förstå att man tar Aftonbladet och Expressen som källor, de är ju inte precis kända för inte överdramatisera sina reportage…Och så jobbar jag med färgåtergivning och vet hur svårt det kan vara.
 
Nej, jag har inte tittat så mycket på dressyren eftersom dressyr inte är mitt huvudintresse. Jag har dock kollat på en del av PKs träningsvideos och haft nytta av dem. Jag är inte heller förblindad av PK men jag ogillar skarpt drev på internet, tycker det är lite pöbelmentalitet faktiskt. Jag kan inte heller förstå att man tar Aftonbladet och Expressen som källor, de är ju inte precis kända för inte överdramatisera sina reportage…Och så jobbar jag med färgåtergivning och vet hur svårt det kan vara.
Tack gode gud att vi har expressen och Aftonbladet som inte duckar för det här som tidningen ridsport och SVT gjort i alla år
Och pöbelmentalitet förresten tja vem annars ska ifrågasätta ”adelns privilegier” att bete sig som arslen
För en del i ridsportseliten beter sig många gånger som om de tillhör en exklusiv grupp av människor
Det såg vi väl tex när en viss dressyr domare blev avstängd 18 månader
Eller begriper vi inte bättre kanske och ska därför hålla tyst
 
Senast ändrad:
Nej, jag har inte tittat så mycket på dressyren eftersom dressyr inte är mitt huvudintresse.
Ja det märks!
Här är PKs vinst i världscupen. Studera munnen på hästen, hur han lägger hela sin kraft i handen och hur hästen gapar hela programmet. Här har de då lyckats smeta in munnen helt i skum så tungan inte syns som den gjorde när bilderna som publicerades i aftonbladet togs.
 
För det verkar ju ärligt talat vara så inom ridsporten :confused:
All kritik tystas med att du vet inte bättre
Sen blir man inte uttagen eller inbjuden till lag och tävlingar
Filmar man på framridning blir man utkörd skriver man något på some blir man redigerad blockad och bannad

Pöbeln bör reagera eftersom domarna och FEI inte gör det
Utan pöbel hade vi fortfarande varit livegna
 
Men om man nu inte tror på Expressen och Aftonbladet och Epona och Crispin Parelius - vad skulle då FEIs agenda vara, när deras egen fotograf tar bilder just för att kontrollera hur det är med tidigare anklagelser om blå tungor, och dessutom säger att de hittat flera bevis för det? Och sedan uttalar sig deras chefsveterinär om att det ÄR plågsamt och att det ÄR ett stort problem - och så skulle bilderna i själva verket vara manipulerade eller fel och tungorna egentligen hälsosamt ljusrosa?

FEI som samtidigt bara maler sitt mantra om "A bond like no other" och "A sport like no other" och "Happy athletes" och precis aaaallting är så vackert och rosaskimrande och härligt i ridsporten. Skulle de parallellt med detta fuska fram bildmaterial för att låtsas som att det är ett problem med blå tungor/plågsam ridning - och i så fall varför?

För övrigt så var en viss ökänd dansk vid namn Andreas Helgstrand en av de första jag hörde talas om i samband med prat om blå tungor. De bilderna räckte för att danska ridsportförbundet skulle varna honom för felaktig användning av kandar och bett:

"På de øvrige billeder ses hestens mund taget fra venstre side. Munden er åben og under biddet ses tungen sammenklemt og blåligt misfarvet. Ved undersøgelse af hestens underkæbegrene fandt dyrlægen afværgereaktion for højre underkæbegren. Der fandtes ikke sår eller andre afvigelser fra det normale.

Den blålige misfarvning og afværgereaktionen for højre kæbegren er et klart udtryk for forkert anvendelse af udstyr eller hjælpere. Dansk Ride Forbund har indskærpet overfor Andreas Helgstrand, at brugen af kandaren har været helt uacceptabel og ikke i overensstemmelse med vores etiske retningslinjer.

Andreas Helgstrand erkender dette forhold og er i dialog med Dansk Ride Forbund om brugen af udstyr. "

Och detta är tio år sedan nu. Tio år som sådana som Helgstrand och Kittel har fått hållas på grund av deras egna och andras patetiska bortförklaringar om ögonblicksbilder och hur allt är en jättetaskig häxjakt på dem. Tio år, som mängder av hästar har utsatts för onödigt lidande. Det måste vara slut med the benefit of the doubt och orimliga beviskrav för att rädda sådana som dem nu. Vi måste gemensamt kunna kräva att beviskraven kring blå tungor och lidande ska tolkas till hästarnas förmån och för att prioritera hästarnas välmående.
 
Men om man nu inte tror på Expressen och Aftonbladet och Epona och Crispin Parelius - vad skulle då FEIs agenda vara, när deras egen fotograf tar bilder just för att kontrollera hur det är med tidigare anklagelser om blå tungor, och dessutom säger att de hittat flera bevis för det? Och sedan uttalar sig deras chefsveterinär om att det ÄR plågsamt och att det ÄR ett stort problem - och så skulle bilderna i själva verket vara manipulerade eller fel och tungorna egentligen hälsosamt ljusrosa?

FEI som samtidigt bara maler sitt mantra om "A bond like no other" och "A sport like no other" och "Happy athletes" och precis aaaallting är så vackert och rosaskimrande och härligt i ridsporten. Skulle de parallellt med detta fuska fram bildmaterial för att låtsas som att det är ett problem med blå tungor/plågsam ridning - och i så fall varför?

För övrigt så var en viss ökänd dansk vid namn Andreas Helgstrand en av de första jag hörde talas om i samband med prat om blå tungor. De bilderna räckte för att danska ridsportförbundet skulle varna honom för felaktig användning av kandar och bett:

"På de øvrige billeder ses hestens mund taget fra venstre side. Munden er åben og under biddet ses tungen sammenklemt og blåligt misfarvet. Ved undersøgelse af hestens underkæbegrene fandt dyrlægen afværgereaktion for højre underkæbegren. Der fandtes ikke sår eller andre afvigelser fra det normale.

Den blålige misfarvning og afværgereaktionen for højre kæbegren er et klart udtryk for forkert anvendelse af udstyr eller hjælpere. Dansk Ride Forbund har indskærpet overfor Andreas Helgstrand, at brugen af kandaren har været helt uacceptabel og ikke i overensstemmelse med vores etiske retningslinjer.

Andreas Helgstrand erkender dette forhold og er i dialog med Dansk Ride Forbund om brugen af udstyr. "

Och detta är tio år sedan nu. Tio år som sådana som Helgstrand och Kittel har fått hållas på grund av deras egna och andras patetiska bortförklaringar om ögonblicksbilder och hur allt är en jättetaskig häxjakt på dem. Tio år, som mängder av hästar har utsatts för onödigt lidande. Det måste vara slut med the benefit of the doubt och orimliga beviskrav för att rädda sådana som dem nu. Vi måste gemensamt kunna kräva att beviskraven kring blå tungor och lidande ska tolkas till hästarnas förmån och för att prioritera hästarnas välmående.
Det var 2009 som PK först var i blåsväder
Så det var på tapeten redan för 15 år sedan och inget har hänt
https://www.svd.se/a/42d4287f-a27b-37ee-8067-5ee0ba6805ca/dressyrstjarnan-fornekar-djurplageri
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp