Bilder på barn i sociala medier

Jag lägger upp något foto då och då på fb på mina barn. Men brukar fundera en gång extra varje gång, samt att jag inte har bilder offentliga utan endast så att mina vänner kan se.

Jag tycker det beror på vad det är för bilder och vad man skriver till dem. Bilder på nakna barn i badbassängen ska defenetivt inte ut på nätet. Bilder på barn som äter tårta på barnkalaset tycker jag inte är nån fara alls med. Men det räcker med att skriva typ Frida firas på födelsedagen. Och fråga innan om det är ok att barnet finns med på bild.

Jag har inga egna barn, men har små barn i min närhet. I det fallet har föräldrarna uttryckligen sagt att de inte vill att bilder på barnen ska finnas på exempelvis Facebook (Facebook är det enda sociala mediet jag använder mig av, förutom en blogg som enbart handlar om min häst, så därav att bara Facebook nämns), och det accepteras självklart. Jag lägger överhuvudtaget inte upp bilder på andra hur som helst, 98 % av mina bilder på Facebook är på enbart hästen, och de övriga två procenten är antingen på mig med hästen eller hästen tillsammans med någon som själv är flitig användare och kanske själv redan har lagt upp bilden.

Hur jag kommer reagera när jag får egna barn vet jag inte. Som det känns nu kommer jag inte lägga upp några bilder, mest för att jag inte ser varför jag skulle börja göra det "bara" för att jag får barn, när jag inte lägger upp några bilder nu. Men om barnets pappa skulle vilja lägga upp bilder på vårt barn skulle jag inte ha något emot det, inte heller om någon av mina syskon gör det. Mer avlägsna släktingar/vänner skulle väl i så fall kännas mer obekvämt, om det inte är så att vi själva har valt att publicera bilder på barnet offentligt. Jag kanske är gammalmodig, men jag känner väl lite att man kan fråga först om man lägger ut bilder på någon annans barn.

Jag och sambon har diskuterat hur vi ska göra med bilder när liten kommer. Jag vill inte lägga ut massor av bilder hur som helst, vi kommer troligen lägga ut nått när liten är född på fb men sedan så känner jag att nja nån enstaka ibland kanske.
Vi försöker hitta en lösning där vi kan dela med oss av bilder ändå utan att det ska synas för så många då min familj och vänner i Sverige gärna vill vara delaktig i uppväxtnen så gott det går. Sambon har massor av vänner på facebook, endel just vänner men mest bekanta och jobb relaterat och jag känner inte att alla dessa behöver se bilder jag isf skulle lägga upp på fb för våra nära och kära att se, jag vill alltså begänsa vilka som kan se bilderna isf.

Intressant att diskussionen svänger åt hållet att det handlar om de egna barnen och hur man själv väljer att göra med sina barn och inte tankarna runt vad andra gör med bilder på andra barn än de egna.

Vi har inte alls bestämt oss för hur vi ska göra i den här frågan när bebisen kommer. Det som får mig att tveka är att vi har en person i vår närhet som är rätt känd idag. Allting som under personens liv har publicerats kommer igen då och då. Nu pratar vi alltså om bilder från lokaltidningen när han vunnit en fotbollsmatch och saker i den stilen. Tanken på om hans mamma exempelvis haft en blogg där hela barndomen fanns exakt dokumenterad känns lite läskig. Nu är det ju knappast så att jag väntar mig att mitt barn ska bli känd och tvekar därför, men det gör onekligen att man reflekterar lite över vad som kan hända.

Å andra sidan kanske det kommer vara så vanligt att allt dokumenteras snart att ingen bryr sig.

Jag är rätt privat som person och kommer inte exempelvis "annonsera" graviditeten på Facebook. Jag tror kanske vi kommer hamna i att vi lägger upp bilder på instagram men inte på fb. På instagram har jag bara mina närmaste vänner och familj, och den är stängd. På så sätt kan man dela med sig med vänner och familj som bor långt bort utan att det blir öppet för alla.

Intressant att diskussionen svänger åt hållet att det handlar om de egna barnen och hur man själv väljer att göra med sina barn och inte tankarna runt vad andra gör med bilder på andra barn än de egna.

Tror det är relativt ovanligt att andra vuxna än föräldrarna själva lägger upp bilder på barnen. Jag har iaf aldrig varit med om att mina barn dykt upp i sociala medier utan att jag själv varit inblandad i beslutet.

Sant. Jag skulle aldrig lägga upp bilder på andra barn utan att fråga, alternativt då att jag visste sen innan att det var ok. Men eftersom det är så vanligt idag med bilder överallt så skulle jag inte ta för givet att andra resonerade så. Utan till ts blir väl svaret att ja man måste nog säga till för att vara säker.

Vi har inte alls bestämt oss för hur vi ska göra i den här frågan när bebisen kommer. Det som får mig att tveka är att vi har en person i vår närhet som är rätt känd idag. Allting som under personens liv har publicerats kommer igen då och då. Nu pratar vi alltså om bilder från lokaltidningen när han vunnit en fotbollsmatch och saker i den stilen. Tanken på om hans mamma exempelvis haft en blogg där hela barndomen fanns exakt dokumenterad känns lite läskig. Nu är det ju knappast så att jag väntar mig att mitt barn ska bli känd och tvekar därför, men det gör onekligen att man reflekterar lite över vad som kan hända..

Jag tror att om man väljer den offentliga banan är/blir man snabbt van vid alla former av publicitet och även ser fördelarna med det. Vidare gissar jag att gamla arkivbilder inte är något stort problem. Då är nog hot och näthat värre. Tidningsbilder kan man kräva förbehåll på om man vill.

Jag tycker att bilder på barn är så oerhört tråkiga att jag har lagt alla barnbildsspammande föräldrar på dölj-listan på Facebook. :devil:

När människovalpen dyker upp kommer hen garanterat finnas på bild på nätet, bebisar är ganska svåra att identifiera och jag har svårt att se att det skulle få några negativa konsekvenser. (Antagligen pga min mycket goda smak och eftersom jag jobbar med foto...) När hen har blivit lite äldre så får vi väl se, men jag känner att jag har rätt avslappnad inställning. Det skulle kännas oerhört märkligt att undanröja alla bildbevis på att ungen existerar.

[QUOTE="Blueberry, post: 16696041, member: 6]
bebisar är ganska svåra att identifiera. När hen har blivit lite äldre så får vi väl se, men jag känner att jag har rätt avslappnad inställning. Det skulle kännas oerhört märkligt att undanröja alla bildbevis på att ungen existerar.[/QUOTE]

exakt.

Jag tror att om man väljer den offentliga banan är/blir man snabbt van vid alla former av publicitet och även ser fördelarna med det. Vidare gissar jag att gamla arkivbilder inte är något stort problem. Då är nog hot och näthat värre. Tidningsbilder kan man kräva förbehåll på om man vill.

Ja visst är det så. Och det är ju inte så att detta skulle vara den enda anledningen till att vi inte skulle publicera bilder på vårt barn. Mer att det gett oss anledning att fundera :)

Ja visst är det så. Och det är ju inte så att detta skulle vara den enda anledningen till att vi inte skulle publicera bilder på vårt barn. Mer att det gett oss anledning att fundera :)

Jag förstår. Själv har jag varit i mediebranschen sedan tonåren och min erfarenhet är att bildpubliceringar i sig inte är något problem. Jag och min familj har varit med på dragarbilder, bylines, tv, webbtv etc etc och det har aldrig fått någon negativ konsekvens alls. Det är sammanhangen som kan bli problematiska. Ställer jag upp i en kontext som jag kan stå för? Använder man bara förnamn är bilderna dessutom svåra att googla fram.

@pudsey
Det stod i vår lokala tidning förra veckan om en småbarnsförälder som utvecklat en app som heter babyblip, där man lägger till de som man vill ska se bilder och filmer man lägger upp. Som ett digitalt privat fotoalbum. Det kanske vore något? Tror bara det finns för iOS ännu dock, men är gratis.

Vi försöker hitta en lösning där vi kan dela med oss av bilder ändå utan att det ska synas för så många då min familj och vänner i Sverige gärna vill vara delaktig i uppväxtnen så gott det går.
Om alla har facebook så är det lättast att bara skapa en hemlig grupp dit man bjuder in de man vill ska se bilderna :)

Om alla har facebook så är det lättast att bara skapa en hemlig grupp dit man bjuder in de man vill ska se bilderna :)
Funkar det lika dant som en sluten grupp? Har hört att inläggen kan ses av vänner om någon kommenterar, men jag kan ha fel. Vore det bästa alternativet annars tror jag

Funkar det lika dant som en sluten grupp? Har hört att inläggen kan ses av vänner om någon kommenterar, men jag kan ha fel. Vore det bästa alternativet annars tror jag
Hemlig grupp måste man själv bjuda in folk, gruppen går inte ens att söka fram. Ingen annan än de i gruppen kan se och läsa, möjligheter till att dela finns inte :)

Jag som har större barn har gång på gång diskussioner med mina barn om vilka bilder man väljer att publicera och för vilka, den äldsta är 12, har instagram och tar mycket kort på sig själv och andra. På min FB visar jag bara bilder på barnen som de själva har godkänt, dvs jag frågar om det är okej att lägga ut "den här" bilden, får jag nej så gör jag det inte. Bilder på andras barn lägger jag aldrig ut, någon gång har jag tagit på någon av barnens tävlingar men då är det antingen bilder som inte går att se andra barn, antingen på långt avstånd, på fötter eller liknande.

Jag lägger inte upp bilder på andras barn och lägger inte upp nakenbilder eller andra mindre bra bilder. Nakenbilder (bebis badar på stranden med bar kropp tex) är i mina ögon helt fel att lägga upp och sådant skulle aldrig mina barn godkänna alls! Det finns en del föräldrar som lägger upp olika bilder där barnet är ledset eller arg eller naket eller andra olämpliga bilder, men jag har aldrig kommenterat det. Vad skulle jag säga liksom, det är ju deras val och min åsikt spelar antagligen nada och ingen roll alls för deras åsikt.

Jag har inte speciellt många vänner på fb och de jag har där känner jag på ett eller annat vis. De är inte där bara för att så att säga, de är mina vänner på ett eller annat vis, största andelen av människor på min fb är dessutom min familj så de uppskattar bilder på barnen.

Mina barn är väl medvetna om att jag lägger upp bilder och har inget emot att synas och vill gärna att jag tar bilder på dem ibland. Varför ska jag dölja det bästa jag har? De syns ju i skolan, i affärer, på VC, på lekplatser, i bostadsområden osv. De vill ju synas, det är deras tid nu, vi har haft vår i fotoalbumen.

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama