Bilder på barn i sociala medier

Jag som har större barn har gång på gång diskussioner med mina barn om vilka bilder man väljer att publicera och för vilka, den äldsta är 12, har instagram och tar mycket kort på sig själv och andra. På min FB visar jag bara bilder på barnen som de själva har godkänt, dvs jag frågar om det är okej att lägga ut "den här" bilden, får jag nej så gör jag det inte. Bilder på andras barn lägger jag aldrig ut, någon gång har jag tagit på någon av barnens tävlingar men då är det antingen bilder som inte går att se andra barn, antingen på långt avstånd, på fötter eller liknande.
Den diskussionen har jag också haft med mina barn. Den har varit väldigt viktig just eftersom jag har två systrar som DAGLIGEN lägger upp 1-4 selfies.
Ingen av mina barn har fb själv (de är snart 13 och 11 och snart 8 år), men jag vet att många av deras kompisar har och då gång på gång lägger ut bilder på sig själv- både bra och mindre bra bilder. Jag pratar med barnen om att foton som man kan stå för kan man lägga ut, foton som är helt naturliga såsom man ser dem på en lekplats eller affär osv.

Jag var arg på mina föräldrar pga vissa bilder dom satte in i fotoalbumen (vi pratar fysiska fotoalbum) och slängde de bilder jag ogillade när ingen var hemma.

Jag skulle ha blivit extremt kränkt om det hade varit online-album öppna för allmänheten.

Så jag tänker inte utsätta mitt barn för samma behandling. Det är en sak med vackra minnesbilder och en helt annan att slänga ut bilder på kaviarmacksätande i tid och otid utan att fråga mackätaren om lov.

Vidare så tycker jag att det här med selfies etc är ett himla otyg, ett konstant egorunkande online. Jag är inte heller en selfieoskuld men tycker numera att det ger samma bittra eftersmak som att ha engångsligg för bekräftelse. Det är inte äkta, det är inte på riktigt, det är plåster på benbrott. Men det är en helt annan tråd :P.

Det händer att jag lägger ut foton där andras barn är med. Men det brukar i de flesta fall då vara bilder där övriga barn är svåra att identifiera, dvs inte porträttbilder.
Mina egna får stå ut med lite vardagsbilder, även om jag inte gödslar särskilt flitigt med sådana heller.

Jag har godkänt att skolan lägger ut foton på dem och de två äldsta, som tävlar i friidrott, brukar hamna på bild på både klubbens hemsida och facebooksida. De är okej med det.

Jag lägger varken ut bilder på mig själv eller barnen och tar för givet att ingen annan lägger ut bilder på våra barn. Det skulle aldrig föresväva mig att lägga ut bilder på andras barn utan att fråga först ( sedan är det knappast troligt att jag skulle lägga ut bilder på andras barn då jag inte gör det med mina egna ;) )

Tack @ameo, tävlandet tänkte jag inte ens på! ;) Båda mina finns med på bilder runt tävlingar av olika slag och har även varit med i lokaltidningen vid prisutdelningar.
När det gäller föreningslivet så måste föreningen ha godkännande för att lägga ut bilder från träningsverksamheten men om barnet är anmält till officiell tävling så måste man själv säga till om barnet inte ska finnas med på bild. Vi kollade upp det i samband med lite olika föreningar just för att som förening veta hur man ska göra, när man har tävling vill man gärna visa upp det på hemsidan och lokalpress.

Vad gäller min egen dotter så ar jag skapat en egen, sluten, sida åt henne på FB, där jag lägger in bilder om vi gjort ngt speciellt, födelsedagar, resor mm. Mest för att släktingar och närmare vänner kan följa henne.
Ibland kan jag lägga ut ngn bild på min egen fb, eller på instagram.
Men aldrig några bilder där hon tex gråter eller är arg, bara fina,roliga eller speciella händelser.
Kan inte tänka mig att ngn letar upp just mina bilder och sprider dom, och isåfall ser jag det som en komplimang.

Vad gäller andras barn så frågar jag alltid föräldrarna om jag lägger upp en bild där deras barn syns.
Vet några som absolut inte vill ha deras barn på fb, och då respekterar jag det.

Jag lägger ut foton på mina vänner, min sambo och min familj ink systers barn. Dock är min fb endast för mina vänner, inte för vänners vänner så det är rätt lätt att styra.

Tycker ofta problemet verkar vara att folk inte vet hur sekretessen funkar?

Tror det är relativt ovanligt att andra vuxna än föräldrarna själva lägger upp bilder på barnen. Jag har iaf aldrig varit med om att mina barn dykt upp i sociala medier utan att jag själv varit inblandad i beslutet.

Våra barn finns inte med på bilder på nätet. För mig är det ett icke-problem; hade jag varit ensam förälder så hade jag nog lagt upp lite bilder på FB och andra ställen när/om jag vill. Men, barnens pappa är emot det (men han inser också att vi kommer att få göra andra ställningstaganden när barnen är större) och då går vi på hans linje. Det är viktigare för honom att barnen INTE finns på FB än det är för mig ATT de gör det.

Dock har en släkting på min sida för ett par år sedan lagt ut en bild där vår äldsta var med. Jag visade det för mannen (som inte har FB själv) och frågade vad han tänkte om det o hur vi skulle göra. Det var ingen anmärkningsvärd bild; lite på avstånd utomhus, men ändå tydligt för den som känner barnet vem det är (ansiktet syntes). Själv blev jag lite småsur; personen ifråga är så pass kompetent att hen borde insett att det finns någon anledning till att vi själva (=jag) INTE lägger upp en enda bild på vårt barn. Hen är något äldre än mig och kan därmed inte ursäktas på grund av att hen är uppvuxen med dessa sociala forum på nätet; hen borde begripa av sig själv att faktiskt FRÅGA först.

Men; vi lät det vara; min make tyckte inte att det var värt att ta upp till diskussion. Och jag själv ser ju som sagt egentligen inga problem med bilder på barnen från början (men en anledning jag kände mig lite småsur var väl att jag kände mig lite ... förorättad över att här sitter JAG och låter bli att lägga upp alla fina bilder vi har av respekt för barnens pappa och så kommer någon ANNAN perifer person och lägger upp en bild; Men jag kom över den saken. :D )

Apropå det du skriver hiddeous: jag ser ständigt andra än föräldrarna lägga upp bilder på barn. Främst far- och morföräldrar, men även mostrar, fastrar och andra släktingar.

För oss är det dock så att det väl bara är en av dessa (far- och morföräldrar) som är mycket för att lägga bilder på fejan alls och denna person vet om vårt ställningstagande och lägger inte upp bilder på våra barn.

[QUOTE="Björk, post: 16697085, member: ]

Apropå det du skriver hiddeous: jag ser ständigt andra än föräldrarna lägga upp bilder på barn. Främst far- och morföräldrar, men även mostrar, fastrar och andra släktingar.

[/QUOTE]

ok, men finns det ingen samsyn där gällande bildpubliceringar tror du? Jag har personligen inga släktingar på FB så jag drabbas inte. Ev bilder hamnar på pappas skrivbord på kontoret. :)

Varför är din make så anti bildpubliceringar på FB? Vad händer om/när barnet själv vill ha bilder där och bilder på er? Jag är mest nyfiken. Tror att bland dagens unga (och vuxna) att det snarast är en komplimang att få en bild uppladdad på sig. Det har blivit ngn form av ömhetsbevis och bekräftelse. Min son älskar att ta bilder av både oss och sig själv.

[QUOTE="Björk, post: 16697085, member: ]

ok, men finns det ingen samsyn där gällande bildpubliceringar tror du? Jag har personligen inga släktingar på FB så jag drabbas inte. Ev bilder hamnar på pappas skrivbord på kontoret. :)

Varför är din make så anti bildpubliceringar på FB? Vad händer om/när barnet själv vill ha bilder där och bilder på er? Jag är mest nyfiken. Tror att bland dagens unga (och vuxna) att det snarast är en komplimang att få en bild uppladdad på sig. Det har blivit ngn form av ömhetsbevis och bekräftelse. Min son älskar att ta bilder av både oss och sig själv.[/QUOTE]

Nu var det inte riktat till mig men jag är ju kanske inte sådär jätteglad i att folk laddar upp bilder på mig heller utan min vetskap. Kanske kan det vara vettigt att lära barnen att be om lov först?

Ja alltså.. På facebook har jag mina vänner och vad mina barn skulle ta för "integritetsskada" av att mina vänner ser bilder på dem vette fan.

Knappast värre för den här generationens barn att bilder visas för släkt och vänner på sociala media än när stora feta fotoalbumet släpades fram och bilder skulle visas på en annan en för släkten när man var barn liksom..

Jag lägger ut bilder överallt på mina barn, överallt innebär blogg, facebook och i vissa tidningsartiklar. Har inga restriktioner heller för om andra gör det. Det är anser jag tiderna som förändras. Däremot brukar jag fråga om lov när jag lägger ut andras barn. Eftersom jag dock jobbat som frilansjournalist och ofta fotat själv är det ibland svårt att fråga människor på alla bilder. Det har berott på vilken form av artikel jag sålt in, har gjort en del om Maltas flyktingläger där många människor har ett pris på sitt huvud, naturligtvis är man mer försiktig med att outa en barnfamilj i en sådan artikel. Sedan hör det väl till god ton, när det gäller bilder av privat karaktär, att fråga den man fotar om man får lägga ut.

Enligt lag dock är det alltid fotografen som gör vad den vill med sina bilder oavsett motiv på det. http://www.fotosidan.se/cldoc/vad-far-man-fotografera.htm

Nu är det en gammal länk och jag tror det kommit lite nya lagändringar, men generellt sett så gäller det fortfarande att man får fota det man vill och äger rättigheten till sin bild.

Nu gillar jag iofs inte sociala medier särskilt mkt överhuvudtaget. Jag (familjen) har Instagram och det är mest för att mina syskon som bor 40-60 mil ifrån ska få se vad som händer hos oss och med vår dotter, vi har det inte för att vi känner något behov av att visa upp oss för andra. Vår profil är dessutom privat. Jag ser inget problem med att lägga ut bilder på barnet, dock skulle jag inte lägga ut nakenbilder el.dylikt.
Vi har som sagt en privat Instagram där vi måste godkänna de som ser våra bilder.

Jag ser det som självklart att jag inte publicerar bilder pa andra personer (vuxna och barn) utan att ha kollat om det är ok för den personen/föräldern, jag publicerar inte heller bilder pa barn där föräldrarna lägger ut mkt bilder. Jag gillar inte heller när ngn lägger ut bilder pa mina barn utan att ha kollat om det är ok men om det händer sa är det inte hela världen.

Pa mina egna barn la jag ut fler bilder förut, nu är jag mer försiktig men det händer da och da pa facebook. Framförallt för att jag vill visa mina barn för alla vänner och släktingar som bor langt bort.

men, är era barn inte med på skolfotograferingar heller eller hur håller ni koll på vem alla i deras skola visar albumet för? Fotograferingar på stan, gömmer ni er om ni ser nån med kamera på stan?

Det måste väl ändå vara skillnad på ett porträtt "kolla Olle!" och att ens barn befinner sig i periferin på kortet?

Jag förstår överlag inte hur någon kan lägga upp en bild på någon annan eller någon annans husdjur/hus/bil whatever. Varför, liksom.

Själv hade jag aldrig gjort det, och förstår inte ens pointen med alla selfies, barnbilder, djurbilder o.s.v. på fb (jag döjer alla:devil:)

Som flera av er skriver tycker jag att det är skillnad på porträttbilder och bilder där barnet är i periferin. Jag skulle inte ha något emot om en kalasbild hamnade på nätet eller en bild där mitt barn leker med andra barn men eftersom jag själv inte publicerar några bilder på mitt eget eller andras barn på nätet, porträttbilder eller inte, förstår jag inte vad min bekant får ut av att visa mitt barn på bild?

Jag förstår av era svar i tråden att det nog bland annat beror lite på vilket syfte sociala medier fyller hur man väljer att hantera bilder på nätet. Jag använder tex Facebook framförallt för att se vad som händer i mina vänner och bekantas liv, inte för att visa upp mitt eget. Det kan ju tyckas lite egoistiskt eftersom jag inte bidrar men det måste ju få vara mitt val. Att någon annan då väljer att publicera mitt liv genom mitt barn känns inte ok för mig.

Jag kan ju inte veta det då jag inte frågar varje förälder vars barn flaggas upp på FB av en släkting om de är okej med det. Jag vet bara att för oss så har vi talat om det för far- och morföräldrar (de som är aktiva på FB och annat där det kan läggas upp), men har alltså råkat ut för att en avlägsen person la upp en bild. En släkting som BORDE ha fattat då hen sett att vi inte har en enda bild på barnen själva. Åtminstone kan jag tycka att det borde väckt någon slags undran/misstanke om att vi kanske följer någon princip.

Sen har jag själv blivit upplagd på bild av en avlägsen släkting också. Jag bryr mig inte, men reagerade lite på att jag inte ändå fick en förfrågan om det var ok att lägga ut bilden. Jag hade själv inte lagt upp bild på perifert bekanta eller avlägsna släktingar utan att fråga om de var okej med det. Dock kan jag bedöma det läget annorlunda då den personen är generationen efter mig och levt med detta hela sitt liv på ett annat sätt.

Varför är din make så anti bildpubliceringar på FB? Vad händer om/när barnet själv vill ha bilder där och bilder på er? Jag är mest nyfiken. Tror att bland dagens unga (och vuxna) att det snarast är en komplimang att få en bild uppladdad på sig. Det har blivit ngn form av ömhetsbevis och bekräftelse. Min son älskar att ta bilder av både oss och sig själv.
Ja, varför.... han har nog en fasa för vad bilder kan användas till helt enkelt. (och vill själv vara enormt anonym; jag brukar säga att då får han gå med papperspåse på huvudet även på stan för där syns han ju... *fniss*) Jag tänker däremot att varför skulle de välja just en bild på vårt barn bland alla miljontals bilder som finns på webben. Det är ungefär lika sannolikt som att ens bankkonto skulle kapas varje månad när man betalar räkningar via webben.

När barnet själv vill ha bilder på sig själv så får vi ta den diskussionen då och även maken förstår att vi inte kan sätta några "förbud" för sånt; det är ju barnen själva som får bestämma över sig själva någon gång när de börjar komma till den åldern. Däremot handlar det väl om att prata om VAR man lägger bilder och HUR de kan användas. För att säkra barnen från eventuell grooming, suspekta siter och annat. Men det snacket lär man ju ta oavsett bilder eller ej. Om barnen vill ha bilder på oss så får väl maken stå för vad han tycker och jag står för vad jag tycker. Vi är ju också varsin individ och jag kan i och för sig se en poäng i att barnen skulle få höra från sin pappa att han inte vill. För det ger en lärdom/kunskap i att alla faktiskt inte vill vara på bilder ute i etern och då är de kunniga om att det inte är en självklar rättighet att slänga upp bilder på människor omkring sig överallt utan att fråga först.

Att en uppladdad bild skulle vara en komplimang eller ett ömhetsbevis... tja, det kan hända att en del upplever det så. För mig låter det faktiskt nästan lite sorgligt. Faktiskt. Och så vill jag förklara: att inte bilder ligger på webben betyder ju inte att vi inte tar bilder på barnen och varandra (de tar också gärna kort om de får). Och vi tittar på våra digitala bilder i telefon, på platta eller dator precis som alla andra moderna människor. ;)
PS. Maken är IT-tekniker.....:p

Liknande trådar

Samhälle Jag vill diskutera en sak som stör mig väldigt mycket och det är personer som ska lägga upp bilder på sina barn, men som ska maskera...
2
Svar
20
· Visningar
1 453
Övr. Barn Jag vet inte om detta varit uppe förut i egen tråd, men jag satt och funderade på det där med att posta bilder på barn på sociala...
2
Svar
33
· Visningar
4 341
Senast: Voeux
·
Äldre Hade en intressant men udda diskussion nyligen med en vän till mig. Vi diskuterade vems bilder man gillar på Instagram (eller sociala...
Svar
18
· Visningar
1 791
Senast: Mineur
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 178
Senast: oz_joj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama