Bilder på barn i sociala medier

Det handlar om copyrightlagen och den förlorar du INTE vid facebook. Dina inställningar gäller för kontot - om jag har mina inställningar för vänner kan ingen annan dela bilden. Om denna inte laddar ner bilden och laddar upp igen. Då har den stulit bilden. Då gör man ingen polisanmälan utan då går man civilrättsligt till och ber dem ta bort bilden eller begär betalt för den (en stämning på en bild kostar 10.000, få vill betala det, de allra flesta åker dit). Om det är så att någon annan fotar ditt barn och lägger ut kan du inte göra någonting, annat än att be snällt. Det är ALLTID fotografens bild så det är väl självklart att en polisanmälan inte gäller i de fallen?
Om någon laddar upp min bild någonstans så krävs det dock att jag upptäcker det. Därav tycker jag fortfarande att man tappar kontrollen. Om det är stöld av bild är det väl polisens jobb? Det är ju stöld?
I just dessa fall har det iaf rört sig om folk som laddar upp bilder som sambon har fotat på sig själv och där personerna har utgett sig för att vara honom. Därav polisanmälan. I de fall bilderna har tagits från Fb har det inte gått igenom. När de har tagits från andra ställen har det gått bra.

Just det att någon annan fotar mitt barn och publicerar bilden menar jag inte att man kan polisanmäla men att det återigen innebär att man inte har kontroll på vilka bilder som sprids på sitt barn.

Det låter sunt och något jag hade kunnat tänka mig också. Men det stora problemet är ju då när andra vill spamma med bilder på vårt barn även om det enbart är av kärlek och att de är så stolta över barnbarnet osv. Det kanske inte är alla som har de problemen i samma utsträckning?
Ska det inte räcka med att säga till dem? Räcker det nu? Om de tar bilder har ni ju i alla fall inte den lagliga rätten att tala om för den med upphovsrätt vad den ska göra med dem så jag tänker att det borde bli samma situation?

Jag tar en hel del bilder på mina barn och deras kompisar, brukar dock alltid fråga om kompisarna får läggas ut, eller lägger ut kompisarna med ryggtavlor. Fast det gör jag för att vara snäll, egentligen finns det ju inga krav liksom att jag måste fråga (eller lägga ut med ryggtavlor) tänker att det är sunt förnuft och en god relation med föräldrarna och det torde ju även gälla era släktingar.

Om någon laddar upp min bild någonstans så krävs det dock att jag upptäcker det. Därav tycker jag fortfarande att man tappar kontrollen. Om det är stöld av bild är det väl polisens jobb? Det är ju stöld?
I just dessa fall har det iaf rört sig om folk som laddar upp bilder som sambon har fotat på sig själv och där personerna har utgett sig för att vara honom. Därav polisanmälan. I de fall bilderna har tagits från Fb har det inte gått igenom. När de har tagits från andra ställen har det gått bra.

Just det att någon annan fotar mitt barn och publicerar bilden menar jag inte att man kan polisanmäla men att det återigen innebär att man inte har kontroll på vilka bilder som sprids på sitt barn.
Det är civilrättsligt mål för att stjäla bilder, du lade inte till resten av informationen så jag gick på det. Du kommer aldrig ha full kontroll i det samhälle vi lever i idag. Säg att mina barn blir kompisar med dina på en lekpark, jag tar en bild, lägger ut på facebook. Som sagt, hur ska Du veta det? Rent lagligt är det alltid en fotograf som har upphovsrätten (även på medier på internet). Och enligt lag är det alltid olagligt att stjäla en bild (även på medier på internet).

Vi la ut en bild, synlig för vänner, lite som en födelseannons på dottern när hon var precis nyfödd. Och det är allt. Vi kommer inte lägga ut några fler bilder varken på blogg, facebook, instagram eller på såna här forum.

Jag skulle gärna göra det för att visa hela världen hur söt och fantastisk hon är :D, men det är ju bara min egen stolta mamma-önskan om att få visa upp henne och inget som gynnar henne på något sätt. Så jag låter bli. Släkten får bilder skickade till sig via mer privata kanaler.:)

Ska det inte räcka med att säga till dem? Räcker det nu? Om de tar bilder har ni ju i alla fall inte den lagliga rätten att tala om för den med upphovsrätt vad den ska göra med dem så jag tänker att det borde bli samma situation?

Jag tar en hel del bilder på mina barn och deras kompisar, brukar dock alltid fråga om kompisarna får läggas ut, eller lägger ut kompisarna med ryggtavlor. Fast det gör jag för att vara snäll, egentligen finns det ju inga krav liksom att jag måste fråga (eller lägga ut med ryggtavlor) tänker att det är sunt förnuft och en god relation med föräldrarna och det torde ju även gälla era släktingar.
Jo jag tycker att det borde räcka att sätta upp de reglerna vilket är varför vi har gjort det. Dock efterlevs det inte alltid, men tas bort om jag påminner. Men inte utan att någon då blir sårad...
Jag förstår inte den hets kring att dela allt med alla i bild och text. Tycker det vore jättetrevligt om en förälder frågade om den fick publicera en bild, även om det inte är ett måste idag. Men kanske skulle det bli det? Fast det är ju också lite hårt kanske. Regelverken har ju väldigt svårt att hänga med den snabba IT-utvecklingen som hela tiden sker... Hade alla haft sunt förnuft hade många problem försvunnit :)

Har ett färskt exempel på när annan har publicerat bild på mitt barn i sociala medier på sistone:

Kompis tog bild på sitt barn på lekland, mitt barn syns i bakgrunden. Ingen taggning, inget namn, väldigt anonymt. Texten är av typ "De här två kommer bli så bra kompisar :love:"

Jag inser att jag har en väldigt förståndig omgivning när jag läser den här tråden. :D

Jo jag tycker att det borde räcka att sätta upp de reglerna vilket är varför vi har gjort det. Dock efterlevs det inte alltid, men tas bort om jag påminner. Men inte utan att någon då blir sårad...
Jag förstår inte den hets kring att dela allt med alla i bild och text. Tycker det vore jättetrevligt om en förälder frågade om den fick publicera en bild, även om det inte är ett måste idag. Men kanske skulle det bli det? Fast det är ju också lite hårt kanske. Regelverken har ju väldigt svårt att hänga med den snabba IT-utvecklingen som hela tiden sker... Hade alla haft sunt förnuft hade många problem försvunnit :)
Ja precis. Men vi vill inte ha ett samhälle som är cencurerat heller. Det är därför reglerna finns - skulle upphovsrättslagen, som tillhör grundlagen, försvinna är vi som demokrati oerhört illa ute.

"Smakfulla" bilder, alltså på glatt, påklätt barn i nått trevligt sammanhang, ser jag inga problem med att lägga ut - och det kommer vi att göra på vårt barn när hon behagar komma ut.

Nått jag däremot inte gillar alls och inte förstår hur folk ens tänker kring är dom som helt öppet på t.ex FB lägger ut rent utsagt pinsamma bilder eller ännu värre - outar barns problem, sjukdomar, diverse magproblem, har bajsat/kissat på sig osv. Det är ju helgalet tycker jag iaf!
En på min FB lägger regelbundet ut långa statusar om vilka problem han har med sin son och hur folk reagerar på det, vilka problem sonen har i skolan, psykiska diagnoser osv. Sonen är 14 år gammal och är vän med sin far på FB. Jag tycker att det blir helgalet att göra så, här snackar vi inte ens om ett litet barn utan om en person i en jättekänslig ålder :eek: Underligt agerande tycker jag. Menmen, sonen kanske är helt med på noterna, vad vet jag.
En annan på sin FB skriver väldigt öppet om sin son, dock är alla bilder snälla. Har nog aldrig sett en pinsam bild. Den personen är dock lite för öppen med allt - inklusive sina egna magproblem O_o jättetrevligt att läsa om när hon sitter på toa och skiter löst :angel:
Jättekonstigt beteende.
Fast egentligen verkar det vara mer av ett personlighetsproblem än ett Facebookproblem? Hen lär ju vara likadan i telefon och på släktmiddagar? Eller om han har med en flickvän hem -Jaha du vet väl att Y har svårt med X eftersom Z. Även om Facebook såklart kanske gör saken värre.

Jättekonstigt beteende.
Fast egentligen verkar det vara mer av ett personlighetsproblem än ett Facebookproblem? Hen lär ju vara likadan i telefon och på släktmiddagar? Eller om han har med en flickvän hem -Jaha du vet väl att Y har svårt med X eftersom Z. Även om Facebook såklart kanske gör saken värre.

Ja precis, troligtvis är det ju så. Blir ju bara så mycket värre iom att det blir så många fler på FB. Knasigt.

Det låter sunt och något jag hade kunnat tänka mig också. Men det stora problemet är ju då när andra vill spamma med bilder på vårt barn även om det enbart är av kärlek och att de är så stolta över barnbarnet osv. Det kanske inte är alla som har de problemen i samma utsträckning?
Nej jag skulle nog verkligen ha problem med om någon släkting eller vän spammade Facebook med bilder på mitt barn, speciellt om de inte var noga med att det var fina och intetsägande bilder. Jag skulle nog säga till. Men nu gör de inte det som tur är. Det är nog samma sak som med godis, har inga problem alls med släkten och godis, helt regelfritt, för de är ju måttliga helt av sig själva.

Nej jag skulle nog verkligen ha problem med om någon släkting eller vän spammade Facebook med bilder på mitt barn, speciellt om de inte var noga med att det var fina och intetsägande bilder. Jag skulle nog säga till. Men nu gör de inte det som tur är. Det är nog samma sak som med godis, har inga problem alls med släkten och godis, helt regelfritt, för de är ju måttliga helt av sig själva.
Åh godisregler ja! Så långt har jag inte hunnit tänka, han är så liten än så länge. Hoppas släkten respekterar våra beslut i framtiden med godis och mat och liknande. Vad många nya situationer man måste sätta sig in i som förälder!

Jag har fortfarande en avslappnad inställning.
Barnet är drygt 1,5 år nu och jag lägger upp bilder och klipp på honom på både instagram och facebook emellanåt, men jag är noga med bilderna är "smakfulla" i den bemärkelsen att ingen någonsin ska kunna använda bilderna som utpressningsmaterial. Det är fina bilder på en glad och busig unge, helt enkelt. Inget naket, inget kränkande, inget hånfullt, inget tveksamt.
Så jobbar vi med och aldrig haft problem med att nån i familj/vänner gör på nåt annat sätt.

Åh godisregler ja! Så långt har jag inte hunnit tänka, han är så liten än så länge. Hoppas släkten respekterar våra beslut i framtiden med godis och mat och liknande. Vad många nya situationer man måste sätta sig in i som förälder!
Fast man behöver ju inte ta beslut om eller prata med släkten om, om de alla är helt normala (dvs tycker ungefär detsamma som en själv) ;) (iofs hade nog min man och jag tagit reda på att vi tyckte ungefär lika om det mesta och det kanske är ett beslut på ngt vis. Våra mammor är helt "normala" ;) tycker vi, och vi har ju bott där, så vi har lämnat över barnet utan större förhållningsorder.)

Samma för oss badger. De flesta frågar före "får man bjuda" och under skolålder är en förälder oftast med sitt barn och kan avgöra.
Jag känner inte alls att det är nåt problem. Nån kan lika gärna smyfgota på stan, klippa ur födelseannonsen, få tag på skolkort.

Vi lägger upp påklädda bilder då och då. Det blev fler i början när han var nyfödd och har minskat allteftersom.

Mer privata bilder och nästan alla filmer får mor och farföräldrar separat visa sms eller låst youtube.

@Pollyhopp Jag känner att jag inte riktigt fattar vad för typ av brott du talar om. Är det bildstöld eller id-kapning? Om det är id-kapning, varför skulle bildens ursprung spela roll?

@Pollyhopp Jag känner att jag inte riktigt fattar vad för typ av brott du talar om. Är det bildstöld eller id-kapning? Om det är id-kapning, varför skulle bildens ursprung spela roll?
Min rädsla för att tappa kontrollen över hur bilder på mitt barn används gäller generellt, jag tänker mig både id-kapning, bildstöld, alla otäcka typer som går igång på sjuka saker osv.

Men det jag försökte förklara tidigare till Cambrie när vi hamnade på ett litet sidospår och som kanske blev lite rörigt var att min sambo flera ggr har utsatts för id-kapning (visserligen bildstöld samtidigt) där polisen har sagt att om bilderna har hämtats från Fb så kan de inget göra. Därav att jag menar att posta bilder på Fb har fler dåliga konsekvenser...

Min rädsla för att tappa kontrollen över hur bilder på mitt barn används gäller generellt, jag tänker mig både id-kapning, bildstöld, alla otäcka typer som går igång på sjuka saker osv.

Men det jag försökte förklara tidigare till Cambrie när vi hamnade på ett litet sidospår och som kanske blev lite rörigt var att min sambo flera ggr har utsatts för id-kapning (visserligen bildstöld samtidigt) där polisen har sagt att om bilderna har hämtats från Fb så kan de inget göra. Därav att jag menar att posta bilder på Fb har fler dåliga konsekvenser...
Fast då är det nog som sagt polisen som inte är påläst om vad som gäller för facebook. Det är självklart inte lagligt att stjäla bilder hur som helst eller göra en ID-kapning ändå, även om man tar bilden från facebook, vilket även framgick av den länk som förklarade avtalet i sin helhet ;)

Jag fascineras fortfarande att folk nojar ihjäl sig över bilder på facebook och instagram, att de kan bli stulna och användas till :nailbiting: "gud vet vad" :nailbiting: men glatt lägger ut bilder på helt öppna forum med 1000-tals, om inte 10 000-tals medlemmar och till det ett obegränsat 1000-tal anonyma läsare.

Var finns logiken i det liksom :confused:

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama