Bilder och filmer 2015

Aha :) ja det är jobbigt att vara beroende av andra för lastning. Men är man bara tillräckligt envis så går det själv också :p till slut går alla hästar in ;).
Som jag sa till @the_connemara, ger man upp idealet om den perfekta hästen så blir allt så mycket enklare ;), dvs så länge hästen gör som man vill tillslut så ska man inte bry sig om tiden det tar att komma dit.
Lite visdomsord från en med en seg lastad häst. Svårlastad är hon inte då hon går rätt på när hon känner för det :p. Tar bara lite tid för att få henne på rätt humör för att gå in :rofl:
Just nu kan vi inte ens öva lastning, då transporten är på verkstad. Ska dock fråga när jag får tillbaka den, behöver besikta både bil och släp. :p

Men är man bara tillräckligt envis så går det själv också :p till slut går alla hästar in ;).

Det gäller att vara listigare. ;)
Epona kan kila på transporten alldeles själv men nu när vi åkt långa resor till veterinären ett par gånger så är det inte lika enkelt. Hon är inte svårlastad och det funkar alltid med en lina runt rumpan. Räcker att hon känner den så går hon på. Hur gör man då när man är själv? Jo, man hänger på tömkörningsgjorden och så trär man linan genom översta ringarna och runt rumpan och så håller man i ändarna framför bogen. :idea:

@Buck

Alltså jag som satt o lipade höll på o skratta ihjäl mig när du skrev nåt i stil med "till slut ger man upp, då kommer tålamodet" som svar på min fråga om du aldrig blir irriterad o tappar tålamodet. Så jäkla klockrent! Ska börja leva efter den devisen, hatar att vara irriterad o det värsta är när jag blir det på stackars hästen, det är ju allra minst det lilla livets fel. Speciellt inte när det handlar om att han inte reagerar på mattes skänklar när hon klämt på honom i 8 jävla år!

@RedHyuuga kalasbra, precis så vill jag att det ska se ut när man börjar! Lugnt, sansat o avspänt. Inget jävla flängande! Bra grund o bygga vidare på!

Film från vår H100-debut:

Vår kamera är inte så lätt att se i när man hamnar en bit ifrån så vi försvinner helt eller delvis ur bild ett par gånger i terrängen, men lite ser man i alla fall. De sämre bitarna är dock de som syns bäst ;)

Bruce blev lite spänd när vi travade runt banan och jag hann aldrig riktigt få honom på plats innan vi skulle starta. 67% lite drygt fick vi, med kommentar "Flott, rörlig och energisk häst. Blir ibland lite spänd och trycker då upp nacken" Same old, same old med andra ord :angel:. Låg på delad sista placering (9a) efter dressyr men sedan gick det utför ;).

Hoppningen kändes egentligen rätt bra, två första nedslagen vet jag inte riktigt varför de kom egentligen, det tredje hann jag inte få ordning på grejerna efter att han tittade lite på domartornet innan kombinationen och tryckte bort från staketet.

Terrängen också överlag bra känsla, hindret vi fick stopp på har vi inte hunnit träna på och han är ju lite försiktig med nya "frågor". Upphopp har vi ju hoppat och hinder efter (dock inte så tätt) men det var väl backen som han tyckte var konstig. Hade jag haft huvudet helt med mig skulle jag kanske ha ridit upp och rundat stocken en gång efter första stoppet så hade han kanske klippt den direkt sedan också och det hade sett lite roligare ut i resultatlistan, men det gör väl inte så stor skillnad egentligen. På tripplebrushen vet jag inte riktigt vad som hände faktiskt, den linjen har vi hoppat på träningen både för en och två veckor sedan och han gjorde det fint från första försöket. Men han verkade inte bry sig så mycket om att det blev lite konstigt för resten av banan tyckte jag han var klockren på sedan!

Syster var med och fotade under terrängen, så här kommer bildbomb också!

DSC08689r_zpscfdntck0.jpg

DSC08690r_zpseiils3gi.jpg

DSC08692r_zpsv1dill4z.jpg

DSC08695r_zpsuptdelsn.jpg

DSC08696r_zpszeo3iivt.jpg

DSC08697r_zpszuog4n3l.jpg

DSC08699r_zpsvnicayxn.jpg

DSC08700r_zpsvr7fticw.jpg

DSC08701r_zpsho7wxif4.jpg

DSC08705r_zpsytbcxmas.jpg

DSC08709r_zpsmjwt62tg.jpg

DSC08712r_zps0owzrygg.jpg

DSC08714r_zpsnmyxt7cd.jpg

DSC08715r_zpsvx6jbf8u.jpg

DSC08716r_zpsz86bynos.jpg

DSC08717r_zpsqv6qi36b.jpg

@RedHyuuga kalasbra, precis så vill jag att det ska se ut när man börjar! Lugnt, sansat o avspänt. Inget jävla flängande! Bra grund o bygga vidare på!
Har ju tjuvövat lite på Irland och fått lära mig att räkna de tre sista sprången och instruktören tjatade om lugn galopp inna hindret och sen släppa, så lite finns där bak i huvudet, men skulle nog bli mycket bättre om jag började träna på riktigt. Jag blev riktigt sugen på terränghoppning sen Irlandsresan. :p

Startar 1:27:

Ja Flowerhill! :love: Mina vänner var där i våras de hade en fantastisk resa med mängder av terräng precis som du!:bump: @RedHyuuga
Jag ska åka tillbaka någon dag (när jag har råd och träffa kompisarna jag skaffat där), för det är så härliga hinder och jag älskar ön.
Var även på väg att köpa en häst därifrån, men det sket sig. Får nöja mig med att jag har en fin häst här hemma nu och kan åka dit för nöjesridning. :D

Film från lite träning i Tågarp inför nästa helg :)

Bruce var inte så glad i bildäcken :rofl:, och coffin-graven inne i skogen var inte heller så poppis (är dock inte med på filmen). Men är glad att han gick i båda vattnen direkt utan att blinka och även hoppade lite svårare vägar trots att det var nytt! :)

Vilken tur du hade där @Novali01 som slapp rida ;)

Är det bara uppridningen som måste göras för att få kortet för häst när man har för ponny?

Jag har fått förklarat för mig att ponnykortet numera även gäller på häst. Så var det inte "på min tid".

/Lady_S
Ska kanske tillägga att jag frågade "en som borde veta" efter att ha läst TR moment 409.2.1.2. Jag tyckte det lät konstigt, men TR stämde visst. ;)

/Lady_S

Men jag läste det där också, @Lady_S och eftersom det står "ryttarmärke" så reagerade jag o tog fram hennes ryttarbok, för de nyare ryttarna har ju inga märken utan bara underskrifter i ryttarbok, och där finns helt klart en ruta för ponny och en ruta för häst som ska kryssas i o underskrift krävs. Så jag tog boken o gick till två auktoriserade tränare o frågade hur det låg till. Bägge två förklarade att hon måste "rida upp" och få en underskrift innan start i H90 eller över.

Ja, @fio bara uppridning för det andra är ju borttaget, dvs med distansridning mm.

Läste på RF nu också o jo, man måste göra en ny uppridning som ponnyryttare som går över till häst:

Fälttävlanskortet
Svenska Ridsportförbundets fälttävlanskommitté har beslutat att alla ryttare som avser att göra sin första start i debutantklass ska ha avlagt godkänt prov för fälttävlanskortet innan start. Det här gäller ryttare både på ponny och häst, samt ponnyryttare som går över till att tävla häst.

Men jag läste det där också, @Lady_S och eftersom det står "ryttarmärke" så reagerade jag o tog fram hennes ryttarbok, för de nyare ryttarna har ju inga märken utan bara underskrifter i ryttarbok, och där finns helt klart en ruta för ponny och en ruta för häst som ska kryssas i o underskrift krävs. Så jag tog boken o gick till två auktoriserade tränare o frågade hur det låg till. Bägge två förklarade att hon måste "rida upp" och få en underskrift innan start i H90 eller över.

Ja, @fio bara uppridning för det andra är ju borttaget, dvs med distansridning mm.
Den jag frågade är TD. Men jag tänker inte gå i clinch med er om det. Det rör egentligen inte mig, jag har mitt kort (och tävlade ponny för så länge sedan att jag inte behövde något kort då).

Jag kan dessutom tycka att det är vettigt att ryttarna måste träna åtminstone en gång på häst innan de går ut i terrängen, så jag har inget emot att ha fel! ;)

/Lady_S

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 875
Senast: Lavinia
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
2 153
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 968
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Black Friday
  • Dejtingtråden del 38

Hund, Katt, Andra Djur