Bilder på barn i sociala medier

Här hemma tänker vi som flera andra redan skrivit. Fina bilder på glad eller neutral unge är inga konstigheter. Sen har vi gjort en privat grupp för släkten där de kan överösas med bilder utan att vi behöver spamma resten av facebookflödet. Men det är nog mest för att stora delar av släkten bor långt bort.

Att använda hans bilder och utge sig för att vara honom? Det är identitetsstöld.
Jag trodde identitetsstöld var typ när någon handlar på faktura i mitt namn eller liknande lite mer allvarliga saker.
Inte att någon använt en bild på mig på någon dejtingsajt..

Och hur var kopplingen till denna tråd? Är du rädd att någon ska kapa bebisens identitet?

Jag trodde identitetsstöld var typ när någon handlar på faktura i mitt namn eller liknande lite mer allvarliga saker.

Jag trodde detsamma (baserat på detta)
Med identitetsintrång menas att någon köper varor eller tar krediter i ditt namn. Ha kontroll på dina id-handlingar, var vaksam om någon gör en kreditupplysning på dig och polisanmäl så snart som möjligt.

Identitetsintrång, eller id-kapningar som det också kallas för, kan handla om att någon använder ditt namn, personnummer och hemadress för att beställa varor på internet. Bedragaren går sedan till ett utlämningsställe i närheten av din bostad, visar upp en id-handling - som kan vara falsk - och hämtar ut varan.

Id-kapning kan också handla om att dina personuppgifter används för att få ut bank- eller kreditkort, lån, speltjänster eller för att köpa varor på kredit i butiker.

Men jag är inte jurist. Det kanske finns något som inte står med där? @Tassetass kanske vet?

Det kom nån ny lag förra året har jag hört om på jobbet. Men då gällde det vad jag förstod att det ska bli olagligt att lägga upp annonser i nån annans namn (vilket det inte varit tidigare).

@Pollyhopp Om det nu är olagligt att använda nåns bild och låtsas vara denne finns det ingen logik i att bildens ursprung ska spela nån roll - eftersom brottet att utge sig för att vara nån annan, inte bildstöld. Det känns som att du, din sambo eller polisen rört till det lite.

Jag är en av dessa som delar med mig av de mesta på facebook, den är ganska öppen dessutom. De mesta handlar om mig själv, mitt liv och väldigt mycket jobb. När bebis kommer i vår tycker jag det väldigt troligt att vi kommer ha ett ganska öppet förhållande till bilder på barnet på nätet. Vi bor långt från nära o kära, lite tid att höra av oss till alla hela tiden. Att dela med mig av vad som händer i mitt liv på facebook gör att alla som är intresserade av mig och mitt liv kan ta del av de, även om jag inte alltid hinner upplysa dom personligen om vad som händer.

På precis samma sätt som jag älskar att mina vänner o familj delar med sig av saker och ting på facebook - för då får jag mer känslan att jag är med i deras liv även om jag bara ser dom två gånger om året. En av mina bästa vänner har 0bilder på sina barn online, respektera beslutet helt men jag känner mig verkligen utesluten i allt (de har blivit bättre sen snapchat kom, då hon delar där) vad som händer där.

Det är svårt o bo långt från alla och att alla har mycket i sina liv. De går snabbt o scrolla facebook :)

Min mormor älskar att alla hennes barnbarn delar med sig av allt, vi hinner inte tala med henne varje dag men hon kan ändå följa med vad händer hos oss alla, varje dag :)

Och hur var kopplingen till denna tråd? Är du rädd att någon ska kapa bebisens identitet?
Och @Andromedae och @niphredil

Jag vet inte varför, men jag angav många anledningar till varför just jag har valt att hålla vårt barn utanför sociala medier och det här var bara en av dem. Jag var mest intresserad av att veta hur andra resonerar. Varför just denna del snöades in på vet jag inte men frågar ni så svarar ju jag :)

Att någon utger sig för att vara någon annan kan ju skada den personens varumärke massor, det anser jag allvarligt. Dessutom- vad händer när personen som utger sig för att vara någonstans väl träffar de här tjejerna? De intentionerna kan inte vara goda. Det, tillsammans med det faktum att det skadar sambons varumärke när någon annan agerar i hans namn, har gjort det självklart att anmäla för oss. Flera ggr, flera olika personer. Att det inte bör spela någon roll var bilden kom ifrån håller jag med om vilket vi givetvis har ifrågasatt.

Jag vet inte varför, men jag angav många anledningar till varför just jag har valt att hålla vårt barn utanför sociala medier och det här var bara en av dem

Jag läste ditt första inlägg igen och jag tillhör ju den skaran som har jättesvårt att förstå att ingen får ta och lägga ut en fullt normal bild på ditt barn. Jag fattar inte vad du är så rädd för? Menar du att ditt barn ska bli kränkt av normala bilder på honom? Är du rädd för att folk ska söka upp er/honom och skada honom? Är du rädd för att bilderna ska användas i något skiumt syfte - vad tänker du i så fall för syfte?

Att man själv inte lägger ut bilder är ett val man kan göra, men att bestämma vad andra ska göra har jag svårt att förstå. Är det respekt eller ett kontrollbehov som är överstyr när man börjar bestämma över andra människor?

Jag läste ditt första inlägg igen och jag tillhör ju den skaran som har jättesvårt att förstå att ingen får ta och lägga ut en fullt normal bild på ditt barn. Jag fattar inte vad du är så rädd för? Menar du att ditt barn ska bli kränkt av normala bilder på honom? Är du rädd för att folk ska söka upp er/honom och skada honom? Är du rädd för att bilderna ska användas i något skiumt syfte - vad tänker du i så fall för syfte?

Att man själv inte lägger ut bilder är ett val man kan göra, men att bestämma vad andra ska göra har jag svårt att förstå. Är det respekt eller ett kontrollbehov som är överstyr när man börjar bestämma över andra människor?

Nu är jag ju inte Pollyhopp men jag tänker att det beror mycket på vilken integritet man själv har som person. En del är superavslappnade och tycker att det mesta är ok, andra vill vara mer privata, och jag tycker att respekt behövs åt båda hållen. Det är varken svårt att låta bli att fota och publicera bilder på andras barn, eller att lägga folk som publicerar allting gränslöst på ignorera-lista.

Nu är jag ju inte Pollyhopp men jag tänker att det beror mycket på vilken integritet man själv har som person. En del är superavslappnade och tycker att det mesta är ok, andra vill vara mer privata, och jag tycker att respekt behövs åt båda hållen. Det är varken svårt att låta bli att fota och publicera bilder på andras barn, eller att lägga folk som publicerar allting gränslöst på ignorera-lista.

Det beror med all säkerhet på vilken integritet man har som person.
Jag har bara så svårt att fatta integritetsproblemet i att tex jag fotograferar ett gulligt ögonblick med någons barn och min katt och att jag lägger ut det på något socialt media i det fallet kanske inte ens barnet var motivet utan mer en rekvisita.

Jag skulle inte lägga ut bilder om någon uttryckligen ber mig att inte göra det men jag skulle inte fråga nån som inget sagt. Jag hade inte ens tagit en sån bild om nån sagt att jag inte får ta bild på deras unge. Det hade inte varit av respekt ( O_o) utan för att slippa tjafs.

Ja, om någon verkligen vill ta reda på vem just min son är så går säkert det. Men jag är väldigt restriktiv även med vad jag delar med mig av här. Återigen den stora anledningen till att jag inte gillar hur det på mitt barn delas bilder i sociala medier är för att man tappar kontrollen på så många sätt. Vad jag skriver här kontrollerar jag ju själv.
hur har du mer kontroll på info om din son här kontra en bild på ditt låsta instagram?

Nej, jag tror inte att han skulle bli kränkt. Men det finns många vuxna som aktivt väljer bort sin synlighet på sociala medier också, jag tycker att han ska få välja själv och inte att jag ska göra det valet åt honom. För mig är det inte viktigt att visa upp honom på just sociala medier, då finns vår blogg där de vi känner kan titta.
Skumt syfte- det finns många men framför allt det faktum att de kan användas hur som helst utan mitt medgivande.

Att bestämma över hur andra gör i den frågan gällande mitt barn är inte i sig en kontrollbehovsfråga utan eftersom vi har gjort det ställningstagandet förutsätter jag att de runt omkring oss respekterar det precis som om vi hade gjort något annat val gällande hans fostran/uppväxt.

Ett låst konto på instagram ser jag som ett bättre alternativ än att posta på tex Facebook, men nu har vi valt att ha en låst blogg istället. Det är ju lite åt samma håll, fast här äger vi domänet.

Att bestämma över hur andra gör i den frågan gällande mitt barn är inte i sig en kontrollbehovsfråga utan eftersom vi har gjort det ställningstagandet förutsätter jag att de runt omkring oss respekterar det precis som om vi hade gjort något annat val gällande hans fostran/uppväxt.

Jag kan inte se hur du inte kan tycka att det är en kontrollbehovsfråga - det är väl i allra högsta grad det? Ni har bestämt att ni vill ha full kontroll över varenda bild som publiceras på ert barn.

Jag kan inte se hur du inte kan tycka att det är en kontrollbehovsfråga - det är väl i allra högsta grad det? Ni har bestämt att ni vill ha full kontroll över varenda bild som publiceras på ert barn.
Så kan man se det. Jag ser det inte så, men det är väl ganska irrelevant och jag känner inte att vi behöver tjata vidare om det :) . Vi har valt att bilder inte ska publiceras i sociala medier och jag är intresserad av andras synsätt på det hela.

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama