Bilder på barn i sociala medier

Jo, fast jag var mer nyfiken på vad svaret skulle bli. Och om nej, varför.
Jag förstår nog inte?
Men om du nu tycker att det är okej att säga "nej" (oavsett det gäller mig eller mina barn), varför är det något som skulle ifrågasättas?

Om man frågar en person och denne säger "nej, jag vill inte det" - ska inte barnen (och vi vuxna) då lära oss att respektera det nej:et utan att ifrågasätta varför den personen inte vill det.

men, är era barn inte med på skolfotograferingar heller eller hur håller ni koll på vem alla i deras skola visar albumet för? Fotograferingar på stan, gömmer ni er om ni ser nån med kamera på stan?

Det måste väl ändå vara skillnad på ett porträtt "kolla Olle!" och att ens barn befinner sig i periferin på kortet?

Som du säger: skillnad på porträtt och periferi. Det tycker jag definitivt (och det tror jag de flesta i tråden också uttryckt). Om våra barn råkar hamna som en av ryggtavlorna eller profilerna på en kalasbild bland 10 andra barn så tror jag inte min make skulle se det som en katastrof. - just därför har vi ju heller inte gått ut med några allmänna lappar till andra föräldrar och meddelat något "förbud" mot att lägga våra barn på bilder ute på nätet.;)

Den stora skillnaden är spridningen av bilder på nätet kontra bilder i en skolkatalog.

Låsta instagram och/eller FB -profil där man säkrar upp att inga "kompisars kompisar" kan dela bilder vidare skulle nog min make kunna tänka sig. (Jag vet att han tyckt det varit okej med bilder en släkting lägger i en molntjänst där det är lösenordsskyddad inloggning).

Sen är det ju så att en del barn KAN ha skyddad identitet och då kan det kanske vara bra att vara väldigt restriktiv även med att lägga ut allmänna kalasbilder på webben - om en identitet är skyddad så är det väl oftast så att vi omkring (t ex som föräldrar till barn som går i samma klass) inte alls får veta att något barn har skyddad identitet. Av det skälet kanske det är bra att generellt inte lägga upp bilder på andras barn överhuvudtaget på webben utan att man har helt klart för sig att det är okej.

Senast ändrad:
Om man frågar en person och denne säger "nej, jag vill inte det" - ska inte barnen (och vi vuxna) då lära oss att respektera det nej:et utan att ifrågasätta varför den personen inte vill det.

Förlåt otydligheten. Jag är nog lite nyfiken på vad som ligger bakom så många människors rädsla för bildpubliceringar på nätet. Om det finns ett specifikt scenario man är orolig för. Jag frågar väldigt ofta människor just angående bildpubliceringar och min erfarenhet är att män i allmänhet är mer restriktiva med allt sådant än kvinnor. Det är lite intressant, men jag har aldrig lyckats lura ut varför. (nu har du ju förklarat din mans ställningstagande i tidigare inlägg, men jag skrev detta innan jag såg det förra.)

Förlåt otydligheten. Jag är nog lite nyfiken på vad som ligger bakom så många människors rädsla för bildpubliceringar på nätet. Om det finns ett specifikt scenario man är orolig för. Jag frågar väldigt ofta människor just angående bildpubliceringar och min erfarenhet är att män i allmänhet är mer restriktiva med allt sådant än kvinnor. Det är lite intressant, men jag har aldrig lyckats lura ut varför. (nu har du ju förklarat din mans ställningstagande i tidigare inlägg, men jag skrev detta innan jag såg det förra.)
Hahaha! Ja, jag har också varit nyfiken. Min respektives ställningstagande kan jag tycka är lite småfånigt; när det gäller hans egen avoghet till att "finnas" på nätet; vare sig med bild eller namn. Han är väl lite nojig helt enkelt. ;)

Men; det är hans sak; han känner så och får känna så. Skulle vi liksom bryta ner det på sakfrågor så skulle det nog sluta med att han inte har några egentliga supergrundliga sakskäl; han vill bara inte "vara med".

När det gäller barnen har han nämnt oron över att vem som helst kan "ta" bilderna och göra vad de vill med dem. Och jag tänker att så länge man inte lägger ut nakenbilder så varför skulle det just slumpa sig så att våra barn skulle "tas".

Men; jag accepterar det. Han känner så och får känna så. Den känslan är hans och jag tycker som sagt det är viktigare att han SLIPPER än att jag FÅR lägga ut bilder. Det är liksom inte asviktigt för mig att barnen hamnar på webben.

Hittade denna lite äldre tråden. Vore intressant att veta hur andra ser på detta idag?

Personligen har vi bett alla nära och kära att inte publicera bilder på vår son utan vår tillåtelse. Vi har däremot låtit alla stolta nyblivna mor- och farföräldrar få publicera varsin bild med barnbarnet när de träffade honom för första gången. Därefter har vi skapat en lösenordsskyddad blogg som alla har fått tillgång till att läsa och skicka bilder till oss som vi kan publicera där.

Anledningarna är flera. Dels ser jag bloggen som ett modernt fotoalbum som vår son kan gå tillbaka till sen och där vi äger alla rättigheter samt styr vem som kommer åt dem.
Sedan är det fler mer eller mindre välkända profiler inom släkten vilket gör att bilder som postas på t.ex. Facebook ofta inom loppet av någon minut är uppe i över hundra likes och kommentarer. Då vet vi ju även att vänner till deras vänner som kommenterat ser bilden osv, spridningen blir helt enkelt väldigt stor väldigt fort.
En av de viktigaste anledningarna är att när man publicerar på Facebook och Instagram tappar man ju kontrollen över bilderna och rättigheterna. Min sambo har x-antal gånger utsatts för id-kapning på nätet och varje gång det polisanmälts har han varit tvungen att visa var bilderna har hämtats- har de hämtats från Insta eller FB kan ingen anmälan göras, till skillnad mot om de har hämtats från t.ex. en blogg.

Jag tänker ju på vår son, vilka personer som ser bilder på honom och vad de gör vidare med dem samt hur det känns för honom i framtiden. Detta har de flesta respekterat, men vissa inom familjen har svårare för det och blir väldigt ledsna när jag ber dem ta bort en bild som de har lagt upp utan att fråga. Jag vill ju inte göra någon ledsen- samtidigt som jag anser att de måste respektera mitt beslut som förälder. Är jag bara dum och gammelmodig? Måste man acceptera att sociala medier är utanför ens kontroll? Hur tänker ni andra kring det hela?

Jag har fortfarande en avslappnad inställning.
Barnet är drygt 1,5 år nu och jag lägger upp bilder och klipp på honom på både instagram och facebook emellanåt, men jag är noga med bilderna är "smakfulla" i den bemärkelsen att ingen någonsin ska kunna använda bilderna som utpressningsmaterial. Det är fina bilder på en glad och busig unge, helt enkelt. Inget naket, inget kränkande, inget hånfullt, inget tveksamt.

Ja, jag anser ju fortfarande att det är svårt att skydda barnen mot den IT värld vi lever i nu. Jag lägger fortfarande ut bilder överallt och har inga restriktioner om de kommer på deras kompisars föräldrars delningar heller. Sedan är det väl inte riktigt sant att man tappar kontrollen på rättigheterna för att man lägger ut bilderna på öppna medier. Det är en skröna skulle jag säga.

Barnet är drygt 1,5 år nu och jag lägger upp bilder och klipp på honom på både instagram och facebook emellanåt, men jag är noga med bilderna är "smakfulla" i den bemärkelsen att ingen någonsin ska kunna använda bilderna som utpressningsmaterial. Det är fina bilder på en glad och busig unge, helt enkelt. Inget naket, inget kränkande, inget hånfullt, inget tveksamt.

Så tänker och gör jag också :)

Ja, jag anser ju fortfarande att det är svårt att skydda barnen mot den IT värld vi lever i nu. Jag lägger fortfarande ut bilder överallt och har inga restriktioner om de kommer på deras kompisars föräldrars delningar heller. Sedan är det väl inte riktigt sant att man tappar kontrollen på rättigheterna för att man lägger ut bilderna på öppna medier. Det är en skröna skulle jag säga.
En skröna är det inte. Främlingar har t.ex. full rätt att använda dina bilder från Fb och sprida vidare, använda i fel sammanhang eller tom utge sig för att vara personen på bilden. Allt utan att du kan kontrollera det eller kan få rätt gentemot personen i fråga (om du ens vet vem det är). Tyvärr.

En skröna är det inte. Främlingar har t.ex. full rätt att använda dina bilder från Fb och sprida vidare, använda i fel sammanhang eller tom utge sig för att vara personen på bilden. Allt utan att du kan kontrollera det eller kan få rätt gentemot personen i fråga (om du ens vet vem det är). Tyvärr.
Nej, det har de inte. De kan dela DITT inlägg. DET är vad de har rätt till. Om du har ditt inlägg inställt på enbart dina vänner kan de dela lögn i helvete och det är ändå enbart de som är vän med dig som kan se inläggsdelningen från dem. De har inte rätt att ta bilden och lägga den någon helt annanstans. Sorry. Skröna som hängt kvar länge (fbs avtal reglerar att bilden får delas från din egen sida, inte att du förlorar andvändarrätten till den). Naturligtvis finns det människor som kan ladda ner bilden och ladda upp den någon annanstans eller på sin egen sida ändå etc, det är dock en brott mot upphovsrättslagen och alltså olagligt. Har som hobby och frilansfotograf blivit utsatt flertal gånger för det, men även fått betalt för bilder som vandrar på bland annat facebook som stulits.

Jag använder inte facebook/instagram och min sambo vill inte lägga upp några bilder på sonen på sin facebook(som han knappt använder ändå). De som vi inte riktigt är säkra på om de har förstått vår inställning och som vi vet fotograferar knodden brukar vi be att inte lägga ut några bilder på sociala medier.

Det värsta jag har fått höra när vi undanbett oss bilder på sociala medier är att alla andra lägger upp mycket bilder på sina barn där och då kommer knodden känna sig oälskad och mindre värd när han blir så stor att han själv använder sociala medier och där inte finns några bilder på honom :confused::grin:

Det är just det med att man själv inte har kontroll över bilderna som stör mig. Alla älskar att visa bilder på sina barn och så även jag (det är ju det absolut finaste jag kan ta kort på) så jag får slänga fram mobilen och visa mina alster för var och varannan istället;) :D

Fast tex Facebook o Instagram får göra precis vad de vill med dina bilder som du lagt upp där. Vill de låta en resebyrå använda dina semesterbilder som annons så kan du inte göra ett jota åt det...

Vi laddar inte upp bilder på våra barn. Vi skickar dock bilder via chatten.

Jag såg vid ett tillfälle en granne som laddat upp bild på min ena men valde efter diskussion med maken att låta det vara. Det var en bild utan namn etc.

Hittade denna lite äldre tråden. Vore intressant att veta hur andra ser på detta idag?

Personligen har vi bett alla nära och kära att inte publicera bilder på vår son utan vår tillåtelse. Vi har däremot låtit alla stolta nyblivna mor- och farföräldrar få publicera varsin bild med barnbarnet när de träffade honom för första gången. Därefter har vi skapat en lösenordsskyddad blogg som alla har fått tillgång till att läsa och skicka bilder till oss som vi kan publicera där.

Anledningarna är flera. Dels ser jag bloggen som ett modernt fotoalbum som vår son kan gå tillbaka till sen och där vi äger alla rättigheter samt styr vem som kommer åt dem.
Sedan är det fler mer eller mindre välkända profiler inom släkten vilket gör att bilder som postas på t.ex. Facebook ofta inom loppet av någon minut är uppe i över hundra likes och kommentarer. Då vet vi ju även att vänner till deras vänner som kommenterat ser bilden osv, spridningen blir helt enkelt väldigt stor väldigt fort.
En av de viktigaste anledningarna är att när man publicerar på Facebook och Instagram tappar man ju kontrollen över bilderna och rättigheterna. Min sambo har x-antal gånger utsatts för id-kapning på nätet och varje gång det polisanmälts har han varit tvungen att visa var bilderna har hämtats- har de hämtats från Insta eller FB kan ingen anmälan göras, till skillnad mot om de har hämtats från t.ex. en blogg.

Jag tänker ju på vår son, vilka personer som ser bilder på honom och vad de gör vidare med dem samt hur det känns för honom i framtiden. Detta har de flesta respekterat, men vissa inom familjen har svårare för det och blir väldigt ledsna när jag ber dem ta bort en bild som de har lagt upp utan att fråga. Jag vill ju inte göra någon ledsen- samtidigt som jag anser att de måste respektera mitt beslut som förälder. Är jag bara dum och gammelmodig? Måste man acceptera att sociala medier är utanför ens kontroll? Hur tänker ni andra kring det hela?
Det är nog problem i olika grad bara. Vi har inte sagt någonting, lägger bara ut fina och snälla bilder på honom, tar min man en bild frågar han ibland -lägger du ut den på Facebook nu? (han är 6). Jag lägger nästan inte ut någonting alls på Facebook utom enstaka artiklar och kanske barn någon gång om året -om det är någonting jag faktiskt tror att folk skulle vilja se. Min man lägger ut bilder på A betydligt oftare, säkert ett varannan vecka, men bara snälla

Familjen lägger inte ut bilder i någon större omfattning och vi har inte sagt någonting. Känner inte att någon behöver "följa" hans liv på Facebook, de släktingar som bryr sig kan träffa honom i verkligheten :D. Messar foton till farmor och mormor ibland, som också har alla chanser att ta egna.

Jag har aldrig råkat få med ett annat barn på en bild jag funderat på att lägga upp så jag har inte frågat någon. Men jag skulle nog inte fråga heller om det tex var fem barn i bakgrunden med ryggen till eller som springer och är lite suddiga. (Om jag skulle bli sur på någon annan vet jag inte, jag reagerade faktiskt lite förvånat/surt när en ung släkting hade publicerat 70 :eek: bilder från vårt bröllop på sin Facebook utan att fråga, själva la vi inte upp någonting.)

Nej, det har de inte. De kan dela DITT inlägg. DET är vad de har rätt till. Om du har ditt inlägg inställt på enbart dina vänner kan de dela lögn i helvete och det är ändå enbart de som är vän med dig som kan se inläggsdelningen från dem. De har inte rätt att ta bilden och lägga den någon helt annanstans. Sorry. Skröna som hängt kvar länge (fbs avtal reglerar att bilden får delas från din egen sida, inte att du förlorar andvändarrätten till den). Naturligtvis finns det människor som kan ladda ner bilden och ladda upp den någon annanstans eller på sin egen sida ändå etc, det är dock en brott mot upphovsrättslagen och alltså olagligt. Har som hobby och frilansfotograf blivit utsatt flertal gånger för det, men även fått betalt för bilder som vandrar på bland annat facebook som stulits.
Fast efter fler polisanmälningar har polisen gjort det väldigt klart för oss att finns bilderna på Fb kan vi inte anmäla även när vi har bevis och vet vem personen i fråga är.
Jag håller med om att hade det bara gällt mig så hade ju jag kunnat styra mina inställningar och hålla det mer privat. Men jag kan ju inte styra andras inställningar och när de då postar bilder på mitt barn är min kontroll återigen borta.
Ett litet sidospår men jag tycker det är superbra att du har kommit åt och fått betalt för otillåtet användande av bilder däremot!

Däremot har jag tänkt på att den enda person jag känner som inte vill ha bilder uppe på sociala media av sitt barn verkar lägga oändliga mängder energi och oro på det, även i situationer där det verkar extremt osannolikt att någon skulle vilja lägga upp en bild.

Fast tex Facebook o Instagram får göra precis vad de vill med dina bilder som du lagt upp där. Vill de låta en resebyrå använda dina semesterbilder som annons så kan du inte göra ett jota åt det...

Nej. Det kan de INTE göra. Bästa förklaringen jag hittat är denna som förklarar exakt vad det står i avtalet. Det är bra att läsa hela avtalet, inte grunna sina antaganden på saker som är lyfta ur ett sammanhang. Tredje part har inte rätt att köpa bilder. Det är en skröna. Länk. Jag har vid flera tillfällen fått betalt av tidningar som stulit bilder som legat på facebook - så tro mig. Tredje part har inte rätt att ta bilder, ens efter lov från facebook, för att göra något med dem.
Fast efter fler polisanmälningar har polisen gjort det väldigt klart för oss att finns bilderna på Fb kan vi inte anmäla även när vi har bevis och vet vem personen i fråga är.
Jag håller med om att hade det bara gällt mig så hade ju jag kunnat styra mina inställningar och hålla det mer privat. Men jag kan ju inte styra andras inställningar och när de då postar bilder på mitt barn är min kontroll återigen borta.
Ett litet sidospår men jag tycker det är superbra att du har kommit åt och fått betalt för otillåtet användande av bilder däremot!
Det handlar om copyrightlagen och den förlorar du INTE vid facebook. Dina inställningar gäller för kontot - om jag har mina inställningar för vänner kan ingen annan dela bilden. Om denna inte laddar ner bilden och laddar upp igen. Då har den stulit bilden. Då gör man ingen polisanmälan utan då går man civilrättsligt till och ber dem ta bort bilden eller begär betalt för den (en stämning på en bild kostar 10.000, få vill betala det, de allra flesta åker dit). Om det är så att någon annan fotar ditt barn och lägger ut kan du inte göra någonting, annat än att be snällt. Det är ALLTID fotografens bild så det är väl självklart att en polisanmälan inte gäller i de fallen?

Det låter sunt och något jag hade kunnat tänka mig också. Men det stora problemet är ju då när andra vill spamma med bilder på vårt barn även om det enbart är av kärlek och att de är så stolta över barnbarnet osv. Det kanske inte är alla som har de problemen i samma utsträckning?

Jag har inga egna barn, men umgås en del med stallägarens barn. Ena dottern är med och rider ibland osv. Jag har frågat om det är ok att lägga ut och det är ok. Nu är det ju mest bilder på när barnet sitter på en häst.

Jag frågar för övrigt vuxna också om det är okej att lägga ut bilder. Om jag fotograferar ett träningstillfälle frågar jag om det är någon som inte vill att bilder läggs upp i gruppen.

"Smakfulla" bilder, alltså på glatt, påklätt barn i nått trevligt sammanhang, ser jag inga problem med att lägga ut - och det kommer vi att göra på vårt barn när hon behagar komma ut.

Nått jag däremot inte gillar alls och inte förstår hur folk ens tänker kring är dom som helt öppet på t.ex FB lägger ut rent utsagt pinsamma bilder eller ännu värre - outar barns problem, sjukdomar, diverse magproblem, har bajsat/kissat på sig osv. Det är ju helgalet tycker jag iaf!
En på min FB lägger regelbundet ut långa statusar om vilka problem han har med sin son och hur folk reagerar på det, vilka problem sonen har i skolan, psykiska diagnoser osv. Sonen är 14 år gammal och är vän med sin far på FB. Jag tycker att det blir helgalet att göra så, här snackar vi inte ens om ett litet barn utan om en person i en jättekänslig ålder :eek: Underligt agerande tycker jag. Menmen, sonen kanske är helt med på noterna, vad vet jag.
En annan på sin FB skriver väldigt öppet om sin son, dock är alla bilder snälla. Har nog aldrig sett en pinsam bild. Den personen är dock lite för öppen med allt - inklusive sina egna magproblem O_o jättetrevligt att läsa om när hon sitter på toa och skiter löst :angel:

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama