Bilder på barn i sociala medier

Men alltså det här med att "otäcka typer som går igång på sjuka grejer" skulle se bilderna på ens barn? Vad spelar det ens för roll? Mitt barn skadas ju inte av ifall någon fantiserar om honom. Det skulle ju vara oerhört obehagligt och äckligt för mig om jag visste om det, ja, men det skadar knappast honom.

De flesta övergrepp begås av någon barnet känner. Så otäcka typer som går igång på sjuka grejer och utsätter ens barn för någon form av övergrepp kommer ju sannolikt redan veta precis hur ungen ser ut - utan Facebook, Instagram eller privata bloggar.

För att svara på ursprungsfrågan så lägger jag upp bilder på både Facebook och Instagram. Glad unge som lever livet. Antar att han kommer att få mer och mer att säga till om ifråga om sociala medier ju äldre han blir. Känns som en naturlig utveckling.

Enda gången någon har kritiserat att jag lägger ut bilder var det för att personen (en bekant) ansåg att min son säkerligen kommer skämmas för att det finns bilder som visar han som småbarn haft klänning på sig. Jag tog inte superhårt på den kritiken, faktiskt.

Jag fascineras fortfarande att folk nojar ihjäl sig över bilder på facebook och instagram, att de kan bli stulna och användas till :nailbiting: "gud vet vad" :nailbiting: men glatt lägger ut bilder på helt öppna forum med 1000-tals, om inte 10 000-tals medlemmar och till det ett obegränsat 1000-tal anonyma läsare.

Var finns logiken i det liksom :confused:
Det visste jag inte att folk gjorde skillnad på. För min del gäller det online rakt av med undantag för vår privata låsta blogg som ligger på ett domän vi äger.

Men alltså det här med att "otäcka typer som går igång på sjuka grejer" skulle se bilderna på ens barn? Vad spelar det ens för roll? Mitt barn skadas ju inte av ifall någon fantiserar om honom. Det skulle ju vara oerhört obehagligt och äckligt för mig om jag visste om det, ja, men det skadar knappast honom.

De flesta övergrepp begås av någon barnet känner. Så otäcka typer som går igång på sjuka grejer och utsätter ens barn för någon form av övergrepp kommer ju sannolikt redan veta precis hur ungen ser ut - utan Facebook, Instagram eller privata bloggar.
Det man inte vet lider man inte av- absolut. Men om det kan undvikas för att jag inte känner ett starkt behov att publicera bilder på mitt barn så är det ju ändå en sak mindre att fundera över tänker jag :)

Alltså EXAKT vad jag tänker. Jag delar glatt bilder på min unge i sociala medier. Censurerar könsorgan samt skippar bilder på uppenbart ledsen unge liksom pga känns fel.

Men om nu någon sunkig gubbe får för sig att runka till en bild där mitt barn äter en morot eller hoppar studsmatta eller whatever så.. jaha? Ingen kommer till skada. Varken jag eller mitt barn vet om det. Vad är grejen?

Jag tycker det är SÅ mycket värre med föräldrar som skriver otroligt utlämnande om sina barn på till exempel facebook.

Jag frågar alltid föräldrarna/föräldern innan jag lägger ut en bild på ett barn i sociala medier. Och har full respekt för deras beslut. Nu har jag några fina ungar runt omkring mig som är ett år och under och föräldrarna till dessa har väldigt olika ståndpunkt, någon lägger aldrig ut bilder som visar ansiktet, någon lägger ut fina och söta bilder flera gånger i veckan, och någon då och då. Jag tycker inget är mer rätt eller fel än det andra utan det enda rätta i min hjärna är att var och en får ta det beslutet själv och sedan bör det beslutet respekteras av omgivningen.

Jag har inga egna barn än men när den dagen kommer vet jag inte riktigt hur jag kommer göra. En del i min mage säger "nej, inga bilder" och en del tänker att fina, smakfulla bilder kommer jag nog vilja dela med vänner. Men det vet jag inte än, det får magkänslan besluta när den dagen kommer. Och det är nog min magkänsla som får bestämma för min sambo verkar tycka (idag iallafall) att vi gör som jag känner :D.

Upptäckte nu att min gamla tråd fått nyt liv :)

Min primära fråga (som nog inte var helt klar i trådstarten) var om ni tycker att det är ok att publicera (porträtt)bilder, dvs. ej bilder på många barn eller barn i bakgrund, på barn vars föräldrar själva inte pblicerar bilder på barnet och utan att tillfråga föräldrarna.

Vi har för övrigt fortfarande inte publicerat bilder på vårt barn på sociala medier, såhär två år senare. Efter incidenterna som föregick trådstarten har ingen mer bekant publicerat bilder på sociala medier på vårt barn, varken med eller utan vårt medgivade. Jag upplever at många i vår bekantskapskrets är relativt restriktiva på att publicera bilder på sina barn på sociala medier, publicerar enbart på privata konton etc.

Upptäckte nu att min gamla tråd fått nyt liv :)

Min primära fråga (som nog inte var helt klar i trådstarten) var om ni tycker att det är ok att publicera (porträtt)bilder, dvs. ej bilder på många barn eller barn i bakgrund, på barn vars föräldrar själva inte pblicerar bilder på barnet och utan att tillfråga föräldrarna.

Vi har för övrigt fortfarande inte publicerat bilder på vårt barn på sociala medier, såhär två år senare. Efter incidenterna som föregick trådstarten har ingen mer bekant publicerat bilder på sociala medier på vårt barn, varken med eller utan vårt medgivade. Jag upplever at många i vår bekantskapskrets är relativt restriktiva på att publicera bilder på sina barn på sociala medier, publicerar enbart på privata konton etc.

Där vill jag absolut säga nej. Absolut nej!

Men jag ser ingen anledning till varför någon skulle vilja publicera en porträttbild på mitt barn. Jag utgår ju från mig själv och jag har noll intresse i att lägga upp en porträttbild på någon annans barn på till exempel instagram. Däremot har jag lagt upp bilder på andras barn där mitt barn är med i bilden.
Utan att fråga, faktiskt. Men då har jag låst instagram samt föräldrarna delar själva bilder på barnen.

När jag tänker efter har jag faktiskt frågat en gång. Mitt barn och hens kusin badade i ett badkar och jag filmade. Då visade jag filmen och sa typ "känns det okej att jag lägger upp den här? Inga rumpor eller könsdelar syns".

Nä, det är ju bara mitt barn som är så intressant att ta kort på! ;)

Skämt åsido så ser jag inte varför jag skulle publicera den sortens bilder på någon annans barn, oavsett vad föräldrarna tyckte. Så nej, det hade jag inte gjort.

Jag antar att det beror på hur man använder sin fb/instagram också. På fb har jag bara folk jag känner eller skulle vilja känna bättre. Såna jag räknar som vänner. Några enstaka kollegor men de är i jobb-filtret och ser eg inget mer än min profilbild.
Instagram är primärt ett hundkonto och något öppnare men bilder på mig och min familj förekommer.

Men det jag försökte förklara tidigare till Cambrie när vi hamnade på ett litet sidospår och som kanske blev lite rörigt var att min sambo flera ggr har utsatts för id-kapning (visserligen bildstöld samtidigt) där polisen har sagt att om bilderna har hämtats från Fb så kan de inget göra.
Men det här går inte alls ihop för mig. Din sambo har blivit utsatt för ID-kapning. Vad har bildernas ursprung att göra med ID-kapningen? Jag fattar verkligen inte.

men du skriver ju info om ditt barn här? det kan läsas och sammankopplas med vem ditt barn är. är inte det farligt?
Ja, om någon verkligen vill ta reda på vem just min son är så går säkert det. Men jag är väldigt restriktiv även med vad jag delar med mig av här. Återigen den stora anledningen till att jag inte gillar hur det på mitt barn delas bilder i sociala medier är för att man tappar kontrollen på så många sätt. Vad jag skriver här kontrollerar jag ju själv.

Jag skrev ett inlägg i trådstarten och jag håller fortfarande med mig själv.

Det är jättekonstigt att folk har sån panik över att någon skulle råka lägga ut en normal bild på en unge. Ingen lägger väl ut nakenbilder på andras barn? Men normala bilder på glada barn? jag fattar på riktigt inte hur det kan bli så otroligt laddat och att man har sånt extremt kontrollbehov runt det

Ibland har vi barn här (mina är ju vuxna, men vi har vänner med yngre barn) då händer det att jag tar gulliga bilder på dom och mina djur till exempel - jag skulle inte ens tänka tanken att det var problematiskt att lägga ut på fejjan eller insta.

Enda tillfällena jag kan se som problematiska är folk med skyddad identitet och att de på något vis ska kunna hittas via bilder på barnen. Nu har jag inga såna vänner så det är heller inte ett problem

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama