Bilder och filmer 2015

Den jag frågade är TD. Men jag tänker inte gå i clinch med er om det. Det rör egentligen inte mig, jag har mitt kort (och tävlade ponny för så länge sedan att jag inte behövde något kort då).

Jag kan dessutom tycka att det är vettigt att ryttarna måste träna åtminstone en gång på häst innan de går ut i terrängen, så jag har inget emot att ha fel! ;)

/Lady_S

Varför borde man veta det om man är TD O_o

För att det är TDn som kontrollerar ryttarboken om den tycker att det är nödvändigt? :confused:

/Lady_S

Gör dom? Hade jag ingen aning om! Trodde dom bara kontrollerade själva tävlingsplatsen, banor underlag osv osv.. Iof så har jag aldrig varit med om någon som fått sin bok kontrollerad :angel:

Gör dom? Hade jag ingen aning om! Iof så har jag aldrig varit med om någon som fått sin bok kontrollerad :angel:
Nej, det har inte jag heller. Men TDn borde väl vara den som ger startförbud om ryttarboken inte anses stämma? Vilken annan skulle det vara annars?

/Lady_S

Nej, det har inte jag heller. Men TDn borde väl vara den som ger startförbud om ryttarboken inte anses stämma? Vilken annan skulle det vara annars?

/Lady_S

ÖD kanske? Dock brukar ju oftast ÖD och TD vara samma person. När det var nytt med ryttarbok och speciellt med hoppkvalen så lämnades ju pappren in i sekretariatet. Vem som sedan kollade dom där har jag ingen aning om.. men @Novali01 har jag för mig har lämnat in sin ryttarbok. Behöll dom den eller kollade dom den bara i sekretariatet?

Läste på RF nu också o jo, man måste göra en ny uppridning som ponnyryttare som går över till häst:

Fälttävlanskortet
Svenska Ridsportförbundets fälttävlanskommitté har beslutat att alla ryttare som avser att göra sin första start i debutantklass ska ha avlagt godkänt prov för fälttävlanskortet innan start. Det här gäller ryttare både på ponny och häst, samt ponnyryttare som går över till att tävla häst.

Fast nu läste jag denna texten och den är från 2010, dessutom heter det ju inte debutantklass längre. :angel:

I TR moment 409 2.1.2. Fälttävlansmärke. För att tävla fälttävlan på nivån P70 eller UH90/H90 och på nivåerna däröver måste ryttaren ha erhållit Fälttävlansmärke. Erhållit Fälttävlansmärke gäller för både häst och ponny.

Så nu gäller det för både ponny och häst! Dock gör det ju inget om man ändå väljer att rida upp på häst, det är väl bara bra ;)

Men det var ju det jag skrev...jag läste också i TR om att märket gällde för både ponny o häst men grejen är ju den att man inte FÅR nåt märke som ponnyryttare utan man får påskrift i ryttarboken istället och enligt två auktoriserade tränare OCH texten som faktiskt STÅR på förbundets sida 2015 så drar jag nog slutsatsen att man måste rida upp iaf när man går upp. Tycker precis som både @fio och @Lady_S där att det borde ju vara det enda vettiga då det är distinkt skillnad att rida häst. "Min" unge har ju fått träna sen i våras på att rida mina hästar, först då bara ute i skogen, sen dressyr på bana, sen träna banhoppning, tävla dressyr och nu starta sin första H90. Och när hon först började rida dressyr på Svart Sto så var det inte så himla lätt men hon har vuxit i uppgiften nu just eftersom hon fått ta det pö om pö...

Men det var ju det jag skrev...jag läste också i TR om att märket gällde för både ponny o häst men grejen är ju den att man inte FÅR nåt märke som ponnyryttare utan man får påskrift i ryttarboken istället och enligt två auktoriserade tränare OCH texten som faktiskt STÅR på förbundets sida 2015 så drar jag nog slutsatsen att man måste rida upp iaf när man går upp. Tycker precis som både @fio och @Lady_S där att det borde ju vara det enda vettiga då det är distinkt skillnad att rida häst. "Min" unge har ju fått träna sen i våras på att rida mina hästar, först då bara ute i skogen, sen dressyr på bana, sen träna banhoppning, tävla dressyr och nu starta sin första H90. Och när hon först började rida dressyr på Svart Sto så var det inte så himla lätt men hon har vuxit i uppgiften nu just eftersom hon fått ta det pö om pö...
Fast man får ju inte något ryttarmärke som hästryttare heller, utan en påskrift i ryttarboken istället. Märket är ju borttaget helt?

(Och se, här sitter jag och diskuterar ändå, fast jag inte tänkte göra det. Tur att jag har karaktär och står fast vid det jag skriver... :meh: )

/Lady_S

Men TR 2015 måste ju gälla framför en text från 2010 :confused:

Men TR 2015 måste ju gälla framför en text från 2010 :confused:

Ja det kan man tycka men tycker även då att de som skriver på böckerna borde veta vad som gäller? Sen kanske texten inte ändrats pga den gäller? För TR ligger ju efter då det hänvisar till ett ryttarmärke som inte ges ut längre! Nåja, känns bra att vi försökt göra allt enligt reglerna även om reglerna är luddiga.

@Lady_S ok, är ju så länge sen jag började att jag har både ryttarmärke och påskrift i min bok...men om det är så som du säger så borde ju texten vara den som är mer korrekt än TR då TR hänvisar till ett ryttarmärke som inte finns medan i boken då finns rutor för Ponny eller Häst att kryssa i. Om det gällde för bägge skulle det ju bara finnas en ruta. Ungens ryttarbok har ju ett mycket mer modernt snitt än min som är den första utgåvan.

@fio Piluttan dig för det ska bli en stor SOL hela helgen i Udden!

Och i ett svagt ögonblick tyckte jag synd om Marvin o frågade glatt om hon inte kunde få skjuts till Udden så vi kunde umgås...hon svarade ja! gaaaahhhh.....:eek:

Det är så länge sen jag började att jag inte ens har ett märke...
Ja, har man ett märke var det ju inte så länge sedan man började, ett sånt har ju jag! :D Jag har mest med mig ryttarboken på tävling för att kunna visa att det inte står något i den... :up:

/Lady_S

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama