Om någon laddar upp min bild någonstans så krävs det dock att jag upptäcker det. Därav tycker jag fortfarande att man tappar kontrollen. Om det är stöld av bild är det väl polisens jobb? Det är ju stöld?Det handlar om copyrightlagen och den förlorar du INTE vid facebook. Dina inställningar gäller för kontot - om jag har mina inställningar för vänner kan ingen annan dela bilden. Om denna inte laddar ner bilden och laddar upp igen. Då har den stulit bilden. Då gör man ingen polisanmälan utan då går man civilrättsligt till och ber dem ta bort bilden eller begär betalt för den (en stämning på en bild kostar 10.000, få vill betala det, de allra flesta åker dit). Om det är så att någon annan fotar ditt barn och lägger ut kan du inte göra någonting, annat än att be snällt. Det är ALLTID fotografens bild så det är väl självklart att en polisanmälan inte gäller i de fallen?
I just dessa fall har det iaf rört sig om folk som laddar upp bilder som sambon har fotat på sig själv och där personerna har utgett sig för att vara honom. Därav polisanmälan. I de fall bilderna har tagits från Fb har det inte gått igenom. När de har tagits från andra ställen har det gått bra.
Just det att någon annan fotar mitt barn och publicerar bilden menar jag inte att man kan polisanmäla men att det återigen innebär att man inte har kontroll på vilka bilder som sprids på sitt barn.