Bilder från träning igår

Sv: Bilder från träning igår

Jag sitter också och tittar ner jämt de är så jävla irreterande.:mad:

det är ett Otroligt vanligt fel.. jag trillar dit jag med, vette katten om vi fått för oss att hästen rätt som det är kommer köra en "Lita på rosa" och bara försvinna under oss.. :confused:

Blev av med det ett tag när jag red för D.P. nere i frankrike.. men då var det å andra sidan inget mjäkande utan en hel del svordommar och ännumera skrikande, skulle jag Sitta på hästar som skulle bli champions så skulle jag tamigf*n SITTA som en champion med! :rofl:

Jag driver också med säte och får lägga till skänkel för att han inte ska gå i undertempo, dock är han så seg i munnen (av ev. trolig tidigare uppbetsling) så att krama/lirka med lillfinger räcker inte utan här är det mycket tydligare som måste ges för att få nån reaktion. Att driva mindre fungerar inte för då blir det inget driv alls utan då kan vi snacka sparka sand.
Jag ger eftergift så fort han är på väg ner men ger jag han för mycket så försvinner han från mig.
Jag har ett hårt arbete framför mig och ger mig in i det med glädje.

Han är väldigt speciell och min vän satt upp och red också för att känna hur han fungerar och vi kom fram till att just nu så behöver jag vara tuff för att få han att fungera. Givetvis kommer jag vara lyhörd för jag vill inte behöva ta i han så mycket.
Jag gissar på att när han väl börjar mjuka upp sig och få bukt på sig själv så kommer de andra också.

Jag kommer försöka boka en ny tid med min westerntränare så fort som möjligt och det ska bli intressant att se vad den träningen ger och vad vi gör då.

Jag hör att du har mycket jobb framför dig och det är bra att du tar hjälp.
Jäkligt tråkigt att han är så hård i munnen. Men ge inte upp hoppet, det går i allmänhet att sensibilitets-träna bort (likaså skänkeldöva) men det tar tid och kräver att ryttaren är mycket konsekvent.
Har man väl fått dem att lyssna på lätta hjälper så är det lätt att de faller tillbaka under fel ryttare.
Var petig med ev medryttare i framtiden.

mvh Eva

Har du provat att rida han på bettlöst tex sidepull? Jag upplever att många hästar blir mycket mjukare och lyhörda av det.

hehe min skeptisism grundar sig i de två stolpskott jag åkte på att rida in för några år sedan... dom gick inte ens att leda *suck* tror dom var 5 och 7 år gamla.. Iiiiingen hit kan jag säga dig, men dom blev trevliga till slut.. efter många om och men :rofl:

Vad är det du säger Bew! Stolpskott till haflinger, det finns det många...:angel:
Du får ta dig hit och hälsa på, finns 9 st motsvarigheter till stolpskott, 5 av dom tillsalu så ta med den du gillar bäst hem!
en liten pleasure grabb kanske;)
bus4.jpg

Ursäkta trådkapningen lakrits.
Tycker Rambo ser bättre och bättre ut för var dag, men vill se mer framåt uppåt tänk!

Ingen fara,,,när det gäller haflinger är det heeeelt OK med trådkapning :D.

Kan man få lite tips på hur man ska göra när hästen biter sig fast i bettet på ena sidan?
Det resulterar i en helt låst bog på den sidan.

Jag har provat att lirka lite= ledande tygeltag, vändningar, små volter runt tex. tunna och även utan, skänkelvikning m.m men han tycks inte vilja släppa.
Det kommer kanskte inte på en gång antar jag men lite borde man väl märka under ett pass?

Jag har en bra övning för det, men är för trött för att dra den nu. Skriver morgon.

Börja med att kolla tänderna!

Sen, det finns två sätt i mina ögon. Det lätta (som jag inte gillar) och det svåra (som är bäst i längden)

Easy Way.
Byt till ett skarpare bett och hästen lär lyda. Fördelen är att det är en quick fix. Nackdelen är att hästen kommer att bli ännu segare i munnen och inte kan ridas på annat än skarpa ett sen.

Hard Way.
Byt till bettlöst för nått halvår eller mera. Börja om från början med sensibilitetsövningar.
Från noll. Stå stilla, be om huvudet med ena tygeln, När hästen ger så ger du tillbaka fullständig eftergift. Sedan ner mot marken med nosen genom att bredda händerna och hålla aningens tryck och därefter in mot bringan genom att krama. Träna detta varje pass till dess du får nosen till stigbygeln, ner till marken och in till bringan.

Ger hästen bara 2 cm så räcker det för eftergiften som måste vara omedelbar. Först efter konsekvent träning kommer detta att lira perfekt. Kom ihåg att det är du som måste vara konsekvent och ALLTID belöna med eftergift.

När du känner att hästen ger till dina tygeltag, om än bara millimeter-lite, så tränar du det på ridbanan i skritt utan några som helst krav på fart eller form mer än att han går frammåt. När han fattat vad du vill kan du stegvis be om fart och form.

När du fått honom att ge till bettet i olika riktningar så sitt inte och trava långsida upp och långsida ner med böjd häst. Böj honom ett par steg och belöna sedan med eftergift. Bjud sedan på ett annat arbete. Gör hellre många korta övningar än få långa. Du kan oxå drilla dig själv genom att rida på en tygel i taget. Tex rid fem minuter på endast vänster tygel medans du gör volter, serpentiner, snett igenom osv. Sedan fem på höger.

Efter en tid så har du en häst som ger till bettet redan innan tygeln har sträckts.
När du kan böja och ställa hästen i alla gångarter så kan du byta till bett igen.

Nackdelen med detta är att det tar jättelång tid och är ett jävla nötande. Fördelen är att du kommer ha en känslig och lyhörd häst som du kan rida i grimman, eller med bara ett snöre runt halsen.

mvh Eva

Det finns olika avelsmål inom rasen i sig, Tyrolerhaflinger, haflinger, edelbluthaflinger m.m. .

Åh, det låter intressant! Jag kan absolut nada om haflingeraveln, men sitter ju numera med ett sto hemma och jag är jättenyfiken på att lära mig mer. (Hon är btw ett diplomsto från Tyrolen som heter Frederina:)) Vet du några sidor/böcker/trådar där jag kan läsa mer om de olika typerna?

Sorry för trådkapning!

Gilly

Kika in på haflinger tråden under avel, där finns en hel del läsvärt!

Måste bara inflika att Edelbluthaflinger inte hör till haflinger utan är en korsning mellan haflinger och arab, kallades förr Hafloarab.;)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 692
Senast: Ragdoll
·
L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 862
Senast: LiviaFilippa
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Relationer Jag skulle vilja bolla lite kring det här med initiativförmåga och känslan som jag har av att alltid vara den som tar initiativ och "tar...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
6 884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka